شگفتی‌های جنگ یمن/ چرا ائتلاف عربستان نمی‌تواند انصارالله را شکست دهد؟

گروه جهان الف/ مترجم: محمد پاک نیت،   3971124040 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری العهد در تحلیلی پیرامون جنگ یمن درباره عدم توانایی شکست نیروهای انصارالله توسط ائتلاف عربستان با تاکید بر پایداری و تصمیم یمنی ها برای مبارزه تا آخرین لحظه نوشت: امروز بیش از چهار سال است که متجاوزان به چیزی دست پیدا نکرده اند و این موضوع بدلیل همان روحیه ای است که یمنی ها در تاریخ به آن شناخته می شوند.

شگفتی‌های جنگ یمن/ چرا ائتلاف عربستان نمی‌تواند انصارالله را شکست دهد؟

به گزارش الف، تاریخ قدیم ومعاصر آنچه درجنگ یمن می گذرد را سراغ ندارد. از شگفت آور بودن رویارویی های نظامی گرفته تا عدم تناسب نتایج در واقعیت با آنچه در آمار توانایی ها و امکانات طرف های درگیر آمده است. فهم این شگفتی و تفاوت از نظر علمی و نظامی امری سخت به نظر می رسد چون برای این ایستادگی اسطوره ای ارتش و کمیته های مردمی یمن و شکست نظامی نیروهای ائتلاف هیچ تفسیر منطقی ای وجود ندارد.

صرف نظر از پیچیدگی های مختلف که به فشار های منطقه ای و بین المللی برمی‌گردد _ فشارهایی که مانع تفاهم و حل سیاسی داخلی می شود_ بررسی واقع و روند درگیری ها  در جبهه های داخلی و مرزها بهترین وسیله برای فهمی درست از اتفاقات و درگیری های چهار ساله است. میتوانیم از دو جنبه به این موضوع نگاه کنیم:

از نظر توانایی های نظامی 

 درست است که کفه قدرت _هوایی ، دریایی و زمینی_ به نفع متجاوزین سنگینی می‌کند و مضاف بر این کمک های کشورهای غربی و منطقه در زمینه ی مدیریت عملیات ، رهبری، مراقبت و مخابرات وجود دارد ، توانایی ساخت و پیشرفت موشک های بالستیک و پهباد  ارتش و کمیته های مردمی شگفت آور است.

اولا از نظر پیشرفت بالا در آماده کردن سرهای جنگی این موشک ها (بالستیک و موشک های پهباد) و در فناوری هدایت و مشخص کردن هدف . ثانیا مدیریت کردن جنگ با این سلاح و هماهنگی اهدافش چنانکه یک جنگ بزرگ از نظر دفاعی و هجومی می طلبد.

درست است که این توانایی  ساخت و پیشرفت به پای داشته های متجاوزین نمی رسد که البته طبیعی هم هست اما ارتش و کمیته‌های مردمی ثابت کرده اند که می‌توانند از توانایی هایی که برایش تلاش کرده اند نهایت استفاده را کنند و با آنها مدیریت جنگ را بهبود بخشند. در مقابل یگان های متجاوز در استفاده از آنچه برخوردار است ، ناتوان است و در هماهنگی و مدیریت آنچه از کشورهای غربی کسب کرده بین تکنیک های مدیریت جنگ و پیاده کردن عملیات نظامی سرگردان است و حاصلش می شود نتیجه ی برعکس در میدان نبرد با توجه به توانایی های نظامی اطراف درگیر.

از نظر پایداری و تصمیم یمنی ها برای مبارزه تا آخر

شاید این جنبه ی معنوی شانه به شانه جنبه نظامی باشد یا بالاتر و آن چیزیست که باعث شکست دشمن شده و در این نبرد بی رحمانه حرف اصلی را می زند. کافی است فقط شیوه ی حیرت آور جنگ ارتشی ها و کمیته های مردمی را دنبال کنید. در پیشروی و خط شکنی و حمله به اهداف دشمن یا در دفاع جانانه در سایه برتری همه جانبه هوایی متجاوزین، علت نتیجه میدانی جنگ دستتان خواهد آمد.

در سایه ناکامی در رقم زدن  یک دستاورد میدانی مهم یا برآورده ساختن یکی از اهداف مشخص شده در ابتدای جنگ که اساسا در محاسباتشان بیشتر از چند ماه تصور نمی کردند ، امروز بیش از چهار سال است به چیزی دست پیدا نکرده اند و این تحت تاثیر روحیه ایست که محیط ، خانواده ، مبارزان و رهبران ارتش و کمیته های مردمی با آن شناخته می شوند و بعد از هر عملیات و درگیری در داخل یا مرزها این روحیه روز به روز هم در حال افزایش است. آینده ای برای دشمن نیست هر چند دست به هر نیرنگی بزند از جمله همزمان کردن مذاکرات با حملات نظامی و نفوذها.

راهی جز تسلیم برای متجاوزان نمانده است یا حداقل تا زمانی که جناح ملی یمن( ارتش و کمیته های مردمی) دنبال یک توافق سیاسی عادلانه هستند آن را قبول کنند. کشورهای متجاوز و در راس آن عربستان باید از لجبازی دست بردارند. با منطق و واقع بینی فکر کنند و هر چه زودتر برای مذاکراتی صادقانه و توافقی سیاسی آماده شوند.

مترجم: محمد پاک نیت

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۷۲۹۱۸۱۱:۲۸:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
چون خدا یاور مظلومان است
ناشناس۷۷۳۳۴۷۱۴:۲۹:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
شکست یعنی فقر بیکاری وویرانی
ناشناس۷۷۲۹۳۵۱۱:۳۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
جنگ یمن برای تصاحب خاک یمن نیست،تصاحب خاک یک کشور دیگه یعنی زیر پا گذاشتن منشور سازمان ملل دیگه هیچ کشوری این کار رو نمیکنه اگر انجام بده قطعا محکوم میشه بهتر بود مینوشتید هدف ائتلاف از فرسایشی کردن جنگ یمن چیست؟به نظر اینجانب هدف عربستان و هم پیمانانش اصلا تصاحب کامل خاک یمن نیست اگرم چند تا شهر را گرفته برای فشار به انصار الله بوده که شرایط عربستان را برای اجرای احکام مد نظرش را بپذیره این موشک بازی ها و پهباد بازی ها که به نام ارتش یمن ازش نام برده میشه هم پشتش روسیه و چند کشور دیگه هستند وگرنه یمنی ها کایت هم نمیتوانند بسازند .
ناشناس۷۷۳۰۳۵۱۲:۳۴:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
خود سعودیها هم این تحلیل را قبول ندارند آنها میخواستند در سه هفته نیروهای یمنی را شکست دهند و نتوانستند
ناشناس۷۷۳۴۴۲۱۵:۱۲:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
ولی برعکس شما من از ترسی که در دل عربستانی ها وجود داره سخن میگم اون محمد بن سلمان شاید خیالش راحت باشه ولی اون سرباز سعودی جرات نزدیکی به شهرهای یمن رو نداره چون می‌دونه با چه شیرمردانی طرفه
ناشناس۷۷۴۲۰۳۲۲:۰۵:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
ماستمالی مدرن!!!! امریکا افغانستان و عراق رو نگرفت احیانا؟ حملشه م کاملا برخلاف منشور سازمان ملل بود و کوفی عنان گفت غیرقانونیه . امریکا پشتت باشه سازمان ملل هیچ غلطی نمیتونه بکنه عربستانم امریکا پشتشه حالا امریکا توی برنامه زنده داعش وار سر ببره هم سازمان ملل هیچ غلطی نمیتونه بکنه.ماستمالی بیسوادانه نکن نتونست بگیره وگرنه یروزم صبر نمیکرد
ناشناس۷۷۳۰۱۸۱۲:۲۲:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
تعریف شما از شکست چه هست؟ و به قیمتی؟!
ناشناس۷۷۳۲۰۷۱۳:۴۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
تعریف شکست این است که عربستان و امارات با حمایت امریکا و رژیم صهیونیستی میلیاردها دلار در این جنگ هزینه کردند و به هیچکدام از اهداف شون دست نیافتند !
ناشناس۷۷۳۰۲۴۱۲:۲۴:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
اقا دیگه همه جای یمن را گرفته الحدید و عدن و تعز و .... فقط یه سعده مونده با یه بخشی از صنعا
ناشناس۷۷۳۱۹۵۱۳:۳۷:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
بخش عمده خاک یمن در اختیار انصارالله و کمیته های مردمی است و بازنده اصلی این جنگ ائتلاف عربی و غربی است .
ناشناس۷۷۳۴۴۵۱۵:۱۲:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
۴ سال گذشته و همینو میگین
ناشناس۷۷۳۴۵۳۱۵:۱۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
اطلاعات شما نادرسته، تعز و الحدیده در کنترل انصارالله هست، ضمنا صنعا پایتخت و بزرگترین شهر یمن هم در کنترل کامل انصارالله هست.
علی۷۷۳۹۵۸۱۹:۲۷:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
شما که هنوز نمیدونی صعده رو چطور مینویسند، چطور به خودت اجازه نظر دادن در مورد جنگ یمن میدهی، ایٔتلافی با این قدرت دنیوی مادی، رو فقط خدا و یاوران مظلومش به این روز انداختند، ما اگر دست از الله برداریم خدا قوم دیگری را که در راهش ثابت قدمتر هستند بر خواهد گزید این وعده قران است،
ناشناس۷۷۴۱۸۹۲۱:۵۱:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
مجید جان کی حدیده رو گرفته ؟ حدیده دست سازمان ملله
ناشناس۷۷۴۲۷۸۲۲:۴۴:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Yemeni_Civil_War_detailed_map https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_in_Yemen https://en.wikipedia.org/wiki/Houthi_movement#Areas_under_administration از 5 شهر پرجمعیت یمن صنعا تعز حدیده عدن و اب ،صنعا تعز و اب کاملا دست حوثی هاست حدیده دست هیچکدوم به طور کامل نیست و سازمان ملل مستقره و عدن فقط به تنهایی دست یاران ائتلافه و به طور کل نزدیک 15 میلیون از جمعیت 28 میلیونی یمن در قلمرو های حوثی های زندگی میکنند!داداش داری ناجور اشتباه میزنی منوتو کمتر ببین
ناشناس۷۷۴۲۹۶۲۲:۵۵:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
https://www.middleeastmonitor.com/20180126-yemens-houthis-control-100-miles-of-saudi-arabias-territory/ https://nationalinterest.org/feature/saudi-arabias-war-yemen-has-been-disaster-25064 https://www.brookings.edu/blog/markaz/2017/12/06/in-yemen-iran-outsmarts-saudi-arabia-again/ عربستان 100 مایل مربع برابر 260 کیلومتر مربع از خاک خودش دست حوثی هاست ! عربستان سالانه نزدیک به 30 تا 60 میلیارد دلار برابر 5 تا 10 درصد ! تولید ناخالص داخلی سالانش رو فقط توی یمن خرج میکنه.کل هزینه های ایران توی کشورهای دیگه اونم طبق تخمین های ترامپ به 1 درصد تولید ناخالص سالانشم نمیرسه!! فقط اونا شبکه های دوزاری مثل منوتو ندارند تا مغز نداشته یک سری ها رو شست و شو بدند.این 3 سایتم معتبر ترین سایت های سیاسی دنیان برو بخونشون
رضامیرزایی۷۷۳۰۶۳۱۲:۴۳:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
هیچ قدرتی نمی تواند بر مردم یک کشور غلبه و پیروز شود همانند شکست آمریکا در ویتنام.
ناشناس۷۷۳۵۷۹۱۶:۱۲:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
سیاست دوگانه ایران در خصوص مساله یمن و ونزوئلا؟؟؟؟؟؟
ناشناس۷۷۳۵۹۰۱۶:۱۶:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
چون روسها به طرز شگفتی !! از حوثی ها حمایت میکنند. وجود جنگ هم برای آمریکا و روسیه لازم است. نویسنده محترم شگفت زده نشده اند که چرا یمنی ها عربستان را شکست نمیدهند ؟!! این همه مقاومت عربستان از کجا میاید ؟!!
ناشناس۷۷۳۷۰۵۱۷:۰۹:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
هدف فروش سلاح و تجهیزات جنگی است برای همین هم کشورهای تامین کننده نمیخواهند و نمیگذارند جنگ تمام بشه!!!!!!!
ناشناس۷۷۳۷۳۸۱۷:۲۶:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
چون انصارالله هیچ احساس مسئولیتی نسبت به مردم یمن نداره و از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می کنه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین