توصیه‌های طب سنتی جهت رفع مشکلات پوستی

گروه سلامت الف،   3971107073

یک متخصص طب سنتی در مورد مشکلات پوستی همچون تغییر رنگ پوست، لکه‌ها و خال‌های پوستی گفت: قدم اول در این رابطه شناخت مزاج بیماری است که باید با کمک خود فرد به صورت اعتدال شود.

دکتر سید مهدی میر غضنفری در گفتگو با خبرگزاری سلامت، با بیان اینکه چهار رنگ در طب سنتی بسیار معروف هستند، افزود: فردی که رنگ صورتش عمدتا به سمت سرخی و صورتی است ممکن است دارای مزاج گرم و تر باشد یا دارای خلط دم باشد که به دلیل خوردن غذاهای چرب، شیرین و گوشت است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: افرادی که پوست آنها ته رنگ زرد دارد مزاج‌های گرم و خشک بیشتر در آنها مشاهده می‌شود یا غلبه خلط صفرا دارند که به دنبال مصرف غذاهای تند و دارای فلفل و ادویه‌ای و سرخ شده این حالت تشدید می‌شود.

میر غضنفری یادآور شد: افرادی که رنگ روی تیره دارند و یا دارای خال‌های تیره رنگ در نواحی صورت هستند احتمال سردی و خشکی مزاج یا غلبه سودا در آنها زیاد است که به دنبال مصرف گوشت گاو، گوشت مانده ، عدس، بادنجات و غذاهای فست فودی بیشتر در این افراد ایجاد می‌شود همچنین موی زائد نیز در این افراد شایع‌تر است.

این متخصص فیزیولوژی اضافه کرد: افراد دارای رنگ پوست سفید یا به اصلاح بی‌رنگ یا شبیه به رنگ پریدگی است معمولا مزاج‌های سرد و رطوبتی دارند یا غلبه خلط بلغم به دنبال مصرف زیاد نوشیدنی‌ها  و آب سرد در این افراد بیشتر می‌شود.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: با مراجعه به پزشک مربوطه و اصلاح مزاج می‌توان این تغییر رنگ‌های پوست که شامل به وجود آمدن لک‌ها یا خال‌ها است را کاهش داد یا حتی لک‌ها‌ و خال‌های به وجود آمده را کم رنگ تر کرد.

میر غضنفری عنوان کرد: اگر لک و خال ناشی از سودا باشد تدابیری که برای رفع سودا در طب سنتی وجود دارد همچون آب پنیر، استفاده از روغن‌های بابونه، بادام شیرین، روغن بنفشه و روغن کدو بنابر مزاج فرد در رفع این مشکلات پوستی موثر است.