وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره شعر فجر: شاعران پرچم ایران ما هستند

گروه فرهنگی الف،   3971113188

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: شعر هویت ایرانی و جوهره ایران است. همه جا ما را با شعر می‌شناسند و شاعران ما پرچم ایران ما هستند.

به گزارش فارس، مراسم پایانی سیزدهمین جشنواره از شعر فجر عصر امروز با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در کتابخانه  ملی برگزار شد.

بر اساس این گزارش صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه شعر با ایران همزاد است، تصریح کرد: هزاران سال تاریخ ایران به گونه‌ای پا به پای شعر حرکت کرده و به امروز ایران رسیده است.

وی با بیان اینکه شعر چشمه حیات ایرانی است، توضیح داد: این همراهی موجب شده شعر چشمه حیات ایرانی باشد و چون آب گوارا و روان در رودخانه تاریخ ایران جریان داشته باشد. ما ملتی بوده و هستیم که با شعر سخن گفته‌ایم با آن ارتباط برقرار کرده‌ایم و حتی پیام‌آور آسمانی زرتشت درگاتاها پیامش را با زبان شعر منتقل کرده است.

به گفته وی شعر هویت ایرانی و جوهره ایران است. همه جا ما را با شعر می‌شناسند. شاعران ما پرچم ایران ما هستند. در هر دوره‌ای از تاریخ پر فراز و نشیب ایران هرگاه که حادثه مهمی بوده در پیش نیاز آن شعر هم بوده است. همراهش شعر جریان داشته و در پسینه‌اش شعر حرکت کرده است.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون که ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب را پشت سر می‌گذاریم به گونه‌ای مدیون شعر و شاعران و وام‌دار کلمات شاعرانه هستیم.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب ایران انقلاب کلمات است. کلمه‌ای که گاهی در قالب خطابه و گاهی شعر جاری شده و به گونه‌های مختلف واژگان شاعرانه در انقلاب راه یافتند تا شعر و شاعری به انقلاب رسید.

عالی‌رتبه ترین مقام مسئول در وزارت ارشاد سهم قابل توجهی از شاعران ایرانی را در تهییج فعالیت‌های اجتماعی در سال‌های ۴۲ تا ۵۷ برشمرد و گفت: چه بسیار کسانی که به خاطر واژگان زندانی شدند و چه کسانی که به خاطر کتاب شعر به زندان افتادند.

وی افزود: وقتی سهم تاریخ انقلاب را می‌نگریم چشم شاعران آن منطقه برجسته می‌شود. من در منطقه خودم خراسان، شاعران بزرگی را دیده‌ام و می‌شناسم که در تاسیس انقلاب نقش داشته‌اند. از اخوان تا شفیعی کدکنی که با سروده‌هایشان هیجانات اجتماعی را به طرف آزادی، استقلال و مقاومت کشانده‌اند اما یکی از عزیزانی که سبقه خراسانی دارد آقای موسوی گرمارودی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شاعرانی چون او از طریق شعرهای سیاسی‌، اجتماعی و نوآئینی حرکت‌هایی از سال ۴۲ تا ۵۷ ایجاد کرده‌اند، گفت: شعر نوآئینی جریان شعری میان حماسی، مذهبی و گاهی عرفانی است اما ما در شعرهای موسوی گرمارودی اشعار نوآئینی را برجسته می‌بینیم.

وی در پایان سخنانش ضمن اشاره به آمار انتشار کتاب طی سال‌های ۵۷ تا دی ۹۷ خاطرنشان کرد: پس از انقلاب خوشبختانه جریان شعر و شاعری طی ۴۰ سال اخیر رو به رشد بوده است. طی سال‌های ۵۷ تا دی ۹۷ حدود ۴۵ هزار و ۴۰۰ کتاب چاپ اول داشته‌ایم که ۳۱ هزار و ۲۸ کتاب مربوط به شاعران بوده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین