بازار نوسانی سکه در سال نو

گروه اقتصادی الف،   3971202061 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازار سکه و ارز بعد از تجربه یک‌ دوره کوتاه آرامش، دوباره وارد کانال نوسان شده است؛ نرخ دلار دیروز در تابلوی صرافی‌ها 13هزارو 500تومان ثبت شد و قیمت هر سکه بهارآزادی به چهار میلیون و 500هزارتومان رسید.

هرچند در روزهای اخیر نرخ سکه و ارز افزایشی بوده، اما کارشناسان و فعالان بازار قوی‌ترین عامل این تغییرات قیمتی را به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا مرتبط می‌دانند و امیدوارند بانک مرکزی با سیاست‌های کنترلی بتواند افزایش نرخ‌ها را مهار کند.

فعالان بازار ارز و سکه در گفت‌وگو با «شرق» در چشم‌انداز بازار یک تصویر مشترک را ترسیم می‌کنند؛ اینکه بازار ارز و سکه در میان‌مدت شش ماهه نوسانی خواهد بود و در این پیش‌بینی دو عامل جهانی و داخلی را تاثیرگذار می‌دانند. کاهش درآمدهای نفتی، ابهام در تمدید مجوزهای فروش نفت و بی‌ثباتی اقتصاد کلان در داخل کشور در کنار روند افزایشی قیمت اونس جهانی شرایطی را پدید آورده که نرخ‌ها رو به افزایش رفته و بازار طلا و سکه را به بازار پرریسک و نوسانی تبدیل می‌کند.

کارشناسان معتقدند، در این وضعیت مهم‌ترین اهرم بانک مرکزی است و باید دید چه سیاستی را برای کنترل قیمت‌ها به کار می‌گیرد.

این نگرانی وجود دارد که با کاهش درآمدهای نفتی، دولت و بانک مرکزی هم برای به‌کارگیری ابزار خاص خود در کنترل نرخ‌ها (تزریق به بازار) دست‌به‌عصا حرکت کند و موجودی خود را به‌جای کنترل قیمت ارز و سکه، برای تامین کالاهای اساسی ذخیره کند.

نقش جنگ اقتصادی آمریکا و چین بر قیمت طلا
دیروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز قبل افزایش یافت؛ در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با قیمت چهار میلیون و 521 هزار تومان و طرح قدیم، چهار میلیون و 400 هزار تومان معامله می‌شود. در بازار آزاد هر قطعه نیم‌‌سکه بهار آزادی، دو میلیون و 520 هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و 590 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 810 هزار تومان فروخته می‌شود. هر گرم طلای 18عیار هم 432 هزار و 760 تومان ارزش‌گذاری شده، ضمن اینکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1342.2 دلار معامله می‌شود. البته افزایش نرخ سکه در ادامه روند افزایشی است که حدود یک ماه است، شروع شده؛ در ماه بهمن سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از سه میلیون و 800هزارتومان، به چهار میلیون و 500هزارتومان رسید و این یعنی افزایش 700هزارتومانی سکه در یک ماه.

حسین عبدی، مدیر سرمایه‌گذاری یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری دلایل افزایش قیمت سکه و ارز را در اثرگذاری چندین عامل داخلی و خارجی می‌‌داند و توضیح می‌دهد: همواره در بازار سکه با دو عامل اصلی افزایش یا کاهش نرخ روبه‌رو هستیم. عامل اول نرخ دلار است و عامل دوم هم قیمت جهانی طلاست. در ماه‌های اخیر بر مبنای سیاست کلی فدرال رزرو میزان ذخیره طلای کل در جهان تغییر پیدا کرده است. همچنین حجم طلا در برخی معادن مهم از جمله سه معدن در آفریقای جنوبی کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر، روسیه با این استدلال که ارزش دلار به‌زودی کاهش پیدا می‌کند، تقاضای طلای خود را چند برابر کرده است.

شاخص دلار و نرخ بهره در آمریکا با طلا ارتباط خیلی نزدیکی دارد، در شرایطی که شرحش رفت، چشم‌انداز مثبت نیست و همچنین سرنوشت جنگ اقتصادی آمریکا و چین هم مبهم است. تمامی این وقایع باعث شد قیمت جهانی طلا تا صد دلار افزایش پیدا کند. این کارشناس بازار سکه در ادامه درباره تاثیر عوامل داخلی بر افزایش نرخ‌ها توضیح داد: زمانی که بانک مرکزی با سیاست‌های موثر خود سعی کرد عوامل روانی و فیزیکی را کنترل کند، از سوی این نهاد نظارتی، مقادیری سکه و ارز به بازار تزریق شد و به صورت موقت باعث پایین‌آمدن قیمت طلا و ارز شد. اما امروز ما با عوامل سیاسی و اقتصادی روبه‌رو هستیم که دست بانک مرکزی را نیز بسته است. کاهش درآمدهای نفتی در پی وضع تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، باعث شد چشم‌انداز اقتصادی بدتر از آنچه هست، به چشم بیاید. اگر رفتار اقتصادی متقاضیان را بررسی کنیم، در وضعیت اقتصادی که چشم‌انداز مبهمی را پیش‌رو می‌گذارد، میل تبدیل دارایی به ارز و سکه افزایش پیدا می‌کند.

البته این موضوع از طرف جبهه خاصی بود که نقدینگی در دست داشتند، بنابراین تقاضا برای دلار بالا رفت. در ادامه تغییرات قیمتی ارز به بازار سکه نیز سرایت کرده و علاوه بر شرایط جهانی، نقش تشدیدکننده قیمت سکه را بازی کرد.

او در پاسخ به این سوال که آینده قیمت سکه چیست؟ توضیح داد: آینده سکه دو بعد کوتاه‌مدت و میان‌مدت دارد.

 در بعد کوتاه‌مدت یکی از عواملی که باعث افزایش نرخ شده، افزایش تقاضای آخر سال است که البته خاص امسال نیست و همیشه این روال بوده است. بانک مرکزی به نظر می‌رسد سیاست‌هایی را به کار گرفته که ما شاهد این خواهیم بود که به‌زودی نرخ‌ها به سمت روند کاهش پیش خواهند رفت. اما با کاهش نرخ دلار بعید می‌دانم قیمت سکه پایین بیاید چراکه قیمت جهانی طلا محرک قوی‌تری است. اکنون قیمت‌ها نیاز به کنترل دارد. در افق شش‌ماهه اثرات و تغییرات زیادی شاهد خواهیم بود؛ چون قیمت جهانی بالا می‌رود و دولت از طرفی ذخایر لازم برای عرضه و کنترل بازار با این ابزار را ندارد.

دولت مجبور به افزایش نرخ سود بانکی می‌شود
احمد امینی، کارشناس بازار طلا، نیز محدودیت‌هایی بر سر راه بانک مرکزی در کنترل قیمت‌ها می‌بیند و توضیح می‌دهد: عمده دلیل افزایش قیمت سکه و ارز، کاهش شدید درآمدهای نفتی دولتی است. حتی صحبت از فروش یک میلیون بشکه است و تمدید معافیت‌های خرید نفتی مبهم است و بخشی از خریداران را با این شرایط از دست خواهیم داد و خریداران نفت ما به کشورهای چین، ترکیه، کره‌جنوبی و هند محدود می‌شود. این نگرانی دولت را در موضع ضعف قرار داده است و بانک مرکزی کنترل بر عرضه و تقاضا را به حداقل رسانده که ذخایر خود را برای تامین کالاهای اساسی کنار بگذارد.

بنابراین مهم‌ترین عامل افزایش نرخ دلار ناشی از کاهش درآمدهای نفتی است. اونس جهانی هم بعد از استراحت چندساله نفسی تازه کرده و سیاست‌های انبساطی در چندین کشور دارد اعمال می‌شود. اونس جهانی مقاومت‌ها در برابر ثبات قیمت را شکسته که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است و بنابراین در ادامه سال اعداد خیلی بالایی را می‌توان برای اونس جهانی تصور کرد.او ادامه داد: اونس جهانی تا حدی قابل پیش‌بینی است.

چشم‌انداز به سمت رشد نرخ اونس جهانی است اما درباره  سکه بستگی دارد به اینکه دولت چقدر توان دورزدن تحریم‌ها و کنترل نرخ دلار را دارد و البته این موضوع  پیش‌بینی‌ناپذیر است.

زمانی که نرخ دلار مرز 12 هزار تومان را رد کرد، ما شاهد هجوم قابل توجه سرمایه‌گذاران بودیم و افراد به سمت تبدیل دارایی‌ها به ارز و سکه رفتند و این بالارفتن قیمت‌ها به بازار کالاهایی مثل خودرو،  قیمت سهام و ملک سرایت کرد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به هیجان ایجادشده کنترل ارز بسیار بعید است. این کنترل نیاز دارد حجم قابل توجهی ارز به بازار تزریق شود و می‌دانیم که این اکنون جزء سیاست‌های بانک مرکزی نیست.

بنابراین ممکن است دولت مجبور شود سال بعد مقداری سود بانکی را افزایش دهد تا بازار پول را جذاب کند و سرعت پول را کاهش دهد. هرچند راهکار خوبی نیست اما اگر دولت ببیند نمی‌تواند ارز و سکه به بازار تزریق کند، مجبور می‌شود به این اقدام دست بزند و در دوره‌های قبل هم این اتفاق می‌افتاد.

اما همه این موارد بستگی دارد به اینکه تمدید مجوزهای فروش نفت چطور پیش خواهد رفت. اگر میزان فروش نفت ایران بالای یک میلیون بشکه روزانه باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم نرخ‌های سکه و ارز هم در حالت کنترلی پیش برود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین