پژوهشکده وزارت اقتصاد: تورم حداکثر ۲۷.۸ و رشد اقتصادی منفی ۲.۵ درصد برای سال جاری

گروه اقتصادی الف،   3971203084 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی پیش بینی کرد، حداکثر تورم در سال ۹۷ بالغ بر ۲۷.۸ درصد و رشد اقتصادی در بدبینانه ترین حالت منفی ۲.۵ درصد است.

پژوهشکده وزارت اقتصاد: تورم حداکثر ۲۷.۸ و رشد اقتصادی منفی ۲.۵ درصد برای سال جاری

به گزارش فارس، وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی به عملکرد ۹ ماهه اقتصاد کشور در سال جاری و شاخص‌های کلان پرداخته و نرخ تورم و رشد اقتصادی سال ۹۷ را پیش‌بینی کرده است.

دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار، یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها و سیاست‌گذاران اقتصادی است که در شرایط بروز شوک‌های درونزا و برونزا اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند.

در این راستا پژوهشکده امور اقتصادی به پیش بینی رشد اقتصادی سال 1397 با توجه به متغیرهای پیشرو و لحاظ سناریوهای مختلف نرخ ارز، قیمت نفت و میزان صادرات نفت پرداخته است.

این پژوهشکده به پیش بینی نرخ تورم سال 1397 بر اساس سناریوهای فوق پرداخته و نرخ تورم سال 1397 را در بازه 24.4 تا 27.8 درصد پیش بینی کرده است.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که رشد اقتصادی سال 1397 با لحاظ نرخ رشد 0.4 درصدی شش ماهه اول سال (اعلام شده توسط مرکز آمار ایران) می‌تواند در بازه 1.1 -تا 2.5 -درصد نوسان داشته باشد.

رشد اقتصادی ایران در ۹ ماه نخست امسال وضعیت مناسبی نداشته است. به طوری که رشد تابستان منفی و رشد بهار فاصله زیادی با هدف‌گذاری متوسط رشد در برنامه ششم توسعه رشد 8 درصدی دارد. پیش‌بینی نهادهای بین المللی نیز حاکی از استمرار کاهش رشد اقتصادی ایران در ادامه سال و منفی شدن رشد اقتصادی کل سال 1397 دارد.

به گزارش فارس، این در حالی است که بانک جهانی رشد اقتصادی و نرخ تورم ایران را برای سال 2019-2018 حدود 1.6- درصد و 23.8 درصد و صندوق بین المللی پول حدود 1.5 -درصد و 29.6 درصد پیش بینی کرده است.

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در دو سناریو مختلف رشد اقتصادی سال 1398 را پیش بینی کرده است که در خوش‌بینانه ترین حالت سناریو اول 4.5 -درصد و در بدبینانه ترین حالت سناریو دوم 5.5 -درصد خواهد بود. رشد اقتصادی امسال نیز در سناریو خوش بینانه 2.6 -و در سناریو بدبینانه 5.5 - است.

متغیرهای کلان اقتصادی در سال ۹۷ بدین شرح است.

در این گزارش تاکید شده است روند کلی متغیرهای اقتصادی در یک سال اخیر، نشان می‌دهد اقتصاد ایران در مسیر قرار گرفتن در یک دوره رکود- تورمی قرار دارد. زیرا از یکسو نرخ تورم روند افزایشی به خود گرفته و از سوی دیگر رشد اقتصادی فصلی کاهش و چشم انداز آن نیز نزولی بوده است. روند متغیرها نشان می‌دهد در چند فصل آتی افزایش نرخ تورم، کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری استمرار داشته باشد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۸۰۰۵۱۴:۱۹:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۳
مردم به ویژه قشر حقوق بگیر چقدر باید جور ناکار امدی دولت..محترم را بکشند. اگر تورم 27 درصد به بالاست چرا افزایش حقوق 20 درصد است. پارسال هم 7 درصد افزایش حقوق بود. ما که نمی گذریم خدا هم از شما نگذرد
ناشناس۷۸۸۱۵۶۱۶:۴۱:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۳
گُرده مردم تاب 360 درجه پیدا کرده انوقت تورم 28 درصد
ناشناس۷۸۸۲۶۸۱۸:۱۵:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۳
بعضی ۱۰۰ بعضی ۳۰۰درصد رشد قیمت داشتند حداقل ۲۰۰درصد میانگین تورم نسبت به سال قبل است
ناشناس۷۸۸۳۱۲۱۹:۰۴:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۳
جناب وزیر بانک های زیان ده می خواهند با تجدید ارزیابی اموالشان زیانهای خود را پنهان کنند افزایش سرمایه در صورتی میتواند اثر بخش باشد که از محل اورده نقدی باشد
ناشناس۷۸۸۳۳۸۱۹:۵۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۳
مردم جور بی لیاقتی دولت را می کشند
ناشناس۷۸۸۰۱۲۱۴:۲۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۳
تورم ۲۷ درصد ؟؟؟؟!!!!! سوپری محل ما به والله بهتر بلده نرخ تورم حساب کنه. مسکن دو برابر مواد لبنی ۲ تا ۲.۵ برابر مواد غذایی متوسط ۱.۸ برابر خودرو اوه اوه اوه برابر لابد... دیگه ...
محمد قاسمی۷۸۸۲۶۹۱۸:۱۵:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۳
فقط قیمت‌ نون ثابت مونده اونم از وزنش کم کردن تورم بالای ۱۰۰ درصده
ناشناس۷۸۸۰۱۷۱۴:۲۹:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۳
جالبه هر سال اولش وعده رشد میدن اخرش امار چیز دیگه نشون میده و بازم دور باطل از اول به نظر میرسه این همه سال زمان کمی نیست ولی سیاستمداران ما مثل یه بچه ...که کار بدی کرده و حاضر نیست اشتباهش و قبول کنه
ن.د۷۸۸۱۰۲۱۵:۳۶:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۳
خوشبینانه ترین برداشت از آمار دادن مسئولین اینه که اینها در سرزمینی زندگی می کنند که کیلومترها از ایران فاصله داره. تورم حداقل ۳۰۰% است .اینها میگن ۲۷%!!!
ناشناس۷۸۸۱۳۲۱۶:۱۴:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۳
تورم دویست تاسیصد درصده جناب نه بیست و هفت درصد همه چیز دو تا سه برابر شده،بعد حقوق ملت رو بیست درصد میخوان زیاد کنن،اگه تورم 27درصد بود حقوق کارمندارو پنج تا ده درصد نهایتا اضافه میکردن
ناشناس۷۸۸۲۸۹۱۸:۴۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۳
صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران را -5.8-و مرکز پژوهش های مجلس ان را 8-پیش بینی کردند هردوی این نهاد ها این پیش بینی را بر مبنای داده هایی که دولت منتشر کردند انجام دادند (کار نداریم که این داده ها هم اگر نگوییم دروغ بوده باشند قطعا خوشبینانه بوده اند. چون مقوله امار در کشور ما امنیتی تلقی می شود به دلیل تاثیر سو ان در تخریب روحیه مردم یعنی داده های واقعی قطعا فاجعه بار تر است).هر دو این نهادها یعنی مرکز پژوهش های مجلس و صندوق بین المللی پول در تحلیل و پروسس این داده ها از روش علمی استفاده کرده اند. حالا با چه منطقی وزیر محترم از 2.5-صحبت می کند؟ منطق بازار و زندگی روزمره مردم حتی پیش بینی های صندوق بین المللی پول و مرکز پژوهش ها را درست احساس نمی کند چون بر اساس داده های غلط استوار شده چه برسد به پیش بینی وزیر اقتصاد
ناشناس۷۸۸۴۲۷۲۱:۵۴:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۳
با تحمل ریاضت اقتصادی توسط مردم باز هم رشد اقتصاد ما 2.5در منفی واقعا وحشتناکه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین