پراید ۵۰ میلیونی نتیجه صدور مجوز گرانی خودرو توسط وزارت صنعت است

  3971206063 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
پراید ۵۰ میلیونی نتیجه صدور مجوز گرانی خودرو توسط وزارت صنعت است

وطن امروز نوشت: این روزها بعد از بازار گوشت، بازار خودرو را باید ملتهب‌ترین بازار ایران بدانیم، چرا که نرخ‌ها در بازار به صورت روزانه در حال تغییر است و وزارت صمت منفعل‌تر از همیشه در حال رصد این بازار است.

پرایدی که سال گذشته ۲۲ میلیون تومان قیمت داشت هم‌اکنون در آستانه ۵۰ میلیون تومان قرار دارد و حتی خبرهایی مانند فروش فوری خودروسازان هم نتوانسته از این التهاب کم کند. آشفته‌بازار خودرو احتمال استیضاح رضا رحمانی، وزیر صنعت را در مجلس افزایش داده و باید بپذیریم طرح فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار به شکست کامل رسیده است. رحمانی اعتقاد داشت بازار آزاد با رساندن قیمت‌های کارخانه به قیمت‌های بازار، آرام می‌شود اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه دنباله‌روی خودروسازان از دلالان موجب آشفتگی بیشتر شد تا شاهد بی‌سابقه‌ترین قیمت‌ها باشیم. پراید ۵۰ میلیون تومانی و پژو ۲۰۶ ۸۰ میلیون تومانی نتیجه این سیاست و آشفتگی بازار ارز است. شاید افزایش قیمت ۱۲۰ درصدی خودرو در قیاس با گرانی دیگر کالاها طبیعی به نظر برسد اما موضوع این است که با توجه به انحصاری بودن تولید خودرو، خودروی تولید داخلی در زمره کالاهایی است که شورای رقابت باید آن را قیمت‌گذاری کند و با توجه به حمایت‌های دولتی و یارانه‌های پنهان، خودرو بسیار کمتر از این نرخ‌ها باید به فروش برسد. خبرگزاری میزان دیروز گزارش داد که پژو 405 GLX با قیمت ۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۸۱ میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۹۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

اختصاص ۲۰ درصد تولید روزانه به فروش فوری

معاون وزیر صنعت از الزام خودروسازان به اختصاص ۲۰ درصد ظرفیت تولید روزانه به فروش‌های فوری و نقدی خبر داد و گفت: خریداران با هر کدملی و کدپستی، می‌توانند تنها یک خودرو خریداری کنند. فرشاد مقیمی با اشاره به وضعیت بازار خودرو و برخی آشفتگی‌هایی که در این بازار وجود دارد، گفت: بازار خودرو هر سال با نزدیک شدن به ایام سال نو، به طور طبیعی دچار افزایش قیمت می‌شود که این مساله با توجه به کاهش تولید در ماه‌های گذشته که ناشی از تحریم‌های غرب و تعهدات معوقه خودروسازان به خریداران است، منجر به عدم عرضه خودرو به صورت فروش فوری توسط خودروسازان شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم به فروش بخشی از تولید خودروسازان معادل ۲۰ درصد از ظرفیت تولید به عنوان فروش فوری و اختصاص ۸۰ درصد آن به ایفای تعهدات معوقه گذشته، گرفته است که به نظر می‌رسد با عرضه مستمر خودرو با این روش، التهاب بازار با افت چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. وی تصریح کرد: همچنین اعمال محدودیت‌هایی در ثبت‌نام از طریق اینترنت مانند اختصاص یک کد ملی یا کدپستی فقط برای یک بار جهت ثبت‌نام خرید خودرو، باعث می‌شود خودروهای تولیدی به جای بازار دلالی به مشتری نهایی تحویل داده شود. به گفته مقیمی، روند کاهش ۵ درصدی قیمت خودرو بتدریج شیب مناسب کاهش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با رصد روزانه اجرای این امر و همچنین نتایج آن بر بازار، نظارت‌های مربوطه را انجام خواهد داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: برای تنظیم بازار خودرو در مرحله اول افزایش تیراژ تولید انجام خواهد شد و در مرحله بعد با توجه به اینکه ۸۰ درصد تولید به ایفای تعهدات گذشته خودروساز اختصاص یافته، لذا شوک روانی درباره عدم ایفای تعهدات توسط شرکت‌های سازنده در بازار متصور نمی‌شود. در عین حال، اختصاص ۲۰ درصد تولید از طریق فروش فوری و به طور مستمر باعث خواهد شد با تزریق یکباره خودروهایی که تا پایان سال تحویل مشتریان می‌شود، عطش تقاضای واقعی جهت استفاده در ایام سال نو فروکش کرده و نیاز غیرواقعی در سرمایه‌گذاری نیز کنترل شود. وی اظهار داشت: استمرار این اقدام باعث می‌شود بازار به این نتیجه برسد که این موضوع به صورت مقطعی نبوده و به‌رغم هجوم یکباره در روزهای ابتدایی ثبت‌نام، این روند طی چند روز متعادل خواهد شد.

پیش‌فروش ۷ مدل خودروی شرکت سایپا

گروه خودروسازی سایپا تحویل خودرو به مشتریان را به دوبرابر افزایش داده است.

همزمان با افزایش تولید محصول در گروه خودروسازی سایپا و رسیدن به رکورد تولید روزانه به بیش از ۲ هزار دستگاه، این گروه تحویل خودروهای معوقه را با حجم ۲ برابری نسبت به قبل دنبال می‌کند. بر اساس آمارهای موجود، این گروه از مجموع خودروهای تحویلی معوقه دی‌ماه، تعداد ۱۵ هزار دستگاه و خودروهای معوقه بهمن‌ماه ۳۰ هزار دستگاه را تحویل مشتریان داده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، گروه سایپا قصد دارد تولید محصولات خود را با هدف تسریع در پاسخگویی به تعهدات قبلی به مشتریان، در هفته‌های آتی افزایش داده و ۸۰ درصد این محصولات را به معوقات خود و ۲۰ درصد دیگر را به فروش فوری و اجرای سیاست تنظیم بازار اختصاص دهد.

تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مشکلات صنعت خودرو

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تشریح جلسه دیروز کمیسیون اقتصادی که با حضور وزیر صنعت برگزار شد، از تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون صنایع مجلس برای بررسی مسائل و مشکلات پیش‌آمده در صنعت خودرو خبر داد.

سیده فاطمه حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتقادات عمومی به خودروسازان درباره وضعیت پیش‌فروش خودرو گفت: در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، یکی از موضوعاتی که مطرح کردیم، مسائل مربوط به ثبت‌نام‌کنندگان در پیش‌فروش‌های خودروسازان بود که طی هفته‌های اخیر با ارقام جدید قیمت خودروهای ثبت‌نامی و نیز زمانبندی جدید تحویل روبه‌رو شدند. نماینده تهران در مجلس با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای ثبت‌نام‌کنندگان در فرآیند پیش‌فروش خودرو گفت: وزارت صنعت باید به این سوال پاسخ دهد که ملاک این وزارتخانه برای تغییر قیمت خودرو قبل و بعد از دی‌ماه آن هم با فاصله قیمتی چند ۱۰ میلیون تومانی چیست؟ این عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه «مسائل ارزی طی یک سال اخیر، تامین قطعات را برای خودروسازان با مشکلاتی روبه‌رو کرده است» گفت: البته بخش عمده قطعات، ساخت داخل است و بر این اساس افزایش قیمت‌ها به نحوی که امروز با آن مواجهیم، منطبق بر قوانین موجود نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  16. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  17. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  18. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  19. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  20. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  21. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  24. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  25. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

آخرین عناوین