چرا ایران، ژاپن نشد؟

مجتبی لشکربلوکی،   3971119088 ۱۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

زمانی یکی از مسوولان ارشد کشور گفته بود که ما باید ژاپن اسلامی شویم! ظاهرا این فانتزی، فقط خواسته دوران ما نیست.

چرا ایران، ژاپن نشد؟

 بیش از صد سال است که ما ایرانی‌ها خود را با ژاپن مقایسه می‌کنیم، حدود ۱۱۰ سال پیش، ناصرالملک، که در دوران قاجار چند سالی هم نایب‌السلطنه بود، جایی گفته: راه سعادت ملت این است که ما هم همان راهی را برویم که امپراتور ژاپن رفت و امروز برای سرمشق مللِ غافل و خواب‌آلوده هیچ نمونه ای بهتر از ژاپن نیست. اما چه شد که ژاپن، ژاپن شد و ایران، ایران ماند!؟

.️باید اعتراف کرد که نمی شود، به این مساله به سادگی پاسخ داد. یکی از روش ها توجه به تفاوت هاست. تفاوت های رفتاری، تفاوت های جغرافیایی و یا تفاوت های نهادی. در این فرصت کوتاه فقط به سه تفاوت اشاره می کنم و شما را به تامل فرامی خوانم.

۱. ژاپنی ها خیلی شیک و مجلسی حاضرخوابند!
معروف است که ژاپنی‌ها اصلاً نمی‌خوابند. خودشان هم خیلی به این مساله اعتقاد دارند. ولی اگر چندوقتی را در ژاپن بگذرانید، مداوماً با آدم‌هایی روبه‌رو می‌شوید که در ایستگاه مترو، روی نیمکت‌های خیابان و ... خیلی شیک و مجلسی خوابیده‌اند. یکی از اساتید مطالعات ژاپن می گوید: ژاپنی ها حاضرخوابی می کنند! (خواب در حضور دیگران).

ژاپنی ها بعد از جنگ، روزانه بیش از چهارده ساعت کار می کردند، تا کشورشان را از نو بسارند. متوسط ساعات کار ژاپنی ها در سال ۱۹۸۳ از تمامی کشورها بیش‏تر گزارش شده است؛ یعنی ۲۱۵۲ ساعت که نسبت به کشور بعدی؛ یعنی آمریکا، ۲۵۴ ساعت بیش‏تر است. از خودمان صادقانه بپرسیم ما در روز چند ساعت کار مفید می کنیم؟


۲. ژاپنی ها از اویاتوئی گائی‌کوکوجین استفاده کردند!!
یکی از اقدامات فوق العاده ژاپنی ها، استفاده از مشاوران بین المللی بود. آمار این مشاوران حیرت‌انگیز است: بین ۱۸۶۸ تا ۱۸۸۹ ، ۲۶۹۰ مشاور بین المللی (یا به قول ژاپنی‌ها اویاتوئی گائی‌کوکوجین) در همه زمینه‌ها از هنر و موسیقی گرفته تا امور نظامی و اقتصادی از کشورهای مختلف دنیا دعوت شدند: ۱۱۲۷ بریتانیایی، ۴۱۴ آمریکایی، ۳۳۳ فرانسوی، ۲۵۰ چینی، ۲۱۵ آلمانی و ۹۹ هلندی. ایده مدیریت کیفیت جامع متعلق به یک آمریکایی بود اما در ژاپن به ثمر نشست و خود را در کیفیت بی نظیر سونی و تویوتا نشان داد.

هنوز که هنوز است، بهره کشی (عمدا کلمه بهره کشی را استفاده کرده ام) ژاپن از خارجی ها ادامه دارد، نه تنها در کسوت مشاور که بسیاری از مدیران ارشد شرکت های معروف ژاپنی، خارجی بودند و یا هستند: یک فرانسوی، رییس نیسان است، مزدا از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ مدیران عامل غیر ژاپنی داشته است. آلبرت کریچمن مدیر عامل گروه میتسوبیشی فوسو است و ....

برای اینکه اهمیت این نکته را بیشتر درک کنیم باید توجه کنیم که ژاپن در همه این صنایع، در جهان پیش رو است مانند اینکه ما برویم برای صنعت فرش از چین، برای کشت و فرآوری زعفران از اسپانیا و برای تولید پسته از کانادا مدیر بیاوریم!

۳. ژاپنی ها تفاوت هشت و هشت یک دقیقه را می فهمند!
در این کشور هیچ بهانه ای برای تاخیر پذیرفته نیست. نه تنها انسان ها که تمام سسیستم ها نیز به وقت حساسند. مثلا قطارهای متروی توکیو در روزهای عادی هر دو دقیقه یک بار راه می افتند. نکته جالب اینجاست که اگر هر روز در ساعت خاصی سوار مترو شوید، مسافران تقریبا همان ها هستند که هر روز می بینید!

جالب اینجاست بدانید متروی ژاپن در صورت تاخیر برگه ای به مسافران میدهد تا رییس شان بداند که عذرشان موجه است. در این کاغذ، نام قطار و مدت زمان تاخیر به دقت نوشته شده. مقایسه کنید با قرارهای کاری ما؛ ساعت ۳ قرار می گذاریم، ۳:۱۵ اعضا حاضر می شوند. تا ۳:۲۵ راجع به حواشی صحبت می کنیم. ۳:۳۰ دنبال دستور کار می گردیم، ۳:۴۰ یک نفر به خاطر جواب دادن به تلفن همراه جلسه را ترک می کند و ۳:۴۵ جلسه را ادامه می دهیم و جلسه با ۴۰ دقیقه تاخیر به پایان می رسد و کار بعدی ما ۴۵ دقیقه دیرتر آغاز می شود.

ایران قرار نیست ژاپن شود، هر کشوری مختصات یگانه خود را دارد، تاریخ، جغرافیا، باورها و ارزش ها و عادت ها. بنابراین کپی برداری یک اشتباه استراتژیک است، اما الهام گرفتن و یادگیری فعالانه توصیه شدنی است. اشتباه بزرگی است که بخواهیم همان راهی را برویم که ژاپن رفت، اما می توانیم به تفاوت ها بنگریم و بیاموزیم برای توسعه نیازمند آنیم که تفاوت هشت و هشت یک دقیقه را بفهمیم، ضمن استفاده از تمام پتانسیل های داخلی، هیچ ابایی برای بکارگیری زبده ترین مدیران و مشاوران بین المللی نداشته باشیم و کار کنیم؛ منضبط، خستگی ناپذیر و با وجدان. اولی و سومی را باید از دبستان آغاز کرد و دومی را مدیران شجاع و چارچوب شکن باید ترویج کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۶۵۱۶۴۱۱:۱۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چون ایران یه عده نجومی به گیر مرفه بی درد نون به نرخ روز خور و مفت خور داره
ناشناس۷۶۵۲۳۸۱۲:۰۲:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
طرف رسما در مناظرات انتخاباتی از رانت خواری دختر مظلوم وزیر و حقوق های نجومی دفاع کرد ، ۲۴ میلیون هم رای اورد !! چطور؟ با دادن مشوق های جنسیتی و رقیب هراسی و عملیات روانی..
ناشناس۷۶۵۷۰۵۱۹:۰۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چون ما مردم فریب خوری هستیم و با سلبریتی بازی به این و آن رای میدیم نه شایسته گزینی
ناشناس۷۶۷۰۹۵۲۱:۵۲:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
اگر قرار بود به سلبریتی رای بدهیم به حامی تتلو رای میدادیم. و ایضا اینکه انتخاب بین بد و بدتر بود.
ناشناس۷۶۷۴۳۹۰۸:۲۵:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
تو گزینه های اعلامی مگه شخص شایسته ایی هم بود که انتخاب کنیم؟
جواد۷۶۵۲۷۵۱۲:۳۱:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
مشکل اصلی فرهنگ است و طمع گنج نابرده رنج
ناشناس۷۶۵۶۵۸۱۸:۱۰:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
مشکل اینه که 99.9 درصد ما مردم دهنه قلبمون بازه و فقط انتظار پیشرفت داریم
تبریزی۷۶۵۳۲۴۱۲:۵۶:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چون تو ایران انقلابی شد که از مسیر اصلیش منحرف شد و مردم و خواسته هاشون که عامل اصلی پیروزی انقلاب بودن نادیده گرفته شدن و یک عده خودشون رو صاحبان اصلی انقلاب و دارای امتیازات ویژه فرض کردن و دلیل مهم تر اینکه مردم با اینکه می دیدن داریم مسیر رو اشتباه می ریم دم نزدن و هیچ وقت انتظار نداشتن که در اداره کشور نقشی ایفا کنن و همیشه سکوت کردن. اگه تو ژاپن هم مردم نسبت به سرنوشت خودشون و کشورشون و عملکرد مسئولینشون مثل مردم ایران بی تفاوت بودن الان ژاپن هم مثل ایران بود، چه بسا بدتر.
ناشناس۷۶۵۳۶۶۱۳:۱۹:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
خیلی سادست دوست من کافیه یه نگاهی به مسئولین و رئیس روسایی که کشور رو میگرداند نگاه کنید ببینین چقدر حالیشونه چقدر احساس مسئولیت میکنن چقدر کارشون رو بلدن الان پستهای مدیریتی فقط با روابط داده میشه و اصلا کاری ندارن اینکار هستی یا نه
علي۷۶۵۶۱۲۱۷:۲۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چرا میگید ما ژاپن نشدیم؟ چرا چشم خود را روی حقایق میبندید؟ از نظر مسئولین ما ژاپن را رد کردیم، مسئولین میگن ژاپن حیاط خلوت آمریکاست ولی ما نیستیم، همین هم برای مردم زیاده. هییییییییی
ناشناس۷۶۵۶۹۶۱۸:۵۳:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
بخاطر اینکه در ایران انتخاب بین بد و بدتر
ناشناس۷۶۵۷۳۰۱۹:۲۷:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چون ژاپن روی آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرد و ایران روی اسلحه!!!
ناشناس۷۶۵۸۱۸۲۱:۱۳:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چون نیهون(ژاپن) خواست ژاپن بشه و خودشو تغییر داد ایران خواست دنیا رو تغییر بده
ناشناس۷۶۵۹۶۶۲۳:۴۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
... و یه عده ای که بطور مداوم در پی تعطیلی و به شمال رفتن و جوج زدن هستند .
ناشناس۷۶۵۱۶۹۱۱:۲۳:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ایران ، دوست ! زیاد داره دوستانی که مانع پیشرفت ایران شدند دوستان ناباب
یه دوست ایران۷۶۵۲۴۹۱۲:۱۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
تا پول داری رفیقتم عاشق بند کیف تم
ناشناس۷۶۵۴۱۷۱۳:۵۵:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
منظورت روسیه و چین و لبنان وسوریه و عراقه
ناشناس۷۶۵۶۷۹۱۸:۳۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
+ بحرین و یمن
ناشناس۷۶۵۹۵۰۲۳:۱۲:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ونزوئلا و کره شمالی یادت رفت
ناشناس۷۶۵۷۶۹۲۰:۱۳:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
هر وقت کشور دست غربگرایان افتاد وضع افتضاح شد دوسال آخر محمود را خودشان بهم زدند تا رای بگیرند الان ۵سال است در همان چاههایی افتادند که برای محمود کندند
ناشناس۷۶۵۱۷۱۱۱:۲۴:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
با این چشم انداز هر روز بدتر از دیروز
ناشناس۷۶۵۱۷۳۱۱:۲۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اگر ایران ژاپن می شد پس چه فرقی بین جمهوری اسلامی وامپراطوری ژاپن بود ما برای اسلام انقلاب کردیم اما این شد
متعجب متاسف متحیر۷۶۵۲۹۴۱۲:۴۵:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
قبل از انقلاب مگه اسلام نبود ؟! دین تو چی بود اونموقع ؟!!!!!!
ناشناس۷۶۵۳۱۳۱۲:۵۲:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
شما برای اسلام انقلاب کردی من از خیلیها میپرسم میگن برای صد دلاری که از نفت قراربود بدن و اب وبرق مجانی واتوبوس مجانی رفتیم جلو.
ناشناس۷۶۵۶۰۶۱۷:۰۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
عزیزم مقاله رو درست خوندی یا همیشه ندید نظر میدی؟
ناشناس۷۶۵۱۷۵۱۱:۲۷:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ژاپن پیشکش. بفرمایید که چرا ایران ویتنام نشد یا مالزی نشد یا چین نشد یا ترکیه نشد و بزودی و چند سال دیگه چرا ایران عراق نشد چرا ایران هند نشد چرا ایران افغانستان نشد
ناشناس۷۶۵۹۶۸۲۳:۴۷:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چرا ایران بنگلادش نشد را از قلم انداختی ( ایکاش سایت الف مقاله ای در مورد درآمد ناخالص کشور بنگلادش از صنعت توریسم تهیه می کرد )
ناشناس۷۶۶۰۸۰۰۶:۵۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
احسنت، البته از بعضی جهات مثل کاهش ارزش پول، بحران آب، خشکاندن دریاچه، فرونشست دشت‌ها، نظارت بانک مرکزی از عراق و افغانستان هم رد شدیم.
ناشناس۷۶۶۳۸۴۱۱:۵۷:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
به خاطر جوگیری و بیسوادی شماها.ویتنام و ترکیه همین الانم توی خیلی از شاخص ها مثل توسعه انسانی از ایران عقب ترند که اتفاقا برخلاف عقیده غلط شما ترکیه قبل از انقلاب از ایران بالاتر بوده.اها اینارو نشنیدی
مرتضی @۷۶۵۱۸۲۱۱:۳۲:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
هیییییییییی روزگار ......
ناشناس۷۶۵۱۸۸۱۱:۳۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
مسئولان در این 4 دهه عامل بدبختی کشور شدند آخه کسی که توی استخر شاه شنا کنه به فکر مملکت میتونه باشه ؟! یا مسئولی که توی ویلای1000 متری لواسان 30 سال بدون حساب و کتاب زندگی مرفه داشته باشه میفهمه گوشت یخ زده اینترنتی چیه ؟! یا مثلا مسئولی که مریض شد ، برهوخارج مسئولان ما از این اقشار بوده اند
ناشناس۷۶۵۲۳۴۱۲:۰۰:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
این مسسولین اشرافی از فضا که نیومدن... با وعده کنسرت و امثالهم، مخالفان اشرافیگری خود را کنار می زنند...۳۰ ساله که همین ها حاکم اند..
ناشناس۷۶۵۲۴۱۱۲:۰۴:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
30 سال توی ویلای لواسان زندگی کرد آخرش وقتی مجبور شد بره بیرون ، گفت : ویلا سرویس بهداشتی نداشت !!!!! خخخخخ پس تو توی این 30 سال کجا .. .... ؟
محبی / قم۷۶۵۲۴۷۱۲:۰۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
استفاده از استخر شاه ! استفاده از ویلای لواسان شاه ! استفاده از کاخ سعد آباد برای جشن تولد ! . . . مردم انقلاب نکردن که از شاه بگیریم و مسئولان کنونی برن توش استفاده شخصی کنن
ناشناس۷۶۵۳۷۰۱۳:۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
آدم یاد کتاب قلعه حیوانات میوفته
ناشناس۷۶۵۹۰۶۲۲:۳۰:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
شما پیش خودت فکر کردی و کسی هم لزومی ندید از رویا بیارت بیرون.
ناشناس۷۶۵۲۵۱۱۲:۱۳:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
نجومی میگیره بعد میگه ما توی این 40 سال اندازه 400 سال کار کردیم !!!!
ناشناس۷۶۵۳۷۹۱۳:۲۵:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
۱۰۰۰۰ متر. نه ۱۰۰۰ متر
ناشناس۷۶۵۹۶۹۲۳:۵۴:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
خوب ظرفیت آدم ها متفاوته و این ضعف مجری قانونه که چهارچوب خاصی برای کنترل ظرفیت ها نداره
ناشناس۷۶۵۹۷۱۲۳:۵۵:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
آیا تا حالا چیزی به اسم « حاشیه ی امن » به گوش شما خورده ؟
ناشناس۷۶۵۹۷۴۲۳:۵۷:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ملت ایران یادتان هست که همینا اومدن با وعده کنسرت رایتون را گرفتن؟!
ناشناس۷۶۵۱۹۱۱۱:۳۵:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
امور مهمتری مثل رسیدگی به وضع حجاب مردم و کنسرت وجود دارد، زمانی برای پرداختن به مسائل کم اهمیتی که در مقاله گفتید نیست
ناشناس۷۶۵۱۹۲۱۱:۳۵:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
از سال ۶۸ به جای تفکرات امام و رهبری ، تفکرات حجت الاسلام هاشمی بر اقتصاد حاکم شد و ریل گذاری غلط از همان موقع شروع شد..این تفکر با ارایه مشوق جنسیتی و ترساندن ملت از تفکر انقلابی ، راحت سکان اقتصاد رو در دست گرفت..
ناشناس۷۶۵۴۰۷۱۳:۴۴:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
همه باهم مقصریم
ناشناس۷۶۵۴۵۴۱۴:۲۹:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
فکر خرابه
بنیادی۷۶۵۲۰۱۱۱:۳۷:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
شاخ و شونه کشیدن و رجز خوندن الکی برای همه دنیا و بهانه دادن دست دیگران جهت وضع تحریم ها ما را خیلی عقب انداخت
ناشناس۷۶۵۳۳۶۱۳:۰۴:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها مربوط نیست به گفته خود آقای روحانی فقط 20 درصد مشکلات مربوط به تحریم هاست و 80 درصد بقیه مربوط به سوء مدیریت دولت هاست .
ناشناس۷۶۵۲۰۲۱۱:۴۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
یه عده هی نجومی خوردند و بردند و هی الکی از اوضاع تعریف کردند این باعث شد ما ژاپن نشویم
سالم۷۶۵۲۱۴۱۱:۴۸:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چرا ایران ژاپن نشد ؟ برای اینکه در ژاپن رانت نیست , تبعیض نیست , اختلاس نیست دزدی نیست , دروغ نیست ,پارتی بازی نیست , کم کاری نیست ,مقامات دنبال نفع شخصی نیستند ,حقوق های نجومی نیست ,رشوه خواری نیست , اعتقاد به ژن خوب و بد نیست و ... در عوض ایثار و از خود گذشتگی هست , صداقت هست ,میهن پرستی هست و...
ناشناس۷۶۵۲۱۶۱۱:۴۹:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ژاپن ؛ دوستای پولکی نداشت که بخوان ژاپن رو بدوشن و رمق ژاپن رو بگیرن
ناشناس۷۶۵۷۳۵۱۹:۳۲:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چون با آمریکا کار کرد.
علیرضا۷۶۵۲۱۷۱۱:۵۱:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ما خیلی رفیق بازی کردیم و بهشون خوروندیم که باعث شد سرمایه هامون از دست بره و ژاپن نشیم
ناشناس۷۶۵۲۱۸۱۱:۵۲:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
یکی از دلایل پیشرفت ژاپن اینست که مردم آنها تولیدات داخلی خود را می خرند و به نوعی اقتصاد مقاومتی را پیاده کرده اند.
ناشناس۷۶۵۳۶۲۱۳:۱۸:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
علتش این است که مملکتشان دست کسانی هست که مملکت داری بلدن
ناشناس۷۶۵۹۸۰۰۰:۰۴:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
علتش این است که آنها تقصیر را گردن دیگران نمی اندازند هرکس به اندازه خود تلاش و کوشش میکند و بهانه نمی آورد اینهایی که اعتقادی به حمایت از کالای ملی (به جز خودروسازهای فعلی البته) ندارند فقط شعار میدهند و بهانه می اورند.
مالک پراید مدل 97۷۶۵۳۸۱۱۳:۲۷:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
تولید داخل ما پای مرغه ! کیلویی 13000 تومن !!!!! داری ، بخری ؟! تولید داخل ما پراید 43 میلیونی است که در سرعت 120 کیلومتر در اتوبان تهران - قم زه دور شیشه جلویش از جا کنده شده و به هوا پرتاب شد !!!! داری 43 میلیون بدی بخری این تولید داخلو ؟!!!!
ناشناس۷۶۵۴۵۳۱۴:۲۸:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
مردم ما هم خواستند تولید داخلی رو حمایت کنند ولی تولید کنندگان ما یه کم! کیفیت اجناسشون پایین هست ما هم پولدار نیستیم هر روز بخوایم خرید کنیم بعد هم تولید کننده با سود هزار برابر بهمون بخنده! از خودرو گرفته تا لوازم خانگی و پوشاک......................
قاسم خان۷۶۶۰۴۱۰۳:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
حالا تولید داخلی اونا چی بوده : سونی - تویوتا - پاناسونیک - کاسیو .. خداوکیلی با این تولیدات ملی کسی حاضره بره دنبال جنسای دیگه . بخدا مردم ما هم خیلی رفتن دنبال تولیدات داخلی چه با اشتیاق و چه با زور ماند سایپا و ایران خودرو و ضرر بسیارکردند چه مالی و چه جانی . قیاس شما مع الفارق است .
علی 671۷۶۵۲۱۹۱۱:۵۳:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اغلب مدیران این دوره کشور ما فقط فکر می کنند که چگونه اختلاس کنندکه گندش در نیاید .به هر طریق ممکن که شده که مهمتر از همه دروغ است .ایران با این مدیران ژاپن می شود .علی برکت الله
قمر در عقرب۷۶۵۲۲۳۱۱:۵۵:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
موشک باعث شد ما ژاپن نشویم ژاپن موشک نداشت
ناشناس۷۶۵۳۳۰۱۳:۰۰:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اقتصاد که نداریم اگر موشک نبود امنیت هم نداشتیم .
ناشناس۷۶۵۸۹۶۲۲:۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ترکیه، کره جنوبی، مالزی، سنگاپور و...موشک ندارن. اما امنیت دارن. امنیت به موشک نیست عمو جان
ناشناس۷۶۵۴۱۰۱۳:۴۷:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
همه دنیا موشک دارن منتها نمیشینن شب و روز اینو اونو تهدید کنن و بهونه بدن دست همه برای وضع تحریم . موشک رو میذارن هر موقعی حمله بهشون شد ؛ طرف رو محو میکنن !
ناشناس۷۶۵۹۸۷۰۰:۰۹:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
الان آمریکا پدر و مادر بمبها را میندازه توی افغانستان مگر افغان های بیچاره چه خبطی در برابر آمریکا کرده بودند با این استدلال شما؟
ناشناس۷۶۵۹۸۳۰۰:۰۷:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
موشک ساختیم و از آمریکا دوری کردیم تا جزیره اوکیناوا نداشته باشیم
ناشناس۷۶۵۲۲۵۱۱:۵۷:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
الف کم دیده بودم حرف های بدرد بخور بزنی... ولی از کجا باید شروع کرد...!؟ بنظرم از خودمون ... همه از خودشون شروع کنند... من از خودم تمام مدیران از رئیس جمهور تا ...پزشکان تا ادارات تا دانشگاه و از همه مهمتر مدارس... یک دانش اموز ارزش وقت را بداند و مدیریت زمان سرلوحه ی هر کاری باشد و دروس مدیریتی از دبستان اموزش داده شود
ناشناس۷۶۵۲۲۹۱۱:۵۸:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اختلاس یادت رفت استاد اردن هم نمیشین ژاپن که سهله
ناشناس۷۶۵۲۳۰۱۱:۵۹:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
با اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی ، ایران شفاف ترین و قویترین کشور دنیا میشد _______________ خائنان حاضر شدند برای اسرائیل و آمریکا شفاف باشند اما برای مردم خودشون نه
ناشناس۷۶۵۲۴۲۱۲:۰۵:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
مهم‌ترین و ضروریترین دلایل: ۱- تو ژاپن مذهب در اداره کشور دخالت ندارد ۲- ژاپن رابطه دوستانه با همه کشورها دارد ۳- تو ژاپن کار دست کارفهمه نه فامیل و خویشاوند ۴- تو ژاپن اقتصاد آزاد وسوسیالیستی شبیه کانادا و سو ئد در شرف اجراست ۵- تو ژاپن مطبوعات آزادند و شهروندان ژاپنی از حقوق سیاسی اجتماعی برابر برخوردارند
ققنوس۷۶۵۲۵۰۱۲:۱۲:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
علت این بود که شعار ما شد تعهد از تخصص بالاتر است!!!
ناشناس۷۶۵۳۵۸۱۳:۱۸:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
آخه کاش تعهد هم داشتن یکی از همین مثلا متعهدها !!! الان کاناداعه خخخخخ
ناشناس۷۶۵۲۶۶۱۲:۲۶:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
باتوجه به اخبار منتشر شده درچند سال گذشته که گفته شده اکثر فارغ التحصیلان از پایان نامه های خریداری سود برده اند ومعلومات انها خیلی پایین تر از مدرک تحصیلی شان میباشد ومدیرانی کم سواد مشاغل استراژیک را اشغال کرده اند نباید توقع ژاین شدن داشته باشید ۰
ناشناس۷۶۵۲۸۳۱۲:۴۰:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
نادیده گرفتن خلافهای محرز آقازاده ها و دست گرفتن کارخانه ها توسط هریک از آنها و سلطان وارداتیشون.
ناشناس۷۶۵۲۸۴۱۲:۴۰:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ژاپن چیه؟ بگویید ترکیه یا امارات؟ چون در ایران کسی وجود نداشت که جلوی دزدی و بی عدالتی را بگیرد. یکی ۲۰۰ میلیون و دیگری هشتصد هزار تومان حقوق می گیرد.
ناشناس۷۶۵۲۸۶۱۲:۴۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
بی خیال.شما کره شمالی نشوید...نمی خواهد ژاپن شوید.....برای ژاپن شدن شما هم یک بمب اتم روی سرتان می خواهید..
تابی۷۶۵۲۹۵۱۲:۴۵:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ژاپن بعد ازجنگ جهانی اییولوژی مذهبی نظامی و تقابل با ابرقدرتهارانداشت.گفتند برتری و شکست امپریایسم برای ما وجود رادیو سونی دردفتر کار وزیر امورخارجخگه امریکاست.
ناشناس۷۶۵۳۱۲۱۲:۵۲:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
زمان شاه رشد اقتصادی معادل ژاپن شد( 14%) و درآمد ناخالص ملی دوبرابر کره جنوبی بود و حالا...
ناشناس۷۶۵۳۲۹۱۳:۰۰:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
این پرسش که چرا ایران ژاپن نشد، پرسشی بی معناست. پرسش های بی معنای دیگری نیز میتوان مطرح نمود مثلا چرا ایران اتیوپی نشد، چرا کانادا نشد، چرا کامبوج نشد و ......... من هم که مردی چروکیده هستم میتوانم بپرسم چرا آنجلینا جولی نشدم!!!! از الف تعجب میکنم که اینگونه یادداشتها را منتشر میکند.
rassharif۷۶۵۳۴۵۱۳:۰۷:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
برای این که یک جامعه پیشرفت کنه دو راه بیشتر وجود نداره: به طور اتفاقی یک حکومت خوب اداره جامعه را در دست بگیره فرهنگ جامعه درست باشه تا حکومت بر آمده از جامعه ... بنابراین ما ایرانی ها یا باید منتظر معجزه باشیم یا به فکر بیافتیم و فرهنگ خود مون را اصلاح کنیم
ناشناس۷۶۵۳۵۶۱۳:۱۷:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
داشتیم میشدیم خودمان نخواستیم.
ناشناس۷۶۵۳۸۳۱۳:۲۸:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
دشمنی با آمریکا عامل اصلی رشد نکردن ماست. تمام دوستان آمریکا رشد کردن و پیشرفته شدن
ناشناس۷۶۵۹۶۲۲۳:۲۸:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
مثل مصر که الان 40 سال است راه دوستی با آمریکا را گرفته و امروزه به یکی از پیشرفته ترین کشورها تبدیل شده !!!!! از 200 کشور جهان به غیر از ایران - ونزوئلا - کره شمالی - کوبا - روسیه و چین تقریبا بقیه کشورها با آمریکا رابطه خوبی دارند ولی از این تعداد کدامش پیشرفته هستند.؟؟؟
ناشناس۷۶۵۹۹۴۰۰:۲۱:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
مثل افغانستان، عراق، لیبی، عربستان ببخشید گاو شیرده! و... چند کشور در دنیا میتوانند ادعا کنند که از شیطانی مثل آمریکا مستقل هستند و اجازه دخالتش را در کشورشان نمیدهند؟
ناشناس۷۶۵۳۹۰۱۳:۳۱:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
تا افرادی هستند که ناشایسته مشاغل حساس رابین خود و فامیل تقسیم کرده اند و حقوق نجومی و املاک نجومی راحق خود میدانند برسر کارند ما به جایی نمیرسیم
ناشناس۷۶۵۴۱۶۱۳:۵۳:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
به خاطر این که ژاپن از داشتن ژن برتر و آقازاده محروم بوده است
امیر۷۶۵۴۵۰۱۴:۲۱:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
هدف ما با ژاپنی ها تفاوت داشت وگرنه پشتکار ما مثل انهاست کسانی که ۸ سال جنگیدند از جان خود گشتند مثال خوبیست. هدف ما نشر و گسترش اسلام بود و اینکه راه قدس از کربلا میگذرد و هدف انها چیز دیگر....
ناشناس۷۶۵۴۶۶۱۴:۳۹:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
باید می پرسید چرا ژاپن ایران نشد!
ناشناس۷۶۵۸۶۱۲۲:۰۰:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
صد آفرین .سوال درست همین است
ناشناس۷۶۵۹۷۹۰۰:۰۲:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
احسنت به این مهندسی معکوس ، حال بازم بگید فرار مغزها !
ناشناس۷۶۵۵۴۱۱۵:۵۸:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
تفاوت اصلی ر ونگفتین: در ژاپن هر کس متخصص بهتری هست کار رو به عهده‌اش میذارن. در ایران اسم ظاهریش از قدیم تعهد بود،‌ اما الان همه می‌دونیم که هر کی ریا‌کارتر هست کار بهتر با حقوق بهتری رو بهش میدن.
ناشناس۷۶۵۵۶۶۱۶:۳۲:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ژاپنی ها بعد از جنگشان گفتند ژاپن را بسازیم ، مسئولین ژاپن پیشرفت ژاپن را بر آرزوهای دوره جوانی خود ترجیح دادند و لاجرم سیاست خارجی در جهت پیشرفت اقتصادی اتخاذ کردند.
رضامیرزایی۷۶۵۵۷۰۱۶:۳۹:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چون در ایران شهرام بهرام ،بهنام مهرام داریم.چون ایرانی را می فرستیم خارج برای تحصیل دوباره بر نمی گرددمثل نماینده که رفت تهران دوباره بر نمی گردد.
ناشناس۷۶۵۶۰۵۱۷:۰۶:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
الان کافیه شما در ایران ایده مشاور خارجی رو بیارین وسط ... سریع متهم به خیانت به وطن و تاراج اموال مملکت و خارجی پرستی میشید و یه پرونده تپل براتون درست میکنن
ناشناس۷۶۵۶۰۹۱۷:۱۴:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
فلسفه وجودی حکومت ژاپن ناسیونالیست ترقی خواه است اما فلسفه فلسفه وجودی حکومت ما چیز دیگریست.
رضامیرزایی۷۶۵۶۷۶۱۸:۳۶:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
نسبت آموزش عملی ومهارتهای یدی در ژاپن 75درصد است به علم جدید الکترومکانیک وبیوتکنولوژی اهمیت دادند
ناشناس۷۶۵۷۱۰۱۹:۰۵:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
چون مسولان ژاپن تشنه خدمت بودند ولی بسیاری از مسولان طبقه 2به پایین ما شیفته پول وقدرت این بود که فاصله ما با ژاپن بیشتر شد
ناشناس۷۶۵۷۱۲۱۹:۰۵:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ژاپنی ها دنیای خودرا ساختند ما بنام اخرت هر دو را تخریب کردیم
ناشناس۷۶۵۷۳۱۱۹:۲۷:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
مسولان ژاپن مال حرام نخوردن
ناشناس۷۶۵۷۴۲۱۹:۳۶:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
نیازی نیست کارشناس خارجی بیاورید ایرانیایی که در اروپا وامریکا بهترین مشاغل را دارند دعوت کنید و کاری به مرام ومسلک انها نداشته باشید و از تخصص انها استفاده کنید تا مترقی شوید
الهه اورنگ۷۶۵۷۶۷۲۰:۱۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ایران ژاپن نشد چون ایران نفت داشت و اونا نداشتن ولی اونا به توانایی ها و رشد همه جانبه و با هم و به وجدان و تلاششون متمرکز شدن...
آرش۷۶۵۷۷۵۲۰:۲۱:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
این اواخر خیلی از آقایان میگویند که هدف انقلاب اصلا اقتصادی نبوده. پس چطور قرار بوده ژاپن شویم وقتی قرار نبوده بشیم؟
ناشناس۷۶۵۹۶۰۲۳:۲۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ایران باید ایران باشد نه ژاپن زیرا هر کشور با توجه به جغرافیا و تاریخ و تمدن خودش باید راه خودش را پیدا کند و تغلید هیچ وقت کارساز نیست
ناشناس۷۶۶۴۴۴۱۲:۴۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
تقلید دلبندم !
رضامیرزایی۷۶۶۴۹۶۱۳:۰۲:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
ژاپن ابتدا تقلید وسپس نوآوری کردالبته بانیروی کار ارزان
متوهم الکی خوش۷۶۵۹۷۷۲۳:۵۹:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
« ما بر حسب وظیفه جلو می رویم و به نتیجه کاری نداریم »
ناشناس۷۶۵۹۸۱۰۰:۰۵:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
زندگینامه ی ماشین های بافندگی تویودا و داستان ساخت کارخانه اتومبیل سازی تویوتا در حداقل فضا ، دیگر تکرار نخواهند شد .
ناشناس۷۶۶۰۴۲۰۳:۰۹:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
جواب سوال شما روشن است . الان مردم کره از یک نژاد و یک فرهنگند یکی با آن مدیریت میشود کره جنوبی و یکی با اون مدیریت میشود کره شمالی .
رضامیرزایی۷۶۶۴۸۷۱۲:۵۹:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
آمریکا هم ضرر امنیتی از واکنش پذیری کره شمالی کرده تبدیل به کابوس شده .بهتر نبود با کره شمالی کنارمی آمد.
ناشناس۷۶۶۳۵۳۱۱:۲۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
اون ۱۰۰۰ متر درسته ولی نه تو لواسون بلکه مال اون یکیه که توشمرونه نزیک کاخ . البته تازه گیها اشاره ای کرده که نمیدونم چند مترشو حسینیه درست کرده و شاید منظورش نماز خونه است .
محسن۷۶۷۳۱۰۰۵:۳۹:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
ما هم اگرنفت و منابع نداشتیم ژاپن که سهله از امریکا هم جلو می زدیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

    22. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

    23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    24. یک سیلی برای تنبیه

    25. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

    آخرین عناوین