مقصر آشفتگی در پروازهای چارتری کیست؟

گروه اقتصادی الف،   3971124144 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر چند سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناسان معتقدند که پروازهای چارتری قابل حذف نیست، ولی نابسامانی های آن ادامه دارد و در این بین باید مقصران این وضع مشخص شوند.

مقصر آشفتگی در پروازهای چارتری کیست؟

تسنیم نوشت: به هم ریختگی بازار حمل‌ونقل هوایی کشور از آذرماه سال 94 و پس از اصرار وزیر مستعفی راه و شهرسازی برای آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی آغاز شد. طی سه سال اخیر این وضعیت روز به روز با  افزایش فعالیت چارترکنندگان وخیم‌تر شده، به‌طوریکه به‌عنوان مثال هفته در تعطیلات چند روزه قیمت بلیت مسیرهای پُرتقاضا مانند تهران-کیش یا تهران-قشم از 2 میلیون تومان فراتر رفت.

بر اساس اظهارات 10 بهمن وزیر راه و شهرسازی فروش بلیت پروازهای داخلی به صورت چارتر از اول ماه جاری ممنوع بوده، اما دو روز بعد رئیس سازمان هواپیمایی با رد سخنان محمد اسلامی در خصوص فروش بلیت چارتری گفت: نمی‌توانیم پرواز چارتری را از حمل‌ونقل هوایی حذف کنیم.

دو روز قبل  رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در گفت‌وگو با تسنیم نبود رقابت در بین چارترکنندگان و کار کردن ایرلاین‌ها با تعدادی چارترکننده خاص را یکی از عوامل بروز نابسامانی حمل‌ونقل هوایی کشور عنوان کرد. حرمت‌الله رفیعی با بیان این‌که باید به دنبال راهکار برای حل این معضل باشیم با طرح این پرسش که "چرا شرکت‌های هواپیمایی فقط با چند چارترکننده همکاری می‌کنند"، ادامه داد: قطعار سیستم قضایی و نظارتی باید به این داستان وارد شوند که البته این کار نیز انجام شده است.

وی با تاکید بر این‌که چارتر در دنیا تعریف و قانون دارد، افزود:‌ سازمان هواپیمایی باید مشخص کند که مثلا بلیت پرواز 5 هواپیمای یک ایرلاین چگونه عرضه شود؛  به‌عنوان نمونه پرواز 4 هواپیما برنامه‌ای و با قیمت مشخص باشد که مردم بتوانند بلیت آنرا از روی سیستم خریداری کنند و پرواز یک فروند هواپیمای دیگر چارتری باشد، اما نه به شیوه‌ای که الان در کشور رایج است. پروازهای چارتری نباید سالانه باشد؛ متاسفانه در کشورمان این پروازها چارتری است در حالی که در دنیا این نوع پرواز حداکثر یک سیزن (فصل) است و ایرلاین‌ها باید برای آن برنامه بدهند.

رفیعی با بیان این‌که پروازهای چارتری نباید حذف شود، چراکه صنعت گردشگری کشور بر مبنای چنین پروازهایی باید باشد، اظهار کرد: پروازهای چارتری باید مشخص باشد که برای چه زمانی هستند مثلا برای 15 روز عید. شرکت‌های هواپیمایی نیز نباید تمام همه سهمیه خود را از رده سیستمی خارج کرده و آنرا به چند چارترکننده خاص بدهند.

وی با تاکید بر این‌که ایرلاین باید اول به نیاز مردم پاسخ بدهد اگر پروازی اضافه آمد آنرا به چارترکننده واگذار کند،‌ یادآور شد: متاسفانه ایرلاین‌ها برعکس عمل کرده و بلیت پروازهای خود را در ایام پیک و غیرپیک به چارترکننده می‌دهند، چارترکننده نیز در ایام غیرپیک بلیت را با قیمت پایین به فروش می‌رسانند اما در زمان پیک سفرها مانند ایامی تعطیلی 22 بهمن امسال با قیمت بالا بلیت‌ها را می‌فروشند و می‌گویند با این زیان خود را در ایام غیرپیک به خوبی جبران می‌کنیم.در این صورت مردم زیان می‌کنند و ایرلاین و چارترکننده هسند به سود خوبی دست می‌یابند. بلیتی که مثلا 700 هزار تومان بوده را چاترکننده به 2 تا 3 میلیون تومان می‌فروشد و این فشار مضاعفی را به مردم وارد می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که مهم‌ترین نیاز کنونی بازار پروازهای داخلی مسافری کشور ایجاد یک فضای رقابتی است. در حال حاضر چارترکنندگان اندکی بر اساس روابطی که با ایرلاین دارند بازار را انحصاری کرده‌اند. متاسفانه میدان برای دفاتر باز نشده که این مسئله به زیان صنعت حمل‌ونقل تمام شده است.

رفیعی  با بیان این‌که چارترکننده پول‌های کلان 10، 20 میلیاردی به ایرلاین‌ها می‌دهند، افزود: به‌عنوان مثال چارترکننده به شرکت هواپیمایی می‌گوید "من مسیر ترکیه را رفته‌ام و باید فلان مسیرت را به من بدهی. ایرلاین نیز بر همین اساس پروازهای خود را به کس دیگری که با او همکاری نکرده واگذار نمی‌کند چون از این ترس دارد که کار را انجام می‌دهد یا خیر. از این رو  ایرلاین همیشه سعی می‌کند با چاترکننده همیشگی ادامه دهد چه این روابط سالم بوده یا ناسالم.

وی بیان کرد: در این بین سازمان هواپیمایی کشوری باید به وظیفه قانونی خود یعنی نظارت عمل کرده تا ایرلاین‌ها نتوانند همه پروازهای خود را چارتری کنند.

از سوی دیگر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که نرخ بلیت پروازهای چارتری در کشور غیرمعمولی است به تسنیم گفت:‌ پروازهای چارتری در ایران به معنای واقعی خود نیستند و به صورت بنکداری هستند.

مقصود اسعدی سامانی با اعلام این که آن چیزی تحت چارتری است،  به معنای واقعی خودش نیست، افزود:‌ نحوه عرضه پروازهای چارتری به‌صورت بنکداری است؛ یعنی به این ترتیب که ایرلاین پوراز یک مسیر خود را به‌صورت کامل در اختیاری فردی قرار داده و به نوعی آنرا پیش فروش می‌کند. این پروازها هم از سوی چارترکننده در بین آژانس‌ها توزیع می‌شود. آن چیزی که در دنیا به نام چارتر است این است که وقتی مسافری که به یک مقصد منتقل می‌شود با همان پرواز برگردد. این در حالی است که در ایران این اتفاق نمی‌افتد و چارترکننده پرواز را دراختیار می‌گیرد و آنرا در اختیار آژانس‌ها و سایت‌های فروش قرار می‌دهد.

وی با یادآوری این‌که بلیت پروازهای چارتری دست‌کاری می‌شود، گفت: چارترکننده تعیین کننده نرخ پروازهاست که قیمت‌های غیرمعمولی است.

در این بین به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشور به‌عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی مسافری برنامه‌ منسجمی برای ساماندهی این بخش ندارد. سازمان هواپیمایی طی چند هفته اخیر طی بیانیه‌ای فعالیت سایت‌های آنلاین فروش در خصوص ارائه و نمایش بلیت‌های چارتری را تخلف اعلام کرده. این در حالی است که اساسا شرکت‌های هواپیمایی با همکاری چارترکنندگان بازار حمل‌ونقل هوایی را بهم ریخته‌اند.

در شرایط کنونی اقتصاد کشور به نظر می‌رسد سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی باید هرچه سریع‌تر به این بخش ورود پیدا کنند و از رانت‌های آن جلوگیری به عمل آورند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۷۳۲۲۷۱۳:۴۷:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
واردات گوسفند زنده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

  4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

  5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

  6. تبلیغ کولرهای گازی ممنوع شد

  7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

  8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

  9. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

  10. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

  11. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

  12. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

  13. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

  14. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

  15. قیمت خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

  16. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

  17. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

  18. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

  19. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

  20. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

  21. چگونه ۲۰۰۰ دلار ارز سهمیه ای بگیریم؟

آخرین عناوین