سه روز نفس گیر برای ریس دستگاه دیپلماسی در مونیخ؛ وقتی حمایت تمام قد ظریف از برنامه موشکی ایران بازتاب جهانی پیدا می کند + فیلم

گروه سیاسی الف،   3971201038 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه کشورمان پس از حضوری سه روزه در مونیخ در یک مصاحبه سیاست های جنگ طلبانه واشنگتن را به چالش کشید.

 وقتی حمایت تمام قد ظریف از برنامه موشکی ایران بازتاب جهانی پیدا می کند + فیلم

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از ملاقات ها و رایزنی های فشرده با مسئولان سازمان های بین المللی و همتایان خود، در "کنفرانس امنیتی مونیخ" به سخنرانی پرداخت ، دفاع او از برنامه موشکی ایران و نقدهایی که متوجه سران کشورهای غربی به ویژه ترامپ کرد بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت. علاوه براین اعلام مواضع موگیرینی و سایر وزرای اروپایی مبنی بر پایبندی به برجام که در حاشیه این کنفرانس انجام شد به مذاق واشنگتن خوش نیامد، تاجایی که به گفته نشریه واشنگتن پست "برخلاف همیشه، کنفرانس مونیخ به افزایش شکاف آمریکا و اروپا منجر شد" و می توام گفت که  این اظهارات مهر تاییدی بر شکست سیاست‌های واشنگتن درمورد ایران است.

شاید بتوان یکی از علل اصلی  ایجاد تنش در روابط اروپایی ها با واشنگتن را خروج ترامپ از توافق های بین الملل به خصوص  برجام دانست. به عقیده برخی تحلیلگران عهدشکنی آمریکا در قبال برنامه جامع اقدام مشترک این روزها به  تقابل جدی بین اروپا و آمریکا منجر شده است، اما درنهایت باوجود مخالفت کشورهای اروپایی با تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران تا کنون اقدام عملی در حمایت از ایران و کاهش تاثیر تحریم‌ها بر زندگی ایرانی ها  انجام نداده اند ، تنها پس از قریب چهار ماه وعده ایجاد کانال مالی برای جایگزینی سوئیفت در ۱۱ بهمن ماه شاهد ثبت "اینستکس" در فرانسه بودیم  که اجرایی شدن آن هم منوط به تحقق موارد دیگری از جمله تاسیس دفتری در تهران است. در همین رابطه وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی، اظهار کرد که "کشور‌های اروپایی تاکنون نتوانسته‌اند هیچ‌کدام از تعهداتشان را که ذیل توافق هسته‌ای برجام قرار گرفته است  را اجرا کنند"، در همین راستا می توان گفت که  اروپایی ها بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای  وعده داده‌اند که با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، با وجود ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق نداشته اند.

ظریف همچنین در بخش های دیگری از صحبت های خود در مونیخ با اشاره به اقدام اروپایی‌ها برای راه‌اندازی ساز و کار مالی اروپا گفت: "ابزاری که آن‌ها به تازگی ایجاد کرده‌اند هنوز عملیاتی نشده. همچنین تجارت با اروپا، به خاطر فشار ایالات متحده ظرف سال گذشته افت محسوسی داشته است. ما هم هرگز منتظر اروپا نبودیم بلکه درحال کار با دیگران هستیم".

ظرافت چشمگیر سخنان ظریف در مونیخ+ فیلم

حنیف غفاری کارشناس مسائل اتحادیه اروپا، در همین رابطه با اشاره به اظهارات فدریکا موگرینی درباره برجام مبنی براینکه "اطمینان دارم اگر به خاطر حمایت کشورهای اروپایی نبود توافق برجام مدت‌ها پیش و شاید همان ماه مِی سال گذشته مرده بود"، خاطر نشان کرد که  موگرینی هم در دوران ریاست جمهوری اوباما و هم در دوران ریاست جمهوری ترامپ علاوه بر اینکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود، به عنوان مسئول کمیته مشترک برجام هم ایفای نقش کرده است. اتحادیه اروپا عملاً تلاشی واقعی در راستای حفظ برجام و عمل به تعهدات خود از جمله عادی سازی روابط بانکی با ایران و جلوگیری از آثار تحریم‌های ثانویه آمریکا بعد از خروج ترامپ از برجام انجام نداده و از لحاظ حقوقی، سیاسی و ساختاری عملکرد بسیار ناقص و معیوبی داشته است. از این جهت ادعای موگرینی در این خصوص صرفاً یک جنبه تبلیغاتی داشته و نمی‌توان آن را به عنوان یک واقعیت مدنظر قرار داد.

مونیخ و اظهار نظرها

در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، وزیر امور خارجه کشورمان در مجموع 30 دیدار داشت که در همین راستا با بسیاری از مقامات دنیا دیدار و گفت‌وگو کرد؛ یکی از این دیدارها، دیدار و گفت‌وگو با هایکو ماس وزی امور خارجه آلمان بود که در این دیدار طرفین در خصوص روابط دو جانبه، برجام، سازوکار حمایت تجاری ایران و اروپا (ساحت)، مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله یمن، سوریه، افغانستان و سایر مسائل گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. هفته گذشته ظریف به لبنان سفر کرده بود در مونیخ نیز با الیاس بوصعب وزیر دفاع لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. ابعاد مختلف همکاری‌های دو جانبه بویژه در زمینه‌های اقتصادی و مسائل منطقه‌ای از جمله آخرین تحولات سوریه از محور‌های گفت‌وگو در این دیدار بود.

برتری دیپلماسی بر قلدری+ فیلم

علاوه بر وزرای حاضر در اجلاس، وی با دی کارلو معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و در خصوص همکاری‌های ایران و سازمان ملل متحد، اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، برجام، سازو کار حمایت تجاری ایران و اروپا (ساحت) و نیز مسائل مختلف بین المللی و منطقه‌ای از جمله شرایط افغانستان، یمن، سوریه و لبنان گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

از دیگر دیدارهای مهم وزیر امور خارجه کشورمان در مونیخ می‌توان به دیدارش با خانم مری رابینسون و اخضر ابراهیمی از گروه ریش سفیدان بین المللی (THE ELDERS)  اشاره کرد که بادل نظر در خصوص مهمترین تحولات بین المللی و موضوعات منطقه‌ای محور اصلی این دیدار بود.

برتری دیپلماسی بر قلدری+ فیلم

همزمان با حضور ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ، در جنوب شرق کشورمان نیروهای تروریستی به اتوبوس سپاه حمله کرده و ده‌ها تن از هموطنانمان را به شهادت رساندند؛ در همان زمان ظریف با وزیر امور خارجه کره جنوبی دیدار کرد و کانگ کیونگ هوا با ابراز همدردی نسبت به حادثه تروریستی شرق کشور تمایل کشور متبوعش را برای تداوم دهه‌ها روابط خوب دو کشور به رغم فشار‌ها و تحریم‌ها اعلام کرد. روابط اقتصادی و تجاری دو کشور، مهترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله شرایط شبه جزیره کره، برجام و سایر مسائل مورد علاقه از دیگر محور‌های تبادل نظر در این دیدار بود.

در این سفر همچنین با فدریکا موگرینی مسول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا  دیدار و در خصوص آخرین تحولات برجام، مسائل منطقه‌ای و دیگر مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

برتری دیپلماسی بر قلدری+ فیلم

تمرکز بیمارگونه و وسواس روان پریشانه ترامپ در قبال ایران

ایالات متحده و اتحادیه اروپا هر دو ادعاهایی را در رابطه با برنامه موشکی ایران مطرح کردند، اظهاراتی مبنی بر اینکه این فعالیت‌ها قطعنامه ۲۲۳۱ شورا امنیت را نقض می‌کند؛ در همین راستا هم  مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده ادعا کرده بود که  فناوری مورد استفاده در برنامه فضایی ایران همان فناوری است که می‌تواند در توسعه موشک‌های بالستیک مورد استفاده قرار بگیرد که بنا به ادعای او نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان  هم در پاسخ  به چنین ادعاهایی گفته بود "بهتر است وزیر امور خارجه آمریکا کمی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را مطالعه کند!" البته در همین زمینه‌ ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ هم اظهار کرد که  ایران در منطقه‌ای پر از سلاح قرار دارد و برای دفاع از خود نمی‌تواند از شمشیر یا تفنگ استفاده کند، بنابراین این حق مسلم ایران است که به پیشرفته‌ترین سلاح‌های متعارف نظامی دست یابد.  اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان به ویژه دفاع او از برنامه موشکی ایران  بازتاب گسترده ای در رسانه های دنیا و فضای مجازی داشت. گفته می شود که نشست ورشو  تحت تاثیر کنفرانس امنیتی مونیخ بوده است، چرا که به فاصله اندکی نماینده ایران که در کنفرانس ورشو حضور نداشت در کنفرانس مونیخ با پاسخ‌های مستدل و منطقی خود یکجانبه گرایی آمریکا و همپیمانانش در کنفراس ورشو را تحت تاثیر خود قرار داد و برای مثال می توان به گفته وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی که در کنفرانس امنیتی مونیخ، مبنی بر اینکه "آمریکا تمرکز بیمارگونه و وسواس روان پریشانه بر ایران دارد" اشاره کرد.

شکست دیپلماسی آمریکا از ورشو تا مونیخ

با توجه به مطالب ذکر شده اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که ایالات متحده، به حداقل‌های مدنظر خود از کنفرانس ورشو که اهداف آن محدود کردن ایران بود دست نیافت؛ بر خلاف اینکه در هر کنفرانس بین‌المللی دیگری که حداقل به یک قطعنامه غیر الزام آور دست پیدا می‌کند، کنفرانس ورشو در نهایت حتی نتوانست به یک جمع بندی در راستای اهداف ضد ایرانی خود برسد. از طرفی دیگر با توجه به اینکه کنفرانس امنیتی مونیخ به فاصله اندکی از ورشو برگذار شد، تلاش‌های ایالات متحده را تخت‌الشعاع خود قرار داد؛ در همین راستا مجله "اکونومیست" نوشت: «کنفرانس بی‌برنامه مایک پومپئو در ورشو قرار بود ایران را منزوی کند، اما بیشتر باعث شرم‌ساری آمریکا شد. تیمی که مسئول مدیریت سیاست ترامپ در قبال ایران است، حتی نمی‌تواند یک کنفرانس را مدیریت کند».

 

دیدگاه کاربران

حرف حق۷۸۵۰۴۰۱۰:۱۹:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
به ما می گوید ملت نباید برای هیچ کس بجز خدا خم شود و تعظیم کند در دیدار ظریف با وزیر چینی کم مانده بود ظریف دست ایشان را ببوسید اف بر چنین خاری
ناشناس۷۸۵۰۷۹۱۰:۳۵:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱
رسانه های اصلاح طلب این سخنان رو سانسور کردند!! اونا این نوع ظریف رو دوست ندارند!!
ناشناس۷۸۵۳۷۹۱۳:۰۸:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
باز تاب جهانی،!! والا بنده که تو ایرانم خبر نداشتم
خودم۷۸۵۶۵۸۱۴:۵۹:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
شبکه های خبری چین سخنرانی آقای ظریف را مستقیم پخش کردند . چرا صداوسیمای خود ما پخش نکرد
احمد۷۸۵۷۲۶۱۵:۲۸:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
ایشان همواره انقلابی و مورد تایید رهبری بوده و از معدود سیاستمداران شایسته کشورمان است امید که اذیتش نکنند و اعصابش را نخراشند تا با آرامش از منافع ایران دفاع کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین