ماجرای گوشت و افزایش قیمت آن؛ این قصه سرِ دراز دارد

احمدرضا هدایتی،   3971118122 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
ماجرای گوشت و افزایش قیمت آن؛ این قصه سرِ دراز دارد

این روزها ماجرای گرانی گوشت به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شده و به رغم اقدامات صورت گرفته از سوی دولت محترم برای توزیع گوشت با نرخ مصوب، متاسفانه به‌نظر می‌رسد، همانند برخی از دیگر موضوعات (از جمله؛ قیمت ارز، سکه و خودرو که همچنان بر مرکب گرانی می‌تازند)، قرار نیست معضل جدید اقتصادی کشور نیز به این زودی‌ها برطرف شود.

اگرچه معمولاً و در نهایت، مسئولین محترم طبق روال جاری در چند سال اخیر، با کاهش بخشی از قیمت افزایش یافته، چنین وانمود می‌کنند که با مدیریت صورت گرفته، حباب‌های کاذب شکسته و قیمت‌ها کاهش یافته است، اما بررسی بیشتر ماجرا بیانگر این واقعیت است که این قصه سرِ دراز دارد.

کارشناسان ذیربط دلایل مختلفی را به عنوان عامل گرانی معرفی می‌کنند؛ گروهی انگشت اتهام را به سوی دولت نشانه رفته و سوء‌مدیریت‌ها و ضعف سیستم نظارتی و کنترلی را عامل اصلی گرانی می‌دانند، برخی نیز چرخه تولید تا توزیع را معیوب دانسته و معتقدند تمام مشکلات ناشی از عرضه و توزیع نامناسب است، دسته‌ای دیگر براین باورند که این نابسامانی‌ها ناشی از نقشه دشمنان خارجی و مزدوران داخلی آنها برای تشدید فشارهای اقتصادی به مردم ایران است.

این در حالی است که؛ فائو در گزارش‌های خود، از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه ایران برای خودکفایی کامل در تولید گوشت قرمز سخن می‌گوید و وزیر محترم کشاورزی می‌گوید ایران هم‌اکنون ۹۰ درصد گوشت مورد نیاز خود را داخل کشور تولید می‌کند و با این‌که دولت اعلام کرده برای واردات کالاهای اساسی ارز دولتی تخصیص می‌دهد، در ادامه مشکل را به قاچاق دام و افزایش قیمت ارز ربط می‌دهد.

گزارش‌های رسانه ملی نیز حکایت از انبوه قاچاق سازمان‌یافته توسط دلالان فرصت‌طلب و احتمالاً وابسته به بیگانه دارد، در عین‌حال رئیس کل گمرک ایران می‌گوید: به غلط اعلام می‌کنند که دو میلیون راس دام از کشور قاچاق شده است و مردم را از کمبود گوشت می‌ترسانند و در ادامه می‌افزاید؛ طی چند ماه اخیر، واردات گوشت قرمز گرم دام سبک ۱۸۸ درصد افزایش داشته است، اما با توجه به سیاه نمایی‌هایی که صورت گرفته، سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور با افزایش مواجه بوده است.

فرمانده محترم نیروی انتظامی نیز ضمن اطلاع‌رسانی در مورد افزایش اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با قاچاق دام، معتقد است که حجم قاچاق ناچیز بوده و تاثیر چندانی در افزایش قیمت گوشت نداشته است.

با این حال؛ مرکز آمار ایران اعلام می‌کند، میزان تولید گوشت قرمز در کشتارگا‌ه‌ها نسبت به مدت مشابه در سال قبل، حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

بی‌شک سیستم تامین، تولید و توزیع و همچنین سیستم کنترل و نظارت کشور عاری از عیب و نقص نیست و سایر عوامل مورداشاره نیز می‌توانند در افزایش قیمت‌ها نقش اساسی داشته باشند، اما نکته مهم این است که تغییر قابل توجه و یا اتفاق جدیدی در این بخش رخ نداده است و گوشت به وفور در قصابی‌ها وجود دارد، بنابراین؛ این سوال مطرح می‌شود که چه جیزی باعث شده تا قیمت گوشت افزایش یابد؟

اگر شایعه اقدام عمدی دولت برای افزایش قیمت گوشت به‌منظور جلوگیری از قاچاق دام به خارج از کشور  مطرح نباشد، حتماً این قضیه قطعه دیگری از جورچین (پازل) بیگانگان و مزدوران داخلی آنها برای ایجاد نارضایتی در مردم و یا حاصل تلاش مذبوحانه سلاطین واردات و نیز قاچاقچیان و فرصت‌طلبان بی‌شرمی است که تلاش می‌کنند تا از هر فرصتی برای پرکردن جیب گشاد و شکم سیری‌ناپذیر خود بهره ببرند.

اظهارات یکی از واردکنندگان عمده و گمنام مبنی بر اعلام آمادگی ایشان برای واردات گوشت گرم حلال و کاملاً بهداشتی و استاندارد با نرخ ۲۵۰۰۰ تومان و تهدید ایشان از سوی مافیای واردات گوشت و سایر عناصر ذیربط نیز، بیانگر این واقعیت است که توطئه دیگری در کار است.

بنابراین؛ بار دیگر این پرسش مطرح می‌شود که؛ نقش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در شناسایی عوامل این نابسامانی‌ها چیست؟ آیا واقعاً نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قادر نیستند با حضور در کف بازار و بررسی لایه به لایه و مرحله به مرحله چرخه تولید، توزیع و مصرف (اعم از؛ مصرف‌کننده، توزیع‌کننده، واسطه‌ها یا دلالان، تولیدکنند‌گان، واردکننده‌کنندگان و سایر عوامل ذیربط دولتی و غیردولتی)، سرشاخه‌ها و ریشه‌های این نابسامانی‌ها را کشف و شناسایی کنند؟

نقش قوه مقننه و قوه قضائیه و به‌ویژه دولت محترم در قانونگذاری اصولی، مدیریت و به‌خصوص نظارت و کنترل بر چرخه تولید و توزیع و برخورد با متخلفین چیست؟

آیا واقعاً برای دولت محترم تدبیر و امید این امکان وجود ندارد که قبل از بروز مشکلات و به‌منظور جلوگیری از وقوع این‌گونه ناهنجاری‌ها، با برگزاری جلسات مشترک با حضور مسئولین یا نمایندگان افراد حقیقی و حقوقی ذیربط و موثر در چرخه تولید، تامین و توزیع (در بخش‌ها و موضوعات مختلف)، در اولویت اول از بروز این ناهنجاری‌ها جلوگیری و در صورت بروز، علل و ریشه‌های اصلی را بررسی و اخلالگران را شناسایی و به محاکم قضائی معرفی نماید؟

کلام آخر این‌که؛ وقتی هماهنگی بین قوای سه‌گانه و حتی هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط در قوه مجریه برای حل مشکلات در حد شایسته و تاثیرگذار نیست، آیا مردم حق ندارند، القائات و شایعات منتشر شده از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی را باور کنند؟

 

 

منبع: فارس

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۶۴۳۴۴۱۶:۲۶:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
دولتی که حتی توان تامین گوشت مورد نیاز مردم را ندارد واقعا;نوبر است !
عرب نژاد۷۶۶۴۲۳۱۲:۳۱:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
برادر من اینا همش توطئه دشمنان قسم خورده است فریب نخورید استقامت کنید تا از این ازمون سر بلند خارج بشیم روز 22 بهمن یادتون نره که دشمنان دارن نگاه میکنند تا امادگی ما را بسنجن
ناشناس۷۶۴۳۴۹۱۶:۲۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
افزایش قیمت گوشت و کمبود آن نشانه سوء مدیریت دولت است وگرنه وقتی دلار 4200 تومانی برای واردات گوشت تخصیص داده شده چرا باید قیمت گوشت در ماه های اخیر سه برابر بشود ؟!
رضا۷۶۵۶۸۸۱۸:۴۸:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اخوی ایا نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان است؟این ارز کجاست که ماهم بخریم؟این نوع نمایشهای پوپولیستی فقط سبب رانت خواری و اتلاف منابع ملی می شود.برادر بفهم که قیمت هر کالایی در هر جای جهان عبارت است از قیمت جهانی ان ضربدر فیمت ارزهای جهانی یا معادل محلی این ارز به نرخ تبادل ازاد که همان نرخ ازاد است حالا خودت بگو گوشت ۶ دلاری با دلار ۱۲ هزار تومانی و هزینه های حمل یخچالی در کشتی و جاده و سود شبکه توزیع چند می شود؟
ناشناس۷۶۴۳۵۳۱۶:۳۱:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
آنهایی که زمان انتخابات شعار می دادند به عقب بر نمی گردیم !!! حالا تحویل بگیرند به زمان گوشت یخی و صف در زمان جنگ تحمیلی برگشتیم !
سروش۷۶۴۳۵۴۱۶:۳۳:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
.. بابا هر کاری عرضه میخاد تخصص میخاد
ناشناس۷۶۴۳۵۸۱۶:۳۴:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
با دولت روحانی به دوران صفویان بازگشتیم زیرا مردم همه در صف سبدکالا و سکه و دلار و پراید و تیبا و مرغ و گوشت هستن !
ناشناس۷۶۴۸۳۷۲۳:۵۶:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
بعید می دونم چیزی از تاریخ بدونی
ناشناس۷۶۴۳۶۹۱۶:۴۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
خبرگزاری دولتی ایرنا ، پیشنهاد مصرف حبوبات به جای گوشت داده.. با مذاکره با کدخدا و بتن ریزی در صنعت هسته ای ، قرار بود چلوکباب بخوریم ، حالا نسخه نخود و لوبیا می پیچن!!
ناشناس۷۶۴۳۸۴۱۶:۴۸:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
.... عمق استراتژیک ایران فقر و بیکاری و رکود مرزهای شمال و جنوب شهرها و استانهاو بازار شهرهای خودمان است. فقر است که به مانند مرداب باعث فرصت طلبی انهایی شوند که می خواهند از این فقر استفاده کنند و باز مسئولان ...
ناشناس۷۶۴۳۸۸۱۶:۵۱:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
خودت فهمیدی چی گفتی...
ناشناس۷۶۴۳۹۲۱۶:۵۴:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
این همه سروصدا کردن که از امروز توزیع میکنند ولی هیچ خبری نشد گویی دروغگویی شده یک رویه
ناشناس۷۶۴۳۹۴۱۶:۵۶:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
بله سلطان های گوشت نخواهند گذاشت چون خودشون هستند
ناشناس۷۶۴۳۹۸۱۷:۰۰:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
با تصمیم اخیر دولت مبنی بر واردات گوشت با ارز نیما گوشت حداقل 250 درصد گران خواهد شد چرا که دولت به جای ارز 4200 تومانی که بودجه آن در سال 97 و 98 تخصیص داده شده است اقدام به واردات با ارز نیما که بالای ده هزار تومان است می نماید که یعنی گوشت یخ زده برزیلی که الان 29000 تومان است برابر با 70000 تومان خواهد شد. بابت این موارد باید دولت را شکر کرد
ققنوس۷۶۴۴۱۷۱۷:۱۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
من از جمله وزیر که در جواب گرانی گوشت قرمز و مرغ گفت که خدارو شکر کنید که هست خیلی نسبت به اینده ایی که در پیش داریم نگران شدم !!!!! خدا کنه صحبتشان فقط از روی عصبانیت بوده باشه
ناشناس۷۶۴۴۲۰۱۷:۱۷:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
برای ما مثل روز روشنه همانند کلیه کالاهای دیگه این کار وگرونی ها توسط خود دولت صورت میگیره .
ناشناس۷۶۴۸۵۷۰۰:۰۷:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
کاسبان گوشت
ناشناس۷۶۴۴۳۷۱۷:۳۶:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
مافیای گوشت دست یک خانواده چند نفره است که دیگر حتی مردم عادی هم پی برده اند چه کسانی هستن اینکه نیروهای اطلاعاتی این موضوع را پیگیری نمیکنند متاسفانه ...
ناشناس۷۶۴۴۵۴۱۷:۵۳:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اقتصاد علم است وعالمان آن در غرب چون کشور ما در اساس سیستم سرمایه داری ‌ومالکیت شخصی محترم شمرده می‌شود پس مانند فوتبال فقط از طریق ارتباط وتعامل با غرب بله غرب می‌شود پایه های اقتصاد پویا را ساخت والاکپی ایده لوژیهای شکست خورده سوسیالیستی درمان کار نیست
ناشناس۷۶۴۷۴۶۲۲:۲۱:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
سیستم سرمایه داری لیبرالیستی هم شکست خورده بعنوان مثال فرانسه قابل ذکر است.
ناشناس۷۶۴۴۷۱۱۸:۱۱:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
دولت هیچ ساز و کاری برای جنگ اقتصادی در نظر نگرفته است دولت باید سریعا سیستم کوپنی از طریق کارت بانکی سرپرستان خانواده ها طراحی تا هر کالایی دچار بحران شود سریعا در توزیع دخالت و انرا سامان دهد
غلامی۷۶۴۴۹۸۱۸:۳۲:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
این‌دولت کدوم کار رو‌ انجام داده یا درست انجام داده که توزیع گوشت و‌ کنترل قیمتها رو درست انجام بده
الف ر۷۶۴۵۲۰۱۸:۵۰:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
واقعا مسئولان نمیدانند اینگونه توزیع یارانه ای 40در صدش هم به اهداف یعنی بدست مصرف کننده نمیرسد ؟؟؟ تو این کشوری که ادعای میشه ما ماهواره به فضاء میفرستیم مسولانش این را نمیدانند خیلی عجیب!!! من بعنوان یک بازنشسته در شهرستان موفق نشدم حتی 100 گرم از این گوشت یارانه ای چه مرغش و چه گوشتش را بگیریم
ناشناس۷۶۴۵۵۸۱۹:۱۱:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اگه قاچاق نمیشه پس کجا میره ؟
ناشناس۷۶۴۶۰۳۱۹:۵۲:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اره دولت محمود بد بود شماها خوب!
ناشناس۷۶۴۶۰۷۱۹:۵۶:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
مشکلات اقتصادی حال حاضر ایران از تحریم هاست . ...مگه میشه به یک باره و بعد از اعمال تحریم ها ، تمام مدیران ما دچار سوء مدیریت شوند . ؟! مدیریت خودرو ، سوء مدیریت شده !!! مدیریت مرغ ؛ سوء مدیریت شده !!! مدیریت قطعه خودرو ؛ سوء مدیریت شده !!! مدیریت پای مرغ... مدیریت میوه ..... و قص علی هذا
ناشناس۷۶۴۶۲۳۲۰:۰۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
دولت زورش به مافیاها نمیرسد
ناشناس۷۶۴۶۹۱۲۱:۳۰:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
باید یک دولت منظم و کاری مثل قالیباف سر کار بیاید نه این دولت پیر و تنبل و خسته و وزرای تَکراری که خیلی ساله دارند سو ٕ مدیریت می کنند.
پیرنیا۷۶۴۹۴۴۰۴:۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
مثل اینکه خیلی به قالیباف علاقه داری یاد ساختمان پلاسکو قطع درختان و تبدیل باغات به برجها و فروش تراکم ضرب و شتم فروشندکان دوره گرد اهدا املاک نجومی به نور چشمی ها و صد ها بریز و بپاش در دوره این بابا را از یاد نبر.........
ناشناس۷۶۴۹۵۶۰۶:۰۶:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
ایشون همون شهردای را که آباد کرد برای هفت پشتمون کافیه!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۷۶۴۹۷۹۰۸:۰۸:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
آقا من سلطان گوشت هستم هرچه گوشت بود کباب کردم دلتون بسوزه
ناشناس۷۶۵۲۲۰۱۱:۵۴:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
بسیار ایده آله که هرچیز ی ارزان و به وفور باشه وسبک زندگیمان را خودمان اتتخاب کنیم ولی با توجه به اینکه مردم بسیاری از کشورها به طور کل گوشت را از سبد غذایی خود حذف کرده اند آنهم به دلایل کاملا علمی ، به خصوص در بین افراد تحصیل کرده این امر بیشتر دیده می شه ، به نظرم بد نیست ما هم ازین فرصت استفاده کنیم و عادت غذایی خود را کمی تغییر دهیم ، هم آرامش روانی پیدا میکنیم چون خود را ازین جنجال ها و هول زدن ها دور کرده ایم ، هم فضا را برای دلالان و سود جویان بازتر نکرده ایم
ناشناس۷۶۶۸۴۷۱۸:۰۱:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
میشه بگید چی بخوریم؟! در کشورهایی که حذف کردند غذاهای دریایی سالم و ارگانیک حبوبات و میوه سالم آجیل و... را جایگزین کردن همه این موارد هم مثل گوشت 3 برابر شده بهترین توصیه نخوردن ....
ناشناس۷۶۶۱۰۳۰۸:۰۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
هم وطن، عزیز، به والله یه هفته گوشت نخوریم هیچیمون نمیشه. چرا با هول زدن و ترس از قحطی به آتش بحران سوء مدیریت دولت می دمیم.
جانباز 70 دصد۷۶۷۴۴۴۰۸:۲۷:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
دادن یارانه (سوبسید ) بزرگترین اشتباه 40 ساله اخیر و البته قبل از آن هم می باشد تا زمانیکه ثروت و اقتصاد در کشور تعادل داشت این ضعف پنهان بود اما اکنون که فشار اقتصادی و رکود و تحریم و .... گلوگاه کشور را می فشرد نمود عینی پیدا کرده و واقعیت بروز نموده است نگاهی به کشورهای همسایه اطراف خودمان بیاندازییم پاکستان و افغانستان و ترکیه و عراق را می گویم اینها نیز دچار مشکلات اقتصادی خود می باشند اما به لحاظ آزاد سازی قیمتها مردمشان خود را باشرایط وفق داده اند اما مردم عادت کرده اند که هر چیزی را با قیمت یارانه ای بگیرند . یارانه فساد تولید کرده است و همانند ویروس همه ارکان جامعه را در برگرفته ... کار بجایی رسیده است که مردم کشورهای همسایه برای خرید اجناس یارانه ایی به شهرهای مرزی مان هجوم می اورند و ارزاق و سوخت مربوط به آن شهر را می خرند ومی برند ( تحت عنوان بسیار کاذب گردشگر ) اینها غارتگر هستند نه گردشگر .... راه درست را بیابیم سخت است اما یکبار برای همیشه خواهد بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین