بیماران در چه شرایطی می‌توانند پرونده درمانی‌شان را از بیمارستان درخواست کنند؟

گروه سلامت الف،   3971116131

طبق آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی، در صورت درخواست بیمار برای دریافت رونوشت اطلاعات ثبت شده در پرونده سلامتی‌اش در بیمارستان، مطب و ... به مجوز خاصی نیاز نیست و رونوشت پرونده باید به بیمار یا نماینده قانونی وی تحویل داده شود.

به گزارش ایسنا، در فصل هفتم آئین نامه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی با عنوان احترام به حق انتخاب دریافت کنندگان خدمات سلامت و در ماده ۶۰ آن گفته شده که لازم است در ارائه خدمات سلامت به باورها، اعتقادات فردی و مذهبی بیماران احترام گذاشته شود. در ماده ۶۱ این آئین نامه نیز تاکید شده که همه اطلاعات مربوط به بیماری که دانستن آنها برای تصمیم‌گیری بیمار در زمینه چگونگی ادامه روند تشخیصی و درمانی و دیگر تصمیم‌گیری‌های زندگی لازم است، باید بر اساس سطح سواد و وضعیت بیمار به نحوی که برای بیمار قابل درک باشد، در اختیار وی و یا تصمیم‌گیران جایگزین بیمار قرار داده شود.

در ماده ۶۲ آئین نامه اخلاق پزشکی آمده است در مواردی که ارائه اطلاعات مرتبط با بیماری در بردارنده خبری ناگوار درباره سلامت بیمار باشد، لازم است روند دادن اطلاعات به بیمار با استفاده از روش‌های استاندارد "دادن خبر بد" باشد. در هر حال محدود کردن حق بیمار بر آگاهی از همه اطلاعات مربوط به سلامت خود موجه نیست.

طبق ماده ۶۳ این آئین نامه شاغل حرف پزشکی و وابسته باید در حد توان خود بیماران را در راستای کسب اطلاع از ضوابط و هزینه‌های قابل پیش بینی در روند تشخیص و درمان راهنمایی کنند. همچنین طبق ماده ۶۴ ضروری است که در کنار انجام مداخلات تشخیصی و درمانی، آموزش لازم در زمینه نحوه ادامه درمان، چگونگی مصرف داروها، پیگیری بیماری، زمان مراجعات بعدی، عوارض مصرف دارو، مواردی که بیمار باید به پزشک یا اورژانس بیمارستان مراجعه کند، اصلاح سبک زندگی و… در اختیار بیمار قرار گیرد.

در ماده ۶۵ این آئین نامه اعلام شده که لازم است در صورت درخواست، رونوشت اطلاعات درخواستی از سوی بیمار که در پرونده سلامتش ثبت شده است، در هر جایی از جمله بیمارستان، مطب، درمانگاه و… به بیمار یا نماینده قانونی وی تحویل داده شود. برای اجابت این درخواست به مجوز هیچ مرجعی اعم از قضائی یا غیرقضایی نیازی نیست.

طبق ماده ۶۶ همه گزینه‌های تشخیصی و درمانی که از نظر علمی و فنی برای بیماران درست و قابل قبول به شمار می‌آیند، باید با یاد کردن نقاط ضعف، نقاط قوت، منافع و عوارض احتمالی به بیماران معرفی شوند. شاغلان حرف پزشکی و وابسته موظفند ضمن پاسخ دادن به سوالات بیماران، تلاش کنند با بیمار به یک تصمیم مشارکتی دست یابند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین