به افتخار نرگس آبیار، کلاه از سر بردارید/ یادداشتی بر فیلم «شبی که ماه کامل شد»

صادق اسماعیلی،   3971117062 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
به افتخار نرگس آبیار، کلاه از سر بردارید/ یادداشتی بر فیلم «شبی که ماه کامل شد»

نرگس آبیار با ساختن فیلم «شبی که ماه کامل شد» ثابت کرد می‌خواهد جسورانه به تجربه‌کردن فیلم‌های سخت، متفاوت و دغدغه‌مند ادامه دهد، تا شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور، یک فیلمساز مولف زن داشته باشیم.

در میانه تماشای فیلم نوشتم برای ساختن این فیلم به دو تا حاتمی‌کیا، سه تا رسول ملاقلی‌پور، پنج تا احمدرضا درویش و ... نیاز است، به این معنا که اگر قرار باشد این فیلم تمام و کمال بی‌عیب و نقص از آب درآید به این کوه تجربه، این حجم از دانش و تخصص و صرف زمان طولانی نیاز است.

ضمن اینکه در نقد منصفانه چنین اثری نباید محدودیت‌ها و موانع تولید در آن شرایط جغرافیایی، امنیتی و سیاسی لوکیشن‌های فیلم را فراموش کرد.

یک دختر صاف و ساده‌ی تهرانی، که در تمام مراحل زندگی حتی برای یک خرید ساده همراه حمایت مادر است، این لطافت محض، به ناگهان وسط این حجم از فقر، سیاهی، تلخی، آشفتگی و خشونت قرار می‌گیرد و هر چه این لطافت با مادر‌شدن بیشتر می‌شود، تعارض اوج می‌گیرد و آبیار به خوبی و با تسلط روایتگر این تردید عاشقانه، انتخاب، سردرگمی، تردید همسرانه، اجبار، تردید مادرانه، تصمیم و تسلیم‌شدن است. همراه با سیر این روایت زنانه که گاهی از ابتدای راه عاشقی لبخند می‌زنید، گاه شوکه می‌شوید و گاهی نفستان بند می‌آید! الناز شاکردوست هماهنگ با ضرب‌آهنگ فیلم به اوج بلوغ بازیگری‌اش می‌رسد.دست مریزاد خانم بازیگر!

و هوتن شکیبای متفاوت که کاملا ساختار ذهنی شناخته‌شده مخاطب از حضورش در سریال لیسانسه‌ها و تئاترهایش را به ناگهان در‌هم‌می‌شکند؛ بلوچ باورپذیری می‌شود که با پیمودن سیر تغییر از عاشقی به تردید و تکفیر می‌رسد و تک‌تک عواطف و احساسات را با هنرمندی تمام به نمایش می‌گذارد. بدون تردید می‌توان او را شایسته نامزدی سیمرغ بلورین دانست.

بازی مادرها هم تحسین برانگیز است. مخصوصا مادری که در مواجهه با احساسات مادرانه با فرزندان به خطا رفته و بالاجبار به تقدیرگرایی رسیده است و تنها می‌تواند انذاردهنده برای اجتناب عضو جدید از ورود به ورطه هلاک شود. فرشته صدر عرفایی بازی در سکوتش هم خیره‌کننده است.

در تحلیل و نقد شخصیت‌ها و روایت داستان نباید از این نکته غافل شد که این فیلم بر اساس یک داستان واقعی است، بنابراین نویسنده و کارگردان مجبور به پایبندی به حقیقت ماجراست و نمی‌تواند بنابر سلیقه شخصی و برای القای معنایی به مخاطب، تغییرات زیادی در کنش‌ها و تعریف شخصیت‌ها ایجاد کند.

با وجود محاسن ذکر‌شده به نظر می‌رسد کمی ریتم نیمه اول فیلم کند است و مخاطب را برای رسیدن به حادثه معطل می‌کند. علی‌رغم لزوم پرداختن به ماجرای عاشقی برای تکمیل‌شدن سیر نزولی شخصیت عبدالحمید تا تکفیری شدن کامل، و با وجود تصاویر و دوربین ناب از سیستان بلوچستان که حرف‌ها برای گفتن دارد؛ از این مردم نجیب، از فقر و کم توجهی، از آشفتگی و رها‌شدگی و از ریشه‌های رشد این جریانات تندرو، باز نیاز به تدوین بهتر و ریتم تندتر احساس می شود.

تلاش شد در این یادداشت اشاره مستقیمی به فیلم نشود تا هیجان تماشای آن برای مخاطبان آینده از بین نرود، به هر صورت «شبی که ماه کامل شد» جزو آثار ماندگار و قابل بحث سال‌های اخیر سینمای ایران است. این فیلم را از دست ندهید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۶۱۸۰۶۱۰:۲۸:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مانند ایشان هنرمند هستن نه کسانی که برای گرفتن جایزه خارجی حاضرن شرفشون رو بفروشن
ناشناس۷۶۱۸۳۰۱۰:۳۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
قدر این کارگردان جوان رو باید دانست
ناشناس۷۶۱۸۵۷۱۰:۴۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
متاسفانه ظاهر مدرنیته شده نسل جوان و مهاجر به شهرها در برخی از اقوام همچون بلوچ باعث پنهان ماندن پس زمینه های سنتی و خانوادگی آنها شده و اغلب دختران پس از ازدواج با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که در مورد عبدالحمید ریگی و همسر تهرانیش رسانه ای شد اما هستند زوج ها خصوصا" زنان بی شماری که در خفقان قبیله ای زندگیشان تباه شده است خوب بود چنین فیلم هایی برای روشنگری و آگاهی بخشی دختران سرزمین مان سالها پیش از آن که بحرانی شوند ساخته می شد .
ناشناس۷۶۲۱۳۳۱۲:۱۵:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
تعریف های خوبی از فیلم شنیدم و دوست دارم زودتر فیلمو ببینم ولی امیدوارم بزارن فیلم فیلم بمونه و فیلم ها را با نگاه سیاسی دسته بندی نکنن مخصوصا صدا وسیما و سایر ارگان ها تلاش نکنن که یه فیلمو که تو جبهه خودشون دسته بندی میکنن با تبلیغات و بسیج کردن امکانات برای بالا بردن فروش از چشم قشر عادی مردم بندازن
ناشناس۷۶۲۴۴۶۱۴:۳۲:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
نسبت به کارهای قبلی خانم آبیار اصلا فیلم خوبی نبود
مازندرانی۷۶۲۱۹۶۱۲:۴۴:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
بهتره بخاطر حجابش روی فرش قرمز کلاه خود را برداریم !!!
احمدزاده۷۶۲۵۰۵۱۴:۵۹:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
جالب است که ایشان را به دلیل مانتویی بودن به دانشگاه شاهد راه ندادند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین