فریب‌های بزرگ برای غارت‌های بزرگ/ اصل ماجرا چیست؟

احسان سلطانی،   3971130194 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
 فریب‌های بزرگ برای غارت‌های بزرگ/ اصل ماجرا چیست؟

در دو ماه اخیر همان نحله اقتصادی-رسانه ای نئولیبرال که در یک سال اخیر همه تلاش خود را برای افزایش هر چه بیشتر نرخ ارز و استمرار رشد آن مبذول کرد، برای دور جدید افزایش نرخ ارز فعال گردیده است، هر چند که در این دو ماه قیمت دلار آزاد، با ۲۰ درصد رشد به ۱۲ هزار تومان رسید، اما باز هم جوابگوی آزمندی و فرصت طلبی رانت جویان ارزی نیست.

ذینفعان و قلم به دست‌های وابسته اقدامات زیادی را در جهت استمرار افزایش نرخ ارز در دستور کار قرار داده اند که بعضی موارد آن به شرح زیر است:

۱- فشار به بانک مرکزی برای کاهش عرضه ارز به بازار (تحت عنوان صیانت از ذخائر ارزی!) و از سوی دیگر احتکار ارزهای حاصل از صادرات غیر نفتی و همچنین مهندسی عرضه با کاهش عرضه برنامه ریزی شده و اختلال در نظم طبیعی بازار

۲- مهندسی افکار عمومی با القای حس جهش نرخ ارز و ایجاد التهاب و جو ناامنی اقتصادی و تحریک خرید ارز.

۳- استفاده ابزاری تحت عنوان «علم اقتصاد» و فریب افکار عمومی برای القای این موضوع که تورم شدید سال جاری و گران شدن کالاها ربطی به نرخ ارز ندارد! و از سوی دیگر فشار به دولت برای افزایش نرخ ارز .

۴- مهندسی افکار عمومی و جوسازی و اعمال فشار در جهت افزایش نرخ ارز ترجیحی به ۹۰۰۰ تومان و به تبع آن بالا رفتن نرخ ارز آزاد به بالای ۱۵ هزار تومان.

۵- انتشار ادعاهای غیر علمی و غلط برای جوسازی، توجیه و حمایت از افزایش شدید نرخ ارز، مانند ارتباط نرخ ارز با نقدینگی، آن هم در شرایطی که در خیلی اوقات و بسیاری از اقتصادها (مانند منطقه یورو) حتی تورم با نقدینگی همبستگی خود را از دست داده است.

۶- عددسازی و جعل ارقام نقدینگی با اعلام ورود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان پول! (از محل سررسید سپرده های یک‌ساله) به چرخه اقتصاد. اعلام هجوم سیل عظیم پول به اقتصاد، ضمن القای جهش نرخ ارز (ایجاد جو روانی برای بالا رفتن نرخ ارز) و درخواست از بانک مرکزی برای این که جلوی افزایش نرخ ارز را نگیرد.

الف- طبق آمار رسمی بانک مرکزی در کل اسفند ماه سال ۱۳۹۶ فقط ۷۴ هزار میلیارد تومان به سپرده های مدت دار بانکی اضافه شده است.

ب- در پایان آذر ماه ۱۳۹۷، ۲۴۵ هزار میلیارد تومان پول و ۵۳۵ هزار میلیارد تومان سپرده کوتاه مدت (سپرده با سیالیت بالا) و در مجموع ۷۸۰ هزار میلیارد تومان پول یا سپرده با قابلیت تبدیل سریع به پول وجود داشته است.

ج- کل سپرده سرمایه گذاری بلند مدت حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است که ماهانه حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان آن سررسید می شود.
بنابراین سررسید شدن سپرده های یکساله تاثیر معنی داری بر روی عرضه پول ندارد.

د- اعلام شده که تزریق ارز توسط بانک مرکزی در تابستان منجر به تمام شدن ذخائر ارزی شده است! و در نتیجه دلواپسان نگران اتمام ذخائر ارزی شده اند که بایستی صیانت شود. اول این که اگر بانک مرکزی ارز تزریق می کرد، قیمت دلار ۳ برابر نمی شد. دوم این که آمار رسمی بانک مرکزی نشان می دهد که ذخائر ارزی در سال جاری تغییر چندانی نداشته است. البته تاکید بر روی «ته کشیدن ذخائر ارزی» به صورت هوشمندانه و در جهت القای کمبود ارز و تحریک خریداران صورت می گیرد.

* اما اصل ماجرا چیست؟

بیش از ۳۶ میلیارد دلار کالا در ده ماهه اخیر از کشور خارج شده و فقط حدود یک-چهارم ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد رسمی برگشته است و به عبارتی تا کنون ۲۵ میلیارد دلار ارز به اقتصاد کشور باز نگشته است.

هم اکنون که دولت برای برگشت ارزهای صادراتی جدیت به خرج می‌دهد، همه نزاع بر سر این است که این به اصطلاح صادرکنندگان، تا می‌توانند از محل رانت افزایش نرخ ارز منافع و سودهای کلان بیشتری (آن هم با معافیت مالیاتی و …) کسب کنند. دعوا بر سر کسب ده ها هزار میلیارد تومان منافع و سودهای کلان (از محل افزایش مجدد نرخ ارز) از جیب مردم است و در نتیجه لابی ها، اشخاص و قلم فروشان زیادی بسیج شده اند تا نرخ ارز بالا برود.

مسئولیت همه گرفتاری ها و مشکلات کنونی و همچنین بحران های آتی به عهده دولت (به ویژه بانک مرکزی و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی) است. اگر دولت در مقابله با اخلال گران و رانتی های ارزی صداقت دارد، بایستی با کسانی که ارزها را در پشت مرزها پارک کرده اند و همچنین فضاسازی های لابی ها و وابستگان رسانه‌ای آنها با قاطعیت برخورد کند و قوه قضاییه نیز در این راستا سریعا فعال شود.

اخلال گران و تروریست های اقتصادی که برای کسب منافع شخصی و گروهی در جهت بی ثبات سازی هر چه بیشتر اقتصاد کلان و تشدید فشار اقتصادی به مردم و تحریک آنها فعالیت می‌کنند، هیچ تفاوتی با امثال اخلالگران بازار سکه ندارند.

دلالان و سفته بازان و جوسازانی که تحت عنوان اقتصاددان! و کارشناس و صادرکننده آتش تهیه جهش های نرخ ارز را فراهم می کنند، به مراتب خطرناک تر و تاثیرگذارتر از دلالان خیابانی هستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۴۲۸۶۱۸:۳۴:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
قیمت ارز دست خود دولته و متناسب با اهداف سیاسی خودش با اون بازی می کنه.
ناشناس۷۸۴۷۴۵۰۰:۵۰:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
اره دلار چاپ میکنه :))
ناشناس۷۸۴۷۷۹۰۱:۳۷:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
آیا چنین دولت سیاست بازی که معیشت مردم را گروگان گرفته کفایت دارد؟
ناشناس۷۸۴۲۸۷۱۸:۳۴:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اصل ماجرا تحریمیم پول نداریم
علی۷۸۴۷۸۱۰۱:۴۲:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
بیشتر تحریم داخلی هستیم نه خارجی از قوانین دست و پاگیر و عوارض و گران کننده ها و بی توجیه کننده های تولید و اشغال تا سیاستهای مشکوک دولت به نفع واردات چی ها و شرکا
فرناز۷۸۴۸۱۵۰۶:۴۵:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱
متاسفانه بعضی از دوستان نمی خواهند قبول کنند که بخش اصلی مشکل مملکت ما تحریمه. البته کسی منکر اشتباهاتی که فشار تحریم ها رو بیشتر کردند نیست.
ناشناس۷۸۵۴۳۲۱۳:۲۷:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱
کیا؟ منظورت فتنه هشتادوهشتیهاست دیگه ؟ دریغ از حتی یک ابرازپشیمانی لیدرها
ناشناس۷۸۴۸۵۱۰۷:۴۶:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
شما و امثال شما اگر قدری فکر کنید و در زمینه ای که قدرت کارشناسی ندارید از متخصصین آن علم بهره ببرید هرگز سرتان را نمی توانند کلاه بگذارند . شاید کسانی باشند منافعی نصیبشان شود تا از عملکرد دولت تعریف کنند و اینها در اینگونه رسانه ها به اذهان اطلاعات غلط میدهند .
ناشناس۷۸۴۸۸۹۰۸:۱۷:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
متاسفانه برخی فقط حواسشون به تخلفات هست در حالیکه تحریم ها مسله اصلیست
فرید۷۸۴۹۵۱۰۹:۰۳:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱
فتف رسما و صراحتا به خلع سلاح مالی ایران در جنگ اقتصادی با ترامپ از طریق این معاهده اعتراف کرد حالا ما باید تصمیم بگیریم قفل دیگری بر پای اقتصاد فشل شده مان بزنیم یا خیر
ناشناس۷۸۵۶۷۸۱۵:۰۸:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
برای مردم معمولی پول نیست چطور برای آقازاده های امریکانشین پول هست ؟
ناشناس۷۸۴۳۰۲۱۸:۴۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دیگر کم شدن سود سپردههای روزشماروتزریق این پولهاتوسط صاحبان حسابهابه بازارخودرووطلاوارزو.....
سعید۷۸۴۳۱۴۱۸:۵۲:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
تنها کسی که میتونه یه کالا رو گرون کنه صاحب اون کالاست تو ایران هم صاحب دلار خود نظامه دلار گرون شد تا سرمایه ریالی بدست میاد تا بدهی های پیمانکارای دولتی پرداخت شه با کمترین هزینه حالا شما اسمون به ریسمون میبافی اگه ارزش پول مملکت با ۴ تا سایت تعیین میشه که دیگه کشور نیست پاساژه
ع.ح۷۸۴۸۱۷۰۷:۰۶:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱
احسنت ...
جلالی ملایری۷۸۴۳۲۳۱۸:۵۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
سه نون نامدار اقتصادی که نان مردم را بریده و اجر کردند
ناشناس۷۸۴۳۲۸۱۹:۰۱:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
هر کس که خواستار افزایش قیمت ارز است دانسته یا ندانسته در راستای هدف امریکا و اذنابش در جهت افزایش نارضایتی عمومی است و چه بسا مزدور آنهاست. باید بدون اغماض، مزدوران رو قلع و قمع کرد وگرنه جنگ را تمام و کمال خواهیم باخت
ناشناس۷۸۴۳۴۸۱۹:۱۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شروعش و زمزمه کارشناسان خودی این بود دلار باید گران شود تا صادرات زیاد گردد و همین اقای ترکان و عده ای دیگر در این بوق دمیدن حالا نتیجه ان شده که همه میبیند
ناشناس۷۸۴۶۶۵۲۳:۳۲:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
مسئله اینه که با صادرات همه چی خوب همه چی قیمت جهانی پیدا میکنه که همه چی میشه سه برابر پارسال.دولت باید جلوی صادرات مایحتاج مردم رو بگیره برای اینکه مردم توان خرید مایحتاج خود به قیمت جهانی رو ندارند.وقتی حقوق کارگر از 270 دلار به کمتر از 100 دلار رسیده معنی نداره که مایحتاج خودشو به دلار بخره ولی به تومان حقوق بگیره.
ناشناس۷۸۴۳۶۸۱۹:۲۰:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
جالب اینجاست تا چند هفته پیش قیمت دلار ۵۰ تومان بالا و پایین میزد آقای همتی عکس العمل نشان میداد الان شده ۱۳۳۰۰ هیچ عکس العملی از ایشان نمی بینیم
ناشناس۷۸۴۳۷۸۱۹:۲۶:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
مردم دیگه کشش ندارند
ناشناس۷۸۵۰۴۱۱۰:۲۰:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱
هنوز برای ثبت نام لگن های دو گاری ساز سرودست شکسته می شود و این تست میزان تحمل است تا وقتی جواب بدهد هنوز جا داریم !!!!
ایرانی دلسوز وامانده۷۸۴۴۰۳۱۹:۴۵:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
جناب سلطانی از نظر هر اقتصاد دان و هر بازاری، عددی به عنوان قیمت قابل اعتماد است که هم بتوان بطور نامحدود خرید و هم به میزان نامحدود فروخت. به نظر شما الان کدام نرخ دلار این خصوصیت را داراست؟ اختلافات را کنار بگذارید و با بقیه اقتصاد دانان یک حرف واحد بزنید، ارز تک نرخی، هر نرخی که باشد و نرخی که کم نوسان باشد که بازار بتواند تصمیم بگیرد و کارش را انجام دهد
ناشناس۷۸۴۴۲۸۲۰:۱۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
برای تجات کشور باید همه دست به دست هم بدهیم و برای منافع شخصی از هم وطنانمان انتقام نگیریم همه سوار یک کشتی هستیم
ناشناس۷۸۴۴۳۳۲۰:۱۴:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بیش از ۳۶ میلیارد دلار کالا در ده ماهه اخیر از کشور خارج شده و فقط حدود یک-چهارم ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد رسمی برگشته است و به عبارتی تا کنون ۲۵ میلیارد دلار ارز به اقتصاد کشور باز نگشته است. مشخص شود صادر کننده ها این پول ها رو کجا ذخیره کردن چرا به کشور برنگشت . احتمالا بخاطر سیاست غلط بانک مرکزی در دستوری کردن نرخ خرید بوده
ناشناس۷۸۴۴۴۷۲۰:۲۷:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
،من مدتها اخبار این رسانه ها را دنبال میکنم ونظر نویسنده محترم را تایید میکنم.
ناشناس۷۸۴۴۵۰۲۰:۳۰:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ما که شش ماه است داریم این را به زبان ساده می گوییم که افزایش نرخ ارز با این توجیه که به نفع صادرات است، یک دروغ بزرگ برای سوء استفاده عده ای است. ولی این همه عالم اقتصاد این را نمی فهمند؟...
ناشناس۷۸۴۴۶۸۲۰:۴۷:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
هزار ماشاالله بقدری امنیت سرمایه گذاری در اینجا وجود دارد که دلارها پر می کشند و سر از کشورهای همجوار در میاورند .
ناشناس۷۸۴۴۷۲۲۰:۵۱:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
همش خالی بندی این صادر کننده ها همه از خودی ها هستند
ناشناس۷۸۴۴۹۰۲۱:۰۹:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
تحلیلی که نشان می دهد اصلا درست نیست
م۷۸۴۴۹۶۲۱:۱۴:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
آقای سلطانی مطلب واشاره دقیقی داشتند.
ناشناس۷۸۴۴۹۸۲۱:۱۶:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
خوب الان ما می تونیم چکار کنیم. این حرف ها رو به کی میگید؟!!!!!!!!
ناشناس۷۸۴۵۰۶۲۱:۲۰:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
""بیش از ۳۶ میلیارد دلار کالا در ده ماهه اخیر از کشور خارج شده و فقط حدود یک-چهارم ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد رسمی برگشته است و به عبارتی تا کنون ۲۵ میلیارد دلار ارز به اقتصاد کشور باز نگشته است"" ؟؟؟ بانک مرکزی با کمک قوه قضاییه با این رانتخوارها که به اسم صادرات خروج سرمایه می کنند برخورد قاطع کند باید ارزهای صادراتی تا دلار اخر به کشور بازگردد
ناشناس۷۸۴۵۲۱۲۱:۳۳:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
هنوز شک دارید که این دولت با دلالان و رانتخوارها شریک است؟
مهری۷۸۴۵۳۲۲۱:۳۷:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دولت فریب
ناشناس۷۸۴۵۸۶۲۲:۲۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
صادرکننده از کجا سود برده وقتی پسته از کیلویی ۳۰ تومن شده ۱۸۰ تومن یا میوه کلی بالا رفته اینها تو جیب کشاورز رفته این حرفا چیه. همیشه اقشار و اصناف متهمند جز دولت و $بی انصباطی دولت
مجيد۷۸۴۶۲۸۲۳:۰۷:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
به نظر من چه دولت و یا وزارتخانه های مسوول و یا افرادیکه به عمد در افزایش نرخ ارز دخالت دارند جز تروریستهای اقتصادی هستند و باید مثل تروریستهای امنیتی با انها رفتار بشه . والسلام
ابو۷۸۴۶۴۰۲۳:۱۲:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
زمانی عنوان میشد کاسبان تحریم مانع توافق هسته ای هستند بنظر می اید در حال حاضر کاسبان تغییر ماهیت داده و تبدیل به کاسبان تورم و یا شاید کاسبان ارز شده اند ولی در هرحال امید این کاسبان به تدبیرات موثر این دولت است .
ناشناس۷۸۴۷۱۹۰۰:۲۵:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
رفتار ... فرصت طلبان ناشی از نابلدی مطلق و نداشتن حس مسئولیت نسبت به کشور حتی به وضع خودشان است. چرا که مانند سرنشینان کشتی هستیم که کف آنرا سوراخ میکنند. از رهبری و مراجع که نقش ناخدای این کشتی را دارند درخواست داریم دستور برخورد با این افراد که یقینا از قدرتمداران با پشتوانه سیاسی و..... هستند را بدهند.
ناشناس۷۸۴۷۹۱۰۲:۱۶:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
یکی ازاقایانی که ارز حاصل ازصادرات را اعلام نکرده اند طبق اعلام بانک مرکزی جناب اقای اسدالله عسگراولادی میباشند ایشان که خودی هستند ازدیگران چه انتظاری باید داشته باشیم انوقت توقع داریم که اقتصاد ...درست شود
ناشناس۷۸۴۸۲۰۰۷:۱۲:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱
مردم در اعتراض به افزایش سه برابری قیمت دلار در زمان دولت قبل و رسیدن آن به چهار هزار تومان به دولت فعلی رای دادند حالا اینها می خواهند قیمت های پنج رقمی دلار را برای ما عادی کنند ، تا قیمت دلار به زیر هزار تومان برنگردد ، هیچ گونه فعالیت اقتصادی و تولیدی امکان پذیر نخواهد بود
ناشناس۷۸۴۸۲۴۰۷:۱۶:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
بیشترین سهم صادرات رو پتروشیمی ها دارند ، مالکان پتروشیمی ها چه کسانی هستند که کسی برنگردانده دلارها را پیگیری نمی کند
ناشناس۷۸۴۸۲۷۰۷:۱۹:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
متاسفانه مردم ما هنوز باور ندارند که بازار منطق خودش را دارد ارزش پول ملی ما تایع عواملی چون تحریم و سیاست خارجی و جو روانی داخل کشور است دولت کدام ارز را به بازار تزریق کند در حالیکه همین خریداران محدود نفت هم پولش را منتقل نمیکنند .
ایرانی۷۸۴۹۵۷۰۹:۰۸:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱
مگر عاملان این جمله ;بیش از ۳۶ میلیارد دلار کالا در ده ماهه اخیر از کشور خارج شده; افرادی به غیر از بخش خصوصی فرصت طلبی هستند که خون مردم را به شیشه گرفته اند و همه نوع حمایت از انها میشود؟!!!!
ناشناس۷۸۴۹۷۶۰۹:۲۵:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
لطف کنید بفرمایید شما از کدوم سیاره اومدید که ارتباط بین نقدینگی و نرخ ارز رو انکار می کنید؟ کدوم اقتصاددانی می تونه این اصل ساده رو انکار کنه؟ این متن سراسر ... با اصول اقتصادی نمی توان جنگید. نتیجه ای جز شکست حقارت آمیزی مثل شکست امروز سیاست های چند ساله نداره. تا کی می خواهیم با علم بجنگیم؟
ناشناس۷۸۵۶۸۵۱۵:۱۰:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
اگر چیزی برای صادرات دارید بسم ا.. وگرنه بیجا می کنید مایحتاج مردم را صادر می کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین