مدیر محوطه جهانی تخت جمشید خبر داد: آواربرداری از اولین کاخ‌ کاوش شده در تخت جمشید / اعلام جزئیات محدودیت مسیرهای بازدید از تخت جمشید در نوروز

گروه فرهنگی الف،   3971119065

این روزها آواربرداری از کاخ شماره A تخت جمشید تمام شده و احتمالات خاصی درخصوص کاربری این کاخ مطرح شده است. در این میان باتوجه به نزدیک شدن به نوروز، احتمال محدود شدن مسیرهای بازدید از تخت جمشید در تعطیلات نوروز وجود دارد.

 آواربرداری از اولین کاخ‌ کاوش شده در تخت جمشید / اعلام جزئیات محدودیت مسیرهای بازدید از تخت جمشید در نوروز

به گزارش ایلنا، حمید فدایی (مدیر محوطه جهانی تخت جمشید) با اشاره به یکی از کارهای شاخصی که در برزن ورودی تخت جمشید انجام شده است، گفت: طی یک ماه و نیم گذشته کاوش جدیدی توسط یک تیم باستان‌شناسی در قالب یک فصل کاری در یکی از کاخ‌های ورودی انجام شد.

او ادامه داد: این کاخ نخستین کاخ برزن تخت جمشید به حساب می‌آید و به نام کاخ شماره A شناخته می‌شود. این کاخ‌ها در زمره کاخ‌هایی هستند که حدود ۷ دهه قبل توسط گروهی از باستان‌شناسان کاوش شده‌اند. البته مرمت جزئی داشته‌اند که در نهایت به حال خود رها شده بودند و طی این سال‌ها فرسوده شده‌بودند.

فدایی تصریح کرد: در نتیجه برآن شدیم تا با مجوز پژوشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آواربرداری انجام دهیم و کاوش جدیدی در این کاخ انجام دادیم. سپس کار حفاظت و نگهداری را در نظر گرفتیم. اکنون نیز کار مرمت کاخ شماره A پس از گذشت سه ماه، تمام شده و می‌توان گفت شرایط خوبی دارد.

از آنجا که این کاخ در گذشته کاوش شده بود، اما بازهم سوالات جدیدی مطرح شده بود که برای پاسخ به آن مجوز کاوش گرفته شد. مدیر محوطه جهانی تخت جمشید درخصوص ابهاماتی که باستان‌شناسان درخصوص کارکرد و کاربرد کاخ شماره A داشتند، گفت: دوره ساخت کاخ‌های برزن، ارتباط این کاخ‌ها با یکدیگر و کاربرد آن‌ها مورد ابهام بود. درحال حاضر نیز قطعات مطالعاتی سفال پیدا شده که باید مورد بررسی قرار گیرد. نظریات جدیدی درخصوص زمان ساخت این کاخ‌ها مطرح شده که بعد از پایان مطالعات اعلام خواهد شد. شاید این کاخ، نخستین کاخی باشد که در تخت جمشید ساخته شده است. البته نسبت به این موضوع مطمئن نیستیم و باید بررسی شود. قطعا قبل از شروع آواربرداری از دومین کاخ، مطالعات انجام شده روی کاخ شماره A منتشر خواهد شد.

نوروز تخت جمشید

مدیر محوطه جهانی تخت جمشید همچنین از انجام کارهای ساماندهی در محوطه تخت جمشید خبر داد و گفت: بیش از ۶ دهه در این محوطه شاهد کارهای مختلف اعم از نورپردازی گرفته تا تاسیسات بودیم. امروز این فعالیت‌ها تبدیل به نوعی لایه‌های جدید در تخت جمشید شده‌اند. لایه‌هایی که به نوعی می‌توان از آن به عنوان آلودگی‌هایی در محوطه تخت جمشید یاد کرد.

5

او ادامه داد: این آلودگی‌ها ممکن است در کاوش‌های بعدی مارا به خطا بیاندازند چراکه گاها برخی از این آلودگی‌ها در قالب لایه‌هایی، لایه‌های تاریخی را مضطرب کرده‌اند. حذف این آلودگی‌ها بزرگترین کاری است که باید در تخت جمشید انجام دهیم. سیم کشی‌ها، نورپردازی‌ها و آلودگی‌های بصری که به واسطه سیم‌ها و... بوجود آمده باید جمع آوری شود.

هر ۱۵ یا ۲۰ سال شاهد انجام تغییراتی در حوزه نورپردازی و عمرانی تخت جمشید بودیم که باید جمع آوری و ساماندهی شود. بعضا باید عناصر مبلمان سایت تخت جمشید که طی سال‌های گذشته بنابر سلایق مختلف، در قالب طرح‌ها و نقش‌های متنوع انتخاب شده بود و دید بصری این محوطه را مخدوش کرده، مورد توجه و بررسی قرار گرفته تا ساماندهی شود.

او درخصوص ساماندهی حضور گردشگران نوروزی در تخت جمشید گفت: هرچند هر سال با سونامی از حضور گردشگران روبه رو هستیم اما توجه داشته باشید که در نوروز، همه مسیرها به روی گردشگران باز نیست. این درحالی است که در سایر روزهای سال، تمام مسیرهای بازدید به روی گردشگران باز است.

6

فدایی ادامه داد: در طول نوروز، مسیرهای بازدید از تخت جمشید به مسیرهایی محدود می‌شود که کف‌سازی چوبی در آن مسیرها انجام شده است. در برخی از مواقع نیز ممکن است دروازه ملل بسته شود چراکه درگاه ورودی این دروازه برای سونامی گردشگران نوروزی گنجایش ندارد و پاسخگو نیست. از این رو این دروازه از مسیر بازدید دور خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین