دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تجهیزات الکترونیک و اینترنت را به خدمت انقلاب دربیاوریم

گروه فرهنگی الف،   3971111187

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید تجهیزات الکترونیک و اینترنت را به خدمت انقلاب دربیاوریم، اگر فروش تراکم شهرداری و مالیات و تعرفه‌های گمرک را الکترونیک کنیم جلوی فساد و بی‌عدالتی را گرفته‌ایم.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سعید رضا عاملی در چهارمین نشست گفتمانی "عصر انقلاب اسلامی" که امشب در سالن همایش‌ مرکز نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: امید به آینده در پرتو امید به خدا، عقلانیت و پیوند با رهبری موضوع امروز صحبت ماست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فرهنگ اسلامی و ارزش‌های انقلاب امری است که باید با عمق وجود چشیده شود، اگر درزمانی زندگی می‌کنیم که بعضی به‌جای محبت و ارتباط با پروردگار به دنبال محبت‌های بدلی و لذات شیطانی می‌روند به این خاطر است که لذت محبت خدا را نچشیده‌اند.

عاملی بابیان این مطلب که انسانی که درک توحید و عبودیت کرده دائماً وجودش زمزمه‌گر این است که خداوندا ما را از زمره برگزیدگانت در مقام قرب قرار بده؛ تصریح کرد: چیزی که منشا امید است پیوند باخداست و ناامیدی برای کسانی است که در جهان بسته بی‌خدا زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل است که وقتی زندگی اولیای خدا و رهبران برگزیده الهی مانند دو رهبری که بعد از ائمه(ع) دنیا مانندشان راندید و ما در این ۴۰ سال بعد از انقلاب مشاهده کردیم، می‌بینیم زندگی، کلام و رفتارشان مملو از امیدواری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه امید یکی از قوانین و سنت‌های الهی در جهان است؛ بیان کرد: امید پیوستاری از فرهنگ است و رهبر حکیم انقلاب دیدگاه‌های عمیقی در مقوله فرهنگ دارند، یکی این است که فرهنگ پیوستار اصلی اجتماعی است و همه مسائل اقتصادی، سیاسی و حکمرانی متغیر وابسته فرهنگ است.

وی خاطرنشان کرد: اندیشیدن جامعه وابسته به فرهنگ است و طبق تعبیر رهبری فرهنگ هوای زندگی ماست؛ پس اگر فرهنگ خوب باشد و جامعه، جامعه راست‌گویی و درستی باشد افراد احساس امنیت کامل و امید دارند.

عاملی بابیان اینکه یکی دیگر از گفتمان‌های بنیادین رهبری تهاجم فرهنگی است؛ خاطرنشان کرد: امام راحل (ره) و رهبری بارها بر نیرنگ و دسیسه‌های دشمن تاکید کرده‌اند و ما در این ۴۰ سال بیشتر از مشکلات دیگر باید نگران جنگ فرهنگی باشیم.

وی اضافه کرد: در دوره‌ای که ما زندگی می‌کنیم استعمار فیزیکی اول جای خود را به استعمار فرهنگی داد که از آن به دوره پسااستعمار تعبیر می‌شود و امروز دچار استعمار مجازی شده‌ایم و فضای مجازی وسیله استعمار ملت‌ها شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این نکته که ما وارد دوره دوجهانی شدن‌ها و فرهنگ مرکزی شده‌ایم؛ ادامه داد: عصر حاضر را به خاطر توسعه دسترسی‌های فرهنگی و اجتماعی عصر فرهنگ مرکزی نامیده‌اند و درواقع متغیر اصلی همه تحولات سیاسی، اقتصادی و حقوقی و امنیتی فرهنگ است.

عاملی گفت: حضور کمپانی‌های تخریب انسان در این جهان دوم یا مجازی رو به گسترش است، اینجاست که تاکید بر فرهنگ مرکزی می‌کنیم.

وی افزود: فکر می‌کنید چرا رهبری در چندین فراز از قدرت فرهنگ می‌گویند؟ چون در جهان امروز فرد تبدیل به کاربر شده، کاربر یعنی کسی که غیر از مخاطب است و فرد احساس کسی بودن و قدرت کسی شدن دارد.

عاملی اظهار کرد: خانم بونی یکی از کارشناسان مایکروسافت است که در مقاله‌ای به بررسی دلیل علاقه جوانان به شبکه‌های مجازی پرداخت و به این نتیجه رسید همین "کسی شدن" و دیده شدن دلیل اصلی گرایش افراد به فضاهای مجازی است.

وی ادامه داد: استوارت هال که یک فرهنگ شناس است معتقد است دنیای تجدد موجب شد انسان دچار یک خواب ناآرام شود و آدم اگر احساس کند معادلات زندگی‌اش به‌هم‌خورده دچار خواب ناآرام و تشویش می‌شود، البته بر اساس تعبیر اهل انتظار این ناآرامی حاصل دوری از حضرت موعود است چه فرد خودش این را درک کند، چه درک نکند.

عاملی با طرح این پرسش که چرا امید هم در سطح فردی، اجتماعی و ملی مهم است؛ یادآور شد: گفتمان امید را رهبری در دهه ۷۰ مطرح کردند، پاشنه آشیل زندگی جامعه همین امید است که به جهان ارزشی انسان وسعت می‌بخشد، درواقع امید یک نیروی توان‌بخشی است که همه نداشتن‌ها و نتوانستن‌ها را به داشتن و توانستن تبدیل می‌کند اگر از جامعه‌ای گرفته شود آن جامعه دچار رخوت و سستی می‌شود.

وی تصریح کرد: البته این نامیدی یک مسئله جهانی و حاصل دوگانگی‌های جهان مدرن و تاخر فرهنگی است و فقط خاص ایران نیست، ریشه اصلی به‌هم‌ریختگی اجتماعی در جهان که باعث رشد ناامیدی شده دوری از خدا و توحید است و اگر قانون طبیعت و قانون روابط انسانی و بایسته‌های الهی را که خدا از آن به‌حق تعبیر می‌کند را در نظر بگیریم شاهد این ناامیدی نخواهیم بود.

عاملی افزود: امروز با فرامحلی شدن فرهنگ‌ها مواجهیم، امروز در بستر شبکه‌های مجازی قرارگرفته‌ایم؛ فیس‌بوک یا اینستاگرام یک سکوی فرهنگی هستند که اگر حواسمان نباشد مطیع محتواهای ناخواسته می‌شویم.

وی گفت: رهبری معتقدند که ما با ظهور فضای مجازی وارد یک دوره تمدنی جدید شده‌ایم که باید یک منطقی برای زندگی در این فضا داشته باشیم تا به آن جامعه مهدوی برسیم.

وی بابیان اینکه جهان فعلی یک جهان دوبعدی است و فضای مجازی مدیریت فضای واقعی را در دست دارد، ادامه داد: اگر می‌بینیم انسان دچار ناامیدی شده یک دلیلش مسائل داخلی کشور است مانند این‌که علیرغم توفیقات زیاد و شگفت، نتوانستیم آن عدالت اجتماعی موردنظر انقلاب را محقق کنیم اما اینکه دوستان انقلاب هم بگویند ما نتوانستیم خیلی بد است، این چرخه هنوز کامل نشده و ادامه دارد.

عاملی گفت: هدف اسراییل و منافقین ایجاد تشویش و اختلاف در جامعه ایرانی است با تولید محتواهایی که ما منبعش را هم نمی‌دانیم در فضای مجازی، این هدف را دنبال می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصریح این مطلب که ما اگر قدرت ورود به زندگی انسان مومن را داشته باشیم و بتوانیم اختلال ارتباطی با این نسل را برطرف کنیم، می‌توانیم عصبیت‌ها را کاهش دهیم؛ خاطرنشان کرد: چاره این کار ارتباط و محبت بیشتر است، گفتگوی منطقی و صبورانه و پر از محبت شیوه ائمه ماست که ما کمتر در ارتباطاتمان با نسل جوان به آن توجه می‌کنیم و آن‌ها را به سمت پیام‌های مسموم و جهت‌دار فضای مجازی سوق می‌دهیم.

وی با اشاره به این مطلب که بنیادی‌ترین موضوع در ایجاد امید در جامعه گسترش عدالت است؛ گفت: باید تجهیزات الکترونیک و اینترنت را به خدمت انقلاب دربیاوریم، اگر فروش تراکم شهرداری و مالیات و تعرفه‌های گمرک را الکترونیک کنیم جلوی فساد و بی‌عدالتی را گرفته‌ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فضای مجازی یک فرصت و نعمت الهی بزرگ است تا به کمک آن جلوی فساد را بگیریم و در خدمت آرمانه‌ای انقلاب بی‌عدالتی‌ها را کاهش دهیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین