اینجا بیشتر بیوه‌ها تنها با برادرشوهر ازدواج می‌کنند!

گروه اجتماعی الف،   3971108030 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رسم اینجا بر این است، هرگاه زنان شوهرانشان را از دست دهند، خانواده شوهر به زن بیوه‌ها اجازه نمی‌دهد که با رضایت خودش ازدواج مجدد کنند و در واقع بر اساس سنت این منطقه، زنان بیوه مجبورند که با یکی از برادران شوهر ازدواج کنند.

ایسنا نوشت: مواردی از این دست ازدواج‌ها هم وجود داشته که بیوه‌های جوان با افراد کهن سال و یا خیلی کوچک‌تر از خود و برخلاف رضایت، تن به ازدواج اجباری داده‌اند.

شهربانو، یکی از زنان اقوام خراسان شمالی با اشاره به اینکه در سن ۲۰ سالگی شوهر خود را در تصادف از دست داده گفته، شوهرش پسر دایی پدرش بود و علاقه زیادی به او داشته اما زندگی مشترک‌شان دوام نیاورده و بعد از دو سال با این حادثه از بین رفته است.

او بعد از اینکه شوهرش را در تصادف از دست می‌دهد به خانه پدر برگشته اما به گفته خودش بدبختی‌هایش از همین جا آغاز شده و می‌گوید: "از این ور و آن ور زمزمه‌ها شنیده می‌شد که باید با برادر شوهر ازدواج کنم، شخصی که حتی فکر کردن به او نیز برایم خیلی سخت بود، چه برسد به این‌که بخواهم با او زیر یک سقف بروم."

ماجرا از این قرار بوده که چون پدرش از بزرگان فامیل بوده و بسیاری از افراد دلشان می خواسته تا با او و خانواده اش نشست و برخاست کنند، به همین دلیل شهربانو بعد از فوت شوهرش، خواستگارهای زیادی داشته و جالب‌تر این‌که تعدادی از آنها هم موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی خیلی خوبی داشتند و بنابراین او می‌توانست با آنها ازدواج کند، اما بعد از این‌که سالگرد شوهرش به پایان رسید به علت تعصب‌های قومی، اجبار بر او برای ازدواج با برادر شوهر آغاز شد.

شهربانو از ناراحتی مادرش به علت این‌که یک دختر بیوه در خانه داشته می‌گوید و ادامه می‌دهد: " مادرم سرکوفت‌ها زیادی می‌شنید و اصرار داشت که حتماً این ازدواج صورت گیرد اما برادر شوهر، چهار سال از من کوچک‌تر بود و ۱۶ سال سن داشت؛ بیشتر از دو تا سه کلاس نیز سواد نداشت و در روستا زندگی می‌کرد؛ باید این فرد به عقد زنی در می‌آمد که از لحاظ اجتماعی و اقتصادی در سطح بالایی قرار داشت."

خلاصه داستان به اینجا رسید که برادر شوهر که بیشتر از ۱۶ سال سن نداشت، تحت تاثیر صحبت‌های ریش سفید و کدخدا منشی قرار گرفت و بالاخره این بیوه زن با گریه و زاری رضایت به این ازدواج داد.

اما این آخر ماجرا نبود و تازه بدبختی‌های این زن آغاز شد؛ همه فامیل و آشنا پس از عقد گفتند که خانواده پدر شوهر چه کار خوبی انجام داده است که از زن خانواده خود حمایت کرده است اما به گفته شهربانو بدبختی‌هایش از همان روز آغاز شد، چرا که او به هیچ عنوان نمی‌توانست بابرادر شوهر خود کنار بیاید هر چند که به عقیده او، مرد بسیار خوش اخلاق و مهربانی بود.

بعد از اینکه فرزندش به دنیا آمد سعی کرد که با این وضعیت کنار بیاید و از آن زمان فقط برای بچه‌هایش زندگی کرد.

او تعریف می‌کند که هنوز که هنوز است دلش می‌خواهد با شوهر اولش زندگی کند، همیشه به یادش هست و همیشه با خاطرات او زندگی می‌کند و در نهایت می‌گوید: " حیف که نیست."

وی معتقد است برای خانواده و فامیل او حرف‌های اطرافیان بیشتر از فرزند آنها مهم بوده و به نظرش با این ازدواج زندگی او تمام شده است.

اما فهیمه یکی دیگر از زنان خراسان شمالی است که داستان دیگری از ازدواج اجباری اش گفته است؛ او دو بچه کوچک داشته که شوهرش فوت می‌کند و او هم بر عقیده است با فوت شوهرش زندگی او نیز به پایان رسیده است اما چرا؟

او گفته که خیلی سعی کرد خانواده پدر شوهرش را متقاعد کند که یک زندگی مستقل را فقط با بچه‌های خود آغاز کند اما به او چنین اجازه‌ای ندادند.

خودش این‌گونه تعریف کرد، " آن‌ها می‌گفتند چطور می‌توانیم اجازه دهیم که یک زن بیوه تنها در یک خانه مستقل زندگی کند و در همان زمان بود که موضوع ازدواج من با برادر شوهر کوچکم آغاز شد؛ فاصله سنی ما خیلی زیاد بود اما من چاره‌ای نداشتم و برای حمایت از فرزندانم باید تن به این ازدواج می‌دادم."

داستان فهیمه کمی متفاوت‌تر از شهربانوست، چرا که برادر شوهرش که سن کمی داشت نیز به این ازدواج راضی نبود و دختر دیگری را می خواسته اما صحبت‌های ریش سفیدان آنقدر قوی عمل کرده و موثر بوده که دهانش بسته شده و بعد از گذشت چند ماهی از فوت شوهرش این وصلت صورت گرفته است.

زندگی مشترک آغازین فهیمه این‌گونه بوده که در زمان حیات شوهرش در منزل پدر شوهر زندگی می کرده اما زمانی که با برادر شوهر ازدواج کرده، برای راحتی آنان تصمیم بر این گرفته شد تا در خانه‌ای مستقل زندگی کنند اما این زندگی نیز دیری نپایید و بعد از گذشت دو تا سه ماه برادر شوهرش به یک مریضی سخت مبتلا شد و همین عامل باعث شده دوباره به خانه پدر شوهر بازگردد.

شوهر دومش بعد از گذشت حدود یک سال فوت کرد و فهمیه دوباره بیوه شد.

زهرا یکی دیگر از زنان بیوه‌ای است که علاوه بر علاقه خانواده شوهرش با ازدواج او با برادر شوهر با مشکلات دیگری نیز مواجه شده است چرا که عروس‌های دیگر خانواده شوهر و به اصطلاح جاری‌هایش از این می‌ترسیدند که نکند شوهرهایشان این بیوه زن را عقد کند.

او گفته، زمانی که شوهرش فوت شده زمزمه‌های ازدواج او با برادر شوهر کوچکش که مجرد بوده آغاز شد و البته دو برادر شوهر دیگر هم داشته که ازدواج کرده بودند و همین امر سبب شد تا ترس بر وجود دو عروس دیگر خانواده‌ها بیفتد مباداد شوهرهای آن‌ها این زن را عقد کنند.

همین امر سبب شد تا آنها هر کاری که از دست‌شان بر می‌آید برای ایجاد اختلاف میان او و پدر و مادر شوهرش ایجاد کنند و خودش می‌گوید: "هرچند که من به هیچ عنوان دل خوشی از خانواده پدر شوهرم نداشتم و دوست نداشتم که با برادر شوهر کوچکم ازدواج کنم اما از این اختلافات هم راضی نبودم."

تازه خود او شخصی بوده که به اجبار با همسر اولش ازدواج کرده و همچین دل خوشی هم از ازدواج اولش نداشته است، بنابراین حتی تصور ازدواج با یک فرد دیگر از این خانواده برایش غیر ممکن بود.

او تا جایی که توان داشت، مقاومت کرد و حتی اجازه نداد که ریش سفیدی پا در میانی کند تا موضوع ازدواج او با برادر شوهر به میان بیاید.

دو عروس دیگر خانواده نیز همانطور که گفته شد از ترس این‌که مبادا او با شوهرهایشان ازدواج کند، اختلاف ایجاد کردند تا این‌که باعث شدند رابطه زهرا و دو فرزندش با خانواده پدر شوهر خیلی بد شود و همین امر موجب شد تا آنها هیچ حمایتی از او نکنند و مجبور شد به تنهایی بار این زندگی را به دوش بکشد.

و البته زهرا نمی‌توانست با هیچ مرد دیگری ازدواج کند چراکه دو فرزند داشت و طایفه اش، ازدواج زن بیوه‌ای که دارای فرزند است با مرد غریبه را بد می‌دانستند و از آنجایی که بقیه افراد نیز با رسم این طایفه آشنا بودند هیچ گاه برای ازدواج با او پا پیش نگذاشتند.

ملیحه یغمایی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی گفته، تعداد زنان سرپرست خانوار استان از میانگین کشوری بالاتر است.

وی افزود: میانگین کشوری تعداد زنان سرپرست خانوار ۱۲.۷ درصد است این درحالیست که این رقم در این استان ۱۳.۱ درصد است. عواملی همچون طلاق، فوت، از کارافتادگی شوهر و دختران مجرد از علل اصلی بروز این مشکل هستند.

یغمایی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در این رابطه در رتبه نهم کشوری قرار دارد، اظهار کرده، در مقابل هر ۱۰۰ زن بدون همسر به علت وقوع طلاق، ۴۵ مرد بدون همسر در این استان وجود دارد. علاوه بر آن به ازای هر ۱۰۰ زن بدون همسر به علت فوت، ۱۳ مرد بدون همسر وجود دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ارقام مذکور نشان از آن دارد که بیشتر زنان این استان بعد از طلاق و یا فوت همسرانشان تمایلی به ازدواج مجدد ندارند.

وی ادامه داد: بیشتر مشاغل در این استان به صورت کارگری است و در برخی از موارد، مردان این استان به علت نوع شغلی که دارند از کارافتاده می‌شوند در نتیجه بار زندگی بر دوش زن خانواده می‌افتد و تبدیل به سرپرست خانواده می‌شود.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌های خراسان شمالی، تعداد زنان سرپرست خانوار به علت فوت همسر و در برخی از مناطق نیز به علت طلاق قابل توجه است، توضیح داد: تعداد زنان سرپرست خانوار در فاروج به علت فوت همسر و در گرمه به علت طلاق بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عللی که موجب شده تا زنان سرپرست خانوار اقدام به ازدواج مجدد نکنند، مباحث فرهنگی است.

یغمایی تصریح کرد: یکی دیگر از عللی که موجب شده تا تعداد زنان سرپرست خانوار خراسان شمالی از میانگین کشوری بالاتر باشد زنان ۶۰ سال به بالاست که این اتفاق برای آنها می‌افتد و ۳۰ درصد از زنان سرپرست خانوار این استان را زنان بالای ۶۰ سال را به خود اختصاص می‌دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۴۴۵۱۲۰۸:۲۵:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۸
این یک قانون بدوی از اعراب جاهلیت مانده ... است
ناشناس۷۴۴۶۶۶۱۰:۱۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۸
دولت مانند بسیاری از کشورها از این زنان در قبال رسوم غیر انسانی و غیر علمی محافظت و با متخلفین برخورد قانونی کند
میلاد حمیدی۷۴۴۷۴۷۱۰:۵۴:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۸
جوری متن نوشته شده انگار خود اون پسر جوون و بیچاره ای که شانس داشتن یک زن جوان و متناسب با خود را از دست داده انسان نیست و فقط فمینیست وار متن فقط از زاویه دید زن بیوه دیده شده است و این بی انصافی نسبت به مردان در سایت های خبرگزاری همچنان ادامه دارد احتمالا هم به این دلیل که ...
ناشناس۷۴۴۸۵۱۱۱:۴۶:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۸
شما معنی فمنیسم را نمی دونی دوست عزیز چرا واژه ای که معنی اون را نمی دونی به کار می بری ؟؟ فمنیسم یعنی برابری خواهی ولی ایراد شما به متن درسته هر دو سمت این ازدواج صدمه می بینند این رسم زندگی هر دو را خراب می کنه و من نمی دونم چرا ادامه پیدا کرده
ناشناس۷۴۴۹۵۲۱۲:۲۶:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۸
به نظرم رسم بسیار پسندیده ای هست که زنان خانواده را مورد حمایت خود قرار می دهند و همین طور کودکان خردسال بالاخره عمو بهتر از مرد غریبه می تواند از برادرزاده خود حمایت کند با توجه به این روزکار که بعضی زنان بیوه در جامعه برای امرار معاش مشکلات جدی دارند .
ناشناس۷۴۶۰۰۰۲۲:۴۲:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۸
جوری میگه از اعراب جاهلیت انگار خراسان شمالی استانی از عربستان سعودی هست. شاید این رسوم از تاجیکستان و ازبکستان و ... آمده باشد شاید هم بومی باشد. اصل مطلب را تحلیل کن، متن فمینیستی است و نظر شما شوونیستی
ناشناس۷۴۴۵۱۹۰۸:۳۴:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۸
تعصبات بی جا ، رسوم غلط فقط زندگی و عمر افراد رو تباه می کنه خب بزارن خودش برای زندگیش تصمیم بگیره
رضا۷۴۴۵۳۱۰۸:۴۰:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۸
با سلام این داستان سرایی شاید در یک یا دو روستا در بخش کوچکی از استان خراسان مطرح باشد اما بسط دادن آن به کل استان کار بیهوده و اشتباهی است .من ساکن این استانم و حداقل در محدوده شهرهای استان چنین رسمی وجود ندارد .
امیر۷۴۴۶۰۲۰۹:۲۷:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۸
باید دو تا از اون ریش سفیدهای .... بزرگ رو به صلابه کشید تا کسی رو دیگر مجبور به اینکار نکنند و حتی در صورت ازدواج مجدد مادر با غریبه از نوه های خود حمایت کنند
زهرا۷۴۴۶۱۱۰۹:۳۴:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۸
اکثر اهل الجنه من المستضعفین النسا
ماندگار۷۴۵۲۰۲۱۳:۵۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۸
اینی که گفتی یعنی چه؟
ناشناس۷۴۵۶۰۷۱۹:۰۶:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۸
حدیث از امام جعفر صادق علیه السلام هست
ناشناس۷۴۴۶۵۱۱۰:۰۴:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۸
چه رسم های خجالت آوری!
ناشناس۷۴۴۷۵۷۱۰:۵۹:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۸
ظاهرا اطراف چارمحال و بختیاری هم چنین رسومی برای حمایت از بیوه خانواده وجود داره
ناشناس۷۴۴۸۵۵۱۱:۴۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۸
حمایت از بیوه نه حمایت از بچه ها و استمرار احساس مالکیتی که به زن دارند
ناشناس۷۴۴۸۵۲۱۱:۴۶:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۸
مورد داشتیم برادر شوهر در یک نزاع شوهر را کشته چون بچه اش صغیر بوده پدر و مادر شوهر اولیا دم شدند رضایت داده اند بعد هم عروس را داشتن مجبور میکردند که با قاتل شوهرش ازدواج کند با تهدید اینکه حضانت بچه را ازش میگیرند شهرستان هم نبوده تو همین کرج
پرتو۷۴۴۹۱۲۱۲:۱۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۸
قرن بیست و یکم !!!!!!!!!!!!!
ناشناس۷۴۵۰۸۶۱۳:۱۲:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۸
خرافات به هر شکلی باعث عقب موندگی و رنج نسلهاست. گاهی خرافات شکل موجه تری داره ولی نتیجه یکیه.
آرش۷۴۵۱۵۵۱۳:۳۴:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۸
جالب هست که هیچ جا ندیدم از آقایونی که به اجبار باید یک خانوم را برای ازدواج انتخاب کند اظهار تاسف بشود مطمئنا تعداد زیادی از آقایون هم تمایلی به این ازدواج ندارند و صرفا به خاطر سنت های اشتباه مجبور به این کار می شوند
ناشناس۷۴۵۱۹۳۱۳:۴۸:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۸
دولت باید یک فکر اساسی به حال ساماندهی وحمایت زنان سرپرست خانوار کند چراکه این مسیله همواره مورد غفلت بوده وهست
ماندگار۷۴۵۱۹۵۱۳:۴۹:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۸
در برخی قبایل آفریقا پس از فوت شوهر ،همسرش را نیز بهمراه شوهر دفن میکنند.
ناشناس۷۴۵۵۶۹۱۷:۴۰:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۸
اون باز بهتر ازینه :))
ماندگار۷۴۵۲۰۱۱۳:۵۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۸
در کل جدای از برخی موارد نادر ،رسم و راه حل خوبیه
ناشناس۷۴۵۲۰۴۱۳:۵۲:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۸
من ساکن شهر جاجرم در خراسان شمالی هستم ما که چنین رسومی نداریم لطفا نام محلی که چنین رسومی دارند اولا برای اینکه همه شهرها به چنین رسم جاهلیتی متهم نشوند اورده شود ثانیا بزرگان ان شهر خجالت بکشند و برایش فکری کنند
ناشناس۷۴۵۵۷۰۱۷:۴۱:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۸
"یکی از عللی که موجب شده تا زنان سرپرست خانوار اقدام به ازدواج مجدد نکنند، مباحث فرهنگی است"، باید بفرمایید مباحث بی فرهنگی! همه هم و غم فرهنگی آنجا شده"باید یا نباید کنسرت، مسئله این است!"
احسان۷۴۵۸۰۹۲۰:۴۹:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۸
اطلاعات ارائه شده در این مطلب کاملا یکطرفه و تنها بر اساس مشاهده موردی نوشته شده است. بنده ۳۸ سال سن دارم و در خراسان شمالی متولد و ساکن هستم. رسم توضیح داده شده را بار اولی است که میشنوم. بهتر بود نام طایفه و یا حداقل شهرستان ذکر میگردد تا مبادا شائبه وجود این رسم بدوی در کل استان خراسان شمالی ایجاد نگردد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین