آذری جهرمی: ماهواره دوستی برای پرتاب آماده شد

گروه فناوری الف،   3971115245

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماهواره دوستی برای قرارگرفتن در مدار در انتظار اعلام وزارت دفاع است.

به گزارش تسنیم، محمد جواد آذری جهرمی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم نظام که در اسناد بالادستی هم بدان تاکید شده و دولت تدبیر و امید هم با جدیت پیگیری می‌کند و در بودجه هم به آن توجه شده اشتغال جوانان است.

 وی گفت: ما ظرفیت بسیار بالایی از جوانان دانش آموخته دانشگاهی کشور در حوزه‌های فناوری داریم چنان که بالغ بر ۱۷ درصد دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور در رشته‌های فناوری اطلاعات و رشته‌های مرتبط آن فعالیت میکنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: این به مفهوم برخورداری کشور از ظرفیت بسیار بالای نخبگانی در این رشته است که با توجه به ضریب بهره‌وری نامناسبی که در بخش‌های مختلف در کشور شاهدیم، در واقع هم استعداد و هم بازار مستعد بسیار خوبی برای رشد فناوری دارا هستیم که سبب بهبود بهره‌وری می‌شود.

 آذری جهرمی گفت: تقاضای این جوانان از دولت و حاکمیت؛ تسهیل‌گری، رفع موانع و توانمندسازی است که اگر این سه مهم انجام شود جهش بزرگی در ایجاد اشتغال و رشد فناوری و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بر این اساس ما با هماهنگی که با سایر دستگاه‌ها و اخذ مجوز از وزارت علوم و شورای عالی عطف؛ شبکه پارک‌های فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال را در سراسر کشور ایجاد می‌کنیم که به مثابه منطقه آزاد خواهند بود و از مقررات بیمه‌ای و مالیاتی ویژه‌ای برخوردارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در این میان بخشی از امکانات و زیرساخت‌های مناسب، برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب و فضای اداری ارزان قیمت را با هدف تسهیل‌گری و رفع موانع برای آنان فراهم می‌کنیم چنان که در مشهد ۹ هزار متر مربع فضا با ساختمان و امکانات مناسب برای آنان در نظر گرفته شده است.

آذری جهرمی گفت: در این میان در راستای توانمندسازی آنان هم به جای آنکه منابع حمایتی را خرد کنیم و در اختیار شرکت‌ها بگذاریم که خود سبب اتلاف منابع و عدم بهره‌وری مناسب می‌شود، در تمام این پارک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و صندوق‌های نوآوری و شکوفایی حضور دارند و معاونت علمی ریاست جمهوری هم مشارکت می‌کند و شرکت‌ها می‌توانند از خدمات توانمندسازی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: تاکنون برای ۱۲۰ شرکت در مشهد و ۱۵۰ شرکت هم در تهران ظرفیت‌سازی شده که در مجموع ۲۷۰ شرکت در این قالب فعال شده‌اند و امید است تا هفته دولت سال آینده ۱۰ استان دیگر به این پارک‌ها مجهز شوند.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: در صورتی که بتوانیم با سازمان برنامه و بودجه بر سر منابع مالی مورد نیاز به تفاهم برسیم، تا پایان ۹۸ تمام استان‌های کشور را به این ظرفیت تجهیز می‌کنیم که جهش و گام بزرگ در توسعه اقتصاد دیجیتال در ۴۰ سالگی انقلاب خواهد بود و حرکتی پرشتاب به سمت ایران دیجیتال را آغاز می‌کنیم که خواسته جوانان است.

آذری جهرمی پیرامون ارسال ماهواره گفت‌: ماهواره "دوستی" هم اینک آماده است و برای قرارگرفتن در مدار در انتظار  اعلام نهایی وزارت دفاع هستیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: "ماهواره دوستی" به کارفرمایی سازمان فضایی ایران توسط دانشگاه صنعتی شریف به صورت خاص با هدف توسعه و دستیابی به فناوری‌هایی طراحی و ساخته شده و برای نخستین بار در ماهواره‌های بومی نصب و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دانشمندان تاکنون ماهواره‌های مختلفی را طراحی و اجرا کرده‌اند و جوانان ما در این حوزه توانمندی‌های بسیاری دارند افزود: هر چند در تهیه تصاویر ماهواره‌ای محدودیت‌هایی داریم اما معطل ارسال تصاویر خود ماهواره به فضا نشده‌ایم و امسال در همایش دو ماه قبل وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۱۰۰ استارت آپ این حوزه فعال بودند و خدمات خود را در این زمینه به کشاورزان ارائه می‌دادند.

آذری جهرمی عنوان کرد: همچنین مبتنی بر اطلاعات آزاد شده از طریق سازمان فضایی، آرشیو ۴۰ ساله از تصاویر ماهواره‌ای کشور را در سازمان فضایی آزادسازی کردیم.در این راستا عملیات اجرایی نخستین پارک حوزه اقتصاد دیجتیال با محوریت کسب و کارهای فضاپایه در مازندران برای ارائه خدمات به کشاورزان آغاز شد.

وی همچنین از &#۳۹;تفاهمنامه آمایش سرزمینی، تفاهمنامه همکاری با وزارت نیرو پیرامون ستاد سازگاری با کم آبی و برنامه اجرایی پارک ملی گلستان در برابر حوادث آتش سوزی برای حفاظت از منابع طبیعی را از دیگر دستاوردهای حوزه خدمات فضایی عنوان کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین