جبیر و وزرای اماراتی و بحرینی پشت درهای بسته درباره ایران چه گفتند؟

گروه جهان الف،   3971126017 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ویدئویی را در صفحه شخصی‌اش در سایت «یوتیوب» منتشر کرده که نشان می‌دهد وزرای عربستان سعودی و بحرین در نشستی پشت درهای بسته در ورشو، ایران را موضوع مهمتر از فلسطین توصیف کرده‌اند.

جبیر و وزرای اماراتی و بحرینی پشت درهای بسته درباره ایران چه گفتند؟
 

به گزارش  فارس، ویدئویی که دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منتشر کرده، نشان می‌دهد دیپلمات‌های ارشد عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین پشت درهای بسته مقابله با ایران را اولویت نخست منطقه توصیف کرده‌اند.

به گفته خبرنگارهای رسانه‌های صهیونیستی نتانیاهو در حاشیه نشست ضدایرانی «ورشو» به آن‌ها گفته است که کشورهای عربی از موضع تل‌آویو در قبال ایران حمایت می‌کنند. او برای اثبات این گفته، به خبرنگاران توصیه کرده گشتی در اینترنت بزنند تا ویدئوی صحبت‌های مقام‌های عربی را بیابند. همزمان دفتر او ویدئوی صحبت‌های «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی، «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات و «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین در نشستی که به صورت غیرعلنی منتشر شده را روی صفحه نتانیاهو در سایت «یوتیوب» قرار داد.

هرچند دفتر نتانیاهو دقایقی بعد، احتمالا با این هدف که اعلام کند انتشار ویدئو تصادفا اتفاق افتاده، این فیلم را پاک کرد، اما همین چند دقیقه برای انتشار ویدئو در صفحات عربی و عبری کافی بود.

این ویدئو که کیفیت پایینی دارد و مشخص است با تلفن همراه ضبط شده، مربوط به ضیافت شامی است که چهارشنبه شب با حضور مقام‌های شرکت‌کننده در نشست ورشو، از جمله نتانیاهو و وزرای خارجه کشورهای عربی در برگزار شد. در این ویدئو مشخص است که جبیر مانند همیشه ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرده و ادعا می‌کند که ایران در حال ارسال سلاح به کویت و بحرین است و از گروه‌های مختلف مانند حزب‌الله لبنان و حماس حمایت می‌کند.

انتقاد جبیر از تلاش برای تجارت با ایران

او «مسئله ایران» را به سه بخش تقسیم کرده و می‌گوید بخش نخست این است که لازم است توافق هسته‌ای غنی‌سازی ایران را به کلی ممنوع کند. بخش دوم به ادعای جبیر موشک‌های بالستیک است و بخش سوم نیز حمایت ایران از گروه‌های مقاومت که جبیر آن را «حمایت از تروریسم» توصیف می‌کند.

وی سپس می‌افزاید: «زمانی که برجام امضا شد، همه تصور کردند که خوب، همه‌چیز خوب است و ایران ظرف ۱۰ سال آینده به سرزمین عجایب بدل می‌شود. اما ما که در منطقه بودیم، از دیگر مسائل ایران مطلع بودیم. ۱۰ سال مانند چشم به هم زدن است... اگر ایران آن زمان بمب اتم بسازد، که از لحاظ تئوریک می‌تواند، چون محدودیتی بر غنی‌سازی‌اش اعمال نمی‌شود، چه کسی آسیب می‌بیند؟ ما. آن‌ها به حوثی‌ها و حزب‌الله موشک بالستیک می‌دهند. چه کسی آسیب می‌بیند؟ ما که در آن منطقه هستیم.»

 

جبیر سپس تبدیل شدن ایران به یک «کشور عادی» را امری ایده‌آل می‌خواند و مدعی می‌شود که ایران برخوردهای آشتی‌جویانه کشورهای عربی را رد می‌کند.

وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از ساز و کار مالی اروپا و ایران نیز انتقاد کرده و می‌گوید: «ایران باید از جامعه بین‌الملل این را بشنود که رفتارش قابل قبول نیست. تلاش برای توافق با آن‌ها، تلاش برای یافتن راه‌هایی جهت دور زدن نظام مالی بین‌المللی جهت تجارت با ایران با وجود تحریم‌های ایالات متحده، پیام مفیدی نیست. پیام مفید به ایرانی‌ها این است که به آن‌ها گفته شود که اگر از ما می‌خواهید که با شما مانند کشوری عادی برخورد کنیم، باید مانند کشوری عادی رفتار کنید.»

جبیر با متهم کردن ایران به تلاش برای بی‌ثبات کردن مناطق مختلف جهان، می‌گوید: «بدون صلح میان اسرائیل و فلسطین نمی‌توانیم منطقه را باثبات کنیم. بدون صلح در لبنان، یا سوریه، یا عراق، یا یمن یا مناطق دیگر، نمی‌توانیم منطقه را باثبات کنیم. به هر کدام از این مناطق که می‌رویم، با رفتار شرورانه ایران مواجه می‌شویم.»

حمایت وزیر اماراتی از رژیم صهیونیستی

در ادامه وزیر خارجه امارات در پاسخ به سوالی در مورد حملات هوایی رژیم صهیونیستی در سوریه به بهانه مقابله با ایران، به دفاع از تل‌آویو پرداخته و می‌گوید: «خوب، هر کشوری حق دارد وقتی از سوی یک کشور سرکش به چالش کشیده می‌شود، از خود دفاع کند. بله.»

وی سپس نشست ورشو را آغازی برای همکاری جهت فشار به ایران توصیف می‌کند.

وزیر خارجه بحرین: مقابله با ایران، از چالش فلسطین مهمتر است

در بخشی از این ویدئو، وزیر خارجه بحرین می‌گوید کشورهای عربی مناقشه فلسطین را مهمترین چالش می‌دانسته‌اند که باید به طریقی حل می‌شده است، اما «بعدا دیدیم که چالش بزرگتری هست... که از جمهوری اسلامی، از ایران می‌آید.»

وی افزود: «ما مناقشه‌ای داشتیم که باید حل می‌شد، ما مولفه‌های آن مناقشه، میان اسرائیل و همسایگانش را می‌شناختیم... اما از ۱۹۷۹ ما چالش دیگری را مشاهده کردیم که از تهران به سمت ما می‌آمد و هیچ محدودیتی نمی‌شناخت.»

 

وزیر خارجه بحرین با طرح ادعاهای همیشگی در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، ادامه داد: «در مناقشه اسرائیل و فلسطین، ما روندهایی داشتیم، ما توافقنامه کمپ‌دیوید را داشتیم، ما [توافق] مادرید را داشتیم، خیلی چیزهای دیگر بود... اگر به خاطر آن پول‌های زهرآگین، تسلیحات و سربازان جمهوری اسلامی نبود، فکر می‌کنم ما امروز به مراتب بیش از آنچه که هست، به حل این مسئله با اسرائیل نزدیک بودیم. اما اکنون این چالشی است که هر کجا که می‌رویم با آن روبرو هستیم، چه در سوریه، چه در یمن و چه در عراق. کشور من هم در معرض تهدید قرار دارد.»

وی در بخش دیگری از این ویدئو ایران را به تلاش برای رسیدن به هژمونی منطقه‌ای متهم کرده و می‌گوید ایران باید تلاش کند که «بازیگری خوب» در منطقه باشد.

نتانیاهو پس از این نشست از اینکه وزرای خارجه کشورهای عربی هنگام حضور او سالن را ترک نکرده‌اند ابراز خرسندی کرد و آن را نشانه‌ای از گرم شدن روابط میان اعراب و تل‌آویو خواند. با این وجود، بر خلاف گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده بود، به جز وزیر خارجه عمان، هیچ‌یک از وزرای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حاضر نشدند در برابر دوربین‌ها با نتانیاهو دست دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۷۵۶۰۶۰۱:۲۴:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
متاسفانه حاکمان این کشورها مسلمان که هیچ! از غیرت عربی هم تهی هستند! مطمئن باشید سزای خیانتی که در حق برادران فلسطینی تون کردید خواهید دید ... گرچه شما به ملت خودتون مثل خاشقچی هم رحم نمی کنید. در مقابل ایران هم عددی نیستید.
ناشناس۷۷۵۶۱۲۰۱:۳۴:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
تقاص اتحاد با گرگ ها این است که دیر یا زود ... یا توسط گرگ ها دریده شوید و یا توسط دشمنان گرگ ها نابود!
ناشناس۷۷۵۶۱۹۰۲:۱۳:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
در یک حرکت نمادین یک محموله اره و کیسه زباله برای عادل الجبیر بفرستید.
ناشناس۷۷۵۶۵۵۰۶:۴۳:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
تکیه بر باد
ناشناس۷۷۵۶۵۶۰۶:۴۵:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
حکام عرب خلیج فارس باید بدونن که: هر کی باد بکاره، طوفان درو میکنه!
ناشناس۷۷۵۶۵۷۰۶:۴۶:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
از ترس شیر بوسه بر پنجه گرگ می زنید؟!
ناشناس۷۷۵۶۶۰۰۷:۱۱:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
خیانت حکام عرب موضوع جدیدی نیست
ناشناس۷۷۵۶۶۱۰۷:۱۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
ائتلاف ناتوانان!
ناشناس۷۷۵۶۶۳۰۷:۱۴:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
اوه چه کشورهای تاثیر گذاری!
ناشناس۷۷۵۶۶۶۰۷:۲۶:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
حکام نا متحده عرب، این معلولان فکری و اخلاقی چه زمانی می خواهند از تاریخ عبرت بگیرند؟!
اكبر۷۷۵۷۰۶۰۸:۳۱:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
خوب اینکه ناتان خوشحاله که عربها اورا در جمع خود قبول کرده و حرفهای اورا به زبان عربی عنوان میزنند و خلاصه سرگرم موضوعی بنام ایران شده اند ،برای یک طفل نامشروع واقعاً جای خوشحالی دارد اما بنظر میرسد اهمیت قضیه فلسطین بسیار بیشتر از تصورات این طفل و فراتر از بازیهای کودکانه دوستان جدیدش است که با حضور بزرکترهای قوم حل و فصل خواهد شد .
ناشناس۷۷۵۷۴۴۰۹:۴۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
رویای شما به کابوس تبدیل خواهد شد.
عبدالله۷۷۵۷۴۷۰۹:۴۵:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
سران کشورهای عربی به چه خواری و ذلتی رسیده اند،برای خوش رقصی در برابر آمریکا حاضرند همه چیزشان را بدهند.حتی ناموس
ناشناس۷۷۵۷۷۷۱۰:۳۲:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
چرا کشورهای مسلمان به جای اسرائیل ایران را به عنوان خطر می بینند.
ناشناس۷۷۶۱۰۶۱۵:۴۵:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
هزینه های سنگین آمریکا اسرائیل و خصوصا هالیوود جهت ایران هراسی در سطح بین الملل.
رضامیرزایی۷۷۵۸۸۰۱۲:۳۱:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
امارات مرفه ودیگران اینکاره نیستند هر طرح ونقشه باشد پاکستان فقیر ونیازمند به دلار آنها اجرا کننده وگزینه زیر میز آنهاست اقدام تروریستی اخیر نتیجه بریز وبپاش سفر بن سلمان به پاکستان بود.به پاکستان شدیدا تذکر دهید خنجر از پشت می زند.
ناشناس۷۷۵۹۰۰۱۲:۴۷:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
بهترین راه برای نفوذ ایران در منطقه به صورت پایدار فقط و فقط گسترش دموکراسی داخلی است. راه های دیگر از نظر نسبت به دشمنان دهها برابر ضعیف تر هستیم.
ناشناس۷۷۵۹۳۳۱۳:۲۳:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
سیاستهای .. ما باعث شده منزوی بشیم
ناشناس۷۷۵۹۵۲۱۳:۴۰:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
این سه کشور عربی خائن امنیت ومحافظت خودرا از اسراییل گدایی می کنند واین اوج بیچارگی وذلت است
علی۷۷۵۹۹۱۱۴:۰۷:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
حتما گفتند ایران خیلی خوبه ما دوستش داریم!!!!!!!:-)
ناشناس۷۷۵۹۹۸۱۴:۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
هنوز کفن قاشقچی خشک نشده دوباره به غدغد افتادن!
ناشناس۷۷۶۰۸۸۱۵:۳۶:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
کدوم کفن؟! جمال رو پودر کردند!
ناشناس۷۷۶۱۸۶۱۷:۳۰:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
اینها برادران یهودی اسرائیل هستند و از مسلمانی اسمی به دروغ به خود بستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین