آیا این فیلم سرآغاز تفرقه میان هواداران انقلاب خواهد بود؟

گروه فرهنگی الف،   3971121105 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

با آغاز نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر، نظرات متفاوت‌تری منتشر شد که خبر از اختلاف نظر فراوانی درباره محتوای این فیلم می‌داد. حال آنکه رسانه‌های جبهه فرهنگی انقلاب، در مواجه با فیلم دچار اختلاف نظر فراوانی شدند.

آیا این فیلم سرآغاز تفرقه میان هواداران انقلاب خواهد بود؟

تسنیم نوشت: قبل از شروع جشنواره فیلم فجر، برخی رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی با گرایش انقلابی، خبر حضور اثر سینمایی متفاوتی در جشنواره با عنوان «دیدن این فیلم جرم است» می‌دادند که در اغلب نوشته‌ها، حامیان اثر، آن را خاص، متفاوت و پیشرو معرفی و ارزیابی می‌کردند.

 الزاما اگر به خط فکری حامیان فیلم اشاره کنیم، اغلب کسانی که از فیلم در فضای مجازی و مبطوعات حمایت کردند، فعالان فرهنگی هستند که سینما را به ما هو سینما تحلیل نمی‌کنند و اغلب سینما را به ماهو سیاست می‌شناسند. در مورد این اثر خاص، اغراق‌های عجیبی در فضای مجازی منتشر شد. فیلم هنوز در جشنواره اکران نشده، یک تشتت و یک شکاف  در میان فعالان جبهه فرهنگی بوجود آمد.

با آغاز نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر، نظرات متفاوت‌تری منتشر شد که خبر از اختلاف نظر فراوانی درباره محتوای این فیلم می‌داد. حال آنکه رسانه‌های جبهه فرهنگی انقلاب، در مواجه با فیلم دچار اختلاف نظر فراوانی شدند.

با طرح این موضوع یک سئوال اساسی پیش می‌آید. اگر «دیدن این فیلم جرم است» این دوپارگی را در میان فعالان انقلابی، ایجاد کرده،‌ از میزان اختلاف نظرها می‌توان اثبات کرد که خروجی فیلم نه تنها به مفهوم وحدت ملی نزدیک نمی‌شود، بلکه به انشقاق و شکاف در فرهنگ انقلابی دامن خواهد زد. این فیلم چون مضمون سیاسی دارد، شکل این  شکاف را تبدیل به یک گسل خواهد کرد.

وقتی «دیدن این فیلم جرم است» موجب اختلاف نظر در میان فعالان جبهه فرهنگی انقلاب می‌شود، آیا می‌تواند میان سایر اقشار و تفکرات، پیوندی سمپاتیک با انقلاب ایجاد کند؟

وقتی فیلمی را منتسب به جبهه انقلاب می‌کنند، نخستین کارکرد فیلم باید زمینه ساز وحدت رویه باشد، نه اینکه در جبهه فعالان انقلابی، اختلاف نظرات دامن گیر بوجود آورد.  

به همین دلیل می‌توان گفت که عدم وحدت رویه در نسبت با یک اثر هنری، با توجه به مضمون فیلم، آسیب سیاسی بزرگی را میان نیروهای مومن به انقلاب ایجاد می‌کند.

بزرگترین خطر فیلم همان نگره‌ای است که در شرایط کنونی در فضای مجازی وجود دارد و برخی فعالان فرهنگی با گرایش انقلابی از آن تمجید می‌کنند و گروه دیگر فیلم را اثری تفرقه برانگیز توصیف می‌کنند.

یک تبعه انگلیسی – ایرانی که همسرش در دهه شصت اعدام شده، در شب تولدش، به همسر یک بسیجی صدمات فیزیکی می‌زند و توسط نیروهای بسیجی دستگیر می‌شود و پس از دستگیری، تمام دستگاه‌های امنیتی – نظامی کشور بسیج می‌شوند تا فرد دو تابعیتی را آزاد کنند، چون در شرایط تحریم برای کشورمان نفت می‌فروشد. چگونه می‌توان چنین فیلمی را انقلابی دانست؟

بحث‌انگیزترین بخش فیلم، ‌قسمتی است که فرمانده بسیج با درجه سرهنگی وارد معرکه می‌شود و با سایر دستگاه‌های امنیتی و دولتی همسو می‌شود تا فرد خاطی را آزاد و روانه توکیو کند. بسیج یعنی سپاه و سپاه یعنی بسیج. چه تفاوتی میان این دو وجود دارد، آیا حریت بسیج با نسبت دادن چنین انگاره‌ نمایشی‌،‌ تخریب نمی‌شود؟

نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب در تاسی از پیام رئیس جمهور به هنرمندان در سال 1392 تاکید بر سینمای امید دارند وقتی شرایط روایی و دراماتیک فیلم طوری طراحی شود که نیروهای بسیجی، مقابل سایر نهاد‌های امنیتی، اسلحه می‌کشند و در نهایت به خاطر مصلحت، بهره‌بری از یک تابعه انگلیس و دلال نفتی، خلع سلاح‌ می‌شود، این فیلم جز ناامیدی چه تلقی و مفهومی را در میان افکار عمومی بوجود خواهد آورد؟  

مگر همین بسیجی‌ها و سپاهی‌ها نبودند که سربازان آمریکایی و انگلیسی را در مرزهای آبی ایران دستگیر کردند و آنان از ترس، دچار ادرار ناخواسته شدند؟!  

 موافقان فیلم واژه نظیر «سینمای آرمانی» را وارد ادبیات ژورنالیسم سینمایی کرده‌اند که با مفهوم سینمای امید تعارض  جدی دارد. «دیدن این فیلم جرم است»، اساسا ضد آرمان است. با این حساب چگونه می‌تواند در تقسیم‌بندی سینمای آرمانی جای داشته باشد؟در واقع گفتمان سینمای آرمانی در ساختار، مضمون، محتوا و حتی سکانس به سکانس فیلم به ضد خودش بدل می‌شود.

دامنه فکری رسانه‌ای جبهه انقلاب چقدر باید به بن بست رسیده باشد که در معرفی چند فیلم پیشنهادی فجر از عبارت "سینمای آرمانی" استفاده کند.

عبارتی که فریدون جیرانی ساخت و لقلقه فکری جریان انقلابی شد. سینمای آرمانی دقیقا برگرفته از گفتمان فرهنگی سوسیالیستی – کمونیستی رژیم شوروی سابق توسط یک سینماگر ژورنالیست وارد فرهنگ سینمایی ما می‌شود.

آنطور که در فیلم نمایش داده می‌شود، وقتی قانون یک کشور را مصلحت‌گرایان، به گروگان  گرفته‌اند، آرمان معنی مضحکی  نخواهد داشت؟

همانطور که اشاره شد، آرمان نسبت تناتنگی با مفهوم امید دارد، وقتی فیلم تمامی درها را به سوی ضد قهرمانش، امیر (مهدی زمین‌پرداز) می‌بندد، در واقع فیلمساز دارد مسیر امید را مسدود می‌کند.

اما طرح مسائل مطرحه شده بدون اثبات با اسلوب نقد چندان فایده‌ای ندارد. برای بررسی و ارزیابی فیلم به همان واژه کمونیستی جیرانی با عنوان سینمای آرمانی برای بررسی فیلم اکتفا می‌کنیم.

آرمان چه نسبتی با گفتمان فیلم دارد؟ در این فیلم تمام آرمان‌های یک بسیجی، نخستین سلول انقلابی کشور، در مقابل دستگاه عدالت از میان می‌رود. او در ماجرای گروگانگیری فیلم خواستار حضور مقام بلند پایه قوه قضائیه، آیت‌الله یثربی است که هیچگاه به فریادرسی ضد قهرمان فیلم یعنی امیر(مهدی زمین پرداز) نمی‌رسد و در محل حاضر نمی‌شود.

هیچ گزارشی دال بر این اتفاق در متن فیلم به قوه قضائیه گزارش نمی‌شود، از منظر سازندگان گویی بود و نبود قوه قهریه به عنوان یک ناظر بالادستی در کشور تفاوتی ندارد.

نیت اول سازندگان این بوده که فیلمی درباره نفوذ بسازنند. فیلم قلاده‌های طلا هم اثری درباره نفوذ است. فیلمی که جسورانه نشان می‌دهد یک مقام بلند پایه امنیتی نفوذی است. اما در کنار این نفوذی کامران(امین حیایی) و چند نفر دیگری هستند که در سیستم نفوذی را به دام می‌اندازند و در پایان فیلم کل سیستم را تطهیر می‌کنند.

سازندگان «دیدن این فیلم جرم است» هم ظاهرا چنین قصدی داشته‌اند. اما نتیجه کارشان چگونه شده؟ هیچ نقطه سفیدی، هیچ قهرمانی که سیستم را تطهیر کند وجود ندارد. حتی مامور نیروی انتظامی که ماجرا را فهمیده و به صورت شفاهی با امیر همراهی می‌کند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شود. در لایه اول فرمانده بسیج در خدمت نفوذی‌ها – بخوانید وابستگان به انگلیس – است، در لایه دوم نیروی انتظامی، لایه سوم نیروهای امنیتی، لایه چهارم وابستگان شورای عالی امنیتی همه در پی آزادی تبعه انگلیسی و آزادی او هستند.

چه کسی در میان مقامات عالی در سطوح تصمیم گیرندگان،‌ آنطور که در فیلم نمایش داده می‌شود،‌نفوذی نیست؟ همه نفوذی‌اند؟ همه برای وابسته انگلیسی احترام قائل‌اند. حتی عموی امیر که سردار خطاب می‌شود و از فرماندهان ارشد سپاه است اقدام به خلع سلاح کردن امیر می‌کند و در پایانی که عمو دست انگلیسی را می‌فشارد،‌ نوعی کلاه بر سر مخاطب گذاشته می‌شود. چون هیچ فرمانده سپاهی در مقابل ظلم خارجی تسلیم تصمیمات مصلحتی نخواهد شد و القا تسلیم فرمانده سپاه چه تلقی و برداشتی در افکار عمومی پمپاژ خواهد کرد؟

فیلم‌های آمریکایی معترضانه که فرد علیه سیستم بنا بر هر دلیلی، مثل بی‌عدالتی دست به اقدام عملگرایانه می‌زند، فرمول معین و مشخصی دارد.

در این دست آثار سینمایی هیچگاه سیستم ناکارآمد و ناعادلانه تصویر نمی‌شود، بلکه یک یا چند فرد ناکارآمد،‌نمایش داده می‌شوند و در نهایت ضد قهرمان یا قهرمان  سیستم را تطهیر می‌کند. در این فیلم همه در خدمت انگلیس‌اند و از خون یک بچه سقط شده در رحم مادر مومن و انقلابی می‌گذرند. این انگاره و تلقی خطرناک، ‌همان برداشتی است که برخی جریان ها سعی می‌کنند،‌ مثل سمی مهلک به افکار عمومی القا کند. آیا فهمیدن این موضوع اینقدر برای مولفان و سازندگان دشوار است؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۶۸۱۴۹۱۲:۲۹:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
نحوه بد پرداختن این فیلم به نهادهای امنیتی و انقلابی و تبعاتی که در آینده برای این فیلم ایجاد خواهد کرد، باعث میشه دیگه هیچ کسی جرات پرداختن به چنین مسائلی رو پیدا نکنه.
ناشناس۷۶۸۶۸۶۱۶:۲۲:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
این فیلم رو من دیدم بسیار فیلم خوب و تحسین برانگیزی هست. شما احیانا فیلم رو دیدید؟ نگران چی هستید؟ فیلم بخشی از واقعیت ها رو بیان می کنه چرا از بیان واقعیات فرار می کنیم به اسم مصلحت و پمپاژ ناامیدی اجازه نمیدیم واقعیات مطرح شود. تا وقتی در مورد این مسائل کسی جرات نداشته باشد حرف بزند امیدی به اصلاح این امور نیست
ناشناس۷۶۸۱۷۷۱۲:۳۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
در نهایت به خاطر مصلحت، بهره‌بری از یک تابعه انگلیس و دلال نفتی، خلع سلاح‌ می‌شود، این فیلم جز ناامیدی چه تلقی و مفهومی را در میان افکار عمومی بوجود خواهد آورد؟
ناشناس۷۶۸۶۶۳۱۶:۱۳:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
مفهومش خیلی ساده ست . میخواد بگه هنوز هم انگلیسیها هر بلایی بخوان سر مردم ایران میارن
ناشناس۷۶۸۹۳۳۱۹:۲۲:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
متاسفانه معدودی از افراد در دولت و مجلس و شوراها ، قبله ای به نام لندن دارن که حتی اگر از اون هم منحرف بشن ، به دام پاریس و برلین و ... میفتن . تازه اگر قبلش شکار کانادا و استرالیا نشده باشن
ناشناس۷۶۹۴۴۴۰۲:۱۴:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
البته قبله بعضی هم مسکو هست که از حرکاتش همیشه ملت ایران ...
ناشناس۷۶۸۲۱۰۱۲:۵۱:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
رویه غلط فیلم ناشی از فهم غلط بنیانگذار فیلم است
ناشناس۷۶۸۶۶۴۱۶:۱۴:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
کدوم رویه غلط ؟ یعنی شما از مسئولینی که به خاطر منافع بچه هاشون و زندگی خونواده شون در خارج ، منافع مملکت و ملت رو میفروشن بی خبر هستین ؟
امید۷۶۹۳۹۴۰۰:۴۱:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
بی خبر نیستیم اما این مسئولین به این فراگیری که فیلم القا میکنه نیست برادر
ناشناس۷۶۸۲۳۵۱۲:۵۸:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
این فیلم حداقل در مورد سپاه خیلی بی انصافی کرده. سپاه مهم ترین سنگر نیروهای انقلابه و این فیلم تصویر به شدت ناامید کننده، تخریب کننده و دور از واقعیتی از سپاه نشون داده. جالبه که اگه بخوای از سازندگان فیلم انتقاد کنی، میگین دیدید گفتیم "دیدن این فیلم جرم است"!
ناشناس۷۶۸۸۷۶۱۸:۳۲:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
تحمل یه فیلم را ندارین
ناشناس۷۶۸۲۹۴۱۳:۲۶:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
بالام جان فیلمه فیلم برای سرگرمی هست جدی گرفتیش ؟؟!!!
ناشناس۷۶۸۹۳۰۱۹:۱۹:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
فیلم باید جهان بینی داشته باشه سرگرمی صرف برای عوام هستش
عوام۷۶۹۴۰۵۰۰:۵۱:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
ماشالا همه کشور خواص هستند.
ناشناس۷۶۹۴۱۵۰۱:۰۴:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
همین شوخی شوخی و خنده خنده برجام رفت توی زندگی.. ملت.
ناشناس۷۶۸۳۲۸۱۳:۴۰:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
فیلم را ندیدم اما این چیزهایی که نوشتید ،به واقعیت نزدیک است. سپاه و بسیج از نظر سازمان مشترک هستند.
علی۷۶۸۳۷۰۱۳:۵۴:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
تحلیل خوبی بود، اگر قضیه نشان دادن نفوذ است که فیلم موفق نبوده است، می خواهد نشان دهد بسیج یا ... قربانی و مصالحه می شود ولی چرا اینقدر دردناک، چرا اینقدر با جریحه دار کردن احساسات، کاش کارگردان می کوشید زمینه را برای بصیرت ملت فراهم کند بجای داغ کردن، بجای ایجاد شور زمینه آماده می شد برای شعور بیشتر چون هرکسی داغ شد زود سرد شد.
ناشناس۷۶۸۵۱۸۱۵:۰۵:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
این نقد با پیش فرضهایی نوشته شده. نویسنده این نقد با سازنده اثر ممکن است در برداشت این که چه کاری درست است و چه کاری غلط اختلاف نظر داشته باشند. لزوما به این معنی نیست که فیلم اشتباه ساخته شده یا فیلم بدی است.
ناشناس۷۶۸۵۷۱۱۵:۳۷:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
شعار نان و آب نمیشه
ناشناس۷۶۸۹۱۳۱۹:۰۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
همین که شما به عده ای از مردم بگویید جبهه انقلاب ، متهم کردن بقیه مردم به غیر انقلابی بودن نیست ؟ آیا جز این است که اکثریت مطلق مردم انقلاب کردند ، به جبهه ها شتافتند ، در این چهل سال چهل بیست و دو بهمن و چهل انتخابات را از سر گذراندند ، باز هم یک گروه قلیل می شود جبهه انقلاب و بقیه چه ؟ بقیه مردم از نظر شما پیاده نظامند یا... ؟ اصولا یکی از مشکلات امروز ما این است که عده ای خود را برتر از مردم می بینند ؟
ناشناس۷۶۹۴۲۴۰۱:۱۲:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
شما یه آمار بگیر ببین کل کسایی که جبهه رفتن چند درصد کسایی بودن که امکان حضور در جبهه رو داشتن. ضمنا کسی که حاضره از جان خودش بخاطر بقیه بگذره حتما خودش رو بالاتر از اونها نمیدونه اگر کسی خودش رو بالاتر از مردم میدونه حتما خارج از جبهه ی انقلابه.
ناشناس۷۶۹۰۰۳۲۰:۰۵:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
«نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب در تاسی از پیام رئیس جمهور به هنرمندان در سال 1392 تاکید بر سینمای امید دارند.» ۰ واقعاً نویسنده‌ی متن، این جمله را باور دارد (به‌ویژه آن بخش تاسی را)؟
ناشناس۷۶۹۰۶۲۲۰:۴۰:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
چرا فیلمی دررابطه با این دولت فشل بی عرضه تواین وضعیت نساختن تادیدنش جرم باشه سپاه هر کاری کرده امنیت مرزهارو تامین کرده پس فیلم مزخرفیه
معلم۷۶۹۶۲۱۰۹:۲۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
در شرایط تحریم و وابستگی شدید به درامد نفتی اگر شما بودید ذخایر ارزی را ظرف یک هفته بباد می دادید؟دولت چاره ای جز صرفه جویی ندارد وقتی اقتصاد به بیماری مزمن ناپایدار و وابسته به نفت دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین