متهمان اصلی نارضایتی‌های امروز/ چرا مردم ایران از امنیت اقتصادی برخوردار نیستند؟

محسن زنگنه،   3971117196 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
متهمان اصلی نارضایتی‌های امروز/ چرا مردم ایران از امنیت اقتصادی برخوردار نیستند؟

طی روزهای اخیر به بهانه فرا رسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، آمارها و گزارشات متعددی در زمینه دستاوردهای جمهوری اسلامی طی چهار دهه عمر خود، توسط دستگاه‌ها، نهادها، سازمان های متولی و نیز موسسات فرهنگی و اندیشکده ها و پژوهشکده ها منتشر می‌گردد.

همه این گزارشات که بر اساس واقعیات موجود و اکثرا آمار و اطلاعات مراکز علمی بین المللی است حکایت از بهبود قابل توجه شاخص های مختلف در حوزه های فرهنگی ، اقتصادی، سلامت ، آموزش و پژوهش ، کشاورزی، صنعت ،بازرگانی، علم و فن آوری و ... می باشد.

شاخص امید به زندگی طی این چهل سال حدود ۲۰ سال افزایش یافته و از مرز ۷۵ سال گذشته است و همه اینها یعنی بهبود قابل توجه وضعیت زندگی ایرانیان و قرار گرفتن در زمره کشورهای خوب و بالاتر از متوسط جهانی؛ اما وقتی قدم در شهر می گذاری یا با خانواده و دوستان و یا همکاران به صحبت مینشینی، عدم رضایت مردم را می بینی و اینکه اکثر آنها نسبت به وضعیت موجود منتقد هستند.

خانواده ها از سنگینی بار زندگی و عدم امکان تامین هزینه ها می گویند و کارافرینان و تولید کنندگان از کسادی بازار و سود ده نبودن کسب و کار می نالند. دانشجویان و جوانان از آینده کاری خود نگرانند و پدران از بیکاری جوانان خود، شکایت می کنند. معلمان و کارمندان و کارگران و حتی اساتید دانشگاه از تنگی معیشت و عدم تناسب دخل و خرج نالان و گله مندند.

چرا ؟ آیا مگر نه این است که شاخص‌های اقتصادی، وضعیتی به مراتب بهتر را برای مردم ایران نسبت به خیلی از کشورهای دیگر، نشان می دهد؟ پس چرا مردم رضایت مورد انتظار را ندارند؟

پاسخ به این سوال، جنبه های گوناگون دارد. برخی، علل فرهنگی و ویژگی های شخصیتی مردم ایران را در بزرگ نمودن ایرادات و کاستی ها ، موثر می دانند. عده ای دیگر فاصله بین انتظارات و واقعیت ها را عامل گله مند بودن مدم معرفی می کنند. برخی دیگر، تبلیغات سوء دشمنان در سیاه نمایی وضعیت موجود و بالابردن توقعات و انتظارات مردم را دلیل اصلی این امر برمی شمرند و تقصیر را بر گردن رسانه های تبلیغاتی آن طرف آب می اندازند.

جناح های مختلف سیاسی نیز در هر برهه ای، ناکارآمدی جناح بر سر کار را ، عامل وضعیت نابهنجار معیشتی و در نتیجه شکایت مردم می دانند. برخی دیگر نیز ، به این مساله ایدئولوژیک نگاه می کنند و دین و حکومت دینی و دستگاه حوزه و روحانیت را عامل نارضایتی مردم می شمرند و بالاخره کسان دیگر دلایل دیگر؛ البته عده دیگری هم هستند که عوامل اقتصادی از جمله سیاست ها ، ساختارها و مدیریت اقتصادی را موجب بوجود آمدن این وضع می دانند.

حال باید ابتدا به این سوال پاسخ گوئیم که آیا اصولا، وضعیت معیشت و اقتصاد مردم بد است؟ یا اینکه این عدم رضایت صرفا یک احساس است و واقعیت خارجی ندارد؟

جواب؛ هر چند قطعا رسانه‌های بیگانه و برخی مخالفان نظام جمهوری اسلامی در تلاشند تا احساس نارضایتی و گله مندی را در جامعه تشدید نمایند و بنحوی سیاه نمایی نمایند، اما واقعیت کف میدان حکایت از عدم تناسب دخل و خرج مردم و وجود تنگناها و مضیقه در امر معیشت و اقتصاد است.

وضعیت کسب و کار ، میزان درامد و هزینه خانوار بخصوص در دهک های متوسط و پائین ، همخوانی ندارد. علاوه بر آن بی ثباتی اقتصادی نیز بر نگرانی خانواده ها و بخصوص جوانان می افزاید.

سوال دوم این است که دلیل این امر چیست ؟ چرا مردم ایران از یک امنیت و آرامش اقتصادی برخوردار نیستند؟

جواب؛ فارغ از دلایل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و یا فشارها و تحریم های خارجی ، به عقیده نگارنده، دو دلیل عمده برای این نارضایتی وجود دارد. این عوامل که متهمان اصلی وضعیت امروز کشور هستند عبارتند از نظام بانکی و نیز طلای سیاه، یعنی نفت. کشف نفت در ایران، موجب پدید آمدن درآمدی غیر قابل تصور برای دولت های ایران شد.آمار تولید و صادرات نفت ایران نشان می دهد که تولید در سال 1296 به میزان پنج هزار بشکه در روز بوده که در سال 1329 به 664 هزار بشکه می رسد.

در ۱۰ سال قبل از انقلاب ۵۶-۱۳۴۷ نیز  ظرفیت تولید نفت ایران به ترتیب ۲.۱۳ - ۲.۶ - ۲.۴۸ - ۳.۳۷ - ۳.۸۲ - ۴.۵۳ - ۵.۰۲ - ۵.۸ - ۶ - ۵.۳۵ - ۵.۸۸ میلیون بشکه در روز بوده و متاثر از این ظرفیت تولید، صادرات نفت نیز به ترتیب به ۱.۹ -۲.۱ - ۲.۳۵ - ۲.۸ - ۳.۳ - ۴ - ۴.۵ - ۵.۲ -۵.۳ - ۴.۶ و ۵.۲ میلیون بشکه در روز رسید؛ یعنی چیزی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار نفت در این مدت صادر و درآمد ارزی آن در اختیار دولت های وقت قرار گرفت.

با پیروزی انقلاب اسلامی هر چند به دلایل مختلف، ظرفیت تولید و بالطبع صادرات نفت کاهش قابل ملاحظه ای یافت اما باز هم به سبب افزایش قیمت نفت، نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد دلار ، صادرات طی ۴۰ سال گذشته صورت پذیرفت و از سوی دیگر، افزایش چند صد درصدی قیمت دلار طی این سالها، درامد ریالی قابل توجهی را برای دولت ها رقم زد.

این درآمد هنگفت نفتی، باعث فربه شدن دولت‌ها و شرکت‌های دولتی گردید و عملا ۸۰ درصد اقتصاد کشور را دولتی نمود و همین امر اولین عامل ایجاد وضعیت اقتصادی امروز کشور می باشد. عدم رقابت پذیر شدن صنایع مادر مانند خودروسازی ، افزایش رانت خواری و سوءاستفاده های اقتصادی، ظهور و بروز طبقه مدیران سرمایه دار و پدیده آقا زادگی، خویشاوند سالاری به جای شایسته سالاری و افزایش بده بستان های اقتصادی ، انحصار واردات و تجارت اکثر کالاهای اساسی و بسیاری از ناهنجاری های دیگر، معلول وجود اقتصاد نفتی و فربه شدن دولت‌ها و سازمان ها و شرکت های وابسته است.

این امر باعث گردیده تا امروز بخش اعظم بودجه کشور ، صرف پرداخت حقوق و هزینه های جاری دولت گردد و بخش ناچیزی از آن به  امور عمرانی و زیربنایی اختصاص یاید. در هر کشوری، بزرگ شدن بدنه دولت و فربه شدن شرکت های دولتی و نیمه دولتی زمینه های رانت و سوء استفاده را فراهم می آورد و همین امر، نارضایتی مردم و کاهش سرمایه اجتماعی دولت را سبب می گردد.

عامل دوم در بوجود آمدن نارضایتی عمومی ، وجود تورم بالا در کشور است که عامل بخش اعظم آن، نظام بانکی می‌باشد. تورم در ایران از اواخر دهه ۴۰ و آغاز دهه ۵۰ و با افزایش درآمدهای نفتی، شیب صعودی به خود گرفت و بعد از انقلاب نیز به جز سال های معدودی، همواره نرخ های دو رقمی را به خود دیده است به نحوی که گاه تا مرز ۵۰ درصد پیش رفته است و در همین حال در برخی از کالاها ، نرخ رشد بیش از ۱۰۰ درصد را نیز تجربه نموده است.

تورم بالا و افزایش بیش از حد قیمت ها طی یک سال موجب می گردد تا خانواده ها علی رغم یک سال تلاش و کسب درآمد، نه تنها به برنامه های خود در خرید خانه و اتومبیل و ... نزدیک نشوند بلکه در پایان سال ، فاصله خود را با برنامه های مد نظر بیشتر ببینند. تورم بالا و افزایش قیمت کالاهای مختلف، موجب بی ثباتی اقتصادی و برهم زدن آرامش روانی جامعه می گردد و این امر ، نارضایتی و گله مندی عمومی جامعه را در پی دارد .

بخش اعظم این تورم به جهت سیاست های بانک مرکزی و عملکرد بانک ها در خلق بی رویه نقدینگی است . بالا رفتن هزینه های تولید به جهت تسهیلات گران قیمت بانک ها در جهت تولید و سرازیر شدن اعتبارات به سمت دلالی و امور غیر مولد، موجب بالارفتن قیمت کالا ها و نیز تلاطم در بازارهای مسکن، خودرو، طلا ، سکه و ارز می شود. بنابراین به طور مختصر می توان اقتصاد نفتی و نظام بانکی را دو عامل بوجود آمدن نارضایتی اقتصادی در جامعه دانست.

 

 

منبع: صبح نو
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۶۲۹۴۹۱۹:۰۱:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
در 40 سالگی انقلاب باید قانون از کجا اورده ای پیاده شود تا کمی توازن اقتصادی در جامعه برقرار شود
ناشناس۷۶۲۹۸۲۱۹:۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
یعنی نارضایتی مردم فقط اقتصادیه ؟؟ مردم از تبعیض و پارتی بازی و فساد و رانتخواری و محدودیت های اجتماعی سلیقه ای ناراضی نیستند ؟؟
ناشناس۷۶۲۹۸۴۱۹:۱۵:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
تحریم های فلج کننده از سال 91 شروع شد و باعث افزایش قیمت دلار از 900 به 3800 تومن شد و بعد از شروع مذاکرات قبل از برجام کمی سبک شد و فشار روانی کم شد دلار به 3400 کاهش یافت ولی با خروج امریکا دوباره شدت گرفته و دلار تا 19 هزار تومن افزایش یافت
ناشناس۷۶۴۳۳۷۱۶:۱۶:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
بعد از اعمال مجدد تحریم ها در آبان ماه 97 دلار از 19000 به 12000 سقوط کرد.
ناشناس۷۶۴۶۹۵۲۱:۳۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
لطفا تاریخ را تحریف نکن سال ۹۲ و قبل از تغییر دولت، دلار اندکی بیشتر از ۳۰۰۰ شده بود و اوایل تغییر دولت هم تا کمتر از ۳تومن رسید که با مصاحبه سیف روند نزولی آن متوقف شد. پس افت قیمت هیچ ارتباطی با مذاکره و برجام نداشت افزایش چند برابری فعلی هم هیچ ارتباطی با خروج امریکا از برجام نداره زیرا تحریمهای امریکا از آبان امسال بازگشت اما قیمت دلار بعد از حوادث دی سال قبل جهش داشت اما بعضی از مسئولین دوست دارند اینها را مرتبط نشان دهند چه منافعی دارند باید از خودشان پرسید معمولا دور دوم همه دولتها این افزایش چند برابری را داشتیم و پس از آن تا چند سال ثبات نسبی حاکم شده پس ثبات بعد از ۹۲ ربطی به این دولت نداشت و طبیعی بود
ناشناس۷۶۲۹۸۵۱۹:۱۶:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
نقدینگی چطور زیاد شد ؟ طرح مسکن مهر چند هزار میلیارد تومان پول در جامعه ریخت ؟ هر سال چند هزار میلیارد تومن یارانه پرداخت میشه ؟
ناشناس۷۶۲۹۸۹۱۹:۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
نقدینگی در بانک ها بود و مشکلی نداشت با شروع تحریم و احساس خطر مردم از بانکها خارج شد و باعث افزایش قیمت سکه و دلار و ... شد . مشکل تحریم بعد نقدینگی
ناشناس۷۶۲۹۹۱۱۹:۱۸:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
تا زمانی که تندروها مثل زمان احمدی نژاد شعار بدهند و تهدید کنند این روند ادامه داره
ناشناس۷۶۴۶۹۸۲۱:۳۵:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اگر آنها نبودند که الان یا مثل لیبی بودید یا مثل آنهایی که امریکاییها گاو شیرده خودشان میدانند
ناشناس۷۶۲۹۹۸۱۹:۲۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
تحریم های بانکی و نفتی که از سال 90 تا 97 با آن دست و پنجه نرم می کنیم در طول تاریخ بی سابقه بوده است .
ناشناس۷۶۳۰۰۰۱۹:۲۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
حقوق های نجومی که رسیدگی نشد قانون منع بکار گیری مدیران هم که اجرا نشد قانون از کجا اورده ای هم که اجرا نشد اینها باعث نارضایتی مردم است
ناشناس۷۶۳۰۰۱۱۹:۲۱:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مشکلات اقتصادی حال حاضر ایران از تحریم هاست . و بعضیا دارن اشتباه آدرس میدن مگه میشه به یک باره و بعد از اعمال تحریم ها ، تمام مدیران ما دچار سوء مدیریت شوند . ؟! مدیریت خودرو ، سوء مدیریت شده !!! مدیریت مرغ ؛ سوء مدیریت شده !!! مدیریت قطعه خودرو ؛ سوء مدیریت شده !!! مدیریت پای مرغ... مدیریت میوه ..... و قص علی هذا
رضا۷۶۴۶۸۳۲۱:۲۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
کسی آدرس اشتباه نمیده. برخی از مشکلات به خاطر بانکهاست، چرا که هر ساله 20 تا 30 درصد به نقدینگی(با دادن سود به سپرده ها) اضافه می کنند بدون آنکه تولیدی ما به ازای آن وجود داشته باشه. اوج هنر مدیران ما (سوء مدیریت آنها) در آن است که فنر کاهش ارزش ریال در برابر دلار (به خاطر همین افزایش نقدینگی) را به زور نگه میدارند و اهرم تحریم بهانه ای می شود تا این فنر رها شود و آن شود که میبینید. از طرف دیگر در اقتصاد نفتی یا رانتی خبری از شایسته سالاری نمی باشد، و شرکت های خصوصی توانمند و شایسته که خارج از دولت هستند در رقابت با دولتی ها با وجود لیاقت و برتری حذف می شوند. نمونه اظهر من شمس آن شرکت های خودروسازی می باشند و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل... موفق باشید
ناشناس۷۶۴۶۹۹۲۱:۳۶:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
دانشمند وقتی سوء مدیریت باشه و مشکلی پیش میاد همه قسمتها دچار مشکل میشه
ناشناس۷۶۳۰۰۴۱۹:۲۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
چرا ضد انقلاب خارجی همیشه از طیف غربگرای اشرافی حمایت می کنه؟ چون این طیف ماشین تولید نارضایتی عمومی هستند..
ناشناس۷۶۳۰۰۵۱۹:۲۲:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
هم مشکل مدیریت داخلی است هم مشکل سیاست خارجی و تحریم . شاید هم وزن باشند.
ناشناس۷۶۳۰۲۶۱۹:۳۰:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
فرار مغزها و مدیران.... و ...تحریم ها و ...
ناشناس۷۶۳۰۲۹۱۹:۳۰:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
بودجه نهاد های فرهنگی باید قطع بشه
ناشناس۷۶۴۷۰۱۲۱:۳۸:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
این حرف شما نشون میده بودجه فرهنگی کشور باید بیشتر بشه
ناشناس۷۶۴۷۰۴۲۱:۴۰:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
کل بودجه وزارت ارشاد و صداوسیما و همه نهادهای فرهنگی روی هم حدود نیم درصد کل بودجه است. یعنی اگر صداسیما کلا تعطیل بشه و در وزارت ارشاد هم تخته بشه و بقیه نهادها هم بودجه‌شان عددی نیست حذف بشه، هیچ تغییری حس نخواهیم کرد اینها یعنی کسانی که بودجه نهادهای فرهنگی را مطرح میکنند، اهداف دیگری دارند و منافعی درجایی دارند که میخواهند حواسها را پرت کنند
ناشناس۷۶۳۰۴۰۱۹:۳۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
وقتی مرز ها برای عده ای باز است که صد ها کامیون جنس را به کشور های مرزی میبرند بدون مشکل و دلار میگیرند باید منتظر قحطی بود و دولت هم هیچ کاری نمیکنه تا جلوی ان را بگیرد رانت ها خاص برای ...........
ناشناس۷۶۳۰۴۷۱۹:۳۸:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
تنها راه حل مشکل مذاکره و حل مشکلات با امریکاست اقتصاد دنیا در دست امریکاست حتی روسیه و چین هم پی در پی در حال مذاکره با امریکا هستن
ناشناس۷۶۴۷۰۶۲۱:۴۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
خود مذاکره تنها که اثری نداره و تنها به بدعهدی‌ها و ظلم‌های امریکا مشروعیت میدهد در مذاکره چه نتیجه‌ای به دست خواهد آمد که بتواند راه حل باشد؟! انهم با آن سابقه امریکا که به هیچ چیز پایبند نیستند
ناشناس۷۶۴۷۰۷۲۱:۴۴:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
آقای روحانی که آنقدر به دنبال مذاکره بود به این نتیجه رسید که مذاکره با امریکا کم‌عقلی است
ناشناس۷۶۳۰۵۵۱۹:۴۰:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مملکت افتاده دست مافیا های مختلف و فقط غارت برایشان مهم است و مردم جایگاهی ندارند و قدرتشان چنان زیاد است که میتوانند هر کاری را بکنند فقط یکی بگه چگونه به اینجا رسیدیم این سیل دارد روز به روز سهمگین تر میشه خدا رحم کنه به مردم
ناشناس۷۶۳۰۶۹۱۹:۴۵:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
شفافیت اقتصادی رو بالا ببرید، دولت را با استفاده از فناوری اطلاعات در ویترین شیشه ای در روبروی چشم مردم قرار دهید همه مشکلات حل می شود.
ناشناس۷۶۳۰۷۱۱۹:۴۶:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
نخواهیم گذاشت تندروها به قدرت برگردند ! زمان احمدی نژاد شما رو هم دیدم کسی حق انتقاد هم نداشت هر کاری دوست داشت کرد از افزایش 7 برابری قیمت بنزین تا انرژی هسته ای حق مسلم ماست و کاغذ پاره و ...
ناشناس۷۶۳۰۷۲۱۹:۴۶:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
"دشمنان در سیاه نمایی وضعیت موجود و بالابردن توقعات و انتظارات مردم را دلیل اصلی این امر برمی شمرند" مرد حسابی اگر اوضاع درست باشه که مردم مرض ندارن ناراضی باشند! این چرت و پرتا چیه تحویل میدی؟
ناشناس۷۶۳۰۷۳۱۹:۴۷:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
متهمان همیشه دست پیش هم میگیرند تا پس نیفتند
ناشناس۷۶۳۰۷۵۱۹:۴۷:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اگر به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید،در قسمت آمار و داده ها و آمارهای اقتصادی،متوسط قیمت ها از سال ۸۶ منتشر شده که قیمت گوشت از حدود ۶۰۰۰ تومان در سال ۸۶ به حدود ۳۰۰۰۰ تومان در سال ۹۲ در دوره احمدی نژاد رسیده است،نه ۲۵۰۰۰ هزار تومان! دلار هم بین ۳۲۰۰ تا ۳۸۰۰ بود و نه ۳۰۰۰ تومان!
ناشناس۷۶۳۰۷۹۱۹:۴۹:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
تا زمانی که مشکلات اقتصادی را به گردن دولت ها بیندازیم، از من تضمین که حل نمی شود از روحانی دفاع نمیکنم 1400 میرود به امان خدا، ولی میدانم بعد آن نوبت به انداختن مشکلات به گردن دولت بعدی 1400-1408 میرسد خلاصه شعار یک عده شده: "از انداختن مشکلات به گردن این دولت تا انداختن آن به گردن دولت بعدی فرج است"
ناشناس۷۶۳۰۸۱۱۹:۵۰:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
نمی دونم چرا بعضی ها نمی خوان واقعی رو بپذیرند وقتی تحریمهای محدود آمریکا باعث افت ۳۰%ارزش پول کشور قدرتمندی مثل روسیه میشه چرا تحریمهای گسترده بر ایران کم اثر باشه ؟؟؟
ناشناس۷۶۳۰۹۰۱۹:۵۵:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
حتما همه چی تقصیر دولت ؟ در دولت قبلی مشکل تورم جهانی ؟
ناشناس۷۶۳۱۰۲۱۹:۵۸:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مرگ بر گوشت یخی و باعث و بانیش
ناشناس۷۶۳۱۱۴۲۰:۰۵:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
متهمان اصلی نارضایتی مردم ؛ مسئولان نجومی بگیرن . حقوق نجومی میگیرن و میگن : ایران گلستانه و همه چیز رو به راهه و
ناشناس۷۶۳۱۳۲۲۰:۱۷:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مردم را عوض انکه قدرت خریدشان را بالا ببرید یک راست فقیر کردید
ناشناس۷۶۳۱۴۶۲۰:۲۶:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
لابد میخوائید بگید مقصر آمریکاعه !!!!
ناشناس۷۶۳۱۹۹۲۱:۰۶:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
علت نارضایتی مردم ، عملکرد خراب مسئولان و حقوقای نجومیشون است
آزاده۷۶۳۲۳۷۲۱:۲۶:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
دخالت بیش از اندازه دولت در اقتصاد و هزینه های جاری سر به فلک کشیده دولتی و عدم پاسخگویی دولت و مجلس منتهی به وضعیت فعلی شده و چرا باید مدیران دولتی و نمایندگان مجلس حقوق و هزینه های غیر منطقی و متناسب با آحاد مردم نداشته باشند؟ عدم پاسخگویی سوء مدیریتها نتیجش همین هست که میبینید
ناشناس۷۶۳۲۷۰۲۱:۴۱:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مهمترین عامل نارضایتی مردم فساد و تبعیض شدید بین وابستگان ...خودی و بقیه مردم است.در یکسو شاغلین در برخی سازمانهای دولتی و‌نهادهای انقلابی و شرکتها و ارگانهای وابسته ...از حقوق و مزایای عالی برخوردارند و در یکسو مردمی قرار دارند که لایق تر از این عده هستند ولی هیچ سهمی از ثروت و‌امکانات این کشور ندارند و در فقر زندگی را میگذرانند.
ناشناس۷۶۳۴۵۸۰۰:۴۲:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
ای کاش در این همه سال فقط یک دستاورد داشتیم و آن هم پایه گذاری اقتصاد بود. چیزی که غرب در حقیقت همیشه مراقب بود که به آن نرسیم. زمینه های دیگر با رشد این زمینه خود نیز با رشد همراه میشدند
ناشناس۷۶۳۵۷۷۰۷:۲۰:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اقتصاد ایران بد نیست !!!جناب وقتی ارزش پول دایما در حال سقوطه چطور می گید اقتصاد ما از خیلی کشورها بهتره ؟
ناشناس۷۶۳۵۸۵۰۷:۲۵:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
شاخص امید به زندگی طی این چهل سال حدود ۲۰ سال افزایش یافته و از مرز ۷۵ سال گذشته است و همه اینها یعنی بهبود قابل توجه وضعیت زندگی ایرانیان و قرار گرفتن در زمره کشورهای خوب و بالاتر از متوسط جهانی؛.... سوال بنده اینه این بهبود چگونه حاصل شده در این سالها ؟کدام تفاوت این را به وجود اورده ؟
ناشناس۷۶۳۵۸۹۰۷:۲۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
تحریم های طولانی از طرف کشورها ی غربی .....کاهش ارزش پول ....بسته شدن کارخانجات و موسسات و شرکتها ...اینها دلیل اقتصاد خوبه ؟
ناشناس۷۶۳۵۹۹۰۷:۳۴:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
صف گوشت و سهیمه بندی بنزین و چند برابر شدن قیمت ها نشانه اقتصاد خوب هست ؟
حالت۷۶۳۶۱۹۰۷:۵۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
نه دادش اینجوریا هم نیست همه دنبال مقصر میگردند همه مقصر هستیم من تو اگر از اول از نماینده تا رئیس جمهور جواب کار ها و وعده ها داده شده میخواستیم هرکسی بلند نمیشد با یه شعار درپیتی بیاد مردم سر کار بزاره بعدش کلیدش گم بشه و وعده های صد روزه ...
ادریس۷۶۳۶۶۷۰۸:۴۸:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
لطفا از این آمار سازی وآمار رسانی دست بردارید!!!اگر واقعا می خواهید بدانید که درمدت این ۴۰سال چه میزان پیشرفت !!!یا پسرفت داشتیم ایران قبل از انقلاب مقایسه بفرمایید با کشورهای همتراز آن دوره مثل کره جنوبی ،تایوان ،مالزی
حسین۷۶۳۷۰۴۰۹:۲۰:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
بنظر من این شاخص های رشد را که بیان فرمودید شامل حال افرادی هست که در قدرت هستند و خودشان و دور و بریاشون منتفع میشن وگرنه خودتون هم خوب می دونید توی سطح کشور اگر آشنایی نداشته باشید و کسی سفارش شما رو نکنه در هیچ جا هیچ کاری پیش نمیره...
ناشناس۷۶۳۷۷۳۰۹:۴۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
امنیت اقتصادی آحاد مردم ایران توسط چند مافیای قدرت مصادره شده است.
ناشناس۷۶۳۷۸۱۰۹:۵۱:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
مثل روز روشنه
ناشناس۷۶۳۹۷۸۱۱:۲۹:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
در یک محله در عرض یک هفته به نیمی از خانه ها دستبرد مسلحانه زده شده. پلیس کجاست؟بسیج چه می کند؟ نیروی انتظامی فقط برای ... حقوق نگرفته کارامد است؟ چرا باید سه نفر با چاقو هر شب به خانه های مردم حمله کنند؟
ناشناس۷۶۴۲۶۱۱۳:۳۹:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
من به عنوان يك ايراني از وضعيت بسيار اسف بار اقتصادي -تورم فشار و تبعيض و بي توجهي نسبت به مشكلات مردم گله مندم اين صدا حرف يك ايراني است نه كسي كه به اصطلاح مخالف است /////؟؟؟؟؟
ناشناس۷۶۴۷۸۰۲۲:۵۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
این نابسامانی زیاده خواهانه معلول نابسامانی در مدیریت اقتصادی کشور ونبود انسجام در اجرای یک بر نامه کاری ملی نه طیف ودسته سالار ..مملکت با داشتن ۱۲ اقلیم از ۱۴ اقلیم جهان عظمت تولید کشاورزی با منابع وتکنولوژی مصرف کم آب رادارد ولی دیوان سالار رانت خوار وشرکاء وارادتچی ذی نفوذ اراده گروهی وباندی را به اراده ملی ترجیح وفساد .... را به سبک وسیاق دلخواه ودربعصی موارد صد پله بدتر ادامه میدهند بعضی وزراء وارادتچی دلال وکاسب با دیدگاه رانت محور نه تنها بااین مملکت کمکی نمیکنند بلکه فقر وفاقه را باسیاستهای انگلیسی مابانه به خورد ملت میدهند چرا کشوری که منابع عظیم نفت گاز معادن ذیقیمت صنایع دستی هنرمندانه وقابل ارزش رتبه های فراوان در محصولات باغی وکشاورزی فرش ودهها منبع قابل اتکاء دیگر دارد باید بر اثر انارشیست مدیریتی فاسد چرخه نا امیدی را تکرار کند فقط وفقط دلیل مدیریتی دارد ولا غیر!!
ناشناس۷۶۴۹۴۹۰۴:۵۵:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
نمی دانم مسئولین کشور تا کی منتظر قضا و قدر هستند، بخدا خونه خودشون را هم اینطوری اداره نمی کنند. این مردم امنیت اقتصادی و اجتماعی می خواهند. با شعار کشور اداره نمی شود . الان کسی می داند سال آینده قیمت گوشت و مسکن و میوه و ماشین و دلار چند است؟ این دولت ۴ درصدی باید برود و دولت منظم و بابرنامه بیاید.
ناشناس۷۶۵۴۱۵۱۳:۵۳:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
...ی اگر اعتقادی به قیامت دارد استعفادهد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین