تعلل اروپا، دوباره سیاست نگاه به شرق و سفر مهم مقامات ایران به چین/ آیا روابط تهران و پکن گسترش می‌یابد؟

گروه جهان الف،   3971201244 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

چین برخلاف دوره قبلی تحریم های آمریکا علیه ایران، تا کنون همکاری مناسبی با ایران نداشته و این که پکن تا چه میزان تمایل داشته باشد در مقابل ایالات متحده بر سر قضیه ایران ایستادگی کند جای ابهام است؛ البته گفته می شود چین از این که ایران صرفاً در موقع تنگنا و گرفتاری در پی گسترش تبادلات و ارتباطات اقتصادی است رضایت ندارد و یکی از دلایل آن نگاه به غرب دولت تدبیر و امید است که شرقی‌ها را کنار گذاشته بود.

تعلل اروپا، دوباره سیاست نگاه به شرق و سفر مهم مقامات ایران به چین/ آیا روابط تهران و پکن گسترش می‌یابد؟

به گزارش الف، علی لاریجانی در راس هیاتی متشکل از برخی اعضای دولت و روسای کمیسیون های برنامه و بودجه و انرژی روز سه شنبه وارد پکن، پایتخت چین شد. همراه با رئیس مجلس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن زنگنه وزیر نفت، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی حضور دارند.

ترکیب هیات سفر کننده حاکی از اهمیت مسائل مرتبط با انرژی و مالی برای ایران است. در واقع به نظر می رسد دولت تدبیر و امید که تمام هم و غم خود را روی پیاده سازی گفتمان نگاه به غرب قرار داده بود، بعد از مدت ها و در این مقطع زمانی در پی یک چرخش است.

بدون شک دلیل وقوع این امر نیز به خروج ترامپ از برجام، بازگشت تحریم ها و تعلل اروپایی ها در راه اندازی سازوکاری کارآمد برای انتفاع ایران از توافق هسته ای بدلیل پایبندی به تعهداتش است.

رونمایی از اینس‌تکس، بیانیه اروپایی‌‌ها و حالت طلبکارانه آنها موجب شد، عملاً هر فردی هم که به کشورهای قاره سبز خوشبینی داشت به این جمع بندی برسد نباید توقع و انتظاری در این باره داشته باشد. به عبارتی سفر لاریجانی و هیئت همراه را می توان این گونه تفسیر کرد که ایران پیگیر تحقق باز کردن راه های جدید برای مقابله با تحریم های ثانویه واشنگتن است.

حال باید دید با سفر مقامات ایرانی، روابط ایران و چین چه سرانجامی پیدا خواهد کرد. بخصوص این که در سال های اخیر  اختلافاتی بین طرفین بر سر موضوعاتی مانند میادین آزادگان و یادآوران و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بوجود آمده بود.

 نکته دیگری که در این باره حائز اهمیت است به فشارهای دونالد ترامپ به ایران برمی گردد. در حالی که رئیس جمهور آمریکا در پی تحقق اعمال حداکثر فشار به ایران برای رسیدن به نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن است حساسیت ویژه ای به سفر مقامات ایران به پکن خواهد داشت. چین یکی از هشت کشوری است که از معافیت تحریمی آمریکا علیه ایران برخوردار شده است؛ اما کاخ سفید در پی این است از هر طریق ممکن صادرات نفت ایران را به شدت کاهش یابد. از نگاه آمریکایی ها در این صورت می توان ایران را به پای میز مذاکره آورد تا تغییرات لازم در توافق هسته ای داده شود و علاوه بر آن، زمینه بر اعمال محدودیت های جدید در زمینه برنامه موشکی، منطقه و حقوق بشر فراهم شود.

البته به نظر می رسد کشور چین برخلاف دوره قبلی تحریم های آمریکا علیه ایران، تا کنون همکاری مناسبی با ایران نداشته و ارتباطات و تبادلات اقتصادی طرفین محدود شده است. در این باره اگر چه چین بر سر مسائل اقتصادی و تجاری، تایوان و... با آمریکا اختلاف دارد، اما این که پکن تا چه میزان تمایل داشته باشد در مقابل ایالات متحده بر سر قضیه ایران ایستادگی کند جای ابهام است. گفته می شود چین از این که ایران صرفاً در موقع تنگنا و گرفتاری در پی گسترش تبادلات و ارتباطات اقتصادی است رضایت ندارد. لابد از دیدگاه آنها ایران، شریک پایدار و همیشگی نیست و همین مسئله می‌تواند بر اعتماد و گسترش روابط طرفین تاثیرگذار باشد.

به این مسائل باید به سفر محمد بن سلمان به چین نیز اشاره کرد که امروز وارد پکن شد و بدون شک ولیعهد عربستان در تلاش است تا به هر نحو ممکن در چارچوب پازل ترامپ فشار به ایران را افزایش دهد، اما تجربه ثابت کرده چین تمایل چندانی ندارد به اختلافات سیاسی منطقه ورود نماید.

با تمام این مسائل، باید گفت حتماً سفر مقامات ایران به چین می تواند حامل دستاوردهایی مثبت باشد، اگر چنین سیاست هایی ادامه داشته باشد و نوع دیپلماسی و گفتمان حاکم بر دولت از یکجانبه گرایی گذشته و سیاست نگاه به غرب تغییر کند و متوازن تر شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۶۶۸۱۰۹:۵۸:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲
ما مجبور هستیم برای مقابله با غرب به سوی شرق برویم
محمد قاسمی۷۸۷۳۰۲۱۸:۰۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
۶ سال طلایی رو در نگاه به شرق از دست دادیم سر‌نظریه های آماتوری تیم سیاست خارجی دولت روحانی دولت چین از روحانی بخاطر ناسپاسی اش از چین و عدم انتفاع چین از برجام ناراضی است در استقبال از روحانی توسط معاون شهردار پکن خودش رو نشون داد. حالا باید امتیاز بیشتری به چین بدیم شاید دوزار حمایت نیم بند از ایران داشته باشن
ناشناس۷۸۶۶۸۶۱۰:۰۲:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲
دنیا باما نیست اینقدر مسئولین بی لیاقت و ترسویی داریم چین هم مثل روسیه فقط برای چاپیدن میاد چون میدونه کنه مسئولین از موضع ضعف میرن جلو مگه قرارداد نفتی درو نپیچومده کسی هم کاری نمیکنه
ناشناس۷۸۶۷۰۸۱۰:۱۱:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
اقای ظریف بعد از ناامیدی از اروپا ، به چین رفته... این دیپلوماسی نیست
ناشناس۷۸۶۷۱۴۱۰:۱۴:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
دادگاه هلند یک شرکت در این کشور را به اتهام صادرات غیرقانونی قطعات توربین گازی به ایران مبلغ 500 هزار یورو جریمه کرده است. به دولتمردان خود با چه زبانی بگوییم اروپایی‌ها سر کارشان گذاشته‌اند و خیانت اروپایی‌ها از آمریکایی‌ها کمتر نیست.
حسین۷۸۶۷۱۹۱۰:۱۶:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲
در انقلابی که قرار بود نه شرقی نه غربی باشد، حالا اصولگرایانش خوشحالند که اصلاح طلبان از نزدیکی به غرب تغییر جهت دهند و به نزدیکی به شرق گرایش پیدا کنند. هنوز همان سیاست قجری که منافع عده‌ای در نزدیکی به انگلیس بود و منافع عده‌ای دیگر در نزدیکی به روسیه. چیزی هم که همیشه نادیده گرفته می‌شد منافع ملی بود.
ناشناس۷۸۶۷۲۱۱۰:۱۷:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
چرخش به شرق درسته به شرطی که به سمت ژاپن یا کره جنوبی باشه ، والا چرخش به چین یا بعبارتی در آغوش چین افتادن بزرگترین اشتباهه !!!! ....
ناشناس۷۸۶۷۲۷۱۰:۱۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
نه شرقی نه غربی ! الان شده هم شرقی هم غربی تازه ادعای استقلالمون هم گوش فلک رو کر کرده، شرم آوره..
ناشناس۷۸۷۱۸۰۱۵:۲۴:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
در واقع باید گفت چین و روسیه هم مانند امریکا و اروپا فقط برا چاپیدن میاند ، این واقعیتیه که هیچ کشوری توی دنیا دلش برا کشور دیگه ای نمیسوزه و همه بدنبال منافع خودشون هستندو بقول معروف هیچ گربه ای واسه رضای خدا موش نمیگیره ، ولی بهر حال کشورها بر سر کسب منافع با هم رقابت دارند و ما باید سیاستهامون را بگونه ای تنظیم که از این مسئله درجهت منافع خودمون استفاده کنیم اینکه فقط نگاهمون به یک سمت باشه قطعا توان چانه زنی و امتیاز گیری ما رو پایین خواهد اورد
ناشناس۷۸۷۱۸۳۱۵:۲۸:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
البته منظور از شعار نه شرقی و نه غربی نداشتن روابط سیاسی و اقتصادی با شرق و غرب نیست نمیشه که خودت رو تو مرزهای خودت محصور کنی بلکه منظور اینه که زیر سلطه شرق و غرب نریم
علی۷۸۷۱۹۵۱۵:۴۰:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که به هیچ کشوری نیاز نداردو دیوار دور خودش میکشد و دنیا عوض شده است و باید زودتر بازنگری میکردیم.. که چین به زبان از ما حمایت میکند ولی عملا از فاز ۱۱ پارس خارج میشود و ۶۵ درصد خرید نفت مآ را کم میکند و از عربستان میخرد . شعار نه شرقی نه غربی شده التماس به شرق و غرب که از ما نفت بخرند و پولش را هم هر وقت خواستند و هر چقدر داشتند و هر کالایی داشتند بدهند !!!؟؟؟ از افراط زیادی دچار تفریط شده ایم و از لبه دیگر بام سقوط کرده ایم .
ناشناس۷۸۶۷۴۴۱۰:۳۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲
آنچه مسلم است هیچ کشوری حاضر نمی شود در مناقشه ایران و امریکا طرف ما را بگیرد چراکه امکان دارد با تحریم های امریکا روبرو شود. نمی دانم تا کی باید این دور تسلسل را ادامه دهیم ما همه را تست کردیم ، چین و روسیه هند اروپا افریقا امریکای جنوبی و .... ولی همه وقت نیاز پشت به ما کرده اند. آیا بهتر نیست بدون واسط ... مستقیما با امریکا وارد مذاکره شویم و بیشتر از این هزینه ندهیم؟ با این روال واقعا یک چشم انداز مناسب مسئولین به مردم ارائه کنند که مثلا قرار است چه اتفاقی بیافتد تا شرایط کشور بهتر شود
ناشناس۷۸۶۷۴۸۱۰:۳۸:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
... بخش مهمی از اهمیت نفت، ابزار فشاری است که آمریکا نیاز دارد، تا با آن اتحادیه اروپایی و چین را کنترل کند یعنی اگر تهدید قطع جریان نفت واقعی باشد، هم چین و هم اتحادیه اروپا انگیزه کافی برای ایستادن مقابل امریکا خواهند داشت.پس چرا الان نمی‎ایستند؟ چون جسارت دولت فعلی ما کم است.
ناشناس۷۸۶۷۵۰۱۰:۴۱:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
چین همدر مقابل کدخدا کم می اورد.
ناشناس۷۸۷۲۰۷۱۵:۵۲:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
وزیر امور خارجه فرانسه درحساب توئیتری خود در واکنش به شکست کنفرانس امنیتی مونیخ ، از منزوی شدن دولت آمریکا میان متحدانش ابراز حیرت کرد
ناشناس۷۸۶۷۷۳۱۰:۵۶:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲
تا زمانی که نگاه به درون کشور خودمون نداشته باشیم ، وضعیت همینه.شرق و غرب به درد ما نمیخورن
ناشناس۷۸۶۹۷۸۱۳:۱۳:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
زمانی این شعارها رو میشه داد که تو تمام زمینه ها مستقل باشیم ظاهرا اطلاع ندارید که کارخانجاتمون به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل هستن حتی خود آمریکا هم ‌به کشورهای دیگه وابسته هست طرفداران این شعار انقلابی نشون میدن که باید برن وسط بیابون زندگی کنن و با کشاورزی و دامپروری خودشون رو سیر کنن.اگه بیماری و قصد تفریح و تنوع و تحصیل و پیشرفت و .... داشتن قیدش رو بزنن و در نهایت بگن ما وابسته نیستیم
علی۷۸۷۲۰۲۱۵:۴۴:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
اتفاقا ...هم باید با شرق کار کنیم و هم غرب دوستی و دشمنی مطلق در دنیای سیاست وجود ندارد واگر کسی چنین ادعایی کند ، یعنی هیچ چیزی از سیاست نمی داند چهارچوب روابط خارجه هر کشور پیشرفته و عاقل و با تجربه ای ، صرفا باید و فقط و تنها بر مبنای منافع ملی باشد ولا غیر .
ناشناس۷۸۶۷۸۸۱۱:۰۸:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
انتخاب از سر اجبار قدرتهای رده دوم جهان موید تعامل با اقتصاد های دیگر جهان است اما وام از روسیه و همکاری با چین در نهایت تکرار ترجیح سیاست بر اقتصاد و ریسک پذیری زیان برخوردها و همسویی ابر قدرتها در دراز مدت است که منجر به ایجاد زیر ساخته‌ای ماندگار نخواهد شد
علی۷۸۶۷۹۲۱۱:۱۰:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
.. واقعا با چه استدلالی اینکارها را نشانه عزت میدانید ؟ چین ۶۵ درصد از خرید نفتش را از ما کم کرده و دقیقا ۵۵ درصد خرید نفتش از عربستان را افزایش داده .همزمان که با زبان از برجام مثلا حمایت میکند!!؟؟ ولی عملا حاضر نیست معاملات سالیانه ۷۰۰ میلیاردی خودش با آمریکا را فدای ۱۶ میلیارد دلار تجارت با ما را به جان بخرد . و این منطقی است همزمان بن سلمان پس از بستن قراردادهای چند ده میلیارد دلاری با پاکستان و هندوستان و استقبال بی نظیر شاهانه از او در راه چین است و قطعا قرار دادهای بزرگی نیز با آنها خواهد داشت مسئولین تو را بخدا دست از لجبازی بردارید....
ناشناس۷۸۶۹۲۰۱۲:۳۵:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲
تراز مثبت تجارت چین با امریکا بیش از پانصد میلیارد دلار در سال است یعنی پنج برابر بودجه ایران در سال ۱۳۹۷ .پس طبیعی است که چینی ها امریکایی ها را به ایران ترجیح بدهند .این موضوع که چینی ها از ایران دلخورند چون ایران همیشه در حالت اضطرار سراغ شان می ایند غلط است چون گوینده این سخن روابط بین المللی را با روابط مردم عادی در کوچه و بازار یا روابط خانوادگی در ایران اشتباه گرفته در روابط بین المللی اصل تامین منافع در شرایط حال است نه مرام و معرفت ان گونه که نویسنده می اندیشد. این طرز تفکر در روابط بین کشورها جایی ندارد. اگر منافع ملی تامین شود روابط معنی پیدا می کند وگرنه هیچ. هیچ کشوری عاشق چشم و ابروی کشور دیگر نیست.
ناشناس۷۸۷۰۷۷۱۴:۱۷:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
بعد از 5 سال معطل کدخدا شدن و 9 ماه معطل اروپا شدن حالا دست به دامن چین شدند !
ناشناس۷۸۷۲۴۱۱۶:۴۸:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
ما حتی اگر برنامه موشکی رو هم کنار بگذاریم تحریمها به احتمال زیاد کم نمیشه که هیچ بیشتر هم میشه چون ما ضعیفتر میشیم و غرب بیشتر میتونه روی ما فشار بیاره. راه حل مشکل بهبود رابطه مسئولان با اکثریت مردمه که ناراضی هستند با کارهایی مثل اصلاح قوانین جزایی و آزادی.... اینجوری هم کشور قوی تر میشه و هم تضاد ما با غرب هم خودبخود کمتر میشه و امید غرب به سرنگونی حکومت ایران کمتر میشه و غرب مجبور میشه در مذاکره امتیاز بیشتری بده.
ناشناس۷۸۷۳۴۲۱۸:۴۹:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲
چاره کار توقف برنامه برجام و خروج از NPTهست یا مذاکره همه جانبه با آمریکا این خط مشی فعلی ما مرگ تدریجی هست
ناشناس۷۸۷۴۹۷۲۲:۴۱:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
تحریم شدن ایران به نفع چین و روسیه است یه عده نمی خوان بپذیرن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین