گزارش الف از انبار کتاب‌های قاچاق ۵۰۰ هزار جلد کتاب به ارزش ۲۰ میلیارد تومان/ فضا برای شبکه قاچاق کتاب، تنگ می‌شود؟

گروه فرهنگی الف،   3971129173 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
 ۵۰۰ هزار جلد کتاب به ارزش ۲۰ میلیارد تومان/ فضا برای شبکه قاچاق کتاب، تنگ می‌شود؟

دیروز عکاسان و خبرنگاران به دعوت اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان به بازدید انبار بزرگی از کتاب‌های قاچاق کشف‌شده رفتند. کتاب قاچاق به کتاب‌هایی  گفته می‌شود که از جانب افراد سودجو بدون اجازه ناشر، منتشر می‌شوند. این افراد سودجو کار خویش را ابتدا از کتب ممنوعه آغاز کردند و سپس به کتب مجوزدار گسترش دادند و از این راه، سودهای کلانی به دست آورده‌اند.

طبیعتا چاپ یک کتاب بدون اجازه ناشر باعث اجحاف در حق ناشر، مولف و مترجم کتاب است. چون این افراد برای تهیه کتب زحمت کشیده‌اند و سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌بینند افرادی بدون توجه به حقوق مادی و معنوی آنها ماحصل سرمایه و زحماتشان را می‌فروشند و سودش را می‌برند.

از سال ۸۹ جمعی از ناشران کتاب برای همفکری در این باره دور هم جمع شدند. نتیجه جلسات ناشران، تشکیل «کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان» بود که از سال ۹۵ با امضای تفاهم‌نامه میان کارگروه صیانت و وزارت ارشاد فعالیت‌های کارگروه شاهد نتایجی بهتر شد.

از اردیبهشت امسال کارگروه صیانت توانست مبارزه با قاچاق کتاب را به شکل قضایی و انتظامی پیگیری کند که انباری که خبرنگاران دیروز از آن بازدید کردند حاصل این همکاری و پیگیری است. تاکنون چندین نفر هم در این زمینه بازداشت شده‌اند و پرونده‌شان در قوه قضاییه در دست بررسی است.

در این انبار حدود ۵۰۰ هزار جلد کتاب قاچاق جمع‌آوری شده به ارزش حدودی ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان فعلا نگهداری می‌شود و هر روز هم بر حجم این کتاب‌ها افزوده می شود؛ چه‌اینکه در هنگام بازدید دیروز خبرنگاران یک وانت از کتب قاچاقی که جدیدا کشف شده وارد انبار شد و بارش را تخلیه کرد.

ظاهرا بناست این کتب قاچاق پس از طی مراحل قضایی خمیر شوند که به‌نظر تصمیم درستی‌ است.

اما در این زمینه نکاتی به نظر می‌رسد:

۱- مبارزه با قاچاق کتاب باید با جدیت بیش از پیش و به‌شکل مداوم پیگیری شود. هر زمان در این زمینه اهمال شود قاچاقچیان کتاب دوباره فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند. چه‌اینکه پیش از این در دوره‌ای شاهد مبارزه جدی با قاچاق فیلم‌های سینما بودیم و در آن دوره بساط قاچاقچیان فیلم برچیده شد اما اندکی بعد با سهل گرفتن برخورد با قاچاقچیان دوباره بازار فیلم‌های قاچاق گسترده شد.

۲- با تقویت شبکه توزیع رسمی و قانونی کتاب، به طور طبیعی جا برای شبکه قاچاق، تنگ می‌شود. چنانکه دیروز میرجلالی عضو کارگروه صیانت گفت کتب قاچاق در شهرستان‌ها چندبرابر تهران است. اگر کتب قانونی در شهرستان‌ها به خوبی توزیع شود و کتابفروشی‌های شهرستان‌ها به‌روز باشند طبیعتا قاچاقچیان کتاب نمی‌توانند بازاری برای خود در آنجا دست‌وپا کنند.

بیشتر بخوانید:

گزارش تصویری بازدید خبرنگاران و ناشران از انبار کتابهای قاچاق

۳- برای قاچاق الکترونیک کتاب هم باید فکری اساسی کرد. اکنون سایت‌ها و به‌خصوص کانال‌های تلگرامی زیادی هستند که کتاب‌های مختلف را بدون اجازه ناشر و مولف در دسترس عموم افراد قرار می‌دهند. اما با شکایت ناشران، دستگاه قضایی می‌تواند در نهایت حکم به فیلترینگ سایت‌ها و تلگرام دهد.

البته ناگفته پیداست که فیلترینگ چاره اساسی کار نیست و باید این سایت‌ها به‌طور کلی از دسترس خارج شوند. اما چون سِرور بسیاری از این سایت‌ها مانند تلگرام در کشور ما نیست برای از دسترس خارج شدن آن‌ها باید با کشورهایی مکاتبه کرد که سِرورها در آنجا مستقر است.

آن کشورها هم به دلیل عدم عضویت ما در قوانین بین‌المللی کپی‌رایت، در این زمینه با کشور ما همکاری نمی‌کنند. فیلترینگ به‌خصوص درباره تلگرام نتیجه نداد که علی‌رغم حدود ۱۰ ماه از فیلترشدن همچنان محل رجوع عموم کاربران است. البته دیروز یکی از اعضای کاگروه صیانت خبر از نامه‌نگاری با مسئولین تلگرام درباره حذف کلی این کانال‌ها خبر داد که برای مشخص‌شدن نتیجه آن باید منتظر بمانیم.

متاسفانه آنچه بیش از همه چیز باعث می‌شود در مسیر مبارزه با قاچاق الکترونیک کتاب، تلاش‌ها به نتیجه نرسد عدم عضویت کشورمان در قوانین بین‌المللی حفاظت از حقوق مولفین است.

چنانکه اصحاب فرهنگ مطلع‌اند بزرگترین مرجع دانلود کتاب الکترونیک یعنی گیگاپدیا چند سال پیش به حکم یک دادگاه به اتهام نقض کپی‌رایت از دسترس خارج شد‌. البته پیوستن به این قوانین و کنوانسیون‌ها مخالفینی هم در میان ناشران و نویسندگان کشورمان دارد و دیدگاه‌های مختلفی درباره آن مطرح است که در جای خود باید بررسی شوند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۲۵۳۷۱۹:۵۲:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
خمیر کردن کتاب نو به نظر کار درستی نیست حق مولف مترجم و ناشر از محل فروش کتابها داده شود دلیلی به خمیر کردن کتاب نیست چون سودی به ناشر مترجم و مولف از این راه نمی رسد
ناشناس۷۸۲۵۸۹۲۰:۴۱:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
به نظرم خمیر کردن این تعداد کتاب اسراف بیت المال است. یک راه حل این است که تعدادی از کتاب های خوب و دارای مجوز به کتابخانه های عمومی و دانشگاه ها اهدا شوند و در عوض کتابخانه ها درصدی از قیمت کتاب را به عنوان حق نشر و مولف به ناشران متضرر بپردازند. این جوری هم کتابخانه ها منتفع می شوند و هم حق ناشران ادا می شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین