آمریکا چاره‌ای جز خروج از سوریه نداشت، چاره‌ای جز خروج از عراق و افغانستان هم ندارد

گروه جهان الف،   3971126113 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران می‌گویدواشنگتن چاره‌ای جز خارج کردن نیروهایش از سوریه نداشت و چاره‌ای جز ترک عراق و افغانستان نیز نخواهد داشت چون ثابت شده با ادامه حضورشان چیزی به‌دست نمی‌آورند.

آمریکا چاره‌ای جز خروج از سوریه نداشت، چاره‌ای جز خروج از عراق و افغانستان هم ندارد

به گزارش فارس، کمال خرازی، وزیر خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره اظهار داشت: «بین ایران و ایالات متحده خصومت وجود دارد و آنها (آمریکایی‌ها) از همه ابزارهایشان برای اعمال فشار علیه ایران استفاده می‌کنند.»

وی افزود: «آنها باید سیاست‌هایشان را تغییر دهند و سیاستی جدید از خود نشان دهند. متاسفانه، ایالات متحده در حال تلاش برای ایجاد امپریالیسم مالی است. اگر در گذشته امپریالیسم مبتنی بر سلاح و جنگ بود، امروز آمریکایی‌ها به ابزارهای مالی وابسته هستند.»

آقای خرازی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه موشک‌های بالستیک ایران گفت: دشمنان زیادی وجود دارند که انواع تسلیحات را در اختیار دارند از جمله نیروی هوایی با انواع جت‌های جنگنده پیچیده، ما چاره دیگری نداشتیم جز اینکه فن‌آوری موشکی خود را برای دفاع از خود توسعه دهیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص ابراز نگرانی اتحادیه اروپا در خصوص برنامه موشکی ایران نیز، نگرانی اروپایی‌ها از برنامه موشکی ایران را فاقد توجیه خواند و تصریح کرد که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تنها طراحی موشک‌هایی را برای ایران ممنوع کرده که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند. بقیه انواع موشک‌ها در این قطعنامه مشمول منع نگردیده‌اند. در خصوص بُرد موشک‌ها نیز ایران تصمیم گرفته است که برد موشک‌هایش تا دو هزار کیلومتر باشد.

وزیر خارجه اسبق ایران همچنین در خصوص بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا نیز اظهار داشت: چه چیزی منطقه را بی‌ثبات می‌کند؟ چه کسی این کار را می‌کند؟ آنهایی که در حال مداخله هستند... آنهایی که گروه‌های تروریستی را به‌وجود آوردند و تلاش کردند که دولت‌های موجود را سرنگون کنند، آنها کسانی هستند که منطقه را بی‌ثبات کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما با نبرد علیه تروریسم در عراق و سوریه تلاش کرده‌ایم تا وضع موجود را حفظ کنیم ... بر این اساس ایران یک عامل ثبات‌زا بوده است نه ثبات‌زدا. کشورهای اروپایی باید بگویند که چرا این همه سلاح به عربستان سعودی، امارات و اسرائیل می‌فروشند؟ وقتی آنها به این طرف‌ها سلاح می‌فروشند، ایران نیز حق دارد که سلاح‌های خودش را تولید کند از جمله فن‌آوری موشکی.

خبرنگار الجزیره سپس تلاش کرد این ادعا را طرح کند که برجام در اثر فعالیت‌های موشکی ایران در حال فروپاشیدن است که خرازی پاسخ داد: این فشار آمریکا بر اروپا برای عدم تجارت با ایران است که برجام را بی‌فایده می‌سازد.

سید کمال خرازی در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص برخی ادعاهای بعضی کشورهای اروپایی نیز تصریح کرد که ایران هیچ اقدامی علیه امنیت اروپا صورت نمی‌دهد، ما با برخی کشورهای اروپایی روابط خوبی داریم اما کشورهای اروپایی نیز مشکلات خودشان را با آمریکا دارند و ترامپ فشار زیادی به کشورهای اروپایی وارد می‌سازد. در واقع، ایالات متحده با اصل وجود اتحادیه اروپا مخالف است و تلاش می‌کند که این اتحادیه را بی‌ثبات کند.

وزیر خارجه اسبق ایران در پاسخ به سوالی دیگر ضمن اشاره به اینکه ایران به این تصمیم رسیده که در توافق هسته‌ای باقی بماند تاکید کرد: اما ممکن است بقای ایران در توافق روزی به پایان برسد، اگر به این نتیجه برسیم که ماندن در برجام فایده‌ای ندارد. ما توافق را امضا کردیم که به منافع آن اعم از تجارت و روابط عادی دست یابیم اما نه تنها تجارت بین ایران و کشورهای اروپایی توسعه نیافته بلکه فشارهای جدیدی نیز در خصوص فن‌آوری موشکی و حضور ایران در منطقه علیه ایران وارد شده‌اند؛ تمام این فشارها ممکن است به پایان همکاری ایران تحت توافق بینجامد.

خرازی همچنین تاکید کرد که در شرایط فعلی گفت‌وگو بین ایران و آمریکا ممکن نیست چرا که هیچ‌کس نمی‌تواند به رئیس‌جمهور آمریکا اعتماد کند.

وی تصریح کرد: آمریکا تنها در حال اعمال فشار بر ایران است و فکر می‌کند که می‌تواند از طریق اعمال فشار به اهداف خود دست یابد و این اشتباه آمریکاست. ایران در طول 40 سال گذشته هرگز تسلیم فشار نشده، همان‌طور که تسلیم فشارهای صدام حسین و حامیان او نشد... به‌نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها فریب برخی محافل خاص را خورده‌اند.

آقای خرازی در بخش دیگری از گفت‌وگو با الجزیره کمک ایران به عراق و سوریه در جریان مبارزه با داعش را مرتبط با امنیت ایران دانست و گفت: اگر داعش در تصرف بغداد و دمشق موفق می‌شد به مرزهای ایران نزدیک می‌شد.

وی تاکید کرد که ایران در هرج و مرج کشورهای منطقه نقشی ندارد چرا که تلاش کرده است وضع موجود را در این کشورها حفظ کند، آنهایی که تلاش می‌کردند دولت‌ها را سرنگون کنند باید در خصوص ایجاد هرج و مرج مورد سوال قرار گیرند.

وزیر خارجه اسبق ایران در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز تصریح کرد که واشنگتن چاره‌ای جز خارج کردن نیروهایش از سوریه نداشت و چاره‌ای جز ترک عراق و افغانستان نیز نخواهد داشت چون ثابت شده با ادامه حضورشان چیزی به‌دست نمی‌آورند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۷۶۳۳۷۲۰:۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
چاره نداشتن آمریکا رو چرا زودتر پیش بینی نکرده بودی.. استاد !؟
ناشناس۷۷۶۳۳۹۲۰:۱۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
هنوز بازنشسته نشده این ؟؟؟!!!! به ازای چه کار مفیدی هنوز داره حقوق میگیره ؟!!!!
ناشناس۷۷۶۳۴۱۲۰:۱۹:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
فکر کنم این آقا کمال سال 1480 خودش رو بازنشسته کنه بابا بسه دیگه ..
لیسانس 37 ساله مجرد بی کار افسرده۷۷۶۳۶۶۲۰:۴۹:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
اینا جزء ذخایر حساب میشن :-) ...
ناشناس۷۷۶۷۲۶۰۸:۲۶:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
نه دادا خیلی ساله فیکس بازی میکنن فقط پستاشون عوض میشه
ناشناس۷۷۶۷۴۹۰۸:۴۸:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
خوب امریکا اگه خارج بشه که طالبان دوباره میاد رو کار پدر مردم رو درمیاره همین الان هم دولت مرکزی زورش به طالبها نمیرسه .همش بمب گذاری میکنن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های دیروز

    آخرین عناوین