آیا ایرانیان روحیه تیمی ندارند؟

گروه اجتماعی الف،   3971110192 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در تحلیل علل باخت ایران در برابر ژاپن، برخی القائات از سنخ و یا دست‌کم مشابه نگاه‌ شرق‌شناسانی است که برخی از مشهورترین آنها، جاسوسان سرویس‌های امنیتی غرب بوده‌اند.

به گزارش فارس در کثیری از تحلیل‌های بازی ایران-ژاپن، چینش غلط کی‌روش و استفاده از کنعانی‌زادگان کم‌تجربه و جای خالی کسانی مانند سیدجلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده، محرومیت طارمی و اعتماد به‌نفس بیش از حد رضائیان از جمله عوامل شکست ایران معرفی شده است.

برخی کارشناسان علت‌های دیگری هم برای باخت ایران و اشتباه عجیب مدافعان مورد توجه قرار دادند؛ علت‌هایی از این دست که سرمربی ایران، پرچمدار حاشیه‌گرایی بوده است. مواردی مانند اختلاف با مربیان لیگ به‌خصوص برانکو، تک‌روی و بی‌تـوجهی به نظرات و انتقادهای متخصصان به عنوان مصادیق حاشیه‌گرایی کی‌روش عنوان شده است. به این موارد، می‌توان مطرح‌کردن مربیگری کلمبیا که سبب عدم تمرکز بازیکنان شد و اعتراض‌های مکرر و بعضاً بی‌مورد او در کنار زمین را افزود. بدیهی است که رفتار مربی بیشتر روی بازیکنان اثر می‌گذارد تا رفتار بازیکنان روی مربی. این درباره کسی مانند کی‌روشی که به بازیکن‌سالاری در ایران خاتمه داد بیشتر صادق است.

فراتر از زمین بازی اخیر ایران-ژاپن، مورد مشابه اشتباه عجیب مدافعان ایران اتفاق افتاده است؛ حداقل در یک مورد و آن هم در بازی منچسترسیتی با یک تیم ته‌جدولی لیگ جزیره. اگرچه در هر دو، یک اشتباه گروهی اتفاق افتاد اما تفاوت مهمی میان این دو صحنه وجود دارد و آن این‌که همچنانکه در فیلم قابل مشاهده است، داور قصد دارد سوت بزند که توپ به بازیکن سیتی رسیده و آوانتاژ می‌دهد. او  با این کار خودناخواسته مدافعان را فریب می‌دهد. ولی در بازی ایران داور اصلاً دست به سوت نمی‌شود چراکه از نظر او خطایی در کار نبوده است. افزون بر این‌ها، در بازی جزیره، بازیکنان سیتی به سمت داور رفتند اما در بازی ایران-ژاپن این ایرانی‌ها بودند که به داور حمله‌ور شدند.

صحنه مشابه مدافعان ایران در لیگ جزیره
 

بنابر آنچه گذشت، اگرچه دو بازی تشابهاتی داشتند اما تفاوت‌های مهمی هم دیده می‌شود. از این‌رو، نمی‌توان به بهانه تشابهات، اشتباه مذکور را عادی جلوه داد.

در کنار تمامی اظهارات  فنی صورت‌گرفته پیرامون بازی و جالب‌تر از آنها، برخی نگاه‌ها به سمت بنیادهای فرهنگ ایرانی رفت. مضامین اصلی این سنخ تحلیل‌ها از این قبیل بود که «ایرانی‌ها اهل اعتراض و ژاپنی‌ها اهل تلاش‌اند. ایرانی‌ها بی‌برنامه و بی‌نظم و ژاپنی‌ها منظم و بابرنامه‌اند. ایرانی‌ها اهل حرف‌اند اما ژاپنی‌ها اهل عمل‌اند. ایرانی‌ها روحیه تیمی و همکاری ندارند اما ژاپنی‌ها از هماهنگی ذهنی و فرهنگی برخوردارند.»

بزرگنمایی‌هایی در برخی تحلیل‌ها صورت گرفت که اشتباه مدافعات ایران را بدل به یک مساله نه تنها ملی، که تاریخی و فرهنگی می‌کرد که توگویی این دست اشتباهات از نتایج ذاتیات ایرانیان است.

این نوع اظهارات درباره فرهنگ و شخصیت ایرانی در محافل علمی و در تاریخ پسااستعماری ما هم سابقه دارد. چهره مشهوری که در این خصوص می‌توان نام برد، محمود سریع‌القلم-استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی- است که در آثار خود از جمله «اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار» شخصیت ایرانی را با نگاهی منفی به چالش می‌گیرد. از نگاه او، مشورت‌ناپذیری، فردگرایی منفی و تک‌روی از ویژگی‌های ژنتیک ایرانیان است.

یک مورد که سریع‌القلم به گونه‌ای کژخیم در بین‌الهلالین و پرانتز می‌گذارد، استعمار است. توضیح این‌که آن‌جا که از اقتدارزدگی یا روحیه تملق و تفرقه‌جویی ایرانیان سخن می‌گوید، هرگز سخنی از استعمار به‌عنوان عامل این خصایل-به فرض وجود- ندارد. آیا استعمار نبود که با سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» ثروت‌ ملی ما به غارت برد؟ آیا دولتین روسیه و انگلیس، مخالفین خود را در عهد قاجار اسقاط و اسکات نمی‌ساختند؟ اگر به فرض، ایرانیان روحیه همکاری ندارند، پس چگونه موسس ورزش چوگان به عنوان هماهنگ‌کردن انسان و حیوان و توپ بوده‌اند؟

سریع‌القلم یک نگاه ژنتیکی و ذاتی می‌افکند و توگویی ایرانی مظهر پلشتی‌ها و کژی‌های دنیاست. گزاره‌هایی نظیر«ایرانی روحیه همکاری ندارد، ایرانی به خودش فکر می‌کند و فردگرایی منفی دارد. نزدیک‌بین است و دور‌اندیش و آینده‌نگر نیست. ایرانی همیشه منفعت‌طلب است» را در خلال و لابلای آثار او می‌توان دید؛ گزاره‌هایی که به کرات در برداشت‌ سفرنامه‌نویسان غربی می‌بینیم. برای نمونه، آرای ریچارد بولاردهم همین سنخ گزاره‌هاست؛ نگاهی شرق‌شناسانه که جاده‌صاف‌کن استعمار و اعتمادبه‌نفس‌زدایی از ایرانیان بوده است.

در تحلیل علل باخت ایران در برابر ژاپن، برخی القائات از سنخ و یا دست‌کم مشابه نگاه‌ شرق‌شناسانی است که برخی از مشهورترین آنها، جاسوسان سرویس‌های امنیتی غرب بوده‌اند. اعتراض مکرر به داور یا عصبانی‌شدن بازیکنان، دال بر صفات ذاتی ایرانیان نیست و دست برقضا ایرانیان در بزنگاه‌هایی بزرگ، اعتلا و الگوی تساهل و مدارا بوده‌اند.

دیدگاه کاربران

حسین۷۵۰۳۴۵۲۲:۴۹:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
....بنده کارشناسی ارشد از امیرکبیر دارم که طبیعتا از یک رشته مهندسی هست و جامعه شناس نیستم ولی تقریبا دو سالی هست مقالات ایشون (دکتر سریع القلم) رو میخونم و با اینکه ایشون رو ندیدم اما قطعا با خوندن مقالاتشون احساس میکنم منم یه شاگرد هستم و همیشه منتظر تا مطلب جدید ایشون رو بخونم. به طور مثال، متن نوشته شده خودتون رو یکبار دیگه بخونید، اگر مقالات دکتر رو خونده باشید قطعا میدونید نمیشه یک اندیشه، یک کتاب و یک نگاه بر پایه مطالعات مختلف رو اینطوری و در چند سطر اون هم در تحلیل یک مسئله .. زیر سوال برد و این هم یه درسی هست که از ایشون گرفتم. .....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین