نظر باهنر درباره استانی شدن انتخابات

گروه سیاسی الف،   3971115054 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: با استانی شدن انتخابات، سطح نمایندگان بالاتر می‌رود و می‌توانند بیشتر به وظایف قانون خود عمل کنند.

محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگو با مهر، ضمن اشاره به تاریخچه بحث استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی، گفت: موضوع استانی شدن انتخابات از چند دوره قبل در مجلس مطرح بود و همیشه موافقین و مخالفینی داشت و هرکدام از آنها استدلال خود را دارند اما امروز خاستگاه نمایندگان به صورتی است که منافع منطقه‌ای، حزبی و جنسیتی و صنفی آنها به منافع ملی ترجیح داده می‌شود. البته این مستقیماً اشکال در نمایندگان نیست، زیرا انبوه مشکلاتی که در منطقه می‌بینند و احساس می‌کنند که بسیاری از این موضوعات و مراجعات مردمی جزء وظایف یک نماینده نیست ولی خب بالاخره ارباب‌رجوع دارند و وظیفه خود می‌دانند که به آن‌ها پاسخ دهند.

وی افزود: موافقین استانی شدن انتخابات مدعی هستند که با اجرای این طرح، سطح نمایندگان بالاتر می‌رود و می‌توانند بیشتر به وظایف قانون خود که توسط مجلس و قانون اساسی برای آن‌ها قرار داده شده است، با دقت و تأمل بهتر عمل کنند. از طرف دیگر مخالفین بحث استانی شدن هم مدعی هستند که با اجرای این طرح ارتباط مردم با نمایندگان کم خواهد شد و قاعدتا نمایندگان نمی‌توانند سطح استان را پوشش دهند. البته مخالفین بر این موضوع هم تأکید دارند که در این صورت انتخابات لیستی می‌شود و مردم جای اینکه شخص نماینده را بشناسند، بیشتر به لیست‌ها توجه خواهند کرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من این موضوع یک قدم روبه‌جلو است، چون بالاخره اشخاص کم نیستند. من به‌شخصه حوزه‌های انتخابیه را سراغ دارم که طی ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی، ۱۰ شخص مختلف را به مجلس فرستاده‌اند. حال اگر لیست باشد، مردم مثل دوره گذشته تهران به لیست رأی می‌دهند و خیلی از منتخبین را نمی‌شناختند و بیشتر به امضاها اعتماد کردند. حال صحیح یا غلط بودن انتخاب و اعتماد مردم موضوع دیگری است. به نظر بنده برای داشتن یک پارلمان قوی باید بیشتر به معرِف‌ها توجه شود تا معرَف‌ها. این موضوع باعث بالاتر رفتن سطح مجلس خواهد شد.

وی همچنین افزود: در خصوص بحث ارتباط نماینده‌ها با مردم هم می‌توان به نوع دیگری اقدام کرد و کم‌کم باید این کار فرهنگی روی مردم انجام شود که در یک منطقه عضو شورای شهر و شورای روستا هست و نباید برای تمام کارهای خود به نمایندگان مجلس رجوع کنند. امروز عملاً نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک واسط و نامه‌رسان است که باید نامه مردم را به مسئولین برساند. درمجموع موضوع استانی شدن یک سری معایب و محاسنی دارد و نظر بنده این است که محاسن این طرح بیشتر است و موضوع ارتباطات مردم با مسئولین باید به روشی جایگزین کرد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین همچنین افزود: زمانی که من در مجلس بودم، شاهد بودم که موضوع مهمی در مجلس در حال گفتگو بود که می‌توانست بر سرنوشت بسیاری از مردم تأثیر داشته باشد اما نمایندگان در جلسه علنی در حال پاسخگویی به تلفن و رفع مشکلات مردم بودند. درحالی‌که باید زمان یک باید صرف موافقت و یا مخالفت با موضوعات کلان کشور باشد. ما در جامعه اسلامی مهندسین موافق این طرح هستیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین