سیاست خارجی ترامپ زیر علامت سوال نهادهای امنیتی و اطلاعاتی

گروه جهان الف،   3971111122

در حالی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا برای دیدار دومش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی آماده می‌شود، با ادعای شکست کامل داعش، نیروهای نظامی امریکا را از سوریه خارج کرده و تحریم‌ها علیه ایران را سخت‌تر می‌کند، بلندپایه‌ترین مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی امریکا در گزارش «ارزیابی تهدید جهانی»، نظرهای کاملا متفاوت از سیاست‌های رسمی امریکا بیان می‌کنند.

اظهارات سران نهادهای اطلاعاتی و امنیتی امریکا در کنگره امریکا، جنجال سیاسی تازه‌ای برای رییس‌جمهور این کشور درست کرده تا جایی که یک رسانه امریکایی تیتر زده است: «ترامپ و سران نهادهای اطلاعاتی‌اش در دو دنیای مختلف زندگی می‌کنند»، در برابر رییس‌جمهور امریکا در واکنش به اظهارات و ارزیابی منتشر شده از سوی مقام‌های منصوب خودش در سازمان‌ها و نهادهای اطلاعاتی امریکا، اظهارات آنها را به «ساده‌لوحی و انفعال»شان نسبت داده است و گفته شاید بهتر است به مدرسه برگردند.

دن کوتس، رییس اطلاعات ملی امریکا، در کنار روسای سیا، اف‌بی‌آی و آژانس امنیت دفاعی امریکا، گزارش سالانه «ارزیابی تهدید جهانی» را روز سه‌شنبه به کنگره امریکا تحویل دادند و در گزارش خود به نمایندگان امریکا در برابر رسانه‌ها بخش عمده‌ای از ادعاهای ترامپ در مورد سیاست خارجی و امنیتی ترامپ را زیر سوال بردند.

**سیاست خارجی ترامپ زیر علامت سوال
در حالی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا برای دیدار دومش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی آماده می‌شود، با ادعای شکست کامل داعش، نیروهای نظامی امریکا را از سوریه خارج کرده و تحریم‌ها علیه ایران را سخت‌تر می‌کند، بلندپایه‌ترین مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی امریکا در گزارش «ارزیابی تهدید جهانی»، نظرهای کاملا متفاوت از سیاست‌های رسمی امریکا بیان می‌کنند. دن کوتس، رییس اطلاعات ملی امریکا که به همراه جینا هسپل، رییس آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) و کریستوفر ری رییس دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) در جلسه سه‌شنبه شب کنگره امریکا برای ارایه گزارش سالانه «ارزیابی تهدید جهانی» حاضر شده ‌بود، در برابر نمایندگان کنگره امریکا تاکید کرد که کره شمالی «خیلی بعید است تمام تسلیحات و توانایی‌های تولید سلاح‌های هسته‌ای خود را تسلیم کند»، داعش «همچنان هزاران نیروی فعال نظامی دارد»، ایران «همچنان به تعهدات خود به برجام عمل می‌کند» و «هیچ نشانه‌ای مبنی بر تولید تجهیزات لازم برای سلاح هسته‌ای در ایران وجود ندارد.»

ترامپ گفته ‌بود که خطر تغییرات آب و هوایی «خبری ساختگی» است، اما مقام‌های امنیتی او از تاثیرات جدی تغییرات آب و هوایی بر امنیت از طریق «اثر بر سلامت جمعی، کوچ‌های بی‌سابقه جمعیتی، هجمه به آزادی‌های دینی و از بین رفتن محیط زیست» خبر دادند که بر جای خواهد گذاشت. رییس‌جمهور امریکا در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هم ابراز تردید کرده ‌بود، اما مقام‌های امنیتی امریکا که پیش‌تر دخالت روسیه در این انتخابات را قطعی توصیف کرده ‌بودند، حالا به کنگره هشدار دادند که روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 امریکا هم آماده می‌شود. مقام‌های اطلاعاتی امریکا هشدار دادند که چین و روسیه به عنوان قدرتمندترین رقبای امریکا به بهترین سطح روابط و همکاری‌ها از زمان دهه 1950 تاکنون رسیده‌اند و هشدار داده‌اند که سیاست‌های جاری امریکا به تدریج باعث شده است، «متحدان کنونی امریکا بیشتر دنبال استقلال و تصمیم‌گیری بر اساس منافع خود» باشند.

بر خلاف دونالد ترامپ که خرداد ماه امسال با انتشار پیامی در توییتر خود بعد از دیدار با کیم جونگ اون نوشته ‌بود: «کره شمالی دیگر یک تهدید هسته‌ای نیست» ژنرال رابرت اشلی، رییس آژانس اطلاعات دفاعی امریکا در این جلسه تاکید کرد: «تمامی توانایی‌ها و تهدیدهایی که یک سال پیش در کره شمالی وجود داشت، هنوز سر جای‌شان هستند.» با وجود تمام اظهارات ترامپ در مورد اینکه بزرگ‌ترین خطر برای امنیت ملی امریکا، ورود پناهجویان از مرزهای جنوبی این کشور است، در جلسه استماع روز سه‌شنبه، هیچ اشاره‌ای از سوی سران اطلاعاتی و امنیتی امریکا به تهدید امنیت ملی این کشور از طرف مرزهای جنوبی نشد.

**از دو سیاره متفاوت
ان‌بی‌سی در تحلیل جلسه سه‌شنبه شب کنگره امریکا با عنوان «ترامپ و روسای اطلاعاتی‌اش در دنیای مختلف زندگی می‌کنند»، نوشته است: «لحظه به لحظه جلسه استماع سران اطلاعاتی امریکا موید این بود که انگار آنها در مورد سیاره متفاوتی از آنچه رییس‌جمهور امریکا در مورد آن صحبت می‌کند، حرف می‌زنند.» به نوشته این رسانه امریکایی «در جای جای این جلسه استماع، سران اطلاعاتی امریکا برخی کلیدی‌ترین ادعاهای ترامپ مربوط به امنیت ملی را از زمانی که به قدرت رسیده است، نابود کردند.»

هیل، در گزارش خود از این جلسه نوشته است: «اظهارات سران اطلاعاتی و امنیتی امریکا در مورد ایران و کره شمالی، به شکل غافلگیر‌کننده‌ای از ادعاهای علنی ترامپ در مورد اقدامات و نیات این دو کشور متفاوت بود.» واشنگتن‌پست نیز در این مورد می‌نویسد: «ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی امریکا، مانند آب سردی روی تمام خوش‌بینی‌های کاخ سفید در مورد سرنوشت مذاکرات با کره شمالی برای رسیدن به صلح پایدار و نهایتا خلع سلاح کامل هسته‌ای کره شمالی ختم شود.» به نوشته این روزنامه امریکایی «جلسه سه‌شنبه اختلاف‌نظر شدید در برخی از حساس‌ترین موضوعات میان دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا و دولت این کشور را برجسته کرد.»

**ایران بمب اتمی نمی‌سازد
جینا هسپل، رییس سازمان سیا برابر نمایندگان امریکا تاکید کرد: «ایران در شرایط کنونی به لحاظ فنی [به برجام] متعهد است، اما همزمان شاهد برخی بحث‌ها در مورد سرنوشت توافق میان آنها هستیم که ممکن است اگر به اندازه‌ای که امیدوار بودند از منافع اقتصادی توافق بهره‌مند نشوند، شرایط تغییر کند.» دن کوتس هم در اظهارات خود تاکید کرد که «هیچ نشانه‌ای مبنی بر تولید تجهیزات کلیدی لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای در ایران وجود ندارد.» اظهارات مقام‌های اطلاعاتی امریکا در مورد ایران با واکنش تند ترامپ مواجه شد که آنها را «بسیار ساده‌لوح و منفعل» توصیف کرد و گفت «شاید بهتر است به مدرسه برگردند.»

ترامپ در حساب کاربری شخصی توییترش نوشت: «آدم‌های اطلاعاتی وقتی نوبت خطرات ایران می‌شود به ‌شدت منفعل و ساده‌لوح می‌شوند. اشتباه می‌کنند! وقتی من رییس‌جمهور شدم، ایران در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن مشکل درست می‌کرد. از وقتی که توافق وحشتناک ایران را تمام کردم، خیلی تغییر کرده‌اند اما هنوز منبع خطر و درگیری بالقوه هستند. راکت آزمایش می‌کنند (هفته پیش) و چیزهای دیگر و خیلی نزدیک به خط قرمز شده‌اند. اقتصادشان در حال سقوط است و فقط به همین دلیل جلوی‌شان گرفته ‌شده است. مواظب ایران باشید. شاید لازم باشد اطلاعاتی‌ها برگردند به مدرسه.»

رییس‌جمهور امریکا ساعاتی بعد از برگزاری جلسه استماع سران نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشورش در برابر کنگره به حساب کاربری شخصی‌اش در شبکه اجتماعی توییتر پناه آورد تا در آنجا بدون اشاره به برگزاری این جلسه، در مورد مسائل مطرح شده در این جلسه اظهارنظر کند. ترامپ بدون اشاره به اظهارات دن کوتس، رییس اطلاعات ملی امریکا در پاسخ به او نوشت: «زمان معلوم می‌کند که چه اتفاقی با کره شمالی می‌افتد، آخرهای دولت پیش، وضع رابطه به ‌شدت وحشتناک بود و داشت چیزهای خیلی بدی رخ می‌داد. اما حالا کاملا قصه عوض شده. مشتاقم که خیلی زود کیم جونگ اون را ببینم. پیشرفت زیادی اتفاق افتاده، کاملا متفاوت از قبل.»

او در مورد وضعیت داعش نیز از ادعای قبلی‌اش در مورد شکست کامل داعش عقب‌نشینی کرده، اما تاکید کرده است که به زودی خلیفه داعش را شکست خواهد داد. ترامپ نوشته است: «وقتی من رییس‌جمهور شدم، داعش در سوریه غیرقابل کنترل بود و داشت همه جا را می‌گرفت. از آن زمان تاکنون، پیشرفت چشمگیری حاصل شده، بخصوص در پنج هفته گذشته. خلافت به زودی نابود خواهد شد، چیزی که دو سال پیش قابل تصور هم نبود.»

**واکنش وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار توییتی به شکاف آشکار در میان مقام‌های امریکایی در مورد وضعیت پرونده هسته‌ای ایران با انتشار دو تصویر از تیتر خبرهای مربوط به اظهارات رییس اطلاعات ملی امریکا در برابر کنگره و اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا که ادعا کرده ‌بود: «ایران هرگز تصمیم استراتژیک برای قطع تولید سلاح‌های هسته‌ای نگرفته است» در حساب کاربری توییتر خود خطاب به رییس‌جمهور امریکا نوشت: «آژانس‌های اطلاعاتی امریکا حرف‌های خود او، جنگ‌افروزان کابینه‌اش و اسراییلی‌ها را نقض می‌کنند. او باید از اول هم به حرف اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و مقام‌های پیشین امریکایی گوش می‌کرد.»

منبع: روزنامه اعتماد

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین