همه خدعه‌های اروپا

محمد صفری،   3971130021 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

چرا رهبر معظم انقلاب اسلامی اعتقاد دارند اروپایی‌ها خدعه می‌کنند؟ در این نوشتار براساس آنچه از رفتارهای اروپا دیده شده سعی خواهد شد تا به این پرسش پاسخ داده شود و تنها به بازه زمانی پس از خروج آمریکا از برجام می‌پردازیم که با نیرنگ اروپا و آمریکا همراه است.

همه خدعه‌های اروپا

زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، اروپا خود را سینه چاک توافق هسته ای نشان داد، چرایی این رفتار نه تنها شگفت آور بلکه مشکوک بود، آیا می‌شود اروپا راه خود را از آمریکا به خاطر حفظ برجام و تعامل با ایران کج کند؟ 

باید توجه داشت که از زمان امضای توافق هسته ای تاکنون که سه سال می‌گذرد، هم آمریکا و هم اروپا به تعهدات خود پایبند نبوده‌‌اند، تفاوت این دو در این است که آمریکا رسماً برجام را لغو کرد، اما اروپا ظاهراً خود را حافظ برجام نشان می‌دهد، اما در باطن نه تنها هیچ یک از تعهدات خود را اجرا نکرده، بلکه تصمیماتی را نیز علیه ایران اتخاذ کرده است. 

پایبندی ظاهری اروپا و وعده‌هایی که برای اجرای تعهدات در برجام داده است باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران همچنان به تعهدات خود پایبند باشد. 

اردیبهشت سال ۹۸ دقیقاً یکسال از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران و پایبندی اروپا به برجام خواهد گذشت. آیا در این مدت اتفاق مثبتی افتاده است که تصور شود اروپا پایبند برجام است؟ 

این که موگرینی ادعا می‌کند این اروپا و سه کشور بزرگ! اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) هستند که برجام را حفظ کرده اند، یکی از همان خدعه و نیرنگ‌هایی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان دیروزشان به آن اشاره کردند. 

چنین ادعایی از سوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی است که تنها حافظ برجام اکنون جمهوری اسلامی ایران است. حتی چین و روسیه نیز برای ماندگاری برجام اقدامی انجام نداده اند و در واقع خود را کنار کشیده اند. 

پیشنهادهای اروپا در قالب «اسی.پی.وی» یا «اینستکس» نیز بخش دیگری از نیرنگ آنها است. 

اروپا برای این که پیشنهاد سخاوتمندانه! خود را با ایران اجرایی کند، شروطی را گذاشته که غیر قابل پذیرش است. اروپا شرط کرده که اگر قرار است اینستکس اجرا شود، ایران باید کنوانسیون‌های سازمان اف.ای.تی.اف را بپذیرد و اجرا کند، در حالی که با وجود توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵، هیچ گشایش بانکی به وجود نیامده است. اروپا ادعا می‌کند که اگر ایران به اف.ای.تی.اف نپیوندد، هیچ بانکی با ایران نمی‌تواند همکاری داشته باشد، هم اکنون چنین وضعیتی حاکم است، چرا که آمریکا تحریم‌های اقتصادی و بانکی علیه ایران را لغو نکرده و حتی تحریم‌های تازه‌ای هم وضع کرده است. 

اروپا دستاورد برجام را برای خود امنیتی می‌داند، چرا که همچنان اعتقاد دارد ایران برای امنیت اروپا خطر آفرین است، اما آیا ایران که توافق هسته ای را پذیرفت و فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعطیل کرد، خطر هسته‌ای محسوب می‌شود؟ 
اگر جمهوری اسلامی قصد ساخت سلاح هسته‌ای داشت، هیچگاه تن به مذاکره و توافق نمی‌داد. 

هدف ایران از توافق هسته ای لغو همه تحریم‌های اقتصادی و بانکی بر اساس گرفتن حق قانونی خود بود، چرا که ایران به ناحق تحریم شده است و اکنون که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بر اساس توافق هسته ای باید لغو شده باشد،‌چرا کشورهایی که براساس قطعنامه شورای امنیت به تحریم ایران پیوسته اند دست از تحریم برنمی‌دارند؟ 

روشن است که همه اصرارهای اروپا بر حفاظت از برجام، بدون دستاورد برای ایران، یک هدف را دنبال می‌کند و آن تحمیل خواسته‌های دیگر غرب به جمهوری اسلامی است. 

تحمیل اف.ای.تی.اف، برچیدن توانمندی موشکی ایران که یک ظرفیت دفاعی مقابل تهدیدات دشمنان است، پایان دادن به نقش موثر و مثبت ایران در منطقه غرب آسیا اهدافی است که اروپا و آمریکا برای دستیابی به آنها، برجام را راه انداختند. در واقع توافق هسته‌ای کشور را دچار مشکل کرد، هدف این بود که با معامله بر سر توانمندی صلح آمیز هسته‌ای ایران، تحریم‌های اقتصادی و بانکی برچیده شود، اما توافق هسته‌ای باعث شد تا دشمن با هجوم گسترده، مطالبات خود را شدیدتر پیگیری کند. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی‌ در دیدار روز گذشته خطاب به مسئولین فرمودند؛ من به مسئولین نمی‌گویم چه کنند اما باید بنشینند فکر کنند و به گونه ای عمل کنند که فریب آنها را نخورند و به امید آن که حالا کاری بکنیم، خودشان و ملت را دچار مشکل نکنند.» 

نمونه حاضر و بارز موجود، مشکل برجام است که باعث شکل گیری مشکلات دیگر شده است. اگر توافق هسته ای وجود نداشت، آیا این همه چالش و تنش‌های سیاسی از بیرون و از سوی دشمنان به کشور تحمیل می‌شد؟ 

برجام ظرفیت‌های زیادی را از ایران هدر داد اما نتیجه ای را حاصل نشد، غفلت‌هایی در این مدت ۵ سال صورت گرفت که مقصر و باعث آن مذاکرات و توافق هسته ای بود. اکنون نیز اروپا وقت کشی می‌کند، نباید بیشتر از این به طرف مقابل زمان بدهیم. آنها در انتظار ظاهر شدن نتیجه تحریم‌های اقتصادی هستند. 

 

منبع: سیاست روز

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۳۰۷۷۰۹:۱۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
به جز اشکنه هیچ راه حلی ندارید! نبودن در توافق هسته ای دقیقا چه فایده ای دارد که هی بر فرصت های از دست رفته افسوس میخورید؟ میخواهید با بمبی که نمیخواید بسازید بقیه رو بترسونید؟ اونا بهتر از ما میدونن ما بمب نخواهیم ساخت و نخواهند ترسید برای همین آمریکا به راحتی بیرون اومد از توافق
ناشناس۷۸۳۰۸۵۰۹:۲۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
"چنین ادعایی از سوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی است که تنها حافظ برجام اکنون جمهوری اسلامی ایران است. حتی چین و روسیه نیز برای ماندگاری برجام اقدامی انجام نداده اند و در واقع خود را کنار کشیده اند." این موضوع از دوس قابل نظاره است، از سمت ایران، چاره ای به جز ماندن در برجام وجود ندارد، چرا که زمینه ای برای تلاش بقی نگهداشتن برجام وجود ندارد، اما از سوی اروپا دو گزینه خروج از برجام یا تلاش برای حفظ آن وجود دارد.
salam۷۸۳۰۸۷۰۹:۲۱:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
باز حداقل آمریکا رو بازی میکنه و به فرموده آقا شمشیرو از رو بسته و ما هم میدونیم چطوری باهاش رفتار کینم اما اروپا دو دوزه بازه دلیلشم اینه که انگلیس توشون هست
عبدالله۷۸۳۱۳۱۰۹:۴۷:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
تحریمها ظاهر شده اند و اقتصاد ...تقریباً ...در واقع برجامی نمانده مگر اینکه بخواهیم بنا به گفته رییس جمهور برجام 2 و 3 ووو را انجام دهیم یعنی بعد از تعطیلی هسته ای موشکها را تحویل دهیم و خون شهدایی را که در راه اقتدارمان در سوریه داده ایم نادیده بگیریم و به خواسته اسرائیل تن دهیم... آیا بهتر نیست به جای این همه تحقیر فکر اساسی کرده و در گام..
علی 671۷۸۳۱۸۳۱۰:۱۵:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
با این تفسیر و دیدگاه باید طوری دیگر به مسئله نگاه کنیم که خطر ناک است .اگر دست دولت باشد که نظرش این است که ..,بله قربان گو شویم تا شاید کدخدا گرد پایی توی سرمان بتکاند .شاید .یا هر روز با زجر های بیشتری زندگی کنیم البته فقرا تا شاید ...
کامران۷۸۳۱۸۵۱۰:۱۷:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
سلام چرا راه نداریم راه هست اما جراتش توی مسئولین نیست. این مسئولین مرعوب هستند. اگر ایران از برجام خارج بشه قراره چه اتفاقی بیفته؟ آیا از این که هست بدتر میخاد بشه؟ دیگه چیزی مونده که اروپا و امریکا سر ما نیاورده باشن؟ بابا یه ذره واقع بین بودن هم خوبه.
ناشناس۷۸۳۳۵۷۱۱:۲۸:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
سلام تا بوده همین بوده اگر قدرتمند باشیم و بتونیم مقابل زورگویی های اروپا و آمریکا مقاومت کنیم، اگر از درون خودکفایی داشته باشیم هیچگاه نخواهند توانست به ما زور بگویند همه تلاش غرب این است که ایران ضعیف شود تا باز هم بتوانند شیره ایران بدوشند
ناشناس۷۸۳۴۹۵۱۲:۳۹:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
این حرفها چیست؟ خب برجام بد! اروپا هم بد! چرا از برجام خارج نمی شویم؟ ..
کوروش۷۸۳۵۸۵۱۳:۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
با سلام برجام برای کشور دردسر ساز شده است، باادامه آن با اروپا آن هم خارج از چارچوب توافق هسته ای مشکل تازه ای برای کشور درست نکنند مسئولین عزیز
ناشناس۷۸۳۶۹۰۱۳:۴۹:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
آیه ۵۱ و ۵۲ سوره مائده؛ ای کسانی که ایمان آورده اید یهود و نصارا را ولی خود نگیرید آن‌ها اولیای یکدیگرند و کسانی که آنها را به دوستی بگیرند از آنها هستند و خداوند ستمکاران را هدایت نمیکند ولی کسانی که در دل هایشان بیماری هست میبینی که در دوستی با آنان از یکدیگر پیشی می گیرند و می‌گویند میترسیم حادثه ای برای ما اتفاق بیفتد و به کمک آنها نیاز داشته باشیم شاید خداوند حادثه ای پیش بیاورد که آنان از انچه در دل داشتند پشیمان گردند
سلام۷۸۴۱۰۴۱۶:۲۳:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
9 ماه وقت کشور هدر رفت مثل بقیه وقتی که ایران برای مذاکره و اجرای برجام هدر داد و از داخل غافل شد
ناشناس۷۸۴۲۲۶۱۷:۴۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
همه نیرنگها و فریبهایی که از سوی ارواپا علیه ایران میشه از سوی روباه مکار انگلیسه فرانسه و آلمان کاره ای نیستن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین