رانت دپوی ۱۷ هزار تن گوشت به چه کسانی رسید؟

گروه اقتصادی الف،   3971201020 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، اخیرا اخباری از دپوی ۱۷ هزار تن گوشت وارداتی در گمرک بنادر شنیده شده، گفت: این ماجرا باید شفاف شود تا معلوم گردد، رانت این گوشت های دپو شده به چه کسانی رسید.

علی اکبر کریمی در گفتگو با تسنیم، با بیان اینکه، امروز شاهد نا به سامانی، کمبود کالا و تورم افسار گسیخته اقلام و مایحتاج روزمره هستیم، گفت: یکی از دلایل این موضوع به اعتقاد بنده تضعیف ساختار تشکیلاتی دولتی در حوزه نظارت و کنترل بازار است. قبلا سازمان نظارت و بازرسی بازار را برای پوشش این موضوعات در بدنه دولت داشتیم اما امروز جایگاه ساختاری مشخصی برای این بحث نداریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، در ماده 6 قانون مبارزه و نظارت، وزارت صمت موظف به اجرای سامانه یکپارچه سازی نظارت بر فرایند تجارت شده بود که این کار کامل نشده است، گفت: همچنین قرار بود سامانه انبارها راه اندازی شود اگر این موارد به موضع انجام شده بود شاهد پایش هوشمند در بازار بودیم که این موضوع اتفاق نیافتاده است.

وی گفت: حوزه بازرگانیِ داخلی در سالهای اخیر تضعیف شده و افراد قوی در این منصب قرار نگرفته اند. به طور کلی برنامه روشنی برای تنظیم بازار و کنترل آن همچنین تامین نیازمندی‌های مردم را با روال علمی مشاهده نمی‌کنیم.

کریمی با بیان اینکه، نمی‌توانیم تولید گوشت را یک شبه به سامان کنیم و این موضوع چندین ماه زمان نیاز دارد، گفت: بر این اساس نبود برنامه مشخص در دولت منجر به ایجاد صفهای طولانی برای تهیه گوشت قرمز شده است.

کالای وارد شده با ارز یارانه ای با قیمت مصوبه به مردم نمیرسد

وی افزود، کالاهای وارد شده با ارز 4200 تومان با قیمت مصوب به دست مردم نمی‌رسد، دولت مدعی است در سال جاری بیش از 14 میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی تخصیص داده است اما شاهده هستیم که بسیاری از اقشار از دسترسی به این کالا با قیمت مصوب، ناگریز هستند و باید در صفهای طولانی بایستند.

رانت 50 هزار میلیاردی واردات کالای اساسی شفاف شود

عضو کمیسیون اقتصادی، با بیان اینکه رانت واردات کالای اساسی بیش از 50 هزار میلیارد تومان است، گفت: متاسفانه این رانت گسترده در جایی توزیع می شود که استحقاق دریافت این رانت وجود ندارد چراکه مردم کالاها را گران می خرند.

وی ادامه داد، مردم برای تهیه گوشت قرمز مورد نیاز با مشکلات جدی مواجه اند، به ادعای دولت در سال جاری واردات گوشت 20 درصد افزایش یافته است اما واقعا معلوم نیست ارز یارانه ای به چه کسانی پرداخت شده و نحوه توزیع به چه شکل بوده است.

ماجرای دپو هزاراتن گوشت وارداتی در انبارهای حت نظر سازمان بنادر شفاف شود

کریمی افزود، اخیرا اخباری از دپو گوشت در سردخانه ها و کانتینرهای یخچال دار و در نهایت انتقال آنها به رستورانها شنیده شده است. از طرف دیگر بحث دپو 17 هزار تن گوشت وارداتی در منطقه ویژه اقتصادی و انبارهای بنادر مطرح شد. معلوم نیست چرا این گوشتها آنجا دپو شده و صاحبان کالا حاضرند هزینه انبارداری را بپردازند اما محموله های خود را ترخیص نکنند.

به گفته این نماینده مجلس، دولت واردات گوشت با ارز نیمایی را ازاد کرده است، به هر ترتیب این شائبه ایجاد شده است که واردکنندگان منتظر استفاده از این رانت بوده اند. بنابراین مسئولان باید به این وضوع ورود کرده و پشت پرده آن را برای مردم شفاف کنند.

وی افزود، امروز شاهد قاچاق دام زنده از مرزهای کشور هستیم از طرفی گزارشهای مردمی در این خصوص مطرح شده اما به نظر میرسد این موارد خیلی جدی گرفته نشده است. متاسفانه این موارد آینده تولید گوشت قرمز را تحت شعاع قرار می‌دهد.

کریمی گفت: در شرایطی که دام زنده از مرز قاچاق می شود مجبوریم با افتخار دام زنده سبک را با هزینه سنگین ارزی از طریق هوایی وارد کنیم. واقعا چه کسانی مسئول این نابه‌سامانی هستند این خسارتها در نهایت به مردم وارد میشود و انتظار ما این است که هرچه سریع تر تمهیدات لازم در این حوزه صورت گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۴۸۴۶۰۷:۴۳:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
مملکت باحالیه واردات گوشت رانت داره دپوی گوشت رانت داره فروش گوشت رانت داره احتمالا خوردنش هم رانت داره!
ناشناس۷۸۴۸۵۹۰۷:۵۴:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱
دلخوش به این مقدار نباشید
مهرداد۷۸۴۸۶۸۰۷:۵۸:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
توزیع چرا براساس کارت اعتباری صادر شده خانوار انجام نمی شود. بهتر است یکبار برای همیشه برای همه خانوارهای ایرانی کارت اعتباری خرید براساس کد ملی سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل تعریف شود و به آسانی قابلیت خرید در فروشگاه های زنجیره ای، درمانگاه ها و بیمارستان های پزشکی و ... ممکن شود. این کارت می تواند با حساب های مالی خانواده و قبوض آب - برق - گاز Link شود و میزان درآمد و هزینه های دقیق خانوار مشخص شود. کارت های اعتباری یکبار در ماه برای تهیه کالاهای اساسی شارژ شده و در مقابل با مراجعه به فروشگاه های زنجیره ای با احترام خرید توسط خانوار انجام شود. بهتر است برای این امر ثبت نام اینترنتی توسط سازمان هدفمند یارانه در اسرع وقت انجام شود. هر روش دیگری برای عرضه کالاهای اساسی باعث فساد، رانت، قاچاق و بی عدالتی می شود. با تعریف کارت اعتباری خانوار: مقدار آمار توزیع شده مشخص می شود و به آسانی توزیع هدفمند می شود و عدالت اجتماعی درباره همه نیازمندان و متقاضیان اجرا می شود. در ضمن می توان برای خانوارها براساس دهک های در آمدی درجه 1 تا 10 تعریف کرد و به تناسب درجه کارت اعتباری آنها ماهیانه شارژ شود. در ضمن می توان از کارت اعتباری خرید برای شارژ یارانه، سهمیه بنزین و کالاهای اساسی و هزینه های بهداشتی خانوار در آینده استفاده کرد. عاجزانه در خواست می شود روی این طرح مطالعه اساسی صورت گیرد. مهرداد رجبی - دکترای انرژی
ناشناس۷۸۴۹۱۸۰۸:۳۸:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
قیمت جهانی گوشت چنده؟ این گوشتها باید بررسی بشه با چه قیمتی وارد شده. لطفا شفاف سازی کنید. خیلی ساده است قیمت هر تن گوشت گوسفندی تو بازار جهانی مشخصه کافیه تو گوگل جستجو کنید اگر دولت نمیتونه این گرون فروشها را کنترل کنه خیلی راحت واردات را با نظارتهای بهداشتی آزاد کنه قول میدم به هفته نرسیده قیمت گوشت نصف بشه. این در مورد همه کالاها صادقه
ناشناس۷۸۵۴۶۴۱۳:۳۸:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱
استاد قیمت گوشت گرم در جهان حدود 10 الی 14 دلاره. حالا ضرب کن ببین چی در میاد.
ناشناس۷۸۴۹۶۸۰۹:۲۰:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱
مجلس با تخصیص ارز 4200در.. ماجرا شریک دولت است . لطفا از هیات رئیسه مجلس دلیل ارز 4200را بپرسید.؟
ناشناس۷۸۴۹۹۱۰۹:۳۱:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱
ای کاش یک مرد مثل خلخالی وجود داشت تا مفسدین فی الارض را قتل عام میکرد و مردم را ازاین گرانی وهرج و مرج رهایی میداد .
ناشناس۷۸۵۰۵۶۱۰:۲۶:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
در ضمن فیلم قاچاق این گوسفندها چندین ماه قبل تو تلگرام بود چرا کسی اقدام نکرد؟
آرمین شمس۷۸۵۰۶۹۱۰:۳۰:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
باید اینطور چیزا ثبت بشه مردم با کد ملی لاگین کنن ببینن. یا بدون لاگین. و بتونن نظر بدن در تصمیم گیری مشارکت کنن. جزئی کوچک از #ابر_دموکراسی دیجیتال #تحول_دیجیتال
امیر حامد۷۸۵۱۶۳۱۱:۲۷:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
تا زمانیکه قیمت ارز شناور و بر همان اساس تک نرخی نگردد، رانت وجود خواهد داشت.
ناشناس۷۸۵۳۵۰۱۲:۵۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱
با این مسئولان باید بحال مردم گریست
ناشناس۷۸۵۵۷۰۱۴:۱۵:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
حالا که بی صاحب بوده چرا دولت دنبال صاحبش میگردد همه را به نفع بیت المال مصادره ومسولین گمرگ همگی عوض شوند تا عبرت برای همه باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین