وضعیت دندانپزشکی کشور بحرانی است

گروه اجتماعی الف،   3971118049 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه شرایط فعلی برای جامعه دندانپزشکی بسیار دشوار است، گفت: با افزایش قیمت تجهیزات و مواد مصرفی، حیات اقتصادی دندانپزشکان را دچار مشکل ساخته است.

به گزارش مهر، بهنام عباسیان، با اشاره به اینکه دندانپزشکان تنها گروهی هستند که علاوه بر دانش علمی خود برای درمان بیماران نیازمند مواد و تجهیزات هستند، افزود: دولت موظف است برای تامین سلامت دهان و دندان آحاد جامعه مواد مصرفی ضروری و روتین را با ارز دولتی مهیا نموده و در اختیار دندانپزشکان قرار دهد اما این مواد و تجهیزات تا به دست دندانپزشکان برسد چند برابرقیمت واقعی خود می شود.

وی، افزایش قیمت مواد مصرفی و تجهیزات را به ضرر جامعه دندانپزشکی بویژه بیماران عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت مواد مصرفی بطور منطقی باید میزان تعرفه های دندانپزشکی برای ترمیم هر دندان افزایش یابد اما از آنجا که جامعه دندانپزشکی در مقابل سلامت بیماران خود را مسئول می داند با همان تعرفه های قبلی به درمان بیماران می پردازد و از جیب خود سوبسید پرداخت می کند.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: با افزایش قیمت مواد مصرفی و به تبع آن بالا رفتن هزینه های درمانی حوزه دندانپزشکی میزان مراجعات به مراکز دندانپزشکی و مطب های خصوصی کم شده و این شرایط برای بیماران مشکلاتی را بوجود آورده و گردش اقتصادی را در این حوزه بویژه برای دندانپزشکان جوان با مشکلات متعددی مواجه می کند.

عباسیان اظهار کرد: درصد قابل توجهی از سلامت آحاد جامعه به دندانپزشکی مربوط است که مستلزم سرمایه گذاری دولت در این بخش است اما متاسفانه تاکنون برنامه ریزی مطلوبی از سوی سیاستگذاران امر در این حوزه انجام نشده است.

وی به آسیب شناسی مشکلات مدیریتی و اجرایی حوزه های مختلف دندانپزشکی اشاره کرد و گفت : جامعه دندانپزشکی امروزه با مسائل و مشکلات متعددی نظیر بحران مواد و تجهیزات ، بیکاری فارغ التحصیلان جوان ، عدم توزیع مناسب جغرافیای کاری دندانپزشکان ، عدم انگیزه شغلی به خصوص در مناطق محروم روبروست که قطعا از ادامه این روند مردم شریف کشورمان زیان خواهند دید و از ارائه خدمات مطلوب بهره مند نخواهند شد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ضمن بیان ضرورت تعامل مناسب میان ارکان تصمیم گیری و اجرایی درحوزه دندانپزشکی بیان کرد: عدم تعامل مناسب میان این ارکان قطعا مشکلات موجود را به بحران تبدیل خواهد کرد و راه برون رفت از این معضل ایجاد مرکز امور دندانپزشکی و سلامت دهان وزارت بهداشت است که تمام بخشهای اجرایی و سیاستگذاری درحوزه دندانپزشکی در آن تجمیع گردد. این رویکرد باعث ایجاد یک بستر سالم و بدون موازی کاری خواهد شد.

عباسیان خاطرنشان کرد: لازم است که در بدنه وزارت بهداشت مدیرانی که خود دندانپزشک هستند حضور داشته و نظرات جامعه پزشکی را برای ارتقای سلامت دهان و دندان مردم و رفع مشکلات این حوزه بکار گیرند.

به گفته وی، عدم تعامل مناسب بیمه ها با دندانپزشکان و مراکز دندانپزشکی مشکل بزرگ دیگری است که نیاز فوری توجه مسئولین به این مهم را میطلبد چرا که با روند فعلی پوشش خدمات توسط بیمه ها هر دو ذینفع قضیه یعنی بیمار و پزشک متضرر می شوند.

عباسیان تصریح کرد: نیازمند گایدلاین های علمی از سوی وزارت بهداشت با محوریت حمایت بیمه های پایه هستیم و برای پشتیبانی از این گایدلاین ها حمایت سایر ارگان های دولتی نیز لازم است.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی در جامعه ما لوکس محسوب می شود، اظهار کرد: صنعت بیمه باید درحوزه بهداشت دهان و دندان ورود کرده و با پوشش بیمه ای خدمات سطح یک و دو از گسترش بار بیماری هایی که منشا آن دهان و دندان است جلوگیری کند زیرا بسیاری از افراد به دلیل هزینه های بالای خدمات دندانپزشکی از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کرده و حاضر به از دست دادن یعنی کشیدن دندان خود هستند.

عباسیان گفت: در شورای عالی سازمان نظام پزشکی مشکلات را به صورت مصوبه به وزارت بهداشت منتقل می کنیم و همراه با سایر همکاران از حقوق مردم و دندانپزشکان حمایت می کنیم اما قدرت اجرایی نداریم و تنها بیانگر مشکلات موجود هستیم.

وی در پایان به بحث مالیات وضع شده برای دندانپزشکان که هیچ تناسبی با درآمد آنان ندارد، اشاره کرد و یادآور شد: مشکلات نو پدیداری چون عوارض شهرداری به معضل کسالت آور این روزهای دندانپزشکان تبدیل شده است که زمینه را برای بی انگیزگی، افسردگی و پدیده مهاجرت همکاران این حوزه فراهم می آورد و طبیعی است که آسیب دیدگان اصلی در این شرایط مردم بخصوص قشر ضعیف جامعه که نیاز مبرم به خدمات دندانپزشکی دارند ، هستند که از دسترسی به خدمات مناسب و مطلوب با معیارهای فنی و علمی بهداشت دهان و دندان که از ملزومات اساسی پیشرفت یک جامعه هست ،بی بهره خواهند ماند.

دیدگاه کاربران

پیمان۷۶۳۹۰۰۱۱:۰۶:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
دندان پزشک ها درآمدشان بسیار بالاست و باید کمتر بشه. همین شلختگی های اقتصادی هست که اقتصاد رو بهم ریخته.
ناشناس۷۶۴۶۰۰۱۹:۵۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
برادر من دندان پزشک هست. سال 95 فارغ التحصیل شده متوسط دریافتی اش حدود 17 تومنه. چند ماه پیش یه خونه خرید و البته یه خودرو هم ثبت نام کرده. من ورودی مهندسی سال 73 دانشگاه علم صنعت هستم. تا ارشد ادامه دادم. حقوقم الان 6 تومن هست.
ناشناس۷۶۴۸۳۲۲۳:۵۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اقا شما تعرفه رو صد برابر کن وقتی منه مهندس با 5 سال سابقه کار توانایی ندارم برم دندونم رو درست کنم چه فرقی برام میکنه اینقدر لیدوکائین زدم که کل لثه هام بی حس ان. فردا پس فردا هم میخام برم بکشم
ناشناس۷۶۳۹۰۳۱۱:۰۶:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
حیات اقتصادی دندانپزشکان مهم است یا مردم؟
رضا۷۶۳۹۴۳۱۱:۱۷:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
ای کاش این صنف پزشکان و دندان پزشکان اینقدر غصه مردم و اقشار ضعیف رو نخورند و یه کم هم به فکر خودشان باشند!!!
ناشناس۷۶۴۰۹۷۱۲:۰۵:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
عزیز جان درامد دندانپزشک بعضا از پزشکان جراح نیز بیشتر است در حالی که سختی تحصیل و کار این دو اصلا قابل قیاس نیست. بنده پزشک عمومی هستم و درامدم به قدری نیست که بتونم دندونامو درست کنم. اکثر پزشکان درامد متوسطی دارند
ناشناس۷۶۴۸۲۸۲۳:۴۷:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
بله. منم حرف این پزشک عمومی رو تایید میکنم بنده کارمند یک درمانگاه کوچک در یک شهر 30 هزار نفری هستم دریافتی یک دندان پزشک عمومی تازه کار کمتر از 15 تومن نیست. در حالی که پزشکان عمومی شاغل در مرکز ما میانگین 10 تومن دریافتی دارن و حتی مسئول فنی که خودش پزشک عمومی و 13 سال سابقه کار هست 16 تومن میگیره در ضمن میانگین دریافتی 4 دندان پزشک مرکز ما بین 15 تا 46 تومنه. این 46 تومن بیشترین مبلغی بود که من دیدم پرداخت شد. مربوط به دو ماه پیش
ناشناس۷۶۴۸۳۰۲۳:۵۰:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
دکتر جان الان بهترین موقع هست جواب دیفالت امثال خودت رو که در پاسخ به اعتراض به حقوق های ناعادلانه تون میگین رو به خودتون تحویل بدیم " بهتره دست از حسادت بردارین . شما اگه می تونستی دندون پزشکی قبول میشدی. در مقابل دندان پزشکان فرهیخته شما یه مشت عوامی. حسود. چشم دیدن حقوق به حق دندون پزشکا رو نداری. اونوقتی که دندون پزشک داشت درس میخوند تو چکار میکردی:)))))"
ناشناس۷۶۴۸۵۱۰۰:۰۳:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
درآمد متوسط پزشک عمومی: 8 تومن+کارانه
ناشناس۷۶۴۰۴۹۱۱:۴۹:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
بمیرم برای دندانپزشک ها که اینقدر مظلوم واقع شدن. همه جای دنیا و از جمله ایران درآمد دندانپزشک ها نجومی هستش به جز تعرفه ویزیت هم هیچ تعرفه دیگه ی مصوب هم ندارن و هر کدوم هر چقدر گرفتن هستش. وقت دادن مالیات رسیده این حرفها رو میزنند وگرنه قیمت های دندانپزشکی هر ساله افزایش پیدا کرده و همیشه زیاد شده. باید مثل کارمند ها و کارگرها مالیات بدن فرار مالیاتی نکنن و این حرفها نخ نما شده .
ناشناس۷۶۴۰۷۰۱۱:۵۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
وضعیت کارگران و کشاورزان بحرانیست. دندانپزشکان شلوغش نکنند.
ناشناس۷۶۴۲۰۰۱۲:۴۶:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
... َتر از این قشر پزشکان وجود نداره...
ناشناس۷۶۴۲۲۷۱۳:۰۸:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
الان در شرایط حاضر و در تدوام همیشگی شرایط حاضر چه چیزی تو مملکت بحرانی نیست ؟؟!!
ناشناس۷۶۴۳۳۹۱۶:۱۷:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
دندان پزشک خارجی وارد کشور کنید به ... که مهاجرت کردند
ناشناس۷۶۴۴۵۶۱۷:۵۴:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
هنوزم نمیصرفه براتون؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! متاسفانه پزشکان دائم ناله میکنن و دنبال پولن
ناشناس۷۶۴۸۸۲۰۰:۲۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
کافیه برای یه کار ساده مثل جرمگیری به چند تاشون زنگ بزنین تا ببینین هر کس برای خودش تعرفه ای دارد و پایبندی به تعرفه های مصوب خیلی ضعیف است. معلوم نیست کی مسئوله اندک نظارتی روشون داشته باشه تا هر کس به دلخواه از مردم پول نگیره. حرفهایی که ما از این قشر میشنویم خیلیهاش در خصوص واقعی کردن تعرفه ها یا همون افزایشه و اصلا تو فکر نظارت و قانونمندی نیستن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین