حقوق کارگران ایرانی جزو کمترین حقوق کارگران دنیاست

گروه اقتصادی الف،   3971203009 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به عدم تناسب حقوق دریافتی کارگران با مخارج و هزینه‌های زندگی‌شان گفت: حقوق کارگران ایرانی، جزو پایین‌ترین حقوق‌های پرداختی به قشر کارگر در دنیا است.

حقوق کارگران ایرانی جزو کمترین حقوق کارگران دنیاست

آرمان حاجیان فرد،کارشناس اقتصادی در گفت وگو با تسنیم، درباره ساختار تعیین حداقل دستمزد کارگران گفت:  رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر تاکید ویژه ای بر مسایل اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم داشته اند و اصلاح ساختار اقتصادی را همیشه به مسئولان گوشزد کرده اند.

 وی با بیان اینکه تعیین حداقل دستمزد یکی از مهمترین چالشهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اظهار داشت: این موضوع  هر ساله در ماههای آخر سال به مهمترین موضوع قابل اهمیت برای قشر حقوق بگیر و خانوادههایشان و از سوی  دیگر برای کارفرماها  و دولت تلقی می شود.

حاجیانفرد بیان کرد: مهمترین دغدغه سازمان بینالمللی کار ILO ، مربوط به تعیین حداقل دستمزد موضوع مقاوله نامه شماره 131 و توصیه نامه شماره 135 در خصوص تعیین حداقل دستمزد مصوب 1970 میلادی موضوع مهمی است که باید مورد مطالعه قرار گیرد. هیات مدیره سازمان بینالمللی کار در سال 2013 از کشورهای عضو درخواست کرد گزارشی از وضعیت تعیین حداقل دستمزد در کشورهای خود را به سازمان ارائه کند. بررسی این موضوع بیانگر اهمیتی است که سازمان بینالمللی کارILO به مساله حداقل دستمزد در سطح جهانی دارد.

 وی با اشاره به تعریف حداقل دستمزد از سوی سازمان جهانی کار گفت: حداقل دستمزد از سوی سازمان ILo بدین گونه تعریف شده است: "حداقل دستمزد مبلغی است که در ازای انجام کار یا خدمتی در مدت معین به کارگر پرداخت میشود و هیچ فرد یا قرارداد جمعی نمیتواند آن را کاهش دهد و پرداخت آن به وسیله قانون تضمین شده است و کفاف معاش کارگر و خانواده وی را با توجه به شرایط اقتصادی آن کشور می‌دهد."

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر عدم تناسب حقوق دریافتی کارگران با مخارج زندگی افزود: عدم تناسب حقوق دریافتی با مخارج و هزینههای زندگی در ایران طی چند سال اخیر از مهمترین در خواست های نمایندگان کارگران و حقوقبگیران بوده است. این در حالیست که حداقل حقوق دریافتی کارگران در ایران  طبق حداقل حقوق مصوب سال 97، 1115140 تومان  است. اگر با لحاظ قیمت کنونی دلار یعنی 12هزار تومان محاسبه کنیم این رقم 92دلار خواهد بود که جزو پایین‌ترین حقوق‌های پرداختی به قشر کارگر در دنیا است.

 وی ادامه داد:  این در صورتی است که حداقل حقوق در کشورهای اروپای غربی حدود 2000دلار در ماه و برای کشورهای اروپای شرقی که حقوق خیلی کمتری را پرداخت می‌کنند بین 400 الی 500 دلار بوده که حدودا 4 الی 4 برابر حداقل حقوق در کشور ما است.

 حاجیان فرد گفت: یکی از اشتباهات راهبردی دولت در تعیین حداقل حقوق، افزایش حقوق منطبق بر تورم سال قبل است که با توجه به تورم سال 97 که برخی کارشناسان تورمی حدود 200درصد را اعلام کردند، افزایش 20درصدی حداقل حقوق جز یک مزاح برای قشر کارگر که متولی معیشت خانوادههایشان هستند چیز دیگری نیست.

این کارشناس اقتصادی گفت: بنابراین دولت باید قدرت خرید مردم و خط فقر و هزینه معیشت مردم  را ملاک تعیین حداقل حقوق قرار دهد و  اعطای حقوق متناسب با وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم کمترین خواسته قانونی و مدنی قشر حقوق بگیر که حدوداً 50 میلیون نفراز مردم را شامل می‌شود است.

 وی گفت: طی یک سال اخیر به زعم اظهارات کارشناسان اقتصادی و حتی نمایندگان مجلس، خط فقر به 6 میلیون تومان و هزینه معیشت خانوار با افزایشی 80 درصدی نسبت به دیماه سال قبل به حدود 5 میلیون تومان رسیده و قشر زیر خط فقر جامعه از 12 درصد به حدود 50 درصد در تابستان 97 رسیده است. 

 این استاد دانشگاه بیان کرد: براین اساس در سال گذشته دستمزد خانواده 52 درصد هزینه‌های ماهیانه را پوشش می‌داد اما در حال حاضر حدود 28 درصد هزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد.

حاجیانفرد تاکید کرد: اقتصاددانان کینزی معتقدند با افزایش حداقل دستمزد، در ابتدا شاید با افزایش نرخ بیکاری مواجه شویم ولی این اتفاق موجب ارتقا بهرهوری و افزایش سطح تولید خواهد شد که در آینده اشتغال بیشتر را ایجاد می‌کند.

 این کارشناس اقتصادی بیان کرد: از اینرو دولت باید با لحاظ نرخ متفاوت هزینه معیشت در نقاط مختلف کشور، دستمزدهای کارگران در کلانشهرها با دیگر مناطق و شهرها تناسب داشته باشد، دولت در ازای افزایش حقوق کارگران از طرح ‌های تشویقی در جهت کاهش مالیات از افزایش هزینه های تولید برای کارفرمایان و تولیدکنندگان جلوگیری کند و از طرفی شرایط صادرات تولیدات داخلی را که یکی از مهمترین بازخوردهای اقتصاد مقاومتی است را تسهیل کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۷۶۳۴۰۶:۲۲:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۳
کاملا درست است حقوق کارگر ایرانی جز کمترین هاست .انرژی هم قیمتش در ایران ارزان است در صورت برداشته شدن تحریم ها و ورود به یک دوره تنش زدایی ... با ورود سرمایه گذاری خارجی در چنین میدان پر سودی برای غربی ها ظرف پنج سال می شود به یک دوره پر رونق اقتصادی یا حتی به جرات می شود گفت معجزه اقتصادی رسید چون دو مولفه حقوق اندک و انرژی ارزان در دسترس است کشورهای بسیاری چنین تجربه ای را داشته اند به ویژه در اسیا. تنها باید جزیی از اقتصاد جهانی شد.
ناشناس۷۸۸۳۱۳۱۹:۰۵:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۳
یک عده... مخالفت میکنند
ناشناس۷۸۷۶۵۷۰۸:۱۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۳
کارفرما بیچاره که با وضعیت موجود جور زیاده خواهی دولت لیبرال باید بکشه و پولی که رفته به خزانه دولت بی تدبیر باید از جیب خودش به کارمندانش بده،،...
املی۷۸۷۶۶۲۰۸:۲۵:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۳
سلام درکشورترکیه یک کارگر ساده ماهانه386دلار حقوق میگیردودرکشور ما..یک کارگر1200حقوق میگیرد انهم نه هرماه پرداخت شود هر7-8ماه اگر کارگر اعتراض کند .. ازسوی کارفرما تهدید به اخراج میشود درکشور ماازکارگربعنوان برده نیروی انسانی استفاده میشود ...
ناشناس۷۸۷۷۲۶۰۹:۳۹:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۳
حقوق کارمندان ایرانی از آن هم کمتر است. عیدی یک سوم کارگران و افزایش حقوق سالانه نصف و پایه حقوقی نصف کارگران.
ایرانی۷۸۸۳۹۴۲۱:۲۵:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۳
شما کارمندها خوشی زده زیر دلتون هرکارمندی ناراضیه من یک نفر حاضر جایگزینش بشم
ناشناس۷۸۸۴۷۰۲۲:۳۸:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۳
انواع وامها و بیمه های تکمیلی و حقوق سر وقت و ویلاهای شمال و زیارت سراهای مشهد و ... رو هم به حقوق هاتون اضافه کنید و از همه مهمتر امنیت شغلی شماست که کوه هم نمیتونه جابجاتون کنه.
ناشناس۷۸۷۷۴۰۰۹:۴۶:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۳
از ماست که بر ماست .
ناشناس۷۸۷۷۴۶۰۹:۵۰:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۳
عوضش ایران ارزانترین کشور دنیاست.
سرو۷۸۸۰۶۱۱۵:۰۰:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۳
البته برای کشور دوست و برادر.
Reza۷۸۷۷۶۸۱۰:۱۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۳
تازه به این نتایج رسیدین ؟!!!
ناشناس۷۸۷۷۹۰۱۰:۳۴:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۳
ما باید در زمینه ی حقوق، کشور های پیشرفته مثل آلمان آمریکا کانادا استرالیا را الگو قرار دهیم و نه به مقدار آنها، بلکه نسبت حقوق به تولید ناخالص داخلی آنها را در کشور خود مان اجرا کنیم. مثلا در آلمان حقوق ماهانه کارگر یک بیستم تولید ناخالص است که در ایران اگر همین نسبت را رعایت کنند حدود 250 دلار یا سه میلیون میشه. این منطقی ترین شیوه ی تعیین حقوق است. هی روزگار
رضا۷۸۷۷۹۱۱۰:۳۴:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۳
عزبز اولا مقایسه دستمزد باید به نرخ ثابت صورت گیرد و نه نرخ اسمی در کشورهای غربی درامد سرانه اسمی و درامد سرانه بر اساس قدرت خرید بر هم منطبق هستند اما در کشوری مثل ایران درامد سرانه بر اساس قدرت خرید ۴ برابر درامد سرانه اسمی است که در مجموع قدرت خرید حقوق ایرانی در کمیت مشابه ۴ برابر اروپاست پس ۲۰۰ دلار ایرانی در ایران معادل ۸۰۰ دلار در اروپا قدرت خرید دارد ثانیا۱۰۰ شرکت دولتی و خصولتی با یک میلیون کارگر و کارمند ۹۰ درصد ثروت کشور را تولید می کنند و ۲۰ میلیون نفر در هزاران شرکت کوچک خصوصی فقط ۱۰ درصد ثروت کشور را تولید می کنند حالا شما چطور انتظار داری این شرکتهای فقیر و کوچک بتوانند از ۲۰ میلیون نفر کارکنان خود فقر زدایی کنند اگر این شرکت ها حذف شوند در تولید ملی کشور اتفاق خاصی نمی افتد اما ۲۰ میلیون شغل کم درامد ازبین می روند که این ویژگی یک اقتصاد دولتی است که بخش خصوصی قوی ندارد
کارگر۷۸۷۸۰۲۱۰:۴۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۳
بابا این همه از کارگر حرف میزنن مخصوصا دم عید .یکی پیدا نمیشه از حقوق کارگر دفاع کنه؟یا حلش کنن یا اصلا حرفشو نزنن.
ناشناس۷۸۷۸۰۹۱۰:۴۹:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۳
البته با توجه به بازده و فرهنگ کار و ایجاد ارزش افزوده و و بهره وری نمی توان حقوق کارگران را چندان کم دانست
حامد۷۸۸۳۹۱۲۱:۲۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۳
دوست عزیز بدون اطلاع صحبت نکنید. کارگران از اولین ساعت تا آخرین دقیقه که سرکار هستند کار می کنند . به خصوص در بخش غیر دولتی . اونی که معمولا بیکار است کارمندان برخی از ادارت هستند.
ناشناس۷۸۷۸۱۰۱۰:۵۰:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۳
اینکه دستمزد کار
ناشناس۷۸۷۸۱۶۱۰:۵۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۳
دستمزد کارگر ایرانی از همه کشورهای دنیا کمتره مطلب جدیدی نیست ؛ سوال مهم اینه که مابه التفاوت حقوق کارگر ایرانی با کشورهای دیگه چی میشه ؟؟ و آیا حق الناس هست ؟؟و اگر حق الناس هست چرا کسی جلوشو نمیگیره؟؟؟
ناشناس۷۸۷۸۱۸۱۱:۰۱:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۳
به این آمار که از بانک جهانی است دقت کنید تا بفهمید چقدر عقب...یم از دنیا. ثروت جهان نسبت به سال 1980 اکنون ده برابر شده ولی در ایران کمتر از 5 برابر. مثلا در آن زمان ثروت ما یک ونیم برابر ترکیه بوده ولی اکنون ثروت آنها دو برابر ما است. یا ثروت چین دو ونیم برابر ما بوده ولی اکنون سیصد برابر ماست. اگر این حرفها شفاف گفته شود نتایج بهتری دارد تا این که بدون مقایسه با دیگران، ادعای پیشرفت 400 برابری کنیم..
ناشناس۷۸۷۸۴۹۱۱:۲۸:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۳
مجلس و قوه قضاییه و سایر مقامات مسئول کجایند دقیقا که بگن کارگران و بازنشستگان خرجی 20 روز دیگر را چه طور تامین کنند. تمام حرفها موقوف، تا شفاف پاسخ این سوال را بدهند ...
علی 671۷۸۷۸۶۴۱۱:۴۰:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۳
آخه فرمایش رئیس جمهور دلسوز کارگران ایران است که گل فرمایش کرده اند که در ایران همه چیز ارزان است پس باید حقوق کارگر و کارمند پایین باشد و نجومی بگیر چون ذخیره انقلاب .... علی برکت الله
ناشناس۷۸۷۸۷۰۱۱:۴۴:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۳
حقوق 1 ماه گارکر ایرانی برابر است با 1 روز در آمریکا و نصف روز در ژاپن..
ناشناس۷۸۷۸۷۳۱۱:۴۴:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۳
لابد صدا و سیما هم به جای این مشکلات، مشغول بررسی فقر مطلق و گرسنگی آمریکا و اروپا است..
ف.خ۷۸۷۹۲۰۱۲:۴۳:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۳
قوانین وزارت کار در ایران بسیار سختگیرانه است در صورتی که در آمریکا هر لحظه می توان کارگر را بدون پرداخت دیناری اخراج کرد.
ناشناس۷۸۷۹۸۸۱۴:۰۸:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۳
اونجا که رفتی آمریکا نبوده. آمریکا دلاره نه دینار
ناشناس۷۸۸۰۲۴۱۴:۳۵:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۳
اره چون اونجا اتحادیه و سندیکا دارن حتما رشوه میگیرن از اداره کار و کارفرما راحت کارگر اخراج میشه 90درصد اونجا خصوصیه همه چی بر اساس کارایی سنجیده میشه نه چاپلوسی ..
حبیب۷۸۸۲۳۲۱۷:۴۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۳
لزوما همه چیز آمریکا خوب نیست .
ناشناس۷۸۸۳۸۰۲۱:۰۲:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۳
و اینکه همان کارگر چند ساعت بعد به راحتی کار جدید پیدا میکند اینورشو میگی اونورشم بگی
ناشناس۷۸۷۹۷۲۱۳:۳۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۳
چون کارخانه ها سود زیادی ندارند . تگنولوژی تولید 50 سال پیش امکان صادرات ندارد
علی۷۸۷۹۷۴۱۳:۴۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۳
ماهیانه 3 دلار هم یارانه می گیریم
علی۷۸۸۰۲۹۱۴:۳۷:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۳
مگر دولت و در راس آن،آقایان نوبخت و تاجگردون، گوششان به موارد علمی‌ اقتصادی بدهکار میگردد،این آقایان قشر کارگر را افرادی ...
هموطن۷۸۸۳۱۸۱۹:۱۲:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۳
البته قشر فرهنگیان،کارمندان سازمان ها وادارات ،مهندسین ،کاسبان .... از یادتون رفته که در امار تون ذکر کنید!!!!
حامد۷۸۸۳۹۳۲۱:۲۴:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۳
هم حقوق کارگر بسیار کم است هم حقوق اکثر معلمان. پدر من بعد از سی سال کارگری حقوقش در حد یک میلیون تومان شد. من هم با مدرک دکتری که معلم هستم حقوقم در حد یک میلیون و هفتصد هشتصد هزار تومان است. این رو اکثر کشورهای دنیا بگید باور نمی کنند که حقوق یک معلم PhD ممکن است در حد 150 دلار در ماه باشد!
ناشناس۷۸۸۴۳۳۲۱:۵۹:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۳
بهتره مسولین به وعده هاشون عمل کنن تا اوضاع از این بدتر نشه...
ناشناس۷۸۸۴۳۹۲۲:۰۲:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۳
این افرادی که بعنوان نماینده کارگران در شورای حقوق و دستمزد از حقوق کارگر دفاع میکنن رو کی انتخاب میکنه !؟؟ خود نمایندگان دولت؟؟؟! چرا هیچ وقت فیلمی ازجلسه های اونها پخش نمیشه تا مردم ببینند چه اقدامی داره انجام میشه و اصلا جلسه ای برگذار میشه یا نه؟؟
ناشناس۷۸۸۵۰۱۲۳:۱۹:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۳
ببینید آقا جان بنده به عنوان فردی که در صنعت مشغولم دارم این اظهار نظر را میکنم مشکل اساسی در صنعت و قانون کار ما چند تا مساله خیلی ساده است که اگر رعایت شود شکاف طبقاتی کاهش خواهد یافت ۱- انسانها اساسا دنبال منفعت بسیار بالا در زندگی هستند و دایم در حال برآورد کردن و بالا پایین کردن هستند که چطور به سود بالا دست پیدا کنند و هزینه کمتری را برای رسیدن به سود بالا متحمل بشوند ۲- با توجه به بند ۱ مشخص است که کارفرما یکی از هزینه هایی که دنبال کاهش آن است پرداخت حقوق کم به کارگر است .۳- با توجه به وجود نیروی کار سهل الوصول حالا یا با سواد و با مدرک بالا یا حتی بیسواد که به خاطر وجود مشکل در صنعت و اینکه کشور ما چندان صنعتی نیست موجب، ببخشید رک میگم، پرو شدن کارفرما در جهت دادن حقوق پایین به کارگر شده چراکه اگه من مثلا با مدرک دکتری که به خاطر بیکاری چاره ای ندارم مثلا دو میلیون در ماه حقوق بگیرم تن به این خواسته غیر منصفانه کارفرما خواهم داد زیرا کارفرما قطعا فرد دیگری که شرایطتش مثل بنده است یا با مدرک پایین تر را با همین شرایط به کار خواهد گرفت ۴- متاسفانه واگذاری ها و شرایطی که برای رسیدن به حداکثر سود است در کشور ما بسیار غیر منصفانه بوده است و نیز یک نوع بها دادن بیش از حد به کارفرما که این دیدگاه در بعضی از مسئولان است که اگر فلان کارفرما چند جوان بیکار را به کار گرفته عیب نداره بگذارید هر چه میخواهد .. کند و ببرد ولی چند جوان که بیکار نیستند خودش نعمتی هست ۵- متاسفانه نوع نگاه به کارفرما در کشور ما مثل ممالک غربی است، که نمونه اش در جنبش ضد سرمایه داری فرانسه و وال استریت آمریکا دیدیم که آنها نیز معترض بودند ،یعنی یک درصد اندک سرمایه دار با سود حداکثر در مقابل نود و نه درصد کارگر و زیر دست با حقوق بسیار کمتر که موجب نوعی شکاف بسیار مزمن و شدید بین سرمایه دار و کارگران شده است۶- لذا شایسته است که نوع نگاه به سرمایه دار و کارفرما و کارگر که بازوان پرتوان تولید در تمام کشورها هستند علی الخصوص در کشور اسلامی جمهوری اسلامی ایران تغییر یابد و یک سود منطقی برای کارفرما در نظر گرفته شود چراکه اگر در بحر این کار برویم اصالت سرمایه ای که سرمایه دار به دست آورده زیر سوال خواهد رفت چراکه برای مثال برای سرمایه گذاری در معدن با توجه به تجهیزات گرانبها که برای آن مورد نیاز است نیاز به سرمایه بالا است پس باید پرسید سرمایه گذار مثلا چهار نفره چطور در معدنی مثل سنگ های قیمتی و مس و طلا و فولاد پول چندین میلیون دلاری را به دست می آورد آیا غیر از این است که از منابع بانکی که پول مردم است حالا یا سپرده گذاری یا مثلا صندوق توسعه یا خزانه یا منابع ارزی که حق همه مردم است می باشد؟ پس آیا شایسته نیست که همه مردم در این کار صنعتی کارفرما سهیم باشند و کارگر هم حقوق مکفی دریافت کند؟! ۷- در نظر گرفتن سود منطقی برای کارفرما باعث رونق کسب خواهد شد ولی ۱۰ تا ۵۰ برابر شدن سود کارفرما جز دلسرد کردن مردم و قشر کارگر را در پی نخواهد داشت چرا که مردم در مقابل چشمانشان شاهد تاراج منابع به سود عده ای به اسم مثلا کارفرما ولی در واقع غارتگر می باشند که شکاف طبقاتی را موجب شده اند . ۸- باید بین کارفرمایی که مثلا کارگاه نجاری دارد و با هزار زحمت و وام حداکثر ده نفر را به کارگرفته و سود حداقلی دارد و با کارفرمایی که مشغول غارت منابع معدنی و ارزی و ... کشور بوده و چندین صد نفر را به طور مستقیم و چندین هزار نفر را به طور غیر مستقیم به کار گرفته تفاوت قائل شد و برای جبران کاهش حقوق به قشر کارگر و افزایش هزینه های زندگی کارگران در این حالت و اخذ مالیات از این نوع کارفرمایان حداکثر دقت و نظارت را به کار گرفت علی الخصوص در مشاغل سخت و زیان آور .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های هفته

  1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

  4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

  5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

  6. تبلیغ کولرهای گازی ممنوع شد

  7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

  8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

  9. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

  10. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

  11. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

  12. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

  13. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

  14. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

  15. قیمت خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

  16. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

  17. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

  18. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

  19. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

  20. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

  21. چگونه ۲۰۰۰ دلار ارز سهمیه ای بگیریم؟

آخرین عناوین