چرا نرخ دلار بالا رفت؛ آینده قیمت آن چه می‌شود؟/ آقای رییس جمهور، کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش قاچاق شد

دکتر محسن زنگنه،   3971201086 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا نرخ دلار بالا رفت؛ آینده قیمت آن چه می‌شود؟/ آقای رییس جمهور، کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش قاچاق شد

دلار طی چند روز گذشته، رقم  ۱۳۰۰۰ تومان را رد کرد. سوال اکثر مردم این است که چرا نرخ دلار بالا رفته و سوال دیگر اینکه آینده قیمت دلار چه می‌شود؟

چند روز قبل ریاست محترم جمهور، علت قاچاق گوشت و یا بنزین را، ارزانی این کالاها نسبت به کشورهای همسایه عنوان نمودند، که البته این مساله نیز با موضوع این یادداشت مرتبط است.

قطعا در دلیل گرانی ارز، افزابش نقدینگی به مرز ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان یا سر رسید سود اوراق مشارکت منتشره توسط دولت و یا کاهش سود روزشمار بانک‌ها و افت شاخص‌های بورس، موثر است و هر کدام سهمی دارند؛ اما به نظر نگارنده، افزایش اخیر ارز، دلایلی مهم‌تر دارد که به آن اشاره می‌شود؛

۱- وقتی پول ملی کشور تضعیف می‌شود‌، قیمت کالاها در داخل، ارزان‌تر از قیمت کالاها در خارج از کشور است (بر حسب دلار). بنابراین واردات کالا کاهش یافته و بالعکس صادرات افزایش می‌یابد. در این زمان به جهت کاهش واردات، تقاضا برای اسکناس دلار و حواله کاهش یافته و از سوی دیگر به جهت افزایش صادرات، ارز (دلار) به بازار تزریق می‌شود. در نتیجه به جهت کاهش تقاضای دلار و افزایش عرضه آن، قیمت دلار کاهش یافته یا حداقل بدون نوسان باقی می‌ماند.

به جهت بالا رفتن قیمت دلار و به دلیل وابستگی اکثر صنایع تولیدی و حتی بخش کشاورزی و دامداری به واردات مواد اولیه و یا کنجاله و غذای دام و...، به تدریج تولید کنندگان و عرضه کنندگان، قیمت کالا و خدمات خود را افزایش می‌دهند. تولید کننده ترجیح می‌دهد به جای عرضه کالا در کشور، کالای خود را صادر نماید و این امر موجب کاهش مقدار کالا در کشور شده و قیمت کالا را با سرعت بیشتری افزایش می‌دهد.

بالا رفتن قیمت کالا در داخل کشور (به فرض ثابت ماندن قیمت دلار)، کم‌کم، واردات را توجیه پذیر می‌سازد؛ یعنی کالایی که قبلا در داخل کشور خیلی ارزان‌تر از خارج بوده است، حالا قیمت آن به قیمت جهانی نزدیک می‌شود و اگر تدابیر لازم صورت نگیرد؛ حتی ممکن است از قیمت جهانی و یا قیمت آن کالا در کشورهای همسایه هم بالاتر رود. در چنین مواردی، مجدد واردات کالا، توجیه پذیر می‌شود و به تدریج واردات افزایش می‌یابد.

با افزایش واردات، تقاضا برای دلار و ارز افزایش یافته؛ چنانچه صادر کنندگان، ارز حاصل از صادرات را به بازار برنگردانند، قیمت دلار به شدت افزایش می‌یابد.

یکی از علل اصلی افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر، گرانی بیش از حداکثر کالاها بخصوص کالاهای اساسی است که واردات را توجیه پذیر نموده و تقاضای ارز (اسکناس یا حواله) را افزایش داده است. چنانچه دولت جلوی تورم (رشد قیمت‌ها) را نگیرد، این تقاضای ارز برای واردات به شدت افزایش یافته و قیمت دلار را ممکن است به قیمت‌هایی بسیار بالاتر از این برساند.

۲- افزایش قیمت گوشت و برخی دیگر از کالاهای اساسی، دولت را به فکر سیاست باز کردن درهای واردات و ارائه مجوز واردات به طور نامحدود نموده است؛ آن هم با دلار ۴۲۰۰ تومان و این یعنی دقیقا همان سیاست ۲۰ فروردین معاون اول رییس جمهور، که باعث ایجاد صف تقاضای دلار گردید.

به طور طبیعی و حسب تجربه ماه‌های قبل، دولت از مدیریت عرضه ارز و اجبار شرکت‌های دولتی زیرمجموعه به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، ناتوان است و این امر باعث عدم توازن بین عرضه و تقاضای ارز می‌شود؛ این هم خود باعث افزایش بیشتر نرخ دلار خواهد شد.

۳- بر خلاف نظر رییس جمهور، ارزانی گوشت موجب قاچاق آن نمی‌شود، بلکه کاهش ارزش پول ملی، باعث اختلاف قیمت گوشت در داخل و خارج از کشور شده است. گوشت به عنوان نماد کالاهای اساسی و نرخ دلار، یک حلقه معیوب را تشکیل داده است.

افزایش قیمت دلار به دلایل بالا باعث افزایش قیمت گوشت شده و افزایش قیمت گوشت موجب افزایش واردات و افزایش تقاضای ارز و در نتیجه افزایش مجدد قیمت دلار خواهد شد و این امر ادامه خواهد یافت.

۴- دولت بدنبال آن است تا با تزریق میلیاردها دلار (ارز ۴۲۰۰ تومانی) برای واردات کالاهای اساسی، تورم را کنترل کند، اما بدلیل ضعف مدیریت دولت در کنترل بازار و توزیع صحیح و مبارزه با رانت خواری و احتکار، نه تنها قیمت این فرآورده‌ها کاهش نمی‌یابد، بلکه با تحریک تقاضای بازار ارز، موجب افزایش قیمت ارز و تشدید تورم در کشور خواهد شد.

نتیجه آنکه اگر دولت هر چه سریع‌تر نسبت به حذف رانت‌خواری ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیز کنترل مبادی خروجی و مرزها و اصلاح سیستم توزیع و کنترل تورم اقدام نکند و بر سیاست‌های فعلی خود اصرار ورزد، دلار مجدد به کانال‌های بالاتر بازخواهد گشت؛ متاسفانه، شرکت‌های دولتی و خصولتی در افزایش قیمت‌های خود (مانند ایران خوردو و سایپا) و ایجاد تورم و ملتهب کردن بازار پیش‌قدم هستند.

حداقل انتظار این است که دولت با این شرکت ها برخورد جدی کند، در غیر این صورت نمی‌توان خرده بنگاه‌ها را به جرم گرانی، مورد پیگرد قرار داد و جامعه این را نخواهد پذیرفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۵۰۹۰۱۰:۴۰:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱
یعنی شما نمی دانید دولت برای جبران کسری بودجه و همچنین تامین عیدی کارکنان دست به گران کردن دلار میکند
ناشناس۷۸۵۵۰۷۱۳:۵۰:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
عزیز کشور تحریمه فروش نفت با مشکل روبرو شده . مردم برای خرید دلار هجوم آوردن چه ربطی به عیدی داره چرا توهم توطئه دارید ؟
ناشناس۷۸۵۷۵۰۱۵:۴۵:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
ایکاش اقای رئیس جمهور به این نکته هم توجه داشتند که ارزونی قیمت گوشت چه رابطه ای با حقوق حداقل کارگران و کارمندان داره! بله در اکثر کشورهای دنیا قیمت گوشت در هر کیلو معادل 10 تا 12 دلار هست ولی نکته مهم هم اینه حداقل دستمزد کارگر برای هر ساعت هم معمولا 15 تا 16 دلار هست یه مقدار منصفانه به واقعیتها و سو تدبیرها نگاه کنیم
ناشناس۷۸۵۷۷۶۱۶:۰۰:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
چرا مردم فقط شب عیدها برای خرید دلار هجوم می آورند ؟!!!
ناشناس۷۸۶۲۰۳۲۰:۵۴:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱
چون با دلار یک عده میرن سفر استاد !
ناشناس۷۸۶۰۲۱۱۸:۲۵:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
تا سه برابر شدن فقط ناشی از سیاست غلط این سالهاست .. رشد نقدینگی 20 تا 30 درصد است بقیه اش مربوط به تحریم است.
ناشناس۷۸۶۰۷۱۱۹:۰۷:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱
برادر مثل اینکه سیاست وارد هستی ولی در اقتصاد نه، نقدینگی 8 برابر رشد اقتصادی یعنی کاهش 200 درصد ی ارزش پول ملی، همین که دلار 7 تومان را دو هزار برابر کرده. بیشتر از ده تومان هر چه هست مربوط به تحریم است.
ناشناس۷۸۶۱۰۰۱۹:۳۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱
یعنی می فرمایید بعد تحریم دلار میشه 3700، شاید هم 100 ریال؟ این دیگه آدم بیسواد هم میداند.
ناشناس۷۸۶۱۳۱۱۹:۵۶:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
تکرار گذشته دست در جیب مردم کردن با بی ارزش کردن دارایی مردم و در نهایت بیشترین صدمه برای مستضعفین خواهد بود
ناشناس۷۸۵۱۰۸۱۰:۵۷:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱
نفرمایید! روحانی گفت چون اینجا ارزانی هست قاچاق میشود! چرا ناشکرید؟
ناشناس۷۸۵۱۱۱۱۰:۵۹:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
خودتحریمی و رانت بازی داخلی بسیار مخرب تر از فتف و تحریمند
ناشناس۷۸۵۱۲۰۱۱:۰۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱
... حسن بره مرخصی استحقاقی اجباری ؛ همه مملکت درست میشه
ناشناس۷۸۵۳۰۶۱۲:۴۳:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
من جای روحانی بودم حقوق ها را 4 برابر میکردم. پول چاپ میکردم و به اقتصاد وارد میکردم. دقیقا مشابه احمدی نژاد
لادن۷۸۵۴۰۰۱۳:۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱
احمدی نژاد پول چاپ نکرد بلکه با سیاستش نفت را به 130دلار رساند و دلارش را میاورد راه کار خانه و مسکن مهر و... میساخت دولت روحانی با چاپ پول و بی کفایتی ها ما را به اینجا رساند
ناشناس۷۸۵۸۸۷۱۷:۰۷:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
احمدی نژاد قیمت نفت را 130 دلار کرد!!!!!!!! شما هم بالای سرتان هاله نور ...؟ واما دلار رو فرمودین می آورد کارخانه می ساخت . نه عزیزم دلارهای دولت ایشان دست بابک زنجانی هاست که هرگز به کشور برنگشته و دکل های گمشده و خاوری های فراری. سرتان را از زیر برف بیرون بیاورید
پیما۷۸۵۴۵۹۱۳:۳۶:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
پس خوب شد که نیستی! آخه مگه همه کارمند دولت هستن که حقوق هاشون رو 4 برابر بشه؟ کارفرما خصوصی مگه میتونه حقوق ها رو 4 برابر کنه؟
ناشناس۷۸۵۶۱۸۱۴:۴۶:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱
دولت روحانی در 5 سال گذشته پایه پولی (چاپ پول) رو به شدت افزایش داده و یکی از علل افزایش نرخ ارز و تورم همین است .
ناشناس۷۸۵۱۲۵۱۱:۰۷:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
...بایدبر روی ورود گله های گوسفند نظارت داشت...تا از مفقود شدن آنها و تناقض آماری تعداد آنها نظارت مستقیم داشته باشیم
ناشناس۷۸۵۱۲۸۱۱:۰۸:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
حسن کلید ساز در تله کابین توچال مشغول به کار شود
ناشناس۷۸۵۲۶۲۱۲:۲۱:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
مگر میخواهید تله کابینها سقوط کنند
ناشناس۷۸۵۱۳۰۱۱:۱۰:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
روحانی روی چه حسابی الان داره حقوق میگیره ؟!!!
ناشناس۷۸۵۲۰۰۱۱:۴۳:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
من موندم رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده اصلا چطوری روش میشه سرش رو بالا بگیره!!
ناشناس۷۸۵۱۳۹۱۱:۱۴:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
خوشبینانه بگم دلار در اردیبهشت 98 با پایان معافیت موقت برای 8 کشور از تحریم های نفتی راحت تا 15/000 تومان میره بالا و این یعنی سفره حقیر مردم از این هم کوچکتر میشه!
پژمان۷۸۵۳۰۷۱۲:۴۳:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
دلت خوشه ! 15000 بشه که خیلی خوبه ! با همین فرمون بریم باید منتظر دلار بالای 30 تومن باشیم ! فقط یک راه مونده اونم رفراندوم که ببینیم حرف آقای ظریف که فرمودن مردم خودشون انتخاب کردن اینجوری زندگی کنند راست هست یا نه؟
مصطفی۷۸۵۴۶۱۱۳:۳۷:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
یه خدا نکنه و گوش شیطان کری هم بگو وقتی این مبالغ ترسناک رو بیان میکنی.
ناشناس۷۸۵۹۱۶۱۷:۲۲:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
دلت خوشه برادر اگر این قیمت باشه خوبست بالاتر از ۲۰۰۰۰ خواهد رفت انوقت به فکر ... باید تعامل کرد ماهی را هر وقت از اب بگیری تازه است.
ناشناس۷۸۵۱۶۰۱۱:۲۴:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱
فقط مذاکره و دیگر هیچ
ناشناس۷۸۵۲۴۶۱۲:۰۸:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
مذاکره هم آدمشو میخواد که اینا ثابت کردن بلد نیستن
ناشناس۷۸۵۶۲۶۱۴:۵۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
ابتدا خسارات برجام نافرجام را تسویه کنید بعد دم از مذاکره مجدد بزنید !
ناشناس۷۸۶۲۵۱۲۱:۴۴:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱
پس ونزوئلا میشیم مبارک
ناشناس۷۸۵۶۲۹۱۴:۵۱:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود.
کی ما 30۷۸۵۱۶۴۱۱:۲۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
هر دقیقه که مذاکره رو به تاخیر بندازیم باید ضرر بدیم
ناشناس۷۸۵۲۵۹۱۲:۲۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
چقدر ساده اید شما ، آمریکا فقط به دنبال منافع خودش و نفت ایران و فروش سلاح به همسایگان ایران هست و اگر بتواند ایران را تجزیه میکند. مذاکره هیچ فایده ای ندارد حتی اگر هرچه آنها بگویند هم بشود باز اوضاع کشور بدتر خواهد شد. ای کاش مردم و مسئولان به جای باج دادن به دشمن با فساد مقابله میکردند و روی پای خود میایستادند
ناشناس۷۸۶۰۸۳۱۹:۲۳:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
آفرین. گل گفتی.
ناشناس۷۸۵۴۰۴۱۳:۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
در مورد برجام هم از این حرفها زیاد شنیدیم که حالا نه راه پس داریم نه راه پیش.
ناشناس۷۸۵۴۰۹۱۳:۱۹:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱
هر ثانیه که حمایت واقعی از تولید داخلی رو عقب بندازیم باید 10 برابر ضرر بدیم.
ناشناس۷۸۶۲۵۳۲۱:۴۶:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱
مثل خودروسازی که خیلی ساله از دنیا عقب ماندیم هی روزگار
ناشناس۷۸۵۶۳۲۱۴:۵۲:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱
برجام ثابت کرد که عاقبت مذاکره با شیطان بزرگ پشیمانی و خسران است .
ناشناس۷۸۵۱۶۵۱۱:۲۷:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱
شما هزار تا از این تحلیلها هم منتشر کنید راه به جایی نمی برید زیرا رانتیها دولت را در اختیار دارند! آنها کاری علیه خودشان نمیکنند بلکه همه این صحنه ای که مشاهده مکنید خودشان ترتیبش را داده اند.
ناشناس۷۸۵۱۶۹۱۱:۲۹:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
اینکاره نیستن . زیاد خودتو اذیت نکن
ناشناس۷۸۵۱۹۴۱۱:۴۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
دلار 20 تومانی سلام آرزوهای جوانان پرپر
استاد دانشگاه۷۸۵۲۱۱۱۱:۴۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
طبق نظر نویسنده کتاب هنر تحریمها هدف از تحریم توسط ترامپ از بین بردن ذخیره ارزی ایران است که در نهایت مقاومت ایران شکسته شود . سیاست دولت در حفظ ذخیره ارزی به قیمت گرانی ومبارزه با مفسدین اقتصادی و سایر موارد این نقشه را تا دو سالی که ترامپ در قدرت است خنثی می کند.الان در شرایط جنگ اقتصادی باید به دولت کمک کرد.
ناشناس۷۸۵۴۴۷۱۳:۳۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
آخه رئیس جمهور توی راهپیمایی 22 بهمن گفت ..من و دولتم; بینی آمریکا رو به خاک میمالیم. اگر به ما احتیاج داشت خب به جای من و دولتم باید میگفت مردم ایران. فکر کنم اونهایی که دیروز رفتن ماشین ثبت نام کردن اتفاقا به دولت کمک کردن. ما باید به فکر خودمون باشیم و اولین راهش خرید کالای بخش خصوصی ایرانیه.
ناشناس۷۸۵۶۴۴۱۴:۵۴:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱
چرا در شرایط جنگ اقتصادی 62 تن طلا و 18 میلیارد دلار توسط بانک مرکزی حراج شد ؟!
ققنوس۷۸۵۲۳۹۱۲:۰۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
قیمت دلار و .... بالا رفت چون خیلی از فرشته ها که قبلا اومدن حالا بال دراوردن میخوان پرواز کنن و همه متعلقاتشون هم سوار بر بال انها میخواهند پرواز میکنند!!!!!
ناشناس۷۸۵۲۵۱۱۲:۱۳:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱
جیب مدیران باید آرایش جنگی بگیرد و نه جیب مردم
ناشناس۷۸۶۱۰۴۱۹:۳۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
کی منفی داده ، مسئولان بودند
ناشناس۷۸۵۲۵۶۱۲:۱۸:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
انتخابی که بر پایه سوت و کف و لیست و بی بی سی باشه نتیجش همینه.
ناشناس۷۸۵۳۱۰۱۲:۴۴:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱
انتخابی بر پایه کنسرت و چند تار مو نتیجه اش این میشود که مشکل کنسرت و چند تار مو و چند مشکل کوچولوی دیگر تا حدی حلی میشود ولی مشکلات بزرگ اقتصادی و سیاسی به شدت بزرگتر میشوند
ناشناس۷۸۵۷۰۱۱۵:۱۵:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
تو خوبی ناآگاه
رضا۷۸۵۲۷۲۱۲:۲۸:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱
;کلام این سرور گرامی تا 80 درصددرست است اما نه تمام آن چون بلاخره نقطه تعادلی بین عرضه و تقاضای داخلی کالا وجود دارد که آن را نسبت عرضه ارز به حجم نقدینگی تعیین می کند.اینکه باید دلار 4200 تومانی حذف شود صحیح است اما نمی توان با ضرب زور و تعزیرات قیمت کالاهای تولید داخل را کنترل کرد مثلا اشاره ایشان به افزایش نرخ خودرو بی ربط است پس با 3 برابر شدن همه نهاده های تولید باید قیمت خودرو هم 3 برابر و تیراژ تولید آن شدیدا کاهش یابد و اصلاح ساختار با توجه به وضع موجود صورت گیرد.این کار مطلوب عوام مردم نیست اما منطق علم اقتصاد است.اگر با شعارهای عوامی قدرت خرید کاذب ایجاد نکنیم تقاضای کاذب برای کالاها نخواهیم داشت پس تقاضا برای ارز نخواهیم داشت و نرخ تثبیت می شود بعد از ان هم هر نوع بهبود معیشت باید در گرو رشد اقتصادی و خلق ارزش باشد نه علم کردن سبد معیشت و چاپ پول بی پشتوانه در پیامد آن چون رفاهی را که وجود ندارد نمی توان به مردم داد.
حسن۷۸۵۲۷۷۱۲:۳۰:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
به قول وزیر محترم جهاد"خدا رو شکر که هست!". ما ملت خوبی برای این مسئولین نبودیم.من از طرف تمام ملت ایران از مسئولین محترم و در صحنه عذرخواهی میکنم.امیدوارم ما ملت پرتوقع و ناشکر را ببخشید و حلال کنید.
ناشناس۷۸۵۲۸۰۱۲:۳۱:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
بی تدبیری دولت مردان و نا امیدی و بی اعتمادی مردم از مسوولان باعث افزایش نرخ دلار شده
ناشناس۷۸۵۵۱۴۱۳:۵۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
کشور دلار چاپ کنه درست میشه !؟
A۷۸۵۶۰۹۱۴:۴۳:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱
بخدا اینکاره نیستن . خصوصا تدارکاتچی ها .
ناشناس۷۸۵۷۸۰۱۶:۰۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱
چه تدارکاتچی هستن که هرکار دلشون خواست انجام دادن؟ از امضای برجام بی ضمانت تا دلارپاشی و...!!!
ناشناس۷۸۵۸۹۷۱۷:۱۴:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
تحریم ها را جدی بگیریم کاری به حرف مسئولان نداشته باشید راه حلی جز رفع کامل تحریم ها وجود ندارد. معجزه در اقتصاد نداریم راه تنفس اقتصاد ما را مسدود کرده اند .
ناشناس۷۸۵۹۰۲۱۷:۱۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱
اخر این سئوال ندارد کشور تحریم است ارز وارد نمیشود اقتصاد خوابیده ارزش پول ملی افت میکند لاجرم قیمت ارز بالا میرود بالاتر هم خواهد رفت چون بانک مرکزی نمیتواند دلار به بازار تزریق کند. وقتی وضع بحرانی شد مثل اخرهای جنگ زمامداران به فکر چاره خواهند افتاد .
ناشناس۷۸۶۰۹۳۱۹:۳۲:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
بعضی از مسولین دارند عمدا مردم را از انقلاب ونظام بیزار میکنند چرا باید اینهمه بدبختی در مملکتی که 1درصد جمعیت و9درصد منابع جهان را در اختیار دارد وجود داشته باشد واقعا مردم حق دارند ومسولین هیچ توجیهی برای اینهمه اجحاف ندارند
ناشناس۷۸۶۱۲۹۱۹:۵۵:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
یعنی بعد اینهمه سال متوجه نشدی هر سال همین روزها تا پایان سال نرخ ارز به شدت بالا میره و بعد عید شیبش کمتر میشه.
ناشناس۷۸۶۱۷۵۲۰:۴۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
دلار هفت تومنی شد سیزده هزارتومن تازه میپرسی چرا رفت بالا.
ناشناس۷۸۶۲۱۸۲۱:۰۷:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱
نظر نویسنده کاملا درسته باید سریعا همه چیز سهمیه بندی و کوپنی بشه رانت و فساد مملکت رو برداشته. یکی از بستگان مرغداری داره. دون مرغ میخره 3700 رسید میده که 2200 پول داده. آقا دولت داره پول می ریزه ولی نظارت نداره. ممکنه تعمد داشته باشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین