ویژ‌گی‌های سرمربی آینده تیم ملی از نگاه هاشمی‌مقدم؛ فدراسیون فوتبال عجله نکند

گروه ورزشی الف،   3971119059

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال کشورمان و سرمربی فصل گذشته باشگاه NEC نایمخن هلند دیدگاه‌هایش را در خصوص انتخاب سرمربی بعدی تیم ملی بازگو کرد.

ویژ‌گی‌های سرمربی آینده تیم ملی از نگاه هاشمی‌مقدم؛ فدراسیون فوتبال عجله نکند

امیر هاشمی‌مقدم در خصوص انتخاب گزینه‌ای مناسب از سوی فدراسیون فوتبال برای جانشینی کارلوس کی‌روش در تیم ملی و اینکه انتخاب سرمربی بعدی تیم ملی باید در چه چارچوبی باشد، گفت: اولین کاری که فدراسیون فوتبال نباید انجام دهد، عجله است. اگر سرمربی تیم ملی 20 روز زودتر یا دیرتر وارد گود شود، تاثیری روی فوتبال ما ندارد. اکنون تیم‌ها از جام ملت‌های آسیا برگشته‌اند، بازیکن به باشگاه‌های خود رفته‌اند و زمانی برای عجله کردن نیست.

نباید دنبال مربیانی باشیم که آخر راه هستند
وی افزود: یکسری در مورد انتخاب مربی خارجی صحبت می‌کنند که بهتر است فدراسیون مربی خارجی بیارود. من با این نظر موافقم، اما مربی خارجی باید هدف داشته باشد. برای خودش، برای رزومه‌اش و برای تیم ملی ایران که قرار است هدایت آن را به عهده بگیرد، باید انگیزه بزرگی داشته باشد. نباید مربیانی را که آخر راه هستند انتخاب کنیم و حتی مربیانی که اول اول راه هستند نباید انتخاب شوند. مربیانی با انگیزه و سختکوش که از نظر فنی هم بسیار قوی و بالا باشد. واقعیتی که در مورد کارلوس کی‌روش نباید فراموش کنیم، این بود که بازیکن‌های تیم ملی همه او را دوست داشتند و مربی بعدی باید این قابلیت را داشته باشد. رابطه خوب با بازیکنان به عنوان یک مربی و احترام متقابل باید وجود داشته باشد که هم تیمی داشته باشیم که از نظر فنی یکدست باشد و هم بازیکنان حاضر باشند برای اجرای دستورات آن مربی از دل آتش رد شوند.

مربیان داخلی که در اروپا تحصیل کرده‌اند را به ایران بیاوریم
بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان و سرمربی تیم دوم نایمخن هلند در فصل گذشته با اشاره به نظر شخصی خودش، اظهار داشت: من شخصاً نظر افرادی که معتقدند مربی خارجی بیاوریم را می‌پسندم، اما نظر دیگری هم دارم. مربیان ایرانی که در فوتبال اروپا تحصیل کرده‌اند را به فوتبال ایران بیاوریم. چند مربی خارج از ایران داریم که در رده‌های مختلف تیم‌های ملی می‌توانیم از آنها استفاده کنیم و مثلاً دو نفر سرمربی شوند، یکی مدیر فنی تیم‌های ملی شود، یکی را کمک مربی کنیم و تیم‌های ملی را دست آنها بدهیم. اگر قرار است سرمربی خارجی انتخاب کنند، باید به انگیزه آنها نگاه کنند. داشتن کارنامه بسیار مهم است، اما از دید من موفقیت‌های گذشته گارانتی موفقیت آینده نیست. مربیانی باید برای تیم ملی ایران انتخاب شوند که با فرهنگ کشور، تیم، بازیکن‌ها ارتباط برقرار کنند و از لحاظ فنی نیز باید طرز تفکر آنها را دید و بررسی کرد. به طور مثال وقتی یک باشگاه می‌خواهد بازیکنی را برای سمت راست خود انتخاب کند، چند ماه او را زیر نظر می‌گیرد. بازیکنی در این پست باید توانایی ارسال توپ، شوت زدن، زدن ضربه سر، نفوذ به داخل محوطه جریمه و گلزنی را داشته باشد. ما هم باید ببینیم از مربی بعدی چه می‌خواهیم و تفکرات حرفه‌ای او را زیر نظر بگیریم و بررسی کنیم.

مربی بعدی تیم ملی نباید خیلی بزرگ باشد که به مشکل بخورد
«آیا اکنون مربی‌ای که به لحاظ روحی، فنی، کیفیتی و هزینه‌ای در اندازه فوتبال ایران باشد، وجود دارد؟» هاشمی‌مقدم با طرح این پرسش به تسنیم گفت: مربی بعدی تیم ملی نباید خیلی بزرگ باشد، چون اینجا مشکل پیدا خواهد کرد. مربی بزرگ بسیار گران است و مجبور هستیم به او دلار و یورو بدهیم در حالی که مشکل اقتصادی و ارزی داریم. مربی بزرگ و گرانقیمت، تیم گران می‌خواهد، کمپ گران و مسلماً تیم کادرفنی‌اش را با خودش می‌آورد. فراموش نکنید که ایران پتانسیل بالایی در داشتن استعدادها دارد و تک تک بازیکنان ما توانایی بالایی دارند. در جام ملت‌ها راحت می‌توانستیم دو تیم ملی داشته باشیم که هر دو هم موفق شوند، اما این مهم است که مربی تیم ملی بتواند روش داشته باشد و مُهر خودش را روی تیم بزند.

بازیکنان باید قرار و مدارهای بین خودشان را رعایت کنند
وی با اشاره به سبک تیم‌های مختلف در جام ملت‌های آسیا و الگو گرفتن از این سبک‌ها یادآور شد: آنچه باعث خوشایند من در جام ملت‌های آسیا شد، کیفیت تیم ویتنام بود. همه بازیکن‌های ویتنام یکدست بودند و آن قرار و مدارهایی که بین خودشان بود، رعایت کردند. ویتنامی‌ها می‌دانستند چه می‌خواهند و جزو معدود تیم‌هایی بودند که می‌دانستند در جام ملت‌ها دنبال چه چیزی هستند. برای من بسیار جالب بود که ویتنام نمایشی کاملاً حرفه‌ای داشت و مشخص بود که چقدر روی خطوط آنها کار شده است و اگر دقت کنید، همه تیم‌ها را اذیت کرد. موضوع مهم‌تر در تیم ویتنام این بود که آنها بر اساس توان‌شان کار خودشان را انجام می‌دادند. یعنی کسی به دنبال کار اضافه و بیشتر از توانش نبود و این در فوتبال بسیار مهم است که با واقعیت کنار بیایید تا کار اضافه انجام ندهید. کار اضافه انجام دادن، یعنی اشتباه کردن و افزایش اشتباهات مرگبار. اگر با واقعیت کنار بیایید، باید ساده بازی کنید و در خدمت تیم باشید.

فن‌مارویک هر جا بوده موفق شده، اما آیا گزینه مناسبی است؟
«گزینه‌های مختلفی از جمله فن‌مارویک برای سرمربیگری ایران مطرح شده است. با توجه به شناختی که از فوتبال هلند و این مربی هلندی دارید، به نظرتان فن‌مارویک می‌تواند گزینه مناسبی باشد؟» مدیرفنی پیشین باشگاه NEC نایمخن هلند در واکنش به این پرسش گفت: شنیده‌ام که گویا پیشنهادی به فن مارویک داده‌اند. او مربی موفقی بود که کارش را از تیم فورتونا هلند آغاز کرد، این تیم را از دسته اول به لیگ برتر آورد، در فاینورد مربیگری کرده و با تیم ملی هلند فینال جام جهانی را هم تجربه کرد. فن مارویک معمولاً هر جا بوده مربی موفقی بود، اما اینکه آیا او برای تیم ملی ایران گزینه خوبی است یا نه، باید بررسی شود. فن مارویک اکنون 66 ساله است، در عربستان با پول زیاد و امکانات زیاد مربیگری کرده، در هلند با امکانات فوق‌العاده کار کرده است. باید این مسائل را در نظر بگیریم و امکانات‌مان را مقایسه کنیم. هلندی‌ها مربیان بسیار خوبی هستند که هرکجایی هم می‌روند، روی فوتبال آن کشور تاثیرشان را می‌گذارند.

فدراسیون باید با مربی بعدی قرار و مدارهای درست بگذارد
هاشمی‌مقدم در واکنش به این مسئله که با وجود زمین‌های تمرینی مناسب، ساختمان پک و هتل در مرکز ملی فوتبال به نظرش اگر مربیان بزرگی چون فن‌مارویک به ایران بیایند باید با چه شرایطی هدایت تیم ملی را به عهده بگیرند و بهتر نیست کنار آنها مربیان جوان ایرانی قرار بگیرند، تصریح کرد: صد درصد با این موضوع موافقم. شما وقتی می‌خواهید ساختمان بسازید، مهم‌ترین مسئله فوندانسیون است. اگر اینگونه در نظر بگیریم که همه چیز برای آمدن مربیانی چون فن‌مارویک آماده است، فدراسیون باید از ابتدا قرار و مدارهای درست با او بگذارد. باید شرایط خوبی برای فوتبال ایران در نظر گرفته شود و به نظرم ایده‌آل‌ترین شرایط هم این است که از همان تیم ملی مربیان ایرانی که در اروپا دوره دیده‌اند، شروع به کار کنند. این مربیان کنار مربی بزرگ خارجی باشند و تیم‌های زیر 23 و زیر 19 سال هم زیر نظر این مربی بزرگ باشد، اما توسط مربیان ایرانی دوره دیده هدایت شوند. ایده باید از بالا بیاید و به نسل‌های بعدی منتقل شود.

می‌توان با استفاده از سرمایه‌های خارجی دوباره یکی مثل مهاجرانی داشته باشیم
وی در واکنش به این مسئله که حشمت مهاجرانی پیش از هدایت تیم ملی ایران دستیار اوفارل بود و همزمان هدایت تیم جوانان را با کمک اوفارل به عهده داشت و آیا اکنون می‌توان چنین الگویی داشت، گفت: اگر تیم ملی با سیستمی بازی می‌کند، همان تفکر فنی باید در تیم‌های رده پایین‌تر باشد تا وقتی بازیکنان به تیم ملی می‌رسند، بتوانند در همان سیستم کار کنند. در نایمخن وقتی تیم بزرگسالان ما با سبکی تمرین می‌کند، تیم‌های رده پایین‌تر به همان شکل کار می‌کنند و حتی نوع گرم کردن تیم‌های پایه به همان شکل است. اگر تیم اصلی با سیستم 3-3-4 بازی می‌کند، تیم جوانان و نوجوانان هم باید با همان سیستم بازی کنند. می‌توان از سرمایه‌هایی که خارج از ایران داریم، استفاده کنیم و یکی مانند حشمت مهاجرانی داشته باشیم و یک روز با افتخار بگوییم با یک مربی داخلی قهرمان آسیا شدیم و به جام جهانی رفتیم. اگر مربی خارجی و اروپایی می‌آوریم، باید تمام این قرار و مدارها را با او بگذاریم تا کنار خودش از مربیان داخلی که پتانسیل بالایی دارند، استفاده کنند.

نباید یک مربی بیاوریم که بعد از چهار بازی به کشورش برگردد
بازیکن سابق تیم ملی و پیشکسوت باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: مربیان زیادی هستند که علاقه دارند هدایت تیم ملی ایران را به عهده بگیرند. علت آن هم کیفیت بالای فوتبالیست‌های ایرانی است که باعث می‌شود مربیان مختلفی علاقه‌مند به هدایت تیم ملی ایران باشند. شنیده‌ام فرناندو هیرو، سرمربی اسپانیا در جام جهانی 2018 علاقه‌مند است به ایران بیاید و حتی یک مربی نامی هلندی به غیر از فن‌مارویک هم ابراز علاقه کرده است. با این حال نباید مربی‌ای بیاوریم که بعد از چهار بازی به کشورش برگردد، بلکه او باید به تیم‌های دیگر هم نفوذ کند و بعد از تیم ملی روی تیم‌های رده‌های دیگر نظارت و کنترل کند. این کار هم با مربیان داخلی که خارج از کشور هستند می‌تواند پیش برود و همین مربیان می‌توانند مربیان داخلی را در کادر خود زیر نظر بگیرند و تجربه خود را به آنها انتقال دهند.

فدراسیون عجله‌ای برای انتخاب سرمربی تیم ملی نکند
هاشمی‌مقدم صحبت‌های پایانی خود درباره انتخاب مربی مناسب برای تیم ملی ایران را مطرح کرد و به تسنیم گفت: تنها چیزی که می‌خواهم مجدداً بگویم، این است که حرف زدن همیشه هست، اما باید تفکر کرد. از فدراسیون می‌خواهم که عجله نکند و با تفکر پیش برود تا ببینند فوتبال ایران به چه چیزی نیاز دارد. باید به سبک فوتبال، فرهنگ، رسانه‌ها، امکانات، وضعیت مالی و تمامی موارد توجه شود. نباید فقط یک بُعد را نگاه کرد و باید تمام ابعاد در نظر گرفته شود تا اشتباهی نکنیم. حتی اگر پروسه انتخاب مربی یکی دو ماه بیشتر طول بکشد، اما تصمیم درستی گرفته شود، ایرادی ندارد. درباره سرمایه فوتبال ایران نباید با عجله تصمیم گرفت.

منبع: تسنیم

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین