درباره انتقاد معاون اول به منتقدان خصوصی سازی؛ آقای جهانگیری! واقعیت را نمی‌توانید تغییر دهید/ به جای متهم کردن منتقدان، شفاف سازی کنید

گروه اقتصادی الف،   3971201209 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اول رئیس جمهور باید این موضوع را درک کند که اگر خصوصی سازی منجر به این شود که به شرکت‌های دولتی چوب حراج زده شود، به کارگران حقوق داده نشود، چند ماه بعد نیز کلاً کارخانه ورشکسته شود و کارگران به خیابان بیایند و بحران جدید بوجود آید، این مسئله حتماً ایراد و اشکال دارد و نیاز به بازنگری دارد و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد حتماً باید نسبت به غارت بیت المال اعتراض شود.

آقای جهانگیری! واقعیت را نمی‌توانید تغییر دهید/ به جای متهم کردن منتقدان، شفاف سازی کنید

اسحاق جهانگیری دو روز قبل در اختتامیه یک همایش درباره خصوصی سازی گفت: امروز هرکس بخواهد درباره اقتصاد ایران صحبت کند، یکی از عیوب آن را دولتی بودن اقتصاد می‌داند، اما نشده است که یک خصوصی سازی در ایران انجام شود و کسی نگوید فساد شده است. (اینجا را بخوانید)

در اینکه معمولاً شرکت‌‌ها و کارخانجات دولتی از کارایی چندانی برخوردار نیستند، زیان‌ده هستند و از انحصاری برخوردارند که آنها را از توسعه و پیشرفت دور می‌سازد، شکی وجود ندارد. مثل شرکت‌های خودروسازی (البته به ظاهر خصوصی شده‌اند) که کلی مدیر و مسئول دارند، بیش از حد گسترش یافته‌اند و علی‌رغم این که محصولات آنها از کیفیت خاصی نیز برخوردار نیستند اما دائماً قیمت شان افزایش می یابد و همه بر این نظر که یکی از علل ناکارآمدی اقتصاد ایران، دولتی بودن آن است، اتفاق نظر دارند که در این مورد معاون اول درست می‌گوید.

اما قسمت دوم سخن جهانگیری بدون شک اشتباه است؛ چرا که هیچ وقت منتقدان درباره عدم خصوصی سازی شرکت‌های دولتی سخنی نگفته اند، بلکه اعتراض منتقدان واگذاری به نحوه فرایند واگذاری این بنگاه‌ها است. بدون شک اگر فرایند شفاف باشد، افراد اهلیت داشته باشند و خصوصی سازی در راستای افزایش بهره‌وری و تولید باشد، هیچ عقل سلیمی مخالف آن نیست.

مسئولان دولتی بخصوص معاون اول مگر از گزارش دیوان محاسبات درباره سازمان خصوصی سازی و واگذاری‌ها مطلع نشدند که همین چند وقت قبل در صحن مجلس گزارش آن قرائت شد. در این گزارش عنوان شده واگذاری شرکت‌هایی همچون پالایش نفت کرمانشاه، نیشکر هفت‌تپه، هپکو اراک و ماشین‌سازی تبریز، ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و املاک ائل‌گلی به دلیل فقدان اهلیت و تخصص کافی توسط خریدار، باعث بروز ضرر و زیان به بیت‌المال گردیده است. همچنین شرکت پالایش نفت کرمانشاه با کاهش ۷۰ درصدی قیمت واگذار شده است و برخی رانت‌ها و تخلفات در واگذاری‌ها مشهود است.

نمونه دیگری از قیمت‌گذاری‌های جهت‌دار و ابهام‌برانگیز به ماجرای فروش هپکو برمی گردد که صرفاً با پیش پرداخت فقط ۱۰ میلیون تومان انجام شده است. این موضوع را احمد توکلی در نامه ای به وزیر اقتصاد عنوان کرده بود.

  • بیشتر بخوانید:

 توکلی خطاب به دژپسند: حقایق تلخ درباره خصوصی‌سازی تحت مدیریت پوری‌حسینی بسیار است/ نحوه قیمت‌گذاری‌‌ها به تاراج بیشتر شبیه است تا فروش/ شرکتی تنها با پرداخت ۱۰میلیون تومان صاحب هپکو شد

انتشار جزئیات گزارش دیوان محاسبات از تخلفات سازمان خصوصی‌سازی

زدوبند ۲۸۰ میلیون یورویی در شرکت هفت‌تپه

شکایت 13 نماینده برای رسیدگی به تخلفات سازمان خصوصی سازی در واگذاری شش شرکت+ اسامی

قرار بود با خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌های دولت اقتصاد ایران کارآمد و بهره‌وری این بنگاه‌های دولتی افزایش یابد، اما امروز و بخصوص در خصوصی سازی چند سال اخیر چه اتفاقی رخ داده و آیا این هدف محقق شد؟؛ آیا اعتراض کارگران هپکو، آذرآب و نیشکر هفت تپه در هیئت دولت مطرح نشده و وقت هیئت وزیران را نگرفت تا این مشکل حل شود؟ اگر خصوصی سازی صحیح انجام شده است، چرا قراردادهای آن منتشر نمی‌شود؟ چه تخلفاتی در واگذاری آلومینیوم المهدی رخ داد؟ و بهتر است آقای جهانگیری قبل از سخنان خود به این سوالات پاسخ می‌داد تا همه چیز شفاف شود نه اینکه برای حمایت از مدیری که متهم است، منتقدان را متهم کند.

 اگر خصوصی سازی باعث شود به شرکت های دولتی چوب حراج زده شود و ملاک و معیاری در واگذاری ها وجود نباشد، به کارگران حقوق داده نشود، چند ماه بعد نیز کلاً کارخانه ورشکسته شود و کارگران به خیابان بیایند و بحران جدید ایجاد شود، این مسئله حتماً دارای ایراد و اشکال دارد. خصوصی سازی با این شیوه حتماً منجر به ایجاد بحران های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی خواهد شد و به نابودی تولید هم می انجامد.

مشکل درب های چرخان است که مسئولان یا نزدیکان آنها یا افراد هم جناح و هم خط آنها نیز در فرایند خصوصی سازی و واگذاری شرکت ها در نقش خریدار ظاهر شده اند که بدون شک فساد انگیز است.

مشکل حمایت دولت تدبیر و امید از رئیس فعلی سازمان خصوصی سازی است. در صورتی که عقلانی و منطقی آن است دولت خود در این باره پیشگام باشد و شفاف سازی کند. مگر حکم ممنوع الخروجی پوری حسینی صادر نشده پس چرا دولت با دهن کجی به قانون، اصرار بر حفظ رئیس سازمان خصوصی سازی دارد. در صورتی که تدبیر آن است حداقل تا زمانی که عدم تبرئه پوری حسینی توسط دستگاه قضا صادر نشود، وی کنار گذاشته شود.

بر اساس این واقعیت‌هاست که انتظار می‌رود معاون اول رئیس جمهور نگاه درست و دقیقی به داستان خصوصی سازی داشته باشد تا با رفع ایرادات و اشکالات در آینده بحران هایی مانند اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه، هپکو اراک، آلومینیوم المهدی، فولاد خوزستان، ماشین سازی تبریز و ... بوجود نیاید. ای کاش آقای جهانگیری روش و نحوه خصوصی را در برخی کشورهای که این اقدام را انجام دادند بررسی و به جای متهم کردن منتقدان، ایرادات خصوصی سازی و واگذاری‌ها را رفع می‌کردند.

  • بیشتر بخوانید:

خصوصی‌سازی یا مین‌گذاری در اقتصاد و جامعه ایرانی/ دولت نگاه به واگذاری‌‌ها را تغییر دهد؛ آب در هاون نکوبد

بازخوانی نتایج تکان‌دهنده از خصوصی سازی/ وخیم‌ترشدن اوضاع شرکت‌های واگذارشده

فاجعه ای به اسم خصوصی‌سازی/ وقتی بازرس ارزیاب و کارشناس قیمت‌گذاری همگی همان خریدار بوده‌اند!

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۶۹۵۵۱۳:۰۱:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
ابر آلزایمر !
مصطفی۷۸۷۴۸۰۲۲:۱۷:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
این ها اصلاح طلب هستند کل ایران را به حراج گذاشته اند هسته ای را خواباندند هوا وفضا را خواباندند دلار را 4 برابر کردند در دوران حاکمیتشان بارها در ایران حمله تروریستی شد باز طلبکارند
ناشناس۷۸۷۹۵۵۱۳:۱۸:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۳
خیلی شبیه پوری حسینی حرف میزنه خود خودشه
ناشناس۷۸۷۸۱۵۱۰:۵۵:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۳
از حسن اسحاق ملولم
ناشناس۷۸۶۹۵۷۱۳:۰۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
جهانگیری خوب می داند این حرف ها را... ولی مشکلش چیز دیگری است... فرافکنی... مردم شریف ایران یادتان هست!
ناشناس۷۸۶۹۵۸۱۳:۰۲:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
اینهمه آدم حسابی توی این مملکت داریم ... معاون برای مردم ایران متاسف ام
ناشناس۷۸۶۹۸۴۱۳:۱۵:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
شرکت های زیان ده دولت کلا باید فروخته شوند . شرکت زیان ده قیمتی ندارد
ناشناس۷۸۷۵۷۲۰۰:۲۸:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۳
اگر شما ترتیب خرید یک شرکت زیان ده دولتی را با تمام اموال منقول و غیر منقولش خصوصا املاک و مستغلاتش را به قیمت کارشناسی ( سازمان خصوصی سازی ) برای من بدهید 70% سهامش شیرینی برای شما .
ناشناس۷۸۶۹۸۶۱۳:۱۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲
دولت لیبرالی و رانتی نتیجه اش میشود نابودی کشور
کریم۷۸۷۰۳۵۱۳:۵۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
سایت محترم الف لطفا یک سایتی را برای نمره دادن به دولت ....معرفی نمائید.
پیرمرد۷۸۸۰۵۳۱۴:۵۶:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۳
فقط برای دولت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۷۸۷۰۴۹۱۴:۰۱:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
معاون اول مملکت ما رو نیگا توره حضرت عباس !
ناشناس۷۸۷۱۱۳۱۴:۳۶:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
شرکت ها را در بورس بفرشید تا ارزش واقعی انها مشخص شود
محسن۷۸۷۱۱۸۱۴:۳۸:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲
در بیانات شما هم پر از تناقض وجود داره، شما وقتی میگی شرکت دولتی «زیان ده و کم بازده هست» یعنی مطلوبیت برای خرید هم نداره و بخش خصوصی عقلش رو از دست نداده که شرکت «از پیش از هم پاشیده» دولتی رو بخره و توانایی احیا این شرکت رو هم داشته باشه. پس یا بایدشرکت رو به هزار نوع چانه زنی (به قول شما رانت!) و زیر قیمت به خریدار فروخت که شاید مدیریت جدید بتونه معجزه ای کنه و شرکت رو احیا کنه. این نوع واگذاری ها اگه مثبت نباشه حداقل منفی هم نیست و بار مالی اضافی رو که سال هاست دولت ها رو به دلیل «زیان ده» بودن شرکت‌های دولتی گرفتار کرده کاهش میده.
ناشناس۷۸۷۵۷۳۰۰:۲۸:۴۷ ۱۳۹۷/۱۲/۳
اقا اصلا متوجه نیستی مثل اینکه... شرکت سود ده المنیوم المهدی را اول تبدیل به زیان ده می کنند [عمدا] بعد به زیر قیمت می فروشند... توکلی صدبار گفته این رو...
ناشناس۷۸۷۱۳۷۱۴:۴۸:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
حراج کردن کارخانجات و شرکت های دولتی با نام خصوصی سازی تضییع بیت المال و حرام است .
ناشناس۷۸۷۱۷۰۱۵:۱۵:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲
همه مدیران فاسد رو باید ریخت تو دریاچه نمک , خلاص
ناشناس۷۸۷۹۲۸۱۲:۴۸:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۳
داداش من ، شما اول آب پیدا کرده و بعد داخل دریاچه خشک آب نمک درست کنید تا اگر توانستیم مدیران فاسد را از نواحی مختلف دنیا جمع کردیم آنوقت
ناشناس۷۸۷۱۹۱۱۵:۳۶:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
از عقل دلار 4200 تومانی جهانگیری که کشور را به مخاطره و بدبختی کشاند چیزی بهتر از این سراغ دارید . در شگفتم که ...چرا این ..ها مدیریتی که کمترین دانشی از مدیریت ندارند هنوز سر کار هستند و برای ریاست جمهوری دوره بعد ساعت شماری می کنند و رای هم می آورند .
ناشناس۷۸۷۲۵۰۱۶:۵۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
خیلی فشار روشه. مردم عزیز یادتان هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عادل۷۸۷۲۷۸۱۷:۳۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
الف جان! خسته نباشی. کارت درسته. امیدوارم این نظر رو منتشر کنی: خوب است مراجع قضایی ارتباط احتمالی واگذاری های مساله دار سازمان خصوصی سازی ....رو هم بررسی کنند...
ناشناس۷۸۷۳۵۰۱۸:۵۸:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
آقای معاون اول چوب حراج به قیمت دلار زد ودلار را با قیمت ۴۲۰۰تومانی به عده ای دلال سپرد حالا هم ازاین فرمایشات میکنه متاسفانه
ناشناس۷۸۷۴۳۰۲۰:۴۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
آقای جهانگیری هر زمان خواستید از فساد بگید در ابتدا تبعات و اثرات دلار 4200 جهانگیری را برآورد کنید احتمالا همه کاراتون اینجوریه
ناشناس۷۸۷۴۸۳۲۲:۲۳:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
رد صحبت های این آقا را دنبال کنی قشنگ به پورحسینی میرسی
ناشناس۷۸۷۵۷۰۰۰:۲۲:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۳
در کشور قحط الرجال است
دهه شصتی۷۸۷۶۳۷۰۶:۵۱:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۳
شما که نمیتونین بازار ارز ،سکه ،خودرو،میوه،گوشت گوسفند،گوشت مرغ،هزار تا چیز دیگه رو کنترل کنید پس دارید چیکار میکنید ؟
ناشناس۷۸۷۷۲۳۰۹:۳۲:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۳
حالم از این شبه مسلمانها به هم می خورد !
علی 671۷۸۷۸۴۷۱۱:۲۵:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۳
حرف جهانگیری رطب خورده است .خرابکاری دلار 4200را چگونه می خواهد با فرافکنی از خود دور کند .استیفا هدیه بزرگی است به این ملت مظلوم
ناشناس۷۸۸۲۴۵۱۷:۵۴:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۳
خدا خیلی به مردم رحم کرد مکنونات قلبی بعضی ها قبل از سال 1400مشخص شد.
ناشناس۷۸۸۶۸۸۰۹:۱۹:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۴
روحانی روفوزه شد
ناشناس۷۸۸۷۱۷۰۹:۳۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۴
به وابستگانش در راس شرکتهای حراج شده به قیمت یک بیستم و گرفتن وام به ارزش چند برابر و خرابکاری بعدی توجه کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین