کمیسیون تلفیق با هیچکدام از پیشنهادها در زمینه قیمت بنزین موافقت نکرده است

گروه اقتصادی الف،   3971201031 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح سناریوهای پیش رو درباره وضعیت بنزین در سال آینده، گفت‌ که باید اجماعی بین حاکمیت در موضوع بنزین وجود داشته باشد چون مساله پیچیده‌ای است و نباید با آن بازی کرد.

کمیسیون تلفیق با هیچکدام از پیشنهادها در زمینه قیمت بنزین موافقت نکرده است

کاظم جلالی در گفت‌ و گو با ایسنا در توضیح سناریوهای مرکز پژوهش‌ها در مورد قیمت بنزین در سال آینده، اظهار کرد: قبل از بررسی سناریوهای مرکز پژوهش‌ها درباره قیمت بنزین لازم است که راه‌حل‌های پیش رو برای وضعیت بنزین در سال آینده را تشریح کرد. اولین راه‌حل طبق وضعیت موجود یعنی فروش بنزین لیتری هزار تومان است، راه‌حل دوم دو نرخی شدن قیمت بنزین می‌باشد؛ یعنی به هر خودرو مقداری سهمیه بنزین با قیمت هزار تومان داده شده و مصرف بیش از حد آن به قیمت آزاد باشد.

وی اضافه کرد: راهکار سوم درباره قیمت بنزین همان سناریوی اصلی مرکز پژوهش‌هاست. یعنی به جای اینکه به هر خودرو سهمیه بنزین تعلق بگیرد، این سهمیه به هر ایرانی دارای کارت بنزین اختصاص یابد. به عبارت دقیق‌تر به میزان ظرفیت کشور به هر ایرانی مثلاً در روز یک لیتر بنزین به قیمت هزار تومان داده شود. این یعنی تمام آحاد مردم ماهی ۳۰ لیتر بنزین خواهند داشت که اگر بیشتر از این میزان را مصرف کنند باید به قیمت آزاد آن را خریداری نمایند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: میزان تولید بنزین به ۱۰۴ میلیون لیتر در روز می‌رسد که پیک مصرف ما ۸۰ میلیون لیتر است، اما سالی ۱۰ درصد افزایش مصرف بنزین در کنار قاچاق وجود دارد که اگر همین وضعیت ادامه‌ داشته باشد ما در طی دو، سه سال آینده تبدیل به وارد کننده بنزین خواهیم شد. این همچون اتفاق چند سال گذشته است که می‌خواستند ما را تحریم بنزین کنند و ما دوباره وارد کننده شدیم. بر این اساس راهکار حفظ وضعیت موجود درست نیست.

جلالی اضافه کرد: از سوی دیگر دادن سهمیه به خودروها هم عین بی‌عدالتی است. در ایران ۲۴ میلیون خانوار وجود دارد که تنها ۱۰.۵ میلیون خانوار خودرو دارند. این یعنی حدود ۱۳.۵ میلیون خانوار از یارانه بنزین برخوردار نمی‌شوند که عین بی‌عدالتی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره مجدد به راهکار این مرکز درباره بنزین، اظهار کرد: راهکار مرکز پژوهش‌ها این است که مثلاً به هر ایرانی ماهی ۳۰ لیتر بنزین داده شود. برخی ایراد می‌گیرند که بهتر است به هر خودرو فقط ۶۰ لیتر بنزین ماهیانه داده شود. حال اینکه اگر همان خانوار پنج نفری باشند یعنی ماهانه ۱۵۰ لیتر بنزین خواهند داشت که اگر آن را مصرف نکنند می‌توانند مثلاً از قیمت سه تا پنج هزار تومان به ازای هر لیتر بفروشند. نحوه فروش هم از طریق نظام بانکی است. ما جلساتی را برگزار کردیم که اعلام آمادگی برای تعریف رفاه کارت، دادن پول جایگاه‌داران و حتی وام برای گاز سوز کردن خودروها را هم اعلام کردند. این موارد به عدالت نزدیکتر است، چون آحاد ایرانیان از سهمیه بنزین برخوردار می‌شوند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته نظر دیگر مرکز پژوهش‌ها بر آن است که اگر اصرار بر دادن سهمیه به خودروها باشد، به هر خودرو ماهیانه ۶۰ لیتر بنزین به نرخ هزار تومان داده شود و سپس قیمت بنزین بر اساس مصرف به شکل پلکانی افزایش پیدا کند.

جلالی با این توضیح که کمیسیون تلفیق با هیچکدام از این پیشنهادات موافقت نکرده است، خاطر نشان کرد: این موارد به شکل پیشنهادات نمایندگان مکتوب شده است تا در زمان بودجه مطرح شود؛ کما اینکه امکان تصویب آن در دولت هم وجود دارد؛ چون طبق برنامه توسعه، دولت باید تا آخر برنامه قیمت بنزین را به ۸۰ درصد فوب خلیج فارس برساند، لذا دست دولت از لحاظ قانونی باز است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از دولت از سناریوی مرکز پژوهش‌ها برای دادن بنزین به هر ایرانی استقبال کرده است، در ‌عین ‌حال گفت‌: اینها فعلاً در حد سناریو است. فکر و ایده است و هیچکدام به ثمر ننشسته‌اند، چون مساله بنزین، مساله‌ای پیچیده‌ای است که باید اجماعی در حاکمیت برای اجرای آن وجود داشته باشد و نباید مجلس شورای اسلامی و دولت به تنهایی تصمیم گیری کنند. مساله بنزین حساس است و نباید با آن بازی کرد حتماً باید به صورت اجماعی درباره آن تصمیم گیری شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۴۸۸۳۰۸:۰۹:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱
بنزین را به نفر بدهند بهتر است و هر کس خواست بفروشد. البته باید فکری هم به حال خودرو های عمومی بکنند.
ناشناس۷۸۴۸۹۹۰۸:۲۳:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
بهترین راه دادن سهمیه 60 لیتر به هر خودرو و افزایش پلکانی قیمت به ازای مصرف بیشتر از 60 لیتر است چون با افزایش قیمت بنزین قیمت حمل و نقل عمومی افزایش چشمگیری خواهد داشت و قشر فقیر جامعه فشار بیشتری را تحمل خواهند کرد کما اینکه با دادن یارانه و افزایش قیمتها این اتفاق افتاد
شهروند ایرانی۷۸۴۹۷۳۰۹:۲۲:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
بنظر میرسد اولا باید برنامه توسعه، که دولت باید تا آخر برنامه قیمت بنزین را به ۸۰ درصد فوب خلیج فارس برساند، اصلاح گردد به این صورت که افزایش قیمت بنزین، بعد از افزایش حداقل حقوق و دستمزدها به بالای خط فقر و ترجیحا به 80 درصد درامد کشورهای حوزه خلیج فارس برسد .ثانیا راهکار مرکز پژوهش‌ها مبنی بر اینکه مثلاً به هر ایرانی ماهی ۳۰ لیتر بنزین داده شود، بر چه اساسی و بر اساس میزان مصرف بنزین مردم کدام شهرها تنظیم شده است. به عبارت دیگر مصرف مورد نیاز مردم در شهرهای مختلف کشور از جمله کلانشهرها و شهرهای کوچکتر و روستاها در آن دیده نشده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین