«ساندویچ ژامبون»؛ چارلز بوکفسکی؛ ترجمه علی امیر ریاحی؛ آوانامه (با همکاری نشر نگاه) تراژدی آمریکایی!

حمیدرضا امیدی‌سرور،   3971205238

چه رازی در این داستان هست که دست از سرمان برنمی دارد و این گونه مارا با خود همراه می کند؟ جذابیت «ساندویچ ژامبون» نه در یک خط روایی مشخص که در انبوه خرده روایت هایی است که از کودکی هنری به شیوه ای پر از طنز و مطابیه بازگو می شوند

تراژدی آمریکایی!

«ساندویچ ژامبون»

نویسنده: چارلز بوکفسکی

مترجم : علی امیر ریاحی

گوینده : آرمان سلطان زاده

ناشر: آوانامه (با همکاری نشر نگاه)

15000 تومان؛  10 ساعت 45 دقیقه

 

****

 فقط کافی است چند دقیقه حوصله کنید وخود را به صدای گرمی بسپارید که جای شما وظیفه خواندن رمان «ساندویچ ژامبون» اثر چارلز بوکفسکی را برعهده گرفته است؛ بعد از آن دیگر دست خودتان نیست و دست از سر آن بر نمی دارید! این صداست که شما را با خود می برد، صدای درونی اثر که در قالب صدای گوینده متن طنین انداز شده و داستان زندگی هنری شینوسکی رابه شکلی جذاب روایت می کند.قصه یک پسر بچه آمریکایی از خانواده ای آلمانی تبار که کودکی اش مصادف شده با یکی از پرفراز و نشیب ترین دوره های تاریخ معاصر امریکا (در حد فاصل دو جنگ جهانی)؛ دوران رکود اقتصادی، ممنوعیت مشروبات الکلی، روزگاری که چهره هایی همانند جان دیلینجر به شمایل های دوست داشتنی در میان توده مردم بدل شده بودند، تبه‌کارانی که بانک‌ها را خالی کرده بودند، بانکهایی که به نظر مردم در اوضاع و احوال اقتصادی به وجود آمده، دخیل بودند.

در چنین پس زمینه‌ای بوکفسکی به ماجرای بزرگ شدن یک بچه می‌پردازد، پسری از یک خانواده سطح پایین که پدر و مادرش مثل بسیاری از آمریکایی‌ها، در آرزوی ثروتمند شدن هستند. حتی بدون آنکه وضعشان چندان فرقی با دیگر خانواده‌های تقریبا فقیر دور و برشان داشته باشند، وانمود می کنند با آنها متفاوتند. مایل نیستند پسرشان با بچه های دور و برشان رابطه داشته باشد و...

نتیجه تربیت پدری سختگیر و مادری منفعل که مدام شوهرش را تایید می کند، پسری است که توان ارتباط با دیگران را ندارد. وجودش تهی از محبت و مملو از خشم است. از دیگران گریزان و اغلب تنها و مضطرب است. جامعه بحران زده، فقر و فاصله طبقاطی که از او موجودی بی انگیزه می‌سازد که توان تغییر وضعیت خود را ندارد، بلا تکلیف و پرخاشگر وجودش مملو از نفرت می شود؛ چنان که حتی ابراز تمایل و بیان محبتش نیز شکلی وارونه به خود می گیرد.

 بوکفسکی با استادی با طرح چند موقعیت ساده و کوتاه داستانی مخاطب را با شخصیت های اصلی رمانش آشنا می‌کند، خانواده هنری شینوسکی و خاستگاه اجتماعی آنها را نشان می دهد و بعد داستان را پی می گیرد. باقی اطلاعات به شکلی تدریجی و در خلال داستان به مخاطب ارائه می شود.

 داستانی که برخلاف سنت‌های کلاسیک داستان گویی فراز و فرودی ندارد، نه اتفاق مهمی در ابتدای کار می‌افتد و نه می‌توان انتظار اتفاقی را داشت که از کششی دراماتیک برخوردار است.

پس چه رازی در این داستان هست که دست از سرمان برنمی دارد و این گونه مارا با خود همراه می کند؟ جذابیت «ساندویچ ژامبون» نه در یک خط روایی مشخص که در انبوه خرده روایت هایی است که از کودکی هنری به شیوه ای پر از طنز و مطابیه بازگو می شوند. یک اتفاق ساده ، یک خاطره دوره کودکی از بازی با بچه های محله گرفته تا شیطنت های توی کلاس و ....ایده هریک از این خرده روایت ها را تشکیل می دهد که در قالب فصولی کوتاه روایت می شوند؛ هریک از آنها پازل وار بخشی از تابلویی را تشکیل می دهند که زندگی هنری را می سازند.  دیگر ویژگی مهم ساندویج ژامبون لحن آن است. لحنی که بوکفسکی برای روایت رمان برگزیده، طنازانه، پر نیش و کنایه، سرشار از مطایبه، هجو و حتی هزل و یا فحش‌هایی است (بخشی از آنها در ترجمه فارسی حذف یا تعدیل شده اند)که از زبان شخصیت‌های شنیده می شود که بازتاب دهنده‌ی فشار روانی است که در آن قرار دارند، فشاری که یا از سوی خانواده تحمیل می شود و یا از سوی جامعه ای که درگیر مشکلات اقتصادی است.

از قضا  این بخش‌ها از رمان که نمایانگر تاثیرات رکود اقتصادی و فقر بیکاری خانواده هاست و تاثیری که بر خلق و خوی آدمها می گذارد، با توجه به فضای روانی جامعه امروز و فشار اقتصادی ماه های اخیر، ملموس و تاثیر گذار جلوه می کند.

لحن رمان به عنوان یکی از اصلی ترین وجوه جذابیت «ساندویچ ژامبون» برای مخاطب فارسی زبان، در نسخه صوتی کتاب بسیار خوب در آمده. برخلاف سادگی ظاهری متن رمان، آرمان سلطان زاده کار دشواری را در اجرای این متن  داشته است. علاوه بر ظرافت های لحن خود متن، دشواری اجرای دیالوگ های متن که از زبان آدمهایی در گروه های سنی مختلف بازگو می شوند نیزهست. شیوه کار به نوعی است که گاه مخاطب خود را در حال شنیدن یک نمایشنامه جذاب رادیویی احساس می کند.

نسخه صوتی این رمان نمونه خوبی است برای درک این نکته که درک تهیه کننده کار و همچنین گوینده آن از یک متن، بخصوص از نوع داستانی‌اش تا چه اندازه در کیفیت نهایی کار می تواند تاثیر داشته باشد. آرمان سلطان زاده با صدایی که بیشتر مناسب خواندن آثار کلاسیک و برخوردار از جنبه ادبی به نظر می رسد، با اجرای متنی متفاوت و برخوردار از روایتی که به زبان محاوره نزدیک است و دیالوگ هایی که از زبان مردم لایه های پایین جامعه آمریکا جاری می شوند؛ جنبه های دیگری از توانایی های خود را در اجرا به نمایش گذاشته که بی اغماض بر جذابیت وجوه طنز آمیز روایت این رمان بسیار افزوده است.

چارلز بوکفسکی در نوشتن آثار خود از زندگی و تجربیات شخصی خود بسیار استفاده کرده و آنها را در جای جای آثارش بازتاب داده است. ساندوچ ژامبون از این منظر شاخص ترین رمان اوست، چرا که در واقع خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خود اوست که در این کتاب به شکلی داستانی واگویه شده است. اگر چه سبک کار او با سالینجر تفاوت های اساسی دارد، اما حال و هوای این رمان به شدت یادآور «ناطور دشت» سالینجر است، و گویا بوکفسکی در واکنش به آن رمان، در «ساندویچ ژامبون» را نوشته است و کوشیده از منظر نگاه خود زندگی و فرهنگ مردم آمریکا را مورد توجه قرار داده و نگاهی نقادانه به آن داشته باشد. نقد های پر نیش و کنایه که در لابلای فصول این روایت به یادماندنی خودنمایی می‌کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین