پراید ما یا پرادو رفیق ها و غرور بیجا

علی امیری فراهانی، گروه تعاملی الف،   3971129035 ۷۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
پراید ما یا پرادو رفیق ها و غرور بیجا

این روزها در کنار مشکلات سیاسی و اقتصادی بی شمار که کشور با ان گریبانگیر است یکی از بحث های اصلی مردم و کارشناسان همان صنعت خودرو و چگونگی حل مشکلات مردم در این ارتباط می باشد. بخصوص که حالا صحبت از دادن 15 تا 40 هزار میلیارد تومن اعتبار و پول بی زبان دیگر از منابع بسیار کم بانک مرکزی و در واقع جیب همه مردم ایران به این کارخانه های ضرر ده با مدیریت دولتی و صدها پست غیر ضروری ولی نجومی بگیر هستیم که دقیقا و متاسفانه همان بلایی را سر اقتصاد ایران و تورم در سال اینده خواهد اورد که جبران ضرر و زیان 30 هزار میلیارد تومنی موسسات اعتباری در سال 96 بر سر اقتصاد ایران و تورم کنونی اورد. در اینجا فقط به یکی از راه حل هایی که بسیاری از کشورهای دنیا که از اقتصادی کمابیش مانند ما برخورداند و برای حل مسئله مصرف خودرو شهروندان خود و معضل بازار خودرو خود عمل کردند می پردازیم:

مشکل دولت و مدیران دولتی و حتی برخی از ما مردم ایران این است که نمی خواهیم با حقیقت کنار بیاییم. با عرض معذرت نمی خواهیم متوجه شویم که نمی شود شتر سوار شد ولی دولا دولا. نمی شود 50 سال به نفت متکی بود و حالا که نفت دیگر مانند گذشته ارزش ندارد و ما هم برای تغییر و مواجه شدن با این شرایط بی ارزشی نسبی نفت صادراتی ایران که با تحریمها هم همزمان شده و تقریبا همان 50 سال است هیچ سرمایه گذاری و اینده نگری نکردیم و رشد های صفر و منفی داشتیم باز هم مانند بچه پولدارهای نفتی زندگی کنیم.

در تمام دنیا کشورهایی هم سطح ایران واردات ماشین دست دوم از کشورهای پیشرفته را ازاد می کنند تا هم چرخ اقتصاد انها بچرخد هم مردم انها رفاه مناسبی داشته باشند. ولی در ایران مافیا خودرو سازی و مدیران و مسئولان هیچ دولتی اجازه اینکار را نمی دهند! فوری می گویند کشور ما که این همه نفت دارد یا اینهمه پیشرفته و ثروتمند هست باید پارکینگ دست دوم های کشورهای دیگر ( که قطعا از کیفیت بهتری از پراید نو ما برخورداند) شود؟!

جالب است که بدانید که روسیه با انهمه موشک و صنعت پیشرفته فضایی و تسلیحاتی و غرور و صادرات نفت و گاز سالهاست که سالی سه تاچهار میلیون ماشین دست دوم اروپای غربی را وارد کشورش می کند و با همین کار توانسته است که بحران اقتصادی 2014 تاکنون را در زمینه خودرو مصرفی مردمش به صورتی که فشار زیادی به مردم نیاید از سر طی کند و مردمش هم ماشینهای مناسب سوار شوند. میزان فروش ماشین نو در روسیه از 3 میلیون در 2014 بدلیل کاهش درامد صادراتی روسیه از نفت به 1.5 میلیون در سال گذشته کاهش یافته ولی در همین مدت واردات خودروهای دست دوم اروپایی در روسیه از 2 میلیون به 4 میلیون افزایش یافته! اگر ایران واردات ماشینهای دست دوم زیر 7 سال و زیر 120 هزار کیلومتر را ازاد کند به مراتب بهتر از این وضیعت و خرید پراید چهل و هفت میلیونی است. البته اگر انجا هم رانت و پارتی و دلالی و سلطان بازی صحنه را در دست نگیرد.

البته برخی خوانندگان هم فوری خواهند گفت که اگر این ماشینهای دست دوم خوب است چرا اروپا و امریکا وکانادا برای خودشان نگه نمی دارند!؟ سوال منطقی است ولی این فرمایش دوستان فقط نشان می دهد هیچ شناختی از اقتصاد این جوامع ندارند. به عنوان کسی که بارها ماشین دست دوم برای خود یا دوستان در امریکا خریدم و در اروپا و ژاپن هم زندگی کردم خدمت این دوستان می گویم ماشینهای دست دوم در امریکا و اروپا به مراتب حتی از ماشینها نو بی دردسر تر و اقتصادی تر هستند. ولی چرا مردم انها نمی خواهند این ماشینهای دست دوم را داشته باشند و در نتیجه قیمت یک ماشین دست دوم ظرف چهار سال تا 70 درصد سقوط می کند فقط به این دلیل که ماشینهای نو در این کشورها معمولا چهار سال گارانتی بامپر به بامپر یا فول کمپانی است.

ولی به دلیل قیمت بسیار بالای اجرت تعمیر کار و قطعه ویا مثلا صافکار به هر حال بعد از چهار سال بسیاری از اقشار متوسط به بالا انها ترجیح می دهند ماشین خود را با یک ماشین نو دیگر که گارانتی چهار ساله فول دارد جایگزین کنند چون با توجه به هزینه وحشتناک تعمیر کار به صرفه تر است. مثلا برای یک ماشین معمولی برای عوض کردن تنها لنت از 500 تا 1500 دلار ( در مورد ماشینهای المانی ) نیاز فقط به پرداخت اجرت به تعمیر کار و نمایندگی هست. یا برای یک رنگ کردن ساده سپر تا هزار دلار یاید بپردازند ( اجرت یک صافکار درجه دو تا 100 دلار در ساعت هست). ولی در ایران برای عوض کردن یک لنت شاید حداکثر 200 هزار تومن دستمزد برای چهار چرخ یا 20 دلار نیاز هست و برای یک رنگ سپر حداکثر 500 هزار تومن می توان کار را انجام داد. بنابراین چه روسیه و چه ایران که از مزیت ارزان بودن نیروی کار و تعمیر کار برخوردارند اوردن این ماشینهای دست دوم که حداکثر نیاز به همان عوض کردن لنت یا لاستیک یا رنگ ساده سپر برای چند سال بعد از پایان گارانتی دارند بهترین انتخاب است. به خصوص در شرایط سخت مالی و اقتصادی و ارزی برای دولت و ملت.

البته دلیل دومی که در این کشورها خیلی از افراد شاغل ترجیح می دهند ماشین خود را هر سه تا چهار سال عوض کنند همان بالا بودن رفاه نسبی و مصرفی بودن این جوامع است. وقتی بسیاری از کارکنان در این کشورها که در رده های کارشناسی و بالاتر با 35 دلار در ساعت درامد یا همان تعمیر کارهای ساعتی صد دلاری هستند اصولا راندن ماشین نو که هنوز بوی نو کمپانی می دهد یک لذت زندگی این افراد است و همانطور که بسیاری از افراد حتی در ایران دوست دارند هر دو یا سه سال یک موبایل جدید و اخرین تولید کمپانی های معروف را داشته باشند بسیار از انها هم هر دو تا سه سال دوست دارند ماشینهای اخرین خط تولید را داشته باشند و طبیعی است که ماشینهای دست دوم این افراد بهترین خرید است. شاید به همین خاطر است که حالا کمپانیهای خودرو سازی مانند همان اپل و سامسونگ تقریبا هر سال یا دو سال یکبار یک فیص لیفت در مدلهای خود بوجود می اورند و طبیعی خواهد بود که اگر ایران هم زمانی حقوق یک کارشناس اداری ساعتی 35 دلار شد انزمان پاکستان یا هند و سایر کشورها هم ماشینهای دست دوم این کارمندان ایرانی را وارد خواهند کرد!

همین جا همچنین می توانیم به محسنات واردات ماشینهای دست دوم زیر 120 هزار کیلومتر از جنبه عدالت اجتماعی هم اشاره کنیم. به هر حال باید بپذیریم که جامعه ایران یک جامعه جوان است و این نسلهای جوان با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و اینترنت در دنیا همان نیازها و ارزوها مشروع را دارند که همه جوانها در سایر مناطق دنیا دارند که یکی از انها همان امکان داشتن ماشینی به روز و از برندهای روز دنیا و قابل اتکا است. اگر می بینید که ماشینها و برندهای متوسط دنیا امروز مانند ماشینهای ارزان قیمت و متوسط کره ای یا ژاپنی و حتی لکسوس و بی ام دبلیو و بنز در ایران به عنوان ماشینهای فوق لاکژری شناخته می شوند فقط به خاطر انحصار تولید خودرو ایران و حتی بازار ماشینهای وارداتی است که یک لکسوس یا ب ام دبلیو در مدلهای کم حجم تر که برای طبقه متوسط این جوامع از ماشینهای دم دستی یا اقتصادی و مصرفی است در ایران بالای یک میلیارد خرید و فروش می شود و برای بسیاری از خانواده ها و جوانان ایرانی مانند یک ارزوی محال می ماند در حالیکه اگر اجازه داده شود ماشینهای دست دوم وارد ایران شود این لکسوس به راحتی زیر صد میلیون هم قابل دسترسی خواهد بود و اصولا با پولی که صرف واردات خودرو صفر خارجی می شود به راحتی می توان چند صد هزار خودرو کارکرده خارجی از برندهای معتبر و خوشنام دنیا و زیر 120 هزار کیلومتر کارکرد را وارد کرد و این ماشینهای به راحتی و با هزینه تقریبا بسیار پایین قطعات یدکی ( به ندرت این ماشینها جدید از کمپانیهای معتبر احتیاج به قطعات اصلی و گرانقیمت تا سالها پیدا می کنند) می توانند تا 500 هزار کیلومتر به مشتری و خانواده ایرانی خدمت رسانی اقتصادی کنند و دیگر مانور تجملی و فاصله طبقاتی حداقل در مورد خودرو و ماشین در جامعه ایران به این شدت وجود نخواهد داشت.

بنابراین بر خلاف تصور واردات ماشینهای دست دوم از کشورهای دیگر نه تنها عیب و اشکال نیست بلکه یک راه بسیار عملی و منطقی برای تخفیف فشار بر بازار خودرو و مصرف کنندگان ایرانی در این شرایط سخت اقتصادی است و قطع بدانید که یک کامری یا کرولا یا لکسوس زیر 120 هزار کیلومتر با هزینه بسیار کمتر از تعمیر و بنزین و از همه مهمتر بحث ایمنی یک 405 یا پراید می تواند در خدمت بودجه یک خانوار ایرانی و در نتیجه اقتصاد ایران قرار گیرد به شرطی که نخواهیم با غرور یا خدای نکرده به نفع مافیا خودروسازی عمل و تصمیم گیری کنیم.

دیدگاه کاربران

علی۷۸۱۰۳۶۰۷:۲۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
مقاله بسیار عالی بود. ممنونم از نویسنده. اما مافیای خودرو در بالاترین پست ها رخنه کرده و این مقاله را حتما به عنوان دشمنی با مردم با تفاسیر مختلف جلوه خواهند داد که ما را خواهید دید که شعار سر میدهیم: خودروی دست دوم نمیخایم نمیخایم. پراید یک ایرانی بهتر از یک آلمانی، پس بیخیال تحلیل و ارائه راه حل. این مافیا دست در سیاست دارد.
ناشناس۷۸۱۲۳۰۰۹:۲۶:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
پراید یا تسلای تمام برقی اونا؟
ناشناس۷۸۱۹۰۸۱۳:۵۶:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
لطفا استغفار کن. ساخت آمریکاست آخه.
رضا۷۸۱۲۴۱۰۹:۳۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
عالی بود، نکته کلیدی صدها پست مدیریتی بی دلیل است،به قول آقای نجم الدین مدیرعامل اسبق ایران خودرو،مجلس در زمان مدیریت ایشان 6هزار نیرو را فقط به ایران خودرو تحمیل کرد
ناشناس۷۸۱۲۶۷۰۹:۵۲:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
بنظر اینجانب هرچقدر قیمت خودرو سواری افزایش و تولید آن کاهش یابد، آلودگی هوا و ترافیک کمتر شده و بیشتر مردم نفع و سود می برند. نگاه ها از داشتن ماشین شخصی به استفاده از سیستم حمل و نقل شهری تغییر یابد. باید سیستم حمل و نقل شهری ارتقاع یافته بطوریکه مسافر بیش از یک دقیقه معطل نماند. باید مسئولان در این زمینه کمر همت ببندند و بیش از این سهل انگاری نکنند.
ناشناس۷۸۱۸۲۰۱۳:۱۹:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
افزایش قیمت خودرو خارجی نتیجه اش بی کیفیت تر شدن خودرو های داخلی و فروش بالاتر این نوع خودرو ها است که نتیجه اش آلودگی بیشتر است
ناشناس۷۸۱۲۷۴۰۹:۵۴:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
شما نگران مافیای خودرو نباش واردات هم به اونها سپرده میشه
ناشناس۷۸۱۰۴۵۰۷:۳۲:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
پراید خیلی بهتر از پرادو است
ناشناس۷۸۱۱۳۶۰۸:۲۹:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
فکر میکنم شما طبع خیلی طنز و شوخی داشته باشید که اینطوری میفرمایید.
فربد۷۸۱۹۸۷۱۴:۲۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
شوخی اش هم جالب نیست
ناشناس۷۸۲۵۷۶۲۰:۲۳:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
دقیقا .قسم میخورم خرج پرادو بیشتر از پرایده
رضا كريم خاني۷۸۱۰۶۲۰۷:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
خدا خیرتان دهد بفرستید این متن رو دفتر سران قوا و بیت رهبری
ناشناس۷۸۱۰۷۰۰۷:۵۲:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
دقیقا. اصولا هر ماشینی که یکماه استفاده شود دست دوم می شود. ایا ماشینهای خارجی دست دومی که دهها هزار کیلومتر در ایران راه رفتند و چند سال عمر دارند و چند صد میلیون تومان خرید و فروش می شوند مشکلی دارند که نمونه خارجی ان به قیمت حداکثر ده هزار دلار مشکل داشته باشند. ولی مسئله این است که انوقت تکلیف مافیا خودرو سازی وصنعتی که به گفته خود مدیرانش و قبل از کاهش کنون باز سی هزار نیروی مازاد و مدیران بسیار نجومی بگیر و غیر ضروری دارد چه می شود.
ناشناس۷۸۱۰۹۶۰۸:۰۵:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
خدایا کی میشه از شر این دوتا خودروساز داخلی که فقط به فکر ضربه زدن به مردم ایران هستند راحت میشیم؟؟؟؟
ناشناس۷۸۱۱۰۸۰۸:۱۱:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
پیشنهاد جالب و اقتصادی هست ولی با توجه بر اینکه با منافع مافیای صنعت خودرو منافات دارد یا قطعا با این پیشنهاد مخالفت میشود یا امتیاز انحصاری میدن دست چندتا شرکت یا دلال،اونها هم با چندتا شگرد خاص خودشان کاری میکنند که اثر طرح خنثی گردد.
ناشناس۷۸۱۱۱۲۰۸:۱۵:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
ایده خوبی است ولی لازم است واردات دست دوم فقط به برندهای معتبر و خوشنام ان هم مدل های خاص اختصاص داده شود.
ناشناس۷۸۱۷۶۵۱۲:۵۸:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
هر ماشین خارجی از مال خودمون خوشنام تره وضعیت طوری نیست که جدا سوا کنیم در هم هر چی شد باید بیاریم چون بدترینش از بهترین ما به مراتب بهتره
ناشناس۷۸۱۹۳۶۱۴:۱۰:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
پراید یا سمند یا پژو ما یک ساعت هم اجازه ندارد در اروپای غربی براند! به دلیل بالا بودن استاندارد های ایمنی و محیط زیستی این کشور ها خودرو 10 سال پیش آنها به مراتب از خودروهای صفر فرغون ساز های ما که تکنولوژی 30 سال پیش را یدک می کشند بهتر است! دوست بنده 3 روز پیش سوناتای 2007 سپر و گلگیر تعویض شده با 125 هزار کارکرد را فروخت 185 میلیون تومان! آلکاپن هم چنین حاشیه امنی که این خودروساز ها در ایران دارند را نداشت!
ناشناس۷۸۳۵۲۷۱۲:۵۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
آره ایده ی خیلی خوبی برای رانتخواران و آقازاده هاست که بیشتر ماها را بچاپند !
سعید۷۸۱۱۲۴۰۸:۲۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
از لحاظ فنی ماشینهای دست دوم ژاپنی و اروپایی خیلی بهتر از ماشینهای نو ایرانی هست. با نویسنده مقاله 100% موافق هستم.بسم الله شروع کنید.
محمد.س۷۸۱۱۲۷۰۸:۲۴:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
همه می دونیم که ماشین 10 تا 15 سال کار کرده خارجی ؛ که حتی تو ایران مونتاژ بشه ؛ بهتر از خودرو 0 کیلومتر ساخت آقایون هست. حالا حساب کنید خودروهای ساخته شده در خود کشورهای پیشرفته که تازه 4 تا 5 سال کارکرد داشته باشند ؛ چه ارزشی دارند برای واردات. مردم بیچاره ما اسیر شدن.
مهدی۷۸۱۱۳۲۰۸:۲۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
علی امیری عزیز،به عنوان یه مهندس خودرو ساکن ایتالیا بهت میگم شیر مادرت حلالت.دوستانی هم که سریع برای دفاع از صنعت خودرو بحث افراد شاغل در این صنعت رو پیش می کشند باید بدونن که این افراد در شغل های جدید که با واردات خودروهای کارکرده شکل به وجود میان مشغول به کار میشن
احمدی۷۸۱۱۶۳۰۸:۵۱:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
با نظر منطقی نویسنده متن فوق موافقم.آیا مردم ایران از مردم کشورهای همسایه از نظر شان وشئون اجتماعی خدای نکرده پایین تر هستند یا مافیای خودرو بخاطر سود کلان انحصار اجازه واردات خودرو را نمی دهدو مردم این کشور علی رغم شایستگی فراوان کماکان باید در حسرت بسر ببرند.دیگر وقت آن رسیده که مسئولین سر از برف بیرون بیاورند و به شعور مردم بیش از این لطمه نزنند.
علی۷۸۱۱۷۰۰۸:۵۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
یک موضوع جالب سال 2011 یک ماشین خارجی صفر خریدم 42 میلیون تومان الان اون ماشین 160000 کیلومتر راه رفته الان از من میخرن 250 میلیون تومان ، خنده دار نیست ؟! جالب نیست ؟! اشکال کار کجاست ؟ میشه خودمونو گول نزنیم ؟!
ناشناس۷۸۲۶۵۸۲۱:۵۹:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
خنده دار نیست چون اگر بخوای همون ماشین رو مدل 2019 رو بخری باید خدا تومن پول بدی گریه داره
ناشناس۷۸۱۱۷۲۰۸:۵۷:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
بحث خودرو یکی از مواردی هست که تا به نفع مردم حل نشود دیگه پای صندوق رای نخواهم رفت
ناشناس۷۸۱۲۷۷۰۹:۵۶:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
22بهمن رو دیدی؟صندوق هم همانطور پس حرف .... نزن حضور مردم نشان داد که مشکلی ندارند ....
ناشناس۷۸۲۰۷۷۱۴:۴۷:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
با تبلیغات نمی شه واقعیتی که مردم دیدند را وارانه کرد
ناشناس۷۸۱۳۷۲۱۰:۲۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
دوستانی که به بیت المال به طریقی وصل هستند خواهند رفت و افرادی با درصد پایین مشارکت مردم انتخاب خواهند شد و درصد مشارکت 73 درصد اعلام خواهد شد ! البته من .. فقط پیش بینی کردم
ناشناس۷۸۱۴۰۰۱۰:۳۸:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
کسیکه تکرار میکنه بهتر است که نیاید
ناشناس۷۸۱۵۴۴۱۱:۳۷:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
نه که محمود دوست جون شماها با دولت پاکدستش قیامت کرد ؟؟
ناشناس۷۸۱۷۹۴۱۳:۱۰:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
از دست محمود عصبانی باشید و از عصبانیت......
ناشناس۷۸۱۵۶۵۱۱:۴۵:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
یادت نره کل رونق انتخابت چند سال گذشته بابت حضور همین به قول شما تکراریهاست که اکثریت و برنده انتخابات هستند. اگه نیومدن دیگه گله نکنید که مشارکت کم شده و بهانه دست دشمن افتاده و .... از ما گفتن
ناشناس۷۸۲۰۶۲۱۴:۴۳:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
مردم ایران همیشه 73 درصد مشارکت می کنن می دونی که !
روح الله۷۸۱۵۰۳۱۱:۲۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
به نظرم تنها راه این مشکل انتخاب افراد شایسته است و اگر در انتخاب مشارکت ننماییم امکان تغییر و اصلاح وجود نخواهد داشت. باور کنید تا خودمان نخواهیم تغییری حاصل نخواهد شد. طبیعتا من اصلا موافق ادعای برخی مبنی بر بی اثر بودن رای مردم; نیستم و معتقدم از ماست که بر ماست.
ناشناس۷۸۱۵۷۶۱۱:۴۸:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
دم انتخابات با به راه انداختن دوره های شادی و به صف کردن سلبریتی ها و کف و سوت و ترساندن از دیوار کشیدن وسط خیابان همچین از شما به نفع خودشان رای بگیرند که خودتان انگشت به دهان می مانید!
ناشناس۷۸۱۱۷۶۰۸:۵۸:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
یه نکته در مورد مافیای خودرو بگم که شاید نشنیده باشید اینکه مافیایی واردات خودروهای کره ای مثل هیوندا و کیا بقدری است که خودروهای دیگه ای که میخواد وارد بشه اگر آپشن هایی بیشتر از خودروهای اونها داشته باشه باید این آپشن ها حذف شوند تا وارد کشور شوند میتونید برای این موضوع تالیسمان را خودتون چک کنید
ناشناس۷۸۲۸۸۵۰۵:۰۸:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
قضیه اش چیه؟ بگو تا ما هم بدونیم.
ناشناس۷۸۱۲۱۲۰۹:۱۶:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
به هر کس حتی به یک ترکیه تبار یا شهروند جمهوری آذربایجان و کشور ارمنستان نمیگیم حالا امریکائی و اروپایی بری بگی برای یک جوون 30 ساله ایرانی با مدرک فوق لیسانس داشتن یکدستگاه رنو لوگان یا پژو 206 که هر دو نسل قدیمی و منسوخ شده هستند به رویا تبدیل شده در جا هنگ میکنه!!
ناشناس۷۸۱۲۵۴۰۹:۴۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
مگه دلاری برای واردات داریم؟ کشور تحریم عمو جان
ناشناس۷۸۱۲۷۵۰۹:۵۵:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
این کار به این سادگی نیست چون ما تحریم هستیم و قطعات این خودروها را نمیتوانیم وارد کنیم
ناشناس۷۸۱۵۶۸۱۱:۴۶:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
همین الان بهونشون برای گرانی پراید تحریم و عدم واردات قطعات اونهاست حالا چه فرقی میکنه چه خودرویی باشه
ناشناس۷۸۱۳۰۶۱۰:۰۶:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
چه میکنههههههه مافیای واردات :/
ناشناس۷۸۱۴۰۳۱۰:۳۹:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
دلال های محترم و خانواده های بسیار محترمی که واردات خودروهای نو را در قبضه انحصار خود دارید، با همکاری دوستانتان ...سفره جدید پهن می شود، علی برکت الله. مطمئن باشید اینها کاری می کنند که بهای خودروی نو را بابت خودروی کارکرده از مردم بگیرند و دست من و شما باز هم به این خودروها نمیرسد. مضافاً اینکه کلا بانک مرکزی بابت خودرو ارز تخصیص نمی دهد چه برای نو چه برای کارکرده. پس در عمل اتفاق مبارکی برای مردم نمی افتد. فقط به تعداد محدود برای افراد معلوم وارد می کنند هر چه که بخواهند همچنان که تویوتا یاریس وارد نمی شود (به عنوان ارزان ترین خودروها) اما ب ام و سری 7 صفر کیلومتر (به عنوان لوکس ترین خودروها) به وفور در بازار هست...
محمد۷۸۱۴۱۶۱۰:۴۵:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
آن زمان که دلار 1000 تومان بود اجازه ندادن و آرزو به دل موندیم و به هر حال در هیچ صورتی مافیای خودروساز اجازه ورود بدون تعرفه خودروی خارجی نخواهد داد. بهترین راه اجرای همه پرسی ((((نه)))) به مافیای خودروسازی است.
ناشناس۷۸۱۴۹۲۱۱:۱۸:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
آرزو به دل نمان اگر بهشتی با شی هوریان با ماشین های آخرین مدل میان سراغت
ناشناس۷۸۱۴۳۳۱۰:۵۲:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
الکی می گویند به فکر اقتصاد مردم هستیم ولی هشت ماه یک خودرو به صورت قانونی به بیرون وخریداران واقعی نداده اند وبا نمایندگیهای خودی به قیمت غیر قانونی می فروشند...
ناشناس۷۸۱۵۷۱۱۱:۴۶:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
این پیشنهاد بسیار عالی است ولی برا زمانی که افرادی در دولت وجود داشته باشند که به فکر راحتی مردم باشن آیا شما سراغ دارید؟
ناشناس۷۸۱۶۷۴۱۲:۲۰:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
چه عجب الف اجازه داده این مطلب منتشر شود . والله بنده بیشتر از ده بار تو همین جا نوشتم که این جفاست به هشتاد میلیون ملت ایران که به بهانه و به اسم تولید داخلی این قراضه ها را ده ها ساله به خورد مردم می دن . بیشتر از ده بار نوشتم که در شان ملت ایران نیست که پراید و پژو 405 که تو دنیا و حتی بدبخت ترین کشورهای دنیا وجود خارجی نداره . سوار شوند و تازه با هزار منت و نوبت و خدمات پس از فروش ان چنانی . ده ها بار نوشتم که این همه پول خزانه این ملت را به خورد این دو تا خودرو ساز ندهید . به اسم ایجاد شغل برای ده ها هزار نفر منافع هشتاد میلیون را فدا نکنید . ولی دریغ از یک بار انتشار
ناشناس۷۸۱۷۰۹۱۲:۳۵:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
چندین ساله که همین تحلیل رو در سایت های مختلف مینویسم ولی گوش شنوایی نیست. من به عنوان مشاور تا کنون با صدها جوان صحبت داشته ام و اکثرا هدفشان و شاید یکی از مهمترین ارزوهایشان خودروی خوب است و این را با یک نظرسنجی ساده میتوان فهمید ولی نمیدانم چرا انقدر مقاومت نسبت به این موضوع زیاد است ...
سروش۷۸۱۷۳۵۱۲:۴۶:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
برای اطلاع از قیمت های باور نکردنی ماشینای دست دوم آمریکای شمالی به سایت های carmax .com و carfax.com مراجعه کنید که سرتون سوت ممتد بکشد
ناشناس۷۸۱۸۷۴۱۳:۳۷:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
من برادرم بورسیه در یکی از دانشگاه های امریکا است و چند ماه بعد از رفتنش به انجا یک نیسان التیمای کارکرده خرید و میگه چیزی که در ایران برای اکثر هم سن و سالهای من آرزو است اینجا لااقل دست دومش کمترین ارزشی ندارد فقط نمیدانم چرا... اصلا نمیدانم از کدام چرا شروع کنم
ناشناس۷۸۱۷۸۶۱۳:۰۷:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
یعنی هر کشوری بری بگی داشتن یک دستگاه لوگان برامون شده آرزو فی الفور بهت پناهندگی میدن!!!!؟؟؟
ناشناس۷۸۱۷۸۸۱۳:۰۸:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
اگر هم ورود ماشین های دست دوم آزاد بشه وزارت صنعت یک جلسه میزاره قیمت گذاری رو میده دست یک سازمانی مثل حمایت از تولید اونا هم میگن چون طبق تعرفه قیمت صفر این خودرو یک میلیارده قیمت دست دومش هم حدودا ۸۹۹میلیون میشه
ناشناس۷۸۱۹۰۲۱۳:۵۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
یک میلیون ماشین دست دوم هر ماشین ده هزار دلار میشه ده میلیارد دلار از کجا است ؟؟؟
ناشناس۷۸۲۱۴۸۱۵:۲۶:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
اولا قرار نیست سالی یک میلیون وارد بشه و بعدش هم حداکثر ده هزار دلار است و وقتی whole sales یا خرید کلی باشه زیر پنجهزار دلار است. اگر سالی دویست هزار تا هم وارد بشه در تعدیل شدید قیمت خودرو چه داخلی و چه خارجی و همچنین ایجاد رقابت و انگیره برای تولید خوردو بهتر با حذف هزینه های سر بار مانند فیشهای نجومی شدیدا موثر است. البته اگر آن را هم دولت انحصار نکند. مثلا به هر ایرانی اجازه داد شود که یک خودرو دست دوم وارد کند. ولی می دانیم مافیای مونتاژ کارهای خودرو و همچنین وارد کنندگان ماشین نو و البته خود دولت که تعرفه های دویست درصد روی ماشین های وارداتی نو یا مونتاژ داخل می کشد با این طرح مخالفت خواهند کرد. دولت هزینه از دست رفتن مالیات و تعرفه و حقوق گمرکی را می بیند ولی درآمد ناشی از احیا و رقابت و بهینه شدن و رونق اقتصاد خودرو و در کل اقتصاد کشور را نمی بیند
ناشناس۷۸۲۵۸۱۲۰:۲۹:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
دوست عزیز، متعدد صرف کننده نهایی ماشینهای دست دوم در یک بازه زمانی پنج ساله بسیار کمتر از یک میلیون خواهد بود. مگر چند خانواده احتیاج به ماشین دست دوم خواهند داشت. با توجه به اینکه این ماشین‌ها از دوام خوبی برخوردارند بعد از خرید حداقل بین پنج تا ده سال استفاده خواهند شد که این هم به کاهش نیاز وارداتی در دهه اول خواهد انجامید. پول واردات آن هم از بخش خصوصی خواهد بود نه دلار دولتی و مردم خودشان تامین خواهند کرد.
ناشناس۷۸۱۹۰۹۱۳:۵۶:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
در صورت ریشه یابی اعتراضات مردمی بخصوص از طرف جوانان یکی از اصلی ترین درخواست ها به طور قطع همین در دسترس نبودن خودروهای خوب است که مشروع هم هست و دیگری موضوعی نامشروع که به آن کاری نداریم، اگر دولتی با این عرض و طول و حقوق های نجومی چند نفر جامعه شناس و روانشناس خوب میداشت اوضاع مان خیلی بهتر میبود.
ن.د۷۸۱۹۵۱۱۴:۱۶:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
نه تنها خودرو بلکه تمام معضلات ایران راه حل دارد . لزومی به تحقیق و پژوهش جدید و کشف راز هم ندارد چون در دنیا بقدر کافی کشور هست که تمام گرفتاریهای ما را تجربه کرده اند و همچنین راه حل آن را یافته اند. مشکل آنجاست که مسئولین ما فقط به خودشان فکر می کنند.درست می خواندید;فقط به خودشان ;. یا به جیبشان یا به پستشان البته شعارهای گوناگونی برای حفظ ;جیب; و ;پست; می دهند. غرور ملی، .. استقلال و....
وو۷۸۲۱۰۲۱۴:۵۹:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
در متنتون فرمودید شرکتهای خودرو سازی مثل اپل و سامسونگ...تصحیح کنید خواهشا....این اشتباهات ارزش متن رو خواه ناخواه کاهش میده..
ناشناس۷۸۲۸۶۶۰۲:۰۶:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اپل(با ضمه بخون ) یک کمپانی خودروسازی آلمانیست. سامسونگ هم دستی در خودروسازی دارد.
ناشناس۷۸۲۶۲۹۲۱:۳۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
البته فراموش کردید که قیمت واقعی دلار بیش از هزار تومان نیست ، و همان بنز و بی او و را قاعدتا باید با چهل میلیون خریداری کرد ، واقعا نمی فهمم که مونتاژ خودروهای از رده خارج کره و فرانسه با استفاده از قطعات چینی چه توجیهی دارد؟
ناشناس۷۸۳۵۴۶۱۲:۵۶:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
خیلی ساده ، وقتی که یک بچه ی دبستانی مسئله را می داند ، پورسانتی که در قبال خوردوهای از رده خارج و پر مصرف پرداخت می شود کوه را می لرزاند ، عزیزان که آدمیزادند .
ناشناس۷۸۲۸۸۶۰۵:۲۴:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بدبختی ما یکی دو تا نیست! دلار الان 13000 تومنه! یه خودرو دست دوم رو چند بخریم که زیر صد میلیون بتونیم به مصرف کننده (پایین و متوسط) بفروشیم؟بعدشم ما که الان تحریمیم. کی به ما خودرو میده؟ اگر هم بدن پولشو چطور بهشون بدیم؟با چمدون؟
حیدر۷۸۲۹۷۷۰۸:۱۷:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ببینید کارمون به کجا رسیده که آرزوی ماشین دست دوم خارجی را داریم ...
ناشناس۷۸۳۰۰۰۰۸:۲۹:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اوج بدبختی اینه که همین پرایدم در واقع مال ما نیست !!!
ناشناس۷۸۳۵۴۰۱۲:۵۴:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
حیف پول اینترنت که بابت نوشتن و خواندن چنین آرزوهای محالی تلف بشود !
پدرام۷۸۶۹۸۲۱۳:۱۴:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
برای اینکه انحصار نشه باید واردات رو برای همه آزاد کنن و هیچ شرطی نزارن ، خود مردم بهتر میتونن انتخاب و مدیریت کنن
ناشناس۷۸۸۳۶۲۲۰:۳۴:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۳
من هم با نظر نویسنده موافقم و عقیده دارم، ایران از ساخت یک خودرو با کیفیت سالها عقب افتاده و نباید برای ساخت خودرو هزینه کنه..اما در صنعت قطعه سازی میتونه حرفی برای گفتن داشته باشه حتی برای صادرات
ناشناس۷۹۰۹۹۳۱۳:۳۸:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۵
خدا خیرت بده. من هم کاملا موافقم. متاسفانه بنده هم ایده واردات خودروی دست دوم را در دهها سایت و خبرگزاری نوشتم اما چاپ نمی کنند. از چاپ مطلب شما هم تعجب کردم. متاسفانه ما در ایران هم با توجه به قیمت بازار سیاه دلار و هم با مقایسه با قدرت خرید مردم گرانترین قیمت ماشین در جهان را داریم !!! در مزدا شاسی بلند صفر کیلومتر 16 هزار دلار قیمت دارد !! که در ایران حداقل 700 میلیون تومان قیمت خواهد خورد. یا در آذربایجان بنده خودم از صاحب خودروی بنز استیشن دودی رنگ با کارکرد 40 هزار کیلومتر و 4 سال کارکرده سئوال کردم چند خریدی؟ گفت که 4000 دلار !ّ!!..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین