پورابراهیمی: ذخایر طلای کشور با تصمیم اشتباه بانک مرکزی به باد رفت

گروه اقتصادی الف،   3971121054 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عرضه طلا توسط بانک مرکزی را اشتباه دانست و گفت: حجم عظیمی از ذخایر طلای کشور با این تصمیم اشتباه به باد رفت و با کمترین قیمت آن را عرضه کردند.

پورابراهیمی: ذخایر طلای کشور با تصمیم اشتباه بانک مرکزی به باد رفت

به گزارش مهر، محمدرضا پورابراهیمی شنبه شب در جمع  مردم شهر اختیار آباد کرمان اظهار داشت: کاهش قدرت خرید مردم به دلیل مسائل وارده در شوک ارزی اتفاق افتاد، اما این شوک ارزی برای نخستین بار در ایران نبود، انتظار می رفت که با تصمیمت دولت کمترین هزینه برای مردم ایجاد شود اما تصمیماتی اتخاذ شد که مشکلات را برطرف نکرد.

وی ادامه داد: برخی از مشکلات اقتصادی حیطه داخلی و برخی خارجی و مربوط به تحریم‌ها است، اما بیشترین صدمه در اقتصاد کشور در سال های اخیر به دلیل عدم انسجام داخلی، عدم مدیریت صحیح و عدم استفاده از تجربیاتی است که در مدیریت اقتصادی مطرح می شود.

پورابراهیمی افزود: در ماه های ابتدایی که شاهد کاهش ارزش پول ملی بودیم، جلساتی را با دولتی ها گذاشتیم که مسائل و راهکارهای آنها را بشنویم، اما تصمیم غیرکارشناسی در راستای ساماندهی بازار ارز به عنوان اصلی ترین موضوع اقتصاد شاهد بودیم.

وی سیاست های ارزی را بیشترین تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور و مردم دانست و گفت: کنترل بازار ارز با تصمیم غیرکارشناسی از سوی دولت همراه شد و سود سپرده های بانکی را افزایش دادند، عرضه طلا توسط بانک مرکزی دیگر اشتباهی بود که انجام گرفت و حجم عظیمی از ذخایر طلای کشور به باد رفت و با کمترین قیمت عرضه کردند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دیگر اشتباه دولت در سیاست های ارزی را تصمیم در خصوص ارز چهار هزار و ۲۰۰  تومانی عنوان و اضافه کرد: مجلس با توجه به نگرانی هایی که در رابطه با شوک تورمی و ارزی دید، طرح دو فوریتی را ارائه داد و از رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی دعوت کرد و طرح مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت.

وی تصریح کرد: اما با وجود توافقات صورت گرفته با مجلس، تصمیم اساسا غلطی توسط دولت گرفته شد که اقتصاد کشور را به پرتگاه برد و ۱۸ میلیارد منابع ارزی کشور با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به کالایی دادند که امروز مابه التفاوت آن را نمی توانند بگیرند.

پورابراهیمی افزود: کار به جایی رسید که به رئیس مجلس نسبت به مسائل پیش آمده اعتراض کردم و گفتم اگر این روند بخواهد ادامه یابد استعفا می دهم و به مردم می گوییم که نمی توانم نمایندگی شما را داشته باشم.

وی ادامه داد: در زمانی که هر روز وضعیت بازار ارز بدتر می شد با هماهنگی رئیس مجلس، نشستی با تیم اقتصادی دولت گذاشته شد و موضوعات تخصصی را مطرح کردیم، اما معاون رئیس جمهور گفت ما تصمیم خودمان را می گیریم و مجلس هم تصمیم خودش را بگیرد.

پورابراهیمی عنوان کرد: چهار ماه سیاست ارزی غلط، سنگین ترین فشارها را به کشور وارد کرد، در مجلس از همه ابزارهایی که می توانستیم استفاده کردیم که این اتفاق ها نیافتد، التهابات بازار ارز به راحتی قابل مدیریت بود.

وی ادامه داد: آمریکایی ها حجمه سنگینی بر جمهوری اسلامی گذاشته اند، مسیرهای را به دولت معرفی کردیم که می تواند تحریم ها را عبور کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بعضی ها به اروپا دل بسته اند به مسئله FATF نیز اشاره داشت و آن را قرارداد ننگینی برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: سال ۹۵ که در کمیسیون اقتصادی مجلس به این مسئله ورود کردیم خواستیم این قرارداد را تشریح کنند و تعهدات جمهوری اسلامی را به ما بگوید، اما امروز منوط کردند به تصویب این قرارداد و موشک ها را درگیر کرده اند.

پورابراهیمی بیان داشت: جمهوری اسلامی هیچ تکیه و نگاهی به اروپا نخواهد داشت وزارت امور خارجه هم باید مقابل این صحبت های بی ادبانه کشورهای اروپایی محکم بایستد.

وی افزود: روزی امام مسئله فروپاشی شوروی را مطرح کردند و عده ای آن را ناممکن دانستند و امروز رهبر معظم انقلاب آغاز فروپاشی آمریکا را بیان کردند.

وی افزود: به فضل الهی و مجاهدت مردم می توانیم از گردنه سخت اقتصادی عبور کنیم و دهه پنجم انقلاب می تواند با حرکت های صحیح دهه اقتدار اقتصادی جمهوری اسلامی باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۶۷۶۷۲۰۹:۵۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
بزک نمیر بهار میاد مثله همیشه شعار مسئولین هر سال دریغ از پارسال هم چیزی است که مردم میبینند ...
ناشناس۷۶۷۹۱۶۱۱:۱۷:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
منتظر محاکمه کل دولت روحانی هستیم دریغ از کار فقط رانت و گرانی و نارضایتی درست کردند
ناشناس۷۶۸۳۵۷۱۳:۵۱:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
ذخایر بانک مرکزی با تصمیم اشتباه بانک مرکزی از بین نرفت. تصمیم از بیرون توسط اقای ن.... به بانک مرکزی دیکته شده بود.
ناشناس۷۶۹۲۹۳۲۲:۵۱:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
...وضع همینه همتون هم سرکار بودید چپ و راست دلار ۷ تومن شده ۱۲ هزار تومن ...
ناشناس۷۶۷۶۸۸۱۰:۰۲:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
دستگاههای نظارتی پس چکاره بوده اند محاکمه سیف پس چه شد
ناشناس۷۶۸۱۰۳۱۲:۱۳:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
این اقا یه واقعیتی رو نمیگه اونموقع که سکه بانک مرکزی عرضه کرد فرقش تو بازار ازاد صدو پنجاه هزار تومن بود .که بانک مرکزی چند ماه بعد تحویل میداد.یعنی پول شما چند ماه تو بانک میخوابید وشما اگه همونموقع میخواستی سکه تو بازار ازاد بخری فرقش بابانک صدو پنجاه هزار تومن بود. بعد هم اگه این کار رو نمیکرد الان سکه رو هشت میلیون بود نه چهار میلیون .این اقا یه جوری حرف میزن انگار سکه بوده چهار میلیون اونموقع و بانک مرکزی داده یک و پانصد.اکثر مردم اصل ماجرا رو نمیدونن.
علی۷۶۹۳۶۰۲۳:۵۸:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
شما اصلا موضوع رو نگرفتی. دولت با چند برابر کردن نقدینگی در جامعه اقتصاد کشور رو دچار بحران کرد برای جمع کردن پول از سطح جامعه دست به فروش ذخایر طلای کشور کرد.
ناشناس۷۶۹۳۵۶۲۳:۵۲:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
بانک مرکزی اشتباه نکرد سیف عامدانه کمر ملتو شکست ببینید کی گفتم بیستو یک بهمن نودو هفت البته خیلی قبلتر از اینهم گفتم هیچکس نشنید!
ناشناس۷۶۷۶۹۴۱۰:۰۴:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
این حرفها رو ولش! یکنفر لطفا برای من بیسواد توضیح بده شرکت نفت چطوری 50 میلیارد دلار بدهکاری بالا آورده؟ جریان چیه؟ سر آدم سوت میکشه!!!
احمد۷۶۸۴۷۷۱۴:۴۱:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
کافی است دقت بفرمایید، پرسنل شرکت نفت، سه برابر پرسنل مورد نیاز است.
ناشناس۷۶۸۸۰۹۱۷:۲۴:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
ببینید اینا یه شعاره عوام ..انه س شرکت نفت طبق قانون ۱۴.۵ درصد از فروش نفت سهم دارد ان را برای هزینه های تولید و نگه داشت تولید میکند و باقی به بودجه و صندوق توسعه واریز می شود. زمانی که شرکت نفت قصد توسعه میادین یا نگه داشت تولید داشته باشه نیاز به سرمایه دارد از همان باقی پول های خودش ( بیش تر از ۱۴.۵ درصد ) برداشت میکند و دولت ان را به حساب بدهکاری میگذارد
ناشناس۷۶۷۷۰۴۱۰:۰۶:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
مگه تصمیم درست هم تا به حال گرفته اید.
ققنوس۷۶۷۷۱۴۱۰:۰۹:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
زمانی که بانک ملی طرح پیش فروش سکه را با قیمت شش ماه یک میلیون و چهارصد هزار تومان شروع کرد قیمت سکه در بازار یک میلیون و پانصد هزار بود و کمتر کسی از ان استقبال میکرد و اکثر مردم حساب سپرده 20 درصدی بانک را انتخاب میکردند و جالب بود ان زمان بعضی ان را نقشه بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی میدانستند!!!!!!!! ولی بانک مرکزی حساب تورمی که در پیش بود را نکرده بود
ناشناس۷۶۸۳۲۹۱۳:۴۰:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
دقیقا! مثل من که پولم رو تو بانک واسه ۲۰ درصد سود نگه داشتم و بعد چند ماه ارزشش با خاک کوچه برابر شد
معلم۷۶۷۸۴۱۱۰:۴۳:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
.... تصمیم بهتری می گرفتید شما از دسته گل‌های سیف و بانک مرکزی می گویید یک از یک بدتر
ناشناس۷۶۷۸۵۴۱۰:۴۶:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
شعارهای دوپاراگراف آخر دلیل همه مشکلات کشور است.
ناشناس۷۶۷۹۴۶۱۱:۲۵:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
زنده باد با این نظرت، دقیقا مشکل همینه!!! ما به فروپاشی دیگران چه کار داریم؟!؟!؟ با هر حکومتی روابط عادی و اقتصادی خودمون رو داشته باشیم حالا چه شوروی چه روسیه
ناشناس۷۶۷۸۶۸۱۰:۵۶:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
با یک درصد از ذخایر طلا کل نقدینگی جامعه را جمع کردن تا این پول دست ... نرسد اخه هر چی... دومین تصمیم اینکه دلار صادرات غیر نفتی باید در داخل کشور عرضه شود در غیر این صورت با صادر کننده برخورد می شد .... نکته بسیار مهم و کلیدی این است که...این همه ریال را از کجا و چگونه توانستند.... جمع اوری کند قطعا در داخل بانک های خصوصی که هیچ گونه نظارتی بر انها نیست با خلق عددی پول.... دیر نیست که خائنین واقعی به مردم و مملکت مشخص خواهند شد .
ناشناس۷۶۷۸۹۸۱۱:۰۹:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
این حرف شما نشان میدهد که شما نماینده مجلس و رییس کمسیون اقتصادی وظیفه نظارتی خود را درست انجام نداده اید. اینکه الان میگویی اشتباه است که فایده نداره اون زمان باید این کار را متوقف میکردی الان حق انتقاد نداری چود خودت هم شریک اشتباه هستی
علی 671۷۶۷۹۴۲۱۱:۲۴:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
به عمل کار بر آید .گفتیم و گفتند و نکردند آیا برای مردم گرسنه و ندار نان می شود .همه می دانند که نه .پس شما چکاره این مملکت هستید .نماینده .خوب آقای نماینده شما که گروهی هستید عمل کننده چرا شعار دادید.و عمل نکردید .شما از تمام گرانی ها و نداری و بد بختی مردم خبر دارید و می دانید که دولت و اذنابش برای مردم کاری نمیکند.جز ضرر برای مردم .یعنی مملکت .چرا قرص و محکم دسته جمعی جلو دولت را نگرفتید که وظیفه داشتید و مسئول بودید و هستید .و این روز گار را برای مردم بوجود آورده اید .دیر نشده عمل کنید و آنچه را می دانید از ندانم کاری و لجاجت دولت مردم را مطلع کنید که فردا دیر است و پشیمانی سودی ندارد .
محمد۷۶۸۰۲۱۱۱:۴۶:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
جناب ابراهیمی شما می ‏فرمایید التهابات بازار ارز به راحتی قابل مدیریت بود!!! حتی یک خط هم توضیح نداده اید که چطور؟؟؟!!! فقط شعار داده اید !!!
فرهاد۷۶۸۱۵۴۱۲:۳۱:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
مگه فروپاشی شوروی چه گلی به سر ما زد که حالا فروپاشی امریکا بخواد بزنه.
ناشناس۷۶۸۱۹۱۱۲:۴۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
خوب شماها در مجلس چیکار می کردید چرا اعتراض نکردید چرا ریسس جمهور بی تدبیر را استیضاح نمی کنید فقط حرف مگر با حرف درست می شود اگر می شد که 5 سال است رییس دولت فقط حرف می زند ایشان مدیر اجرایی است وبعد می گوید چنین و چنان
علی۷۶۸۲۱۹۱۲:۵۳:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
آقای دکتر : اگه ...، درخواست استیضاح و عدم کفایت رییس جمهور را میکردید و یک ملت رو از فقر و فلاکت نجات میداید.
علی۷۶۸۲۴۹۱۳:۰۲:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
ایا چیز مانده که این دولت برباد نداده باشد ارز , طلا , اقتصاد , هسته ای دیگر نوبت چیست بعداز fatf , cft , پالرمو و ... قرار است باز چی بدهند ؟
سعید۷۶۸۲۵۴۱۳:۰۷:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
دولت و مجلس از هم جدا نیستن.
احمد۷۶۸۳۹۱۱۴:۰۲:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
تو که خودت تو تمام جلسات شورای اقتصاد هستی اگر هم کرده شما در نظارتتون اهمال کردین چرا اون موقع نگفتین دلار 4200 تومنی دادین داروساز چای وارد کردن بعد گفتین بازار ثانویه باید بوجود بیاد قبل از اینکه اسامی کسایی که دلار 4200 رو گرفتن و ملت به این روز انداختن بازار ثانویه چیه ؟حاشیه بازار چیه؟مملکتی ...در اون دلال قیمت دلار ،ماشین،مسکن ،رب ، گوشت ، مرغ ،دارو و ... بقیه رو تعیین کنه کمسیون اقتصادی وزارت اقتصاد وزارت کشاورزی وزارت کشور وزارت بهداشت و وزارت صنعت و همه کمسیون مجلس رو باید کاور گرفت.فشار اقتصادی کمر ملت رو شکست الان اومدی گناه رو به گردن بقیه بندازی و خلاص ....
ناشناس۷۶۸۴۱۴۱۴:۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
ببخشید ایا سخنان ایشان گرا دادن به بیگانگان در مورد ذخایر طلا وارزی کشور نیست بعضی ها برای اینکه بگویند ما خیلی مهم هستیم حرف هایی میزنند که به نفع مردم و کشور نیست .
ناشناس۷۶۸۴۱۸۱۴:۱۶:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
اشتباه یکی ، دوتا را میشود بعنوان اشتباه پذیرفت اما اشتباهات بیشتر را نمیشود گفت اشتباه است .
اسد۷۶۸۴۶۶۱۴:۳۴:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
...حالا نمایندها بفکر انتخابات هستند وهی مصاحبه میکنند مردم هم گرانی وفشارها راتحمل میکنند ومشت بردهان دشمنان میزنند
ناشناس۷۶۸۴۸۶۱۴:۴۵:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
کل مملکت به باد رفته نه ذخایر طلا اینها هیچ کدام مهم نیست از صحرای کربلا بگو مردم سرگرم بشن
ناشناس۷۶۸۵۳۷۱۵:۱۵:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
واقعا مجلس هم پشت مردم نبودند وخیلی روی مشکلات چشمشان را بستند چون خودشان مشکل نداشتند
ناشناس۷۶۸۷۵۶۱۶:۵۹:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
کی بود کی بود من نبودم ......همیشگی مسئولین در این چند سال!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۷۶۸۷۸۵۱۷:۱۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
چه کسی باعث افتادن کشور در دام تحریمها شد
علی۷۶۸۸۲۲۱۷:۳۱:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
اینها با فراربه جلو وسیاست کی بود کی بود من نبودم می خواهند عملکرد خود را توجیه کنند مثل اینکه وزرا را جناب نمایندگان تایید وزارت کردند.
ناشناس۷۶۸۸۳۹۱۷:۵۳:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
این دولت چون میدونه دیگه رای نمی آره، کار رو ول کرده و ... مشغول به کار در دولت دوست دارن مارا... هم با خودشون از بین ببرند والسلام
بنفشه۷۶۸۹۷۹۱۹:۵۴:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
تو و امثال تو که تو مجلس بودید خواب بودید؟ ...
ناشناس۷۶۸۹۹۲۲۰:۰۱:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
میرزا آقاخان نوری نفوذی دربار ناصرالدین شاه سالیان متمادی به عنوان یک عنصر سخت کوش و دلسوز معرفی کرد ولی در عرض چند ماه تمام کاری که باید انجام میداد را انجام داد وتوانست حکم برکناری و قتل امیر کبیر را از شاه بگیرد آیا بعضی از مدیران اسبق بانک مرکزی که دارای سابقه زیادی هم بودند را نمیتوان نفوذی بیگانه دانست؟؟؟؟؟؟
ناشناس۷۶۹۰۴۷۲۰:۲۹:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
نفوذی نفوذی نفوذی چرا فکر میکنید این تصمیمها کار یه عده بیعقل دولتیه نه برادر من مسئله پیچیده تراز این حرفهاست انشاالله سال دیگه خدعه هاشون برملا میشه اگر درست رای بدیم
مجید۷۶۹۰۸۴۲۰:۴۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
شما کدوم کارو درست انجام دادید.که این درست باشه.
ناشناس۷۶۹۱۳۵۲۱:۲۷:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عرضه طلا توسط بانک مرکزی را اشتباه دانست .....//// از کرامات دولت تدبیر و امید. ببینید انقلاب بدست چه افرادی افتاده است ؟ این دولت و مدیران آن چه جوابی برای شهدا و جانبازان دارند؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من۷۶۹۱۶۴۲۱:۵۰:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
مجلس وکیل الدوله از این بهتر در نمیاد
ناشناس۷۶۹۱۹۶۲۲:۰۲:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
...بانک مرکزی به باد داد مجلس چکار میکرد ؟دادستانی و ...کجا بودن ...
ناشناس۷۶۹۳۱۹۲۳:۱۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
داستان تکراری کی بود؟ کی بود؟ من نبودم! برادر ابراهیمی؛ انگار زمانی که آقای سیف و کرباسیان داشتند طلا را بین اعوان و انصار دولت ... کسی دیگه در صندلی کمیسیون اقتصادی نشسته بود که صدا از جنابعالی و مجلسیان در نیامد. عمرا به تو من یکی رای بدم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین