هدف اقتصاد مقاومتی از نگاه عضو هیات رئیسه مجلس

گروه اقتصادی الف،   3971129065

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: هدف اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی به خارج است، اما به معنای انزوا و بستن مرزها نیست، بلکه ایجاد شرایطی است که نه تنها در شرایط تهدید بلکه در شرایط عادی نیز می تواند به شکوفایی کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به 29 بهمن و سالروز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی در آن چارچوبی که سیاست‌های آن ابلاغ شد 24 محور داشت که 3 محور آن اقتصادی و به عنوان پشتوانه اقتصادی مطرح است.

محمدحسین فرهنگی افزود: رهبری نه تنها در سال 92 بلکه چند سال قبل از آن هم در مناسبت‌های نامگذاری سالانه نیز بر حمایت از تولید و تلاش مضاعف و هر آن چیزی که ما را می‌تواند ما را به اقتصاد مقاومتی برساند تاکید کرده‌اند.

او افزود: هدف اقتصاد مقاومتی در حقیقت کاهش وابستگی به خارج است، اما این به معنای انزوا و استفاده نکردن از محصولات دیگران و بستن مرزها نیست، بلکه ایجاد شرایطی است که نه تنها در شرایط تهدید بلکه در شرایط عادی نیز می‌تواند به شکوفایی کشور کمک کند و رهبری در مقدمه سیاست‌ها به منابع انسانی و زیرزمینی، چهار فصل بودن و شرایط خاص آب و هوای کشور ما و امکان رسیدن به هدف اشاره دارند.

او درباره عملکردها در این زمینه گفت: در عملکردها و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ضعیف بوده‌ایم، چراکه اگر در مسیر درست و اهداف طراحی شده حرکت می‌کردیم، موفق بودیم.

فرهنگی درباره مردمی کردن اقتصاد گفت: سازوکارهای به کار گرفته شده تحت عنوان سهام عدالت به گونه‌ای نبوده که مردم آن را لمس کنند، حتی اعضای هیئت مدیره را دولت تعیین می‌کند. آسیب شناسی در تعاونی‌ها به معنای واقعی که در قانون آمده، انجام نشده است و در دخالت دادن مردم در زمینه های اقتصادی به ویژه اشتغال نیز گام های اساسی برداشته نشده است.

او افزود: بخش های دیگری مثل کسبه و اصناف و تولید کنندگان خط مقدم جبهه واقعی اقتصاد هستند که نه تنها دولت بلکه نهادهای مدنی نیز در این زمینه نقص داشته‌اند و به جای انتقال نقاط ضعف به مسئولان و سیاست‌گذاران و استفاده در بدنه برای اصلاح شرایط فقط بازتاب صدای آنها بوده‌اند. درباره عملیات فعال بخش اقتصاد نیز به جای وصل آن به بخش تصمیم گیری به سمت بحث‌های کلاسیک رفته‌ایم.

او گفت: کم کاری در دولت و بخش های مختلف بارز است و شرکت‌های دولتی عمدتا در بخش نفت با رقم‌های کلان و سرمایه گذاری هستند، لذا برای رسیدن به مردمی کردن اقتصاد و کاهش وابستگی باید کار و تلاش کرد.
همچنین سهم بری عوامل در زنجیره متناسب با نقش در زنجیره ارزش با استفاده از سرمایه انسانی اتفاق نیفتاده و در زنجیره اصلی مشکلات اساسی داریم. 

حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی درباره مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: تحمل پذیری در اقتصاد نیز مطرح است و این مفهوم یعنی در مقابل شوک ها چقدر اقتصاد می‌تواند تاب آوری داشته باشد و تحمل کند.

او افزود: شاخص‌های اقتصاد ما نشان می‌دهد کشور ما نتوانسته است، در مقابل اقتصاد مقاومتی تاب آوری داشته باشد. 

سلاح ورزی گفت: در سند استراتژیک ما که بر اساس سند چشم انداز تهیه شده نیز نه تنها به اهداف نزدیک نشده، بلکه از آن دور شده‌ایم.

او گفت: درباره مردمی شدن اقتصاد همان طور که در قانون اساسی نیز داریم، سعی بر این بوده که سهم دولت کمتر و سهم بخش خصوصی در اقتصاد بیشتر شود که نه تنها به این منظور نرسیده‌ایم، بلکه همچنان اقتصاد در دست دولت است.

سلاح ورزی گفت: توجیه اقتصادی برای هرکاری باید وجود داشته باشد. مثلا در حوزه پتروشیمی براساس زنجیره ارزشی که در دست داریم سیاست‌های درستی نداشته‌ایم و نگاه ها جزیره ای است بنابراین نتیجه خوبی نداشته‌ایم. 

محمدرضا دیانی فعال اقتصادی گفت: اگر اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا شده بود، کشور ما امروز در این وضعیت نبود. 

او افزود: ارزیابی کلی نشان می دهد که حتی گفتمان کارآفرینی نیز امروز به معنای واقعی نیست.

وی گفت: در گفتمان و عمل به کارآفرینی توجه نشده و برنده واقعی سفته بازها بوده اند و کارآفرین واقعی به مشکل خورده است و این نشان می دهد ما هنوز خیلی از هدف اصلی دور هستیم.

محمدرضا دیانی گفت: اقتصادی وقتی مردمی می شود که لوکوموتیوها و پیشران های ما بخش خصوصی باشد. وقتی سهام را به مردم واگذار کرده ایم و هنوز پیشران آن دولت است به نتیجه نخواهیم رسید و اقتصاد مردمی نخواهد شد. 

این فعال اقتصادی افزود: وقتی اقتصاد مردمی می‌شود 90 درصد اقتصاد در دست مردم و در بورس باشد و مردم و بخش خصوصی سهام داران واقعی هستند، در حالیکه ما فقط به سمت تزریق تسهیلات رفته‌ایم و برآیند این کار در کشور ما اقتصاد کار آفرینی نیست که هنوز در کشور ما فرهنگ سازی نشده است.

محمدرضا دیانی گفت: در استفاده از منابع ملی کشور که امروز نقدینگی فرارکرده و رو به جلوست و درحال نابودکردن اقتصاد کشور است، به اقتصاد مقاومتی توجهی نداشته‌ایم.

محمود کریمی،کارشناس مسائل اقتصادی نیز گفت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را در یک نگاه کلی ارزیابی کنیم، باید نگاه جامعی به مجموعه قسمت ها و بخش های اقتصادی کشور داشته باشیم و نگاه ما در اقتصاد نباید صرفا نگاه دولت محور باشد.

او گفت: در اقتصاد ما دو بخش داریم، یکی حکومت است و دیگر ملت، که وقتی می خواهیم ادبیات اقتصاد مقاومتی را بررسی کنیم باید این دو را با هم ببینیم.

کارشناس اقتصادی گفت: در بخش حکومت مجموعه‌هایی مانند: دولت، مجلس، قوه قضائیه و نیروهای مسلح وجود دارد که همه اینها در سیاست های 24 گانه‌ای که آقای فرهنگی نام بردند نقش دارند و یکسری وظایف داشتند که باید انجام می دادند و آیا اینکه موفق بودند یا خیر باید در یک نگاه کلی ببینیم که من بعنوان یک پژوهشگر باید بگویم موفق نبودند.

او گفت: بخش دیگری که در اقتصاد مقاومتی وجود دارد بخش گروه ها و تشکل های مردمی و نهادهای مردم محور است که در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی موفق بوده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین