برای حمایت از افشاگران فساد چه باید کرد/ نقاط قوت و ضعف طرح تشویق مطلعین مفاسد اقتصادی

گروه سیاسی الف،   3971130128 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
برای حمایت از افشاگران فساد چه باید کرد/ نقاط قوت و ضعف طرح تشویق مطلعین مفاسد اقتصادی

گروه حقوقی اندیشکده شفافیت برای ایران، با انتشار گزارشی ضمن حمایت از تصویب طرح حمایت و تشویق مطلعین مفاسد اداری و اقتصادی در راستای ایجاد بستر حقوقی لازم برای گزارشگری تخلف در کشور، به بررسی نقاط قوت و ضعف این طرح مجلس پرداخت.

به گزارش الف، گروه حقوقی اندیشکده شفافیت برای ایران، با انتشار گزارشی ضمن حمایت از تصویب طرح حمایت و تشویق مطلعین مفاسد اداری و اقتصادی در راستای ایجاد بستر حقوقی لازم برای گزارشگری تخلف در کشور، به بررسی نقاط قوت و ضعف این طرح مجلس پرداخت.

متن کامل گزارش این اندیشکده در ادامه آمده است:

1. مقدمه

طرح «حمایت و تشویق مطلعین مفاسد اداری و اقتصادی» با هدف کشف مصادیق و گلوگاه‌های فساد و اعلام آن به دستگاه‌های و نهادهای رسیدگی‌کننده  و نظارتی و مبتنی بر ماده 17 قانون سلامت اداری با کارویژه حمایت قانونی و تامین امنیت و جبران خسارت اشخاصی که تحت عنوان مخبر یا گزارش‌دهنده، اطلاعات خود را برای پیشگیری، کشف یا اثبات جرم و همچنین شناسایی مرتکب، در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار می‌دهند به رشته تحریر در آمده است.

همانطور که از مقدمه این طرح برمی‌آید، گرچه گزارشگری تخلف یا در اصطلاح سوت زنی در نظام حقوقی کشور ما امری مسبوق به سابقه بوده، اما همواره فقدان یک سازوکار منسجم و نگاه درست و کامل به گزارشگری تخلف موجب عدم کارآمدی و تحقق کامل این ابزار بسیار مهم در پیشگیری و کشف فساد در کشور بوده است. بر همین اساس این طرح با تکمیل نگاه حمایتی به وسیله افزودن نگاه تشویقی و طراحی یک سازوکار اجرایی مستقل تلاش کرده تا این نقیصه قانونی را در نظام حقوقی کشور مورد اصلاح و تامین قرار دهد و از این رو تلاشی بسیار ارزشمند و قابل‌تقدیر به شمار می‌آید.

اما در ادامه در یک بررسی اختصاری نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف و چالش‌های احتمالی پیش روی این طرح به‌اختصار مورد تبیین قرار خواهد گرفت.

2.نقاط قوت

در مورد عدم تحقق کامل و صحیح گزارشگری تخلف به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای پیشگیری و کشف فساد در نظام حقوقی ایران دلایل مختلفی را می‌تواند برشمرد اما آنچه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل این نقصان قابل معرفی است، فقدان نگاه نهادی و عدم طراحی سازوکار منسجم جهت مدیریت، سازماندهی و سیاست‌گذاری در این رابطه است. به این معنا که گزارشگری تخلف تا پیش از این گرچه پیشینه‌ای هر چند فقیر در نظام حقوقی  و اجرایی کشور داشته و از طریق موارد مانند قانون سلامت اداری، سامانه‌های اعلام تخلف وزارت اطلاعات، قوه قضائیه و... در کشور شکل گرفته بود، اما به واسطه فقدان یک بانی مستقل با بسترهای اجرایی مشخص هیچ‌گاه جدی گرفته نشد و عملاً در میان اقشار جامعه نیز نهادینه نشد. می‌توان به این دلایل فقدان نگاه تشویقی و طراحی نظام حمایتی دقیق و قابل لمس را هم افزود. به این معنا که تا پیش از این گزارش تخلف نوعی وظیفه همگانی تلقی می‌شد که کفه ترازوی آن به سمت متهم سنگین بود و گزارش دهنده علاوه بر این‌که از جنبه تشویقی محروم بوده، حتی در مواردی که اثبات صحت اطلاعات به‌طور کامل محقق نمی‌شده، در معرض آفات متعدد و جدی قرار می‌گرفت.

اما این طرح را از این بابت که نگارندگان با اتخاذ رویکرد نهادی نسبت به گزارشگری تخلف و طراحی یک سازوکار اجرایی منسجم و نیز تعبیه نگاه تشویقی در کنار تدقیق و برنامه ریزی اجرایی برای نگاه حمایتی توانسته‌اند تا حد بسیار قابل قبولی بستر تحقق واقعی گزارشگری تخلف را فراهم آورند. با این توضیح که در این طرح تلاش شده تا با به‌کارگیری موارد ذیل بستر اجرایی گزارشگری تخلف محقق شود؛

-ایجاد شورایی برای سیاست‌گذاری و نظارت بر فرایند کلی تحقق گزارشگری تخلف
-طراحی دبیرخانه به‌عنوان بدنه اجرایی و پیگیری‌کننده
-کمک گرفتن از پتانسیل قضایی جهت رسیدگی به تخلفات
-پیش‌بینی یک سامانه جامع

علاوه بر این همانطور که بیان شد در این طرح ضمن تدقیق اقدامات حمایتی و طراحی اجرایی آن در ماده 5 تلاش شده تا در ماده 6 اقدامات تشویقی مطلوبی برای گزارش دهندگان تخلف طراحی شود که این موضوع می‌تواند کفه منفعت گزارشگری تخلف را برای افراد سنگین نموده و ریسک مخاطرات احتمالی آن را کاسته و در نتیجه تمایل افراد را به همکاری  در این نهاد بیافزاید.

از ظرافت‌های قابل تقدیر دیگر این طرح می‌توان به نگاه عملیاتی و تفصیلی آن در تعیین مقادیر عددی و... اشاره نمود. به این معنا که در این طرح مراجع رسیدگی‌کننده موظف به تقویم عددی تخلفات بوده و به‌دقت در یک طبقه‌بندی مشخص نسبت به آورده ای که از قبل کشف فساد به بیت‌المال برمی‌گردد تصمیم‌گیری شده است. به‌طور مثال بخشی از آن در ماده 6 با طراحی یک بازه منعطف جهت تشویق گزارشگران اختصاص‌یافته و بخشی دیگر از آن‌هم در ماده 10 جهت مسائل اجرایی تحقق مفاد طرح تخصیص‌یافته که ضمن نمایش نگاه جزئی و دقیق نگارندگان، انگیزه قانون‌گذار در تدوین یک طرح قابل‌اجرا را به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر این یکی از تدابیر داهیانه طراحان در قسمت اخیر ماده چهار ذکر شده است که در آن از ایجاد نهاده های بسیط و گسترش ساختار اداری ممنوعیت به‌عمل‌آمده است. این موضوع نیز می‌تواند از مفاسد احتمالی پیشگیری کرده و نیز عدم تحمیل هزینه‌های گزاف به دولت را در پی دارد.

همچنین یکی از نقاط قوت این طرح توجه به محرمانگی ماهیت گزارشگران تخلف در راستای حمایت از آنان و جلوگیری از تهدیدهای احتمالی بوده و البته در ارتقاء این نگاه، نه تنها این محرمانگی به اطلاعات گزارش های واصله تسری داده نشده بلکه بر اساس تبصره ۲ ماده ۶ دولت، موظف است لیست مفاسد شناسایی‎شده را برای استحضار عموم در سامانه منتشر نماید.

3.نقاط ضعف و چالش‌ها

اما فارغ از نکات مذکور که جنبه‌های مثبت و نقاط قوت طرح را نشان می‌دهد، هر طرح قانونی در وهله اول می‌تواند با چالش‌هایی هم روبرو باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

3-1. دامنه گزارشگران تخلف

گرچه نگارندگان طرح در ماده 2 تلاش کرده‌اند تا با اتخاذ یک نگاه گسترده تمامی نهادهای دولت به معنای عام کلمه یعنی حاکمیت و کارکنان آن را مشمول امکان گزارشگری تخلف قرار دهند و در تکمیل این گستره در بند (ه) ماده 1 تشکل‌ها و سازمان‌ها مردم‌نهاد و رسانه‌ها را هم به این جمع افزوده‌اند اما همچنان راه گذشته نظام حقوقی کشور را ادامه داده و از ظرفیت بزرگ مردم غافل شده است و یا حداقل به آن التفات مصرحی نداشته است. البته ممکن است در پاسخ به این اشکال، به تمهید ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره شود و این ظرفیت را بستر عملیات مردم معرفی نمایند، اما باید گفت که با توجه به سوابق موجود ایجاد فرهنگ گزارشگری تخلف و راه‌اندازی این ظرفیت در عموم مردم نیاز به‌تصریح و تبیین اجرایی دارد. به این معنا که مطلوب بود نگارندگان ذیل مواد مرتبط با معرفی دامنه گزارشگران، یا بستری برای گزارشگری مستقیم مردم طراحی می‌نمود و یا اینکه سمن‌ها و رسانه‌ها را موظف به ایجاد بستری جهت دریافت گزارش‌های مردمی می‌نمود تا این نهادها به‌عنوان یک واسط و پالایه تصفیه گر، گزارش‌های مشخص و سالم را به واسطه یک الزام قانونی پیگیری و نسبت به آن اقدام نمایند.

3-2. تعریف گزارش‌های موثق

در بند ح ماده ۱ که تعریف گزارش موثق آورده شده اشاره‌ای به پارامترها و معیارهای گزارش موثق نشده و صرفاً تشخیص را بر عهده دبیر «شورای حمایت و تشویق مطلعین و شهود مفاسد اداری و اقتصادی» نموده است. بر همین اساس مشخص نیست که در فرایند رسیدگی به گزارش‌های واصله کدام‌یک از آن‌ها پیگیری خواهد شد و عبارت « تا حدی مورد وثوق تشخیص داده شده» می‌تواند کلیت فرایند گزارشگری تخلف را در هاله‌ای از ابهام فروبرده و طرح را در معرض تفسیرپذیری و تفوق سلیقه شخصی قرار دهد. ضمن اینکه در این طرح امکان اجرایی و یا فرایندی برای پیگیری گزارش‌ها نیز پیش‌بینی نشده است.

3-3. مبنای حمایت از گزارشگران تخلف

در ماده ۸ باید طراحان به‌جای گنجاندن شرط «ارائه اطلاعات صحیح» در جهت مشمول قرار گرفتن مطلعین، از عبارت «عدم سوءنیت» مخبران و مطلعان استفاده می‌شد؛ چرا که ممکن است با وجود حسن نیت ولی با توجه به فراخور قضیه اطلاعاتی در اختیار دبیرخانه شورا قرار گیرد که در نهایت کاشف به عمل آید اطلاعات مربوطه به طور دقیق صحیح نبوده و بنابراین حداقل افراد مطلع و مخبر از حمایت‌های سلبی نظیر عدم اخراج و عدم تهدید برخوردار گردند. تنها در صورت وجود سوء نیت و قصد مخبران برای انحراف تحقیقات می‌توان گفت که نه تنها از حمایت‌های پیش‌بینی شده در قانون منتفع نمی‌شوند؛ بلکه باید ضمانت اجرایی نیز برای تنبیه آنان در نظر گرفت.

3-4. ساختار شورای حمایت و تشویق مطلعین و شهود مفاسد اداری و اقتصادی

علاوه بر موارد مذکور یکی دیگر از چالش‌های جدی طرح را باید ماده ۳ آن دانست که به مانند همیشه و به تاسی از تجربیات ناموفق گذشته اقدام به تشکیل شورایی با ماهیت کاملاً حاکمیتی برای مبارزه با فساد کرده است. «شورای حمایت و تشویق مخبران و شهود اداری و اقتصادی» دارای ۷ عضو بوده که این افراد نماینده حاکمیت محسوب شده و هیچ فردی از بخش خصوصی و جامعه مدنی همانند سمن‌های مبارزه با فساد در آن جایی ندارد. درگذشته نیز شوراهای مشابه برای حمایت از مبارزه با فساد تشکیل شده که نه تنها توفیقی در این امر نداشته‌اند؛ بلکه روز به روز شاهد انباشت فساد در کشور و عدم کارآمدی این شوراها بوده‌ایم که کشور را در آستانه فساد سیستماتیک قرار داده است. به نظر می‌رسد تا زمانی که رویکرد حاکمیت نسبت به جامعه مدنی تغییر نکرده و از نگاه امنیتی به این تشکل‌ها خارج نشده و خواستار مشارکت آنان در فرآیند مبارزه با فساد نباشد، توفیقی در مبارزه با فساد نخواهیم داشت. لذا پیشنهاد می‌شود علاوه بر موارد مذکور اعضایی از سمن‌های مبارزه با فساد و همچنین رسانه‌ها در این شورا حضور یابند.

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۳۷۱۷۱۴:۰۲:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
هرچه بگندد نمکش می زنند، وای به روزی که بگندد نمک!
mostafa.kamali95@yahoo.com۷۸۳۸۰۹۱۴:۳۴:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
چیزی که ما به ان سخت نیازمندیم قوانین بسیار سختگیرانه برخوردی با مفسدین بدون هیچ خط قرمزو پارتی بازی می باشد قوانین باید بطرزی باشد که اگر تخیل فسادی حتی در ذهن کسی نقش بست فوری وحشت از مجازات دو برابرش نقش بندد
ناشناس۷۸۳۸۳۴۱۴:۴۱:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
پیشگیری مقدم بر درمان است اب رفته سخت باز گردد به جوی و یا اصلا برنمی گردد و یا شاید یک مختصری از ان تازه با صرف هزینه های زیاد و وقت زیاد
ناشناس۷۸۳۸۴۴۱۴:۴۵:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
الان صدها فساد بسیار بسیار کلان که مربوطه به 10 سال گذشته است و طی این سال ها رخ داده از چتد سال گذشته معلوم گشته ولی رسیدگی لازم نشده پس کشف فساد زیاد کار مهمی نیست بلکه جلوگیری از بروز فساد مهم است تازه در فساد هایی هم که رسیدگی شود افراد اصلی فساد در سایه هستند و مشخص نمی گزدند
ناشناس۷۸۴۲۶۲۱۸:۱۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
جواب نمیده کار از کار گذشته
ناشناس۷۸۴۴۴۶۲۰:۲۶:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
جناب آقای حاج بابایی نماینده محترم مجلس با سلام و احترام، از دفاع جنابعالی از تحصیل رایگان و اجرای قانون اساسی و همچنین ارائه دلیل ترویج مدارس خصوصی بسیار سپاس گذاریم . اگر همه نماینده اینطور مردمی و شفاف بودند ایران شکوفا می شد برای مثال گروه شفافیت بیاید و مجوز این مدارس خصوصی را لغو کند
ناشناس۷۸۴۴۵۸۲۰:۳۹:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
آن 40% که مالیات نمی دهند در کره ی مریخ تجارت می کنند که باید حتما" افرادی آنها را افشاء کنند ؟
ناشناس۷۸۴۴۶۴۲۰:۴۳:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
خلاصه « بازی با کلمات و دیگر هیچ ... »
الف ر۷۸۴۵۲۹۲۱:۳۶:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بایستی یک سازمان بازرسی توانمند و بااراده داشته باشیم

پربحث‌های امروز

  1. زخم هاي کارگران را درمان کنیم تا مگس روی آن ننشیند...

  2. آیا مدارک سعودی زمینه حمله به ایران را فراهم می کند؟

  3. «بی تدبیری» به مفسدان بازار دارو میدان داد/ هیزم فساد در بازار دارو مهیاست

  4. توضیح وزیر بهداشت درباه فروش صندلی در دانشگاههای پزشکی

  5. مبارزه مرگبار مار کبرا با عقاب   

  6. جانشین بولتون درباره برجام چه می گوید؟

  7. همتی: امسال ارز اربعین نداریم

  8. باهنر: اصلاحات اقتصادی جرات می‌خواهد که نه مجلس دارد نه دولت

  9. انتقاد تند بولتون از ترامپ

  10. رازگشایی از جسد سوخته خانم پرستار در پایتخت

  11. آقای ترامپ! سوره فیل را بخوان

  12. ارتش کویت به حالت آماده‌باش درآمد

  13. چراغِ کم‌فروغ لنج‌های چوبی   

  14. تنها راه ترامپ برای دیدار با روحانی چیست؟

  15. مداح برنامه دیدار موکب داران با رهبر انقلاب کیست؟ +عکس

  16. وضعیت دولت های عربی در تنش ایران و آمریکا: روزبه روز فرسوده تر می شوند

  17. تنها راه برای رسیدن به دروازه پرسپولیس

  18. تولیت آستان قدس: روحانیت باید به مردم بصیرت و امید بدهد

  19. تداوم بازداشت رئیس جمهور سابق ارمنستان؛

  20. امید استقلال به قانون نانوشته دربی

  21. ارتباط چای کیسه‌ای و سلامت چشم!

  22. عبدالمهدی: حملات به مواضع حشد شعبی ممکن است کار اسرائیل باشد

  23. روسیه به دلار پشت کرد

  24. نبرد آخر برای تعطیلی ارزش افزوده

  25. عادت‌های غذایی مرگبار/ این مواد غذایی را با هم نخورید

پربحث‌های دیروز

  1. منع مذاکره مجدد؛ پر بسامدترین تاکید رهبر انقلاب

  2. وزیر راه: دست‌های ضدانقلاب در بازار مسکن قیمت‌ها را افزایش داد!

  3. خوش رقصی فرانسه با شاباش های ایرانی!...

  4. آتلانتیک: هفت پرسشی که باید پیش از هرگونه حمله به ایران، به آن پاسخ داد

  5. روایت ابطحی از تابلوی ورودی شهر احمدی‌نژاد/ طرح دوباره شفافیت آرا در مجلس/ جوانی که برای شبنم نعمت‌زاده وثیقه گذاشته کیست؟

  6. نقوی حسینی: مسئولانی که خانواده آنها خارج از کشور هستند باید عزل شوند

  7. پاسخ مدیر شبکه سه به شایعه ریاستش بر صداوسیما

  8. ایران به آمریکا پیام ارسال کرد: حملات آرامکو کار تهران نبوده/ اگر اقدامی علیه‌مان صورت گیرد با پاسخ قاطع روبرو خواهد شد

  9. روایتی از هفت‌تپه، قزوین و حالا اراک/ علل اعتراضات کارگری کارگران چیست؟

  10. نگاهی به شمشیر رعدآسای ایران در خلیج فارس + فیلم و عکس

  11. ظریف: سفر به نیویورک قطعی نشده/ فعلاً ویزا نداریم

  12. میراسماعیلی: تعلیق جودوی ایران بسیار عجولانه و ناعادلانه انجام شد

  13. فدراسیون جودو ایران تعلیق شد

  14. یمن و دو راهی سخت برای عربستان

  15. ربیعی: قطع یارانه شامل طبقات متوسط و پایین نمی‌شود/ تصمیم غلطی نمی‌گیریم

  16. اطلاعیه جالب مرکز آمار، درآمد مردم از هزینه هایشان بیشتر است  

  17. پشت‌پرده ترس عربستان و آمریکا از بردن نام ایران

  18. پیام تهران به واشنگتن: هر اقدام نظامی با پاسخ جدی ایران روبرو خواهد شد

  19. مراسم ترحیم اسدالله عسگراولادی  

  20. ترامپ: به وزیر خزانه‌داری دستور افزایش تحریم‌ها علیه ایران را دادم

  21. قبرستان‌های عمودی هنگ کنگ   

  22. تصاویری کمتر دیده شده از استاد شهریار  

  23. جانشین «جان بولتون» منصوب شد

  24. تردید دولت در سفر به نیویورک

  25. همتی: به‌دنبال این هستیم که سوئیفت را دور بزنیم/ خیلی روی اینستکس حساب نمی‌کنیم

پربحث‌های هفته

  1. دختران آبی و سیاست‌های زرد! ...

  2. واکنش دختر سردار سلیمانی به هتاکی یک بازیگر و ماجرای دختر آبی  

  3. پناهیان و ماجرای بنشین و بفرما و بتمرگ!...

  4. آیا سخنان پناهیان درباره شفافیت مجلس اشتباه بود؟

  5. ایران باید فورا از برجام و NPT خارج شود

  6. یک عکس؛‌ یک شرح | یقه‌های سفید در پوشش چادر سیاه؟!

  7. تاملی دوباره بر حاشیه‌های یک خودسوزی ؛ پوپولیست نباشیم

  8. زنان را به استادیوم راه بدهید

  9. شهردار اسبق صدرا از ایران فرار کرد/ تلاش برای بازگرداندن متهم از طریق اینترپل

  10. منع مذاکره مجدد؛ پر بسامدترین تاکید رهبر انقلاب

  11. در باب اپوزیسیون‌نمایی مسئولان!...

  12. تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران سهیمه‌بندی شود/ غیر تهرانی‌ها عامل نیمی از ترافیک پایتخت

  13. وزیر راه: دست‌های ضدانقلاب در بازار مسکن قیمت‌ها را افزایش داد!

  14. احمد توکلی: باید یک نهاد مستقل برای مبارزه با فساد تشکیل شود/ فساد شکل گرفته سازمان یافته است

  15. رهبر انقلاب: مذاکره یعنی نمایش موفقیت آمریکا/ فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی نمی‌ارزد/ نباید کارهای کشور را به نشست و برخاست با دیگران موکول کرد

  16. آخرین تصویر علیرضا فغانی قبل از ترک‌ ایران  

  17. به چه زبانی بگویند شکست خوردیم!

  18. خوش رقصی فرانسه با شاباش های ایرانی!...

  19. مشروح جلسه دادگاه شبنم نعمت‌زاده/ فعالیت غیرقانونی و کسب ۱۸۰۰ میلیارد مال نامشروع/ ماجرای بدهی ۱۰۰ میلیاردی به شستا

  20. اسدالله عسگراولادی درگذشت

  21. سناتور آمریکایی: ترامپ با پیشنهاد مکرون برای حفظ برجام موافقت کرد

  22. رخصت ولی الله سیف برای ورود به گود «زورخانه»

  23. یک شبه "۷۰۰۰۰ پزشک" به آمار پزشکان اضافه شد!

  24. خداحافظی غم‌انگیز با علیرضا فغانی

  25. توکلی: به جای کارگران هفت‌تپه، اول سراغ خائنانی بروید که ارز و طلا و کارخانه‌های ملت را به تاراج داده‌اند

پربحث‌های دیروز

  1. منع مذاکره مجدد؛ پر بسامدترین تاکید رهبر انقلاب

  2. خوش رقصی فرانسه با شاباش های ایرانی!...

  3. روایت ابطحی از تابلوی ورودی شهر احمدی‌نژاد/ طرح دوباره شفافیت آرا در مجلس/ جوانی که برای شبنم نعمت‌زاده وثیقه گذاشته کیست؟

  4. نقوی حسینی: مسئولانی که خانواده آنها خارج از کشور هستند باید عزل شوند

  5. پاسخ مدیر شبکه سه به شایعه ریاستش بر صداوسیما

  6. ایران به آمریکا پیام ارسال کرد: حملات آرامکو کار تهران نبوده/ اگر اقدامی علیه‌مان صورت گیرد با پاسخ قاطع روبرو خواهد شد

  7. نگاهی به شمشیر رعدآسای ایران در خلیج فارس + فیلم و عکس

  8. ظریف: سفر به نیویورک قطعی نشده/ فعلاً ویزا نداریم

  9. یمن و دو راهی سخت برای عربستان

  10. ربیعی: قطع یارانه شامل طبقات متوسط و پایین نمی‌شود/ تصمیم غلطی نمی‌گیریم

  11. پیام تهران به واشنگتن: هر اقدام نظامی با پاسخ جدی ایران روبرو خواهد شد

  12. تردید دولت در سفر به نیویورک

  13. چرا نمایندگان به طرح دوفوریتی شفافیت آرای نمایندگان مجلس رای ندادند  

  14. روحانی: مبارزه با دلار در حال شروع شدن است/ دشمنان منطقه از پاسخ یمنی‌ها درس بگیرند/ ایران ملت دیپلماسی و مذاکره است

  15. رئیس سازمان بسیج: افزایش گردان سایبری سبب رسیدن صدای انقلاب به دنیا می شود

  16. قاضی‌زاده: اعتراض علی مطهری برای حضور در تلویزیون منتفی است

  17. سفیر جدید سوئد در تهران رونوشت استوار نامه خود را تقدیم ظریف کرد

  18. توضیحاتی در خصوص آزادی سعید مرتضوی

  19. صفار هرندی: اصلاح‌طلبان از رای‌آوردن لیست‌شان در تهران پشیمانند

  20. امیرعبداللهیان: عربستان پاسخ کوبنده‌ای دریافت کرد

  21. اختصاص تسهیلات برای تکمیل طرح ریلی چابهار به زاهدان

  22. دو اشتباه بزرگ آقای ناطق نوری در انتخابات سال 1376/برخی کارها نیاز به دستور صریح رهبری ندارد

  23. آیت‌الله نوری همدانی: نباید تحریم‌ها را بهانه‌ای برای برخی مشکلات کشور بدانیم

  24. ظریف: ترامپ حتی برای امضایش هم ارزشی قائل نیست

  25. ماجرای وثیقه ۲۰ میلیاردی یک دهه هفتادی برای شبنم نعمت‌زاده

پربحث‌های هفته

  1. دختران آبی و سیاست‌های زرد! ...

  2. پناهیان و ماجرای بنشین و بفرما و بتمرگ!...

  3. آیا سخنان پناهیان درباره شفافیت مجلس اشتباه بود؟

  4. تاملی دوباره بر حاشیه‌های یک خودسوزی ؛ پوپولیست نباشیم

  5. منع مذاکره مجدد؛ پر بسامدترین تاکید رهبر انقلاب

  6. در باب اپوزیسیون‌نمایی مسئولان!...

  7. احمد توکلی: باید یک نهاد مستقل برای مبارزه با فساد تشکیل شود/ فساد شکل گرفته سازمان یافته است

  8. رهبر انقلاب: مذاکره یعنی نمایش موفقیت آمریکا/ فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی نمی‌ارزد/ نباید کارهای کشور را به نشست و برخاست با دیگران موکول کرد

  9. به چه زبانی بگویند شکست خوردیم!

  10. خوش رقصی فرانسه با شاباش های ایرانی!...

  11. اسدالله عسگراولادی درگذشت

  12. رخصت ولی الله سیف برای ورود به گود «زورخانه»

  13. توکلی: به جای کارگران هفت‌تپه، اول سراغ خائنانی بروید که ارز و طلا و کارخانه‌های ملت را به تاراج داده‌اند

  14. اعتراض روحانی به رئیسی درباره روند دادگاه‌های مفاسد اقتصادی/ پای پرونده حسین فریدون در میان است؟

  15. آیا روحانی هم به دیدار با ترامپ نیاز دارد؟!

  16. روایت ابطحی از تابلوی ورودی شهر احمدی‌نژاد/ طرح دوباره شفافیت آرا در مجلس/ جوانی که برای شبنم نعمت‌زاده وثیقه گذاشته کیست؟

  17. آمریکا بشدت نگران پیشرفت فضایی ایران است

  18. نقوی حسینی: مسئولانی که خانواده آنها خارج از کشور هستند باید عزل شوند

  19. پاسخ مدیر شبکه سه به شایعه ریاستش بر صداوسیما

  20. ایران به آمریکا پیام ارسال کرد: حملات آرامکو کار تهران نبوده/ اگر اقدامی علیه‌مان صورت گیرد با پاسخ قاطع روبرو خواهد شد

  21. اعتراض روحانی به رئیسی درباره مبارزه با فساد/ آمار وزیر کشور از حجاب/ گزینه جدید برای ریاست آینده صدا و سیما

  22. توضیح درباره حجاب شبنم نعمت‌زاده/ دوقطبی‌ خوب و بد از نگاه عباس عبدی/ روایتی از صحبت‌های رئیسی و روحانی درباره مبارزه فساد

  23. پناهیان: برخی نمایندگان تهمت‌های رذیلانه می‌زنند/ دلیل اصرار روحانی بر مذاکره با آمریکا چیست؟

  24. نظرات برگزیده مخاطبین الف: ایران، بهشت پزشکان است/ با اجبار قانونی نمی‌توان کودک‌همسری را از بین برد/ چرا اصلاح‌طلبان مجلس مطالبه شفافیت ندارند؟

  25. نگاهی به شمشیر رعدآسای ایران در خلیج فارس + فیلم و عکس

آخرین عناوین