چرا مجلس دستمزد کارگران را ۴ میلیون تومان پیشنهاد کرد؟

گروه اقتصادی الف،   3971116035 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به پیشنهاد فراکسیون کارگری مجلس برای افزایش حداقل مزد کارگران به چهار میلیون تومان،گفت: با درنظر گرفتن خط فقر و رقم هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری انتظار داریم دستمزد سال آینده کارگران بیش از نرخ تورم تعیین شود.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس مبنی بر افزایش حقوق کارگران به چهار میلیون تومان،‌ گفت: در ماه‌های گذشته هر کسی در حد بضاعت خود نسبت به موضوع دستمزد کارگران اظهارنظر کرد و هشدارها نسبت به افت شدید قدرت خرید کارگران باعث شد تا از ترمیم دستمزد تا اختصاص بسته‌های حمایتی،‌ اعلام خط فقر از سوی مرکز پژوهشهای مجلس و فاصله میان سبد معیشت و حداقل دستمزد مطرح شود.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته نیز فراکسیون کارگری مجلس پس از بحث و بررسی‌ در خصوص وضع معیشت کارگران رقم چهار میلیون تومان را به عنوان حداقل دستمزد سال آینده کارگران پیشنهاد کرد تا به خط فقر سه میلیون و دویست هزار تومانی مرکز پژوهش‌های مجلس نزدیک شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: نمایندگان مجلس از کجا به رقم چهار میلیون تومان رسیده‌اند؟ اگر ما اعلام می‌کنیم هزینه ماهانه معیشت کارگران به پنج میلیون تومان رسیده ناشی از محاسبه هزینه‌های زندگی خانوارها و فاصله بین حداقل مزد و سبد معیشت بوده است که باید پر شود.

ابوی تاکید کرد: اعتقاد ما این است که ماده ۴۱ قانون کار را به عنوان ملاک تعیین دستمزد مدنظر قرار بدهیم و بند دو این ماده را که به تعیین مزد بر مبنای سبد معیشت تاکید دارد، به رسمیت بشناسیم.

این مقام مسئول کارگری گفت: نمایندگان کارگران در شورای عالی کار چندین سال است که به دنبال پر کردن خلا بین دستمزد و سبد معیشت هستند و تلاش می‌کنند تا عقب ماندگی‌های مزدی کارگران از سالهای گذشته جبران شود اما از نمایندگان محترم مجلس انتظار داریم به عنوان قانونگذار در خصوص دستمزد کارگران وارد عمل شوند و با  ابزارهای قانونی تحت اختیار خود ماده ۴۱ قانون کار را اصلاح کنند.

وی متذکر شد: اگر مجلس خط فقر سه میلیون تومانی را تایید می‌کند چرا به کمک کارگران نمی‌آید و برای دستمزد آنها چاره‌اندیشی نمی‌کند؟ اگر قرار بود کارگران لایحه بدهند که خودشان به مجلس می‌رفتند. انتظار ما از فراکسیون کارگری این است که اگر دغدغه معیشت کارگران را دارند و دشواری زندگی آنها را درک می‌کنند کاری برای جامعه کارگری انجام بدهند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران همچنین درباره اعلام افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران، گفت: به نظرات افراد احترام می‌گذاریم ولی امیدواریم منظور از این حرف این باشد که ۲۰ درصد بالای تورم به حقوق کارگران اضافه می‌شود. در حال حاضر کارگران به لحاظ معیشتی تفاوتی با افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ندارند و دریافتی‌ ناچیز آنها کفاف تنها ۱۰ روز برج را می‌دهد.

ابوی گفت: وزیر کار قطعا از وضع معیشت کارگران و هزینه‌های زندگی، درمان، اجاره بها و خورد و خوراک اطلاع دارند. خواسته جامعه کارگری این است که با توجه به رقم خط فقر و هزینه‌های معیشت خانوارها، امسال نیز همچون سالهای گذشته، حداقل دستمزد بالاتر از نرخ تورم تصویب شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از برآورد خط فقر در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که خط فقر در انتهای سال ۹۷ تحت تاثیر رشد شاخص قیمت گروه‌های خوراکی نسبت به سایر گروه‌ها افزایش خواهد یافت.این گزارش همچنین به کاهش قابل توجه قدرت خرید خانوارها و لزوم توجه به سیاست‌های حمایتی اشاره کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۵۹۵۴۳۰۸:۰۴:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
چون خودشون هم میدونن عمرا این اتفاق نمیفته و فقط میخان بگن ما پیشنهاد دادیم نشد. اگر راست میگن قانونش کنن.
ناشناس۷۶۰۱۶۷۱۲:۵۶:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
اگه اینجوری من خودم میرم میشم کارگر. همین الانم حقوق 1200 رو نمیتونیم پرداخت کنیم. با این وضع بازار خراب 4 میلیون حقوق باید داد. خنده داره. مشکل جای دیگست میخواید مملکت رو به کجا ببرید. کمتر دزدی کنید تا مشکل حل بشه خلاص
ناشناس۷۶۰۱۷۷۱۲:۵۸:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
قانون بشه نصف کارگرا اخراج می شن ! تو این اوضاع صاحب کار از کجا بیاره 4 برابر دستمزد بده؟؟؟
valor۷۶۰۹۷۵۱۹:۴۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
این خط فقر برای شهر بزرگ ملاکه. باید کف حقوق کارگران به صورت استانی تعیین بشه. چون توان خرید با حقوق یکسان در استان های مختلف متفاوته. باید برای یک توان خرید یکسان کف حقوق تعیین شود. اینجوری تولید کننده برای کاهش هزینه های جاری مربوط به کارگر ترجیح می ده به شهر ها و استان های دور از مرکز استان ها بره و همین باعث توزیع جمعیت در کشور می شود.
ناشناس۷۵۹۵۵۸۰۸:۲۲:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
چرا برخی از نمایندگان چنین پیشنهادهای عجیبی می دهند. واقعا به فرض محال اگر حداقل حقوق 4 میلیونی تعیین شود کمکی به کارگران میشود یا باعث اخراج و بیکاری آنها و همچنین تعطیلی بسیاری از کارگاههای کوچک و بزرگ دو حالت دارد یا نمایندگانی که چنین طرحی دادند تحلیل عواقب چنین پیشنهادی را ندارند و یا خدایی نکرده قصد عوام فریبی دارند که هرکدام باشد نشان می دهد نمایندگان شایسته ای نیستند.
هموطن۷۵۹۵۶۵۰۸:۲۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
بابا اینا همش جنگ زرگریه به عمل که برسه هیچ خبری نیست . بنده یک پیشگو هستم 100 درصد درست پیشگویی می کنم با کوله باری از تجربه سالهای گذشته عمر .
ناشناس۷۵۹۵۶۶۰۸:۲۶:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
همچون سالهای گذشته؟
ققنوس۷۵۹۵۹۲۰۸:۴۰:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
مجلس این طرح پیشنهاد کرد که نشان بدهد که مثلا ما به فکر کارگران هستیم برای افزایش چند ده هزار تومانی حق مسکن کلی بحث و اختلاف بود ولی یکدفعه طرح افزایش چند میلیونی حق مسکن مطرح شد!!!!!!!!
ناشناس۷۵۹۵۹۴۰۸:۴۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
برای عوام فریبی ، کدام کارخانه وگارگاه میتواند چنین حقوقی رابه کارگرانش پرداخت نماید
ناشناس۷۵۹۹۰۰۱۱:۲۹:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
خیلی راحت می تونن اگه نمیدن زیاه خواهی است 4 میلیون با دلار 12000 تومانی میشه 350 دلار که کمترین حقوق در منطقه بسیاری از کشورهای جهان است حقوق کارگر ساده چینی 650 دلاره پس به راحتی میتونن
ناشناس۷۶۰۸۳۷۱۸:۱۲:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
چطور میتونن؟ الان کسی که 5 تا کارگر داره با 4 تومن و مزایاش که حداقل میشه های 5 تومن یعنی باید ماهی 25 تومن به کارگر بده و با توجه به 200 روز کار مفید در سال میشه روزی 1.5 میلیون تومن. یه کارگاه کوچیک چقدر در روز در میاره که روزی 1.5 فقط حقوق بده؟
ناشناس۷۶۱۱۶۳۲۱:۴۵:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
یک معلم لیسانس با ۱۵ سال سابقه کار در حکم حقوقی ۲ میلیون و هشتصد هزار تومان و در عمل ۲میلیون سیصد هرار تومان حقوق میگیره اونوقت کارگر ۴ میلیون تومان حقوق بگیره؟ نمایندگان مجلس واقعاً عصاره هستند.
ناشناس۷۵۹۵۹۶۰۸:۴۲:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
به جای این بحث ها قیمت ارز را متعادل کنید حقوق کارگر بشود 4 تومان تولید کلا میخوابد
الف ر۷۵۹۵۹۹۰۸:۴۶:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
مجلسی میخاد خودش را حامی کارگر نشان بدهد تا در انتخابات بعدی رایشون را بگیرند اگر خقوق کارگر اینقدر افزایش بگیره تکلیف گرانی کالا چه میشه تازه دیگران مثل معلمان هم این انتظار رادارند از کجا باید بودجه این راتامین بکنه خودشون هم به محدودیت در آمد دولت واقفند
ناشناس۷۵۹۶۰۹۰۸:۵۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
یعنی هزینه بی کفایتی مسولین را باید کارفرما بده، درسته؟ دلار با سیاستهای داخلی و خارجی اقایان کاخ نشین یک شبه 4-5 برابر میشه و کارگر فقیر فقیرتر میشه و جورش را باید من کارفرما بکشم. مگه درامد من دلاری زیاد شده؟ تمام هم و غم کارفرمایی مثل من اینه که بتونم نیروی کار خودم را نگه دارم تا همین دوزار درامد را از دست نده و شما حرف از 4 میلیون میزنین؟ اگه قدرت خرید کارگر کمه شما سیاستهاتون را تغییر بدین تا مملکت از فلاکت نجات پیدا کنه و دست در جیب مردم نکنید لطفا.
ناشناس۷۶۱۱۱۳۲۱:۱۸:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
درامد دلاریت زیاد نشده درامد ریالیت زیاد شده. قصد هم نداری با کارگری که اصل تولید را او انجام می دهد تقسیم کنی.
رضا۷۵۹۶۱۵۰۸:۵۸:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
بهتر است کارگران و حقوق بگیران در موقع رای دادن به نمایندگان واقعی خود رای دهند تا انتظار داشته باشند در مجلس از ايشان دفاع بشه. خطا کردند در رای دادن حالا تاوان میبینند.
ناشناس۷۵۹۶۴۴۰۹:۱۹:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
قطعا برای رای آوردن در انتخابات پیش روی می باشد و لا غیر
ناشناس۷۵۹۶۶۴۰۹:۳۷:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
ما باید با کشورهایی که تا حدودی با ما شرایط نزدیک دارن خود را مقایسه کنیم در ترکیه برای سال 2019 حداقل دستمزد 2020 لیر یا 400 دلار اعلام شده، پس همون 4 میلیون درسته. این در حالی است که اکنون در ایران 100 دلار است.
ناشناس۷۶۰۲۰۶۱۳:۱۲:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
دوستانی که منفی زدن لابد قیمت گران بنزین مبنای محاسبه شون بوده (امان از تبلیغات) , ولی با یک کالا نمیشه قضاوت کرد. بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بار ها گرانی کشور ها را اعلام کرده اند. قدرت خرید هر دلار در ترکیه دو ونیم است و در ایران سه و نیم خیلی تفاوت زیادی نیست دیگه کمتر از 300 دلار نیست
ناشناس۷۶۰۳۷۳۱۴:۲۳:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
ما با ترکیه برابر نیستیم
ناشناس۷۶۰۵۹۰۱۵:۵۴:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
یک سرچی بکن در مورد قدرت خرید به عنوان شاخص اصلی تعیین حقوق ترکیه 25 هزار دلار ایران 21 هزار دلار دیگه بر اساس ppp هم هست که نگید اینجا گران است و آنجا...
ناشناس۷۵۹۶۶۹۰۹:۴۳:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
ایشالا که کارگر و کامند رو یکی حساب می کنین! از اول سال تا الان از مغازه دار و تاکسی و مترو خواروبار فروشی همه قیمتهارو بالا بردن که با تورم همسان بشن ولی امثال ما باید فقط نگاه کنه
محمد۷۵۹۶۹۷۱۰:۰۵:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
چون سنگ بزرگ نشانه نزدن است
منصور۷۵۹۷۰۷۱۰:۱۰:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
یا نمایندگان محترم از اوضاع اقتصادی خراب کارگاه ها خبر ندارند یا به دنبال به دست اوردن دل کارگران برای انتخابات بعدی هستند . با کدام تولید و فروش کارفرما قادر به پرداخت چنین دستمزدی است
ناشناس۷۵۹۷۰۹۱۰:۱۰:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
این روزها هر کسی میاد و میگه ده یا بیست یا... برابر، پیشرفت کردیم چرا در این آمار ها به پسرفتها اشاره نمیشه؟ مگه اوایل انقلاب حداقل حقوق کارگران دو سکه نبود؟ شفاف بگید شده کمتر از ربع سکه، این کارها اعتماد عمومی را نابود کرده چرا خودتان را به خواب زده اید
ناشناس۷۵۹۷۱۵۱۰:۱۶:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
من خیلی خوشحال می شوم که حقوقم 3 برابر شود ولی ترجیح اولم این است که کارم را از دست ندهم! شرکت ما در شهریور 220 نفر معادل با 40 درصد نیروهایش را تعدیل کرد، علت نبودن پروژه جدید و همچنین کمبود نقدینگی بود، اضافه کار هم ممنوع شد و همچنین استفاده مرخصی ماهانه اجباری! تا ...
مهدی۷۵۹۷۵۸۱۰:۳۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
بجای افزایش حقوق- شرایط اقتصادی را سرو سامان دهید
مجلس۷۵۹۷۷۷۱۰:۴۶:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
بازنشته فراموش شد جالب بنده کارمند بازنشته بانک تجارت هستم یک میلیون تومان عیدی میگیرم کارمند همکاران با عیدی کارگری 3.5 میلیون تومان . ایا کارمند بانک تجارت با کارگر نخ و قرقره در عیدی گرفتن نباید تفاوت قائل شد
ناشناس۷۵۹۹۳۰۱۱:۴۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
خوب برادر ما هم حرفی نداریم تسهیلاتی که به شما میدن رو به کارگرها نمیدن باب رو هم حدی داره
ناشناس۷۵۹۷۸۸۱۰:۴۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
جمع کنید این بساط هرساله رو . پلیس خوب و پلیس بد بازی کردن رو. نه پنج میلیون و نه چهار میلیون و نه اندازه واقعی تورم حقوق ها اضافه نمیشه فقط حرف میزنن و روی زخم کارگرها نمک میپاشندن. یک دو ماهی خودشون و ملت رو مشغول می‌کنن.
محمدرضا وثوق۷۵۹۸۳۰۱۱:۰۴:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
مجلس باید افزایش حقوق کارگران را مثل عیدی کارگران با رقم و عدد قانونی کنند و ماده 41 قانون اساسی را از مصلحتی و مسندی و تابع بودن خارج کنند.
ناشناس۷۵۹۸۸۷۱۱:۲۳:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
برادر میدانی با این حقوق 4میلیونی چه به سر اقلام تولیدی میاید مثلا کبریت میشود 2 هزارتومان به نظرم تبلیغات زود است خلاف نکنید از حالا بگذارید به موقعش
منصف باشیم۷۶۰۳۰۷۱۳:۵۴:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
امثال حقوق کارمند و کارگر 20درصد اضافه شد و تورم 300درصدی داشتیم با این خیز تورم سال اینده این قشر مظلوم تخم مرغم نمیتونن تهیه کنن چرا همه چیزو به هم ربط میدی
ناشناس۷۶۰۳۰۸۱۳:۵۴:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
برادر شک نکن اقلام اساسی در معیشت سه برابر میشه مثل همیشه، فقط حقوق است که عقب می ماند، مگه قدرت خرید کارگران ده سال پیش 270 دلار نبود چرا الان شده 100 دلار؟ زیرا اجناس گران شده به تبع کاهش ارزش ریال، ولی حقوق به همان نسبت زیاد نشده آیا این قابل انکار است؟ آمار موجود است.
علی۷۵۹۹۳۲۱۱:۴۲:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
اول بگو منظورت از کارگر کیه دکترای رایانه شاغل در مخابرات کارگره با برجی ۱۴۰۰
سید۷۵۹۹۵۴۱۱:۵۰:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
فکر کنم مارادونا را باید ول کنیم و نماینده های مجلس را بچسبیم چرا که حقوق 4 میلیونی باعث بالا رفتن نرخ بیمه کارگر میشه و به خاطر همین یک مسئله کارفرما از قید داشتن کارگر میگذرد و عطای همه چیز را به لقایش میبخشد مگر کارخانه های دولتی و سال بعد هم بیمه ورشکست میشود بخاطر دادن بیمه بیکاری
ناشناس۷۵۹۹۹۳۱۲:۰۳:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
شاید چون همه چیز 4 برابر شده
ناشناس۷۶۰۰۴۹۱۲:۲۰:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
یکی به این بزرگوار اعلام کنه که کی سال های گذشته نرخ افزایش حقوق از نرخ تورم بالا بوده که ایشان فرموده اند "امسال نیز همچون سالهای گذشته، حداقل دستمزد بالاتر از نرخ تورم تصویب شود."!!!!!
ناشناس۷۶۰۶۹۲۱۶:۳۹:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
اینها همش مشغول کردن ملت و پنهان کردن ضعف دولته است
ناشناس۷۶۱۲۱۶۲۲:۳۶:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
همیشه آخر سال از این داستانها زیاد میشنویم آخرشم یه 12 درصد اضافه میکنن میره پی کارش
ناشناس۷۶۱۲۱۷۲۲:۳۷:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
سنگ بزرگ علامت نزدن است. دولت و مجلس باید حقوق خودشان را پائین بیاورند. هم با قشر کم درآمد همراهی کرده اند. هم مردم باور میکنند که مسئولین بفکر جامعه هستند و هم درصد زیادی از تورم موجود کم میشود. تا موقعیکه دولتی ها و یارانشان دستشان به شیر نفت است و برای خود بدون کمترین نگرانی حقوقهای کلان تعریف میکنند، وضع ملت بهتر نخواهد شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین