راهکار بهینه کنترل مصرف بنزین چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3971107044 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از مهم ترین روش های کنترل مصرف بنزین، افزایش جایگزین های آن مانند حمل و نقل عمومی است. توسعه حمل و نقل عمومی نیازمند بودجه و برنامه ریزی صحیح است.

راهکار بهینه کنترل مصرف بنزین چیست؟

فارس نوشت: رشد بی رویه و دو رقمی مصرف بنزین در کشور نشان از آن دارد که خودکفایی در تامین بنزین حتی با ورود فاز3 پالایشگاه ستاره خلیج فارس، عمر کوتاهی خواهد داشت. عدم توسعه سوخت های جایگزین طی شش سال گذشته نیز سبب شده است تا بنزین به تنهایی افزایش تقاضای سوخت بخش حمل و نقل خودروهای سبک را برآورده کند و این امر در کنار افزایش قیمت نفت پس از سال 1395 موجب افزایش شدید یارانه پنهان بنزین شده است.

کشور ایران که از سال 1380 تا 1394 بیش از 120 میلیارد دلار یارانه پنهان برای بنزین پرداخت کرده است، این روزها در فکر تدوین سازوکاری مناسب برای کاهش یارانه پنهان بنزین از طریق مدیریت مصرف و کنترل قاچاق است. استفاده مجدد از کارت هوشمند سوخت که در سال های گذشته بستری برای مدیریت مصرف و کنترل قاچاق بود، دوباره مورد بررسی قرار گرفته است اما شاید این بار در بستری جدید و متفاوت اجرا شود. لذا اگر طرح سهمیه بندی بتواند بطور موفق اجرا شود و مجموع مصرف و قاچاق بنزین را تا 10 میلیون لیتر در روز کاهش دهد، صرفه جویی 1.5 میلیارد دلاری در سال به ارمغان خواهد آورد.

* 8.8 درصد درآمد خانوارها در بخش حمل و نقل هزینه می‌شود

بعضی از کارشناسان برای جلوگیری از اثر مستقیم افزایش قیمت بنزین بر اقشار کم درآمد، مدل هایی برای سهمیه بندی بنزین ارائه داده اند که در آن از شیوه های مختلف برای تخصیص سهمیه بنزین استفاده کرده اند. این در حالیست که بهره‌مندی دهک های مختلف درآمدی از حمل و نقل و بنزین متفاوت است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، خانوارهای شهری به صورت متوسط حدود 3 میلیون و 236 هزار تومان از درآمدهای خود را خرج حمل و نقل می کنند که معادل 8.82 درصد از کل درآمد خانوار است که با توجه به ارزان بودن قیمت سوخت و هزینه حمل و نقل عمومی، بیشترین این هزینه مربوط به هزینه مالکیت خودرو می شود. گفتنی است در کشور آمریکا، سهم هزینه حمل و نقل از کل هزینه های خانوار برابر 16 درصد و در اروپا برابر 12.8 درصد بوده است.

* صرفا نیمی از خانوارهای ایرانی خودروی شخصی دارند

بر اساس گزارش مرکز آمار، در کشور ایران تنها نیمی از خانوارها دارای خودروی شخصی هستند. از این رو می توان گفت که بسیاری از خانوارهای کم درآمد، خودروی شخصی نداشته و با بنزین سروکار ندارند. دهک اول تنها حدود ۴ درصد از درآمد خود را به حمل و نقل اختصاص می دهد که معادل 367 هزار تومان در سال می شود؛ یعنی تقریبا روزی 1000 تومان. دهک دوم و سوم نیز به ترتیب 767،000 و 1،140،000 تومان از درآمد سالانه خود را به حمل و نقل تخصیص می دهند که معادل 4.84 درصد و 5.67 درصد از کل درآمد آنهاست. از این رو می توان نتیجه گرفت که سهم هزینه های حمل و نقل در سبد هزینه های خانوارهای دهک اول تا سوم بسیار کم است. پس افزایش قیمت بنزین برای اقشار کم درآمد که غالبا صاحب خودرو نیستند اثر مستقیمی نخواهد داشت.

* روش مدیریت آثار تورمی غیرمستقیم افزایش قیمت بنزین

بعضی از کارشناسان برآنند که اثر تورمی افزایش قیمت بنزین بصورت غیرمستقیم اقشار ضعیف را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای بررسی این فرضیه می توان نقش بنزین بر قیمت نهایی کالاها و خدمات را بررسی کرد. حمل و نقل اصلی کالاها بر اساس سوخت گازوئیل انجام می شود و سوخت بنزین تنها در توزیع نهایی داخل شهرها نقش دارد. همچنین قیمت تاکسی ها تنها تابع قیمت بنزین نیست زیرا که بیش از 85% تاکسی ها از سوخت CNG در کنار بنزین استفاده می کنند. ضمن اینکه تاکسی ها نیز از سهمیه بنزین یارانه ای خود بهره مند خواهند شد. همچنین نرخ کرایه نیز بر اساس نرخ اتحادیه تعیین می شود و در آن بی قانونی صورت نخواهد گرفت. از طرفی بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، افزایش قیمت بنزین تا 2000 تومان و بدون تخصیص سهمیه، تنها 4 درصد تورم مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد نمود. اثرات روانی سهمیه بندی بنزین و افزایش نرخ دوم آن نیز با گذشت مدت زمان کوتاهی و با نظارت و بازرسی دقیق از بین خواهد رفت.

* اختصاص سهمیه به فرد، راهکار بهینه نیست

بعضی دیگر از کارشناسان معتقدند که سهمیه باید به ازای تعداد افراد خانوار به حساب سرپرست واریز شود تا میزان درآمدهای اقشار کم درآمد افزایش یابد. این در حالیست که درآمدزایی برای اقشار کم درآمد در جوامع مختلف از طریق راهکار بسیار بهتری صورت پذیرفته است. سیاست های حمایت از فقرا نیز در قالب توزیع کارت سلامت و آموزش یا توزیع وعده های غذایی در مدارس قابل انجام است و بهتر این است که فقرا و اقشار کم درآمد به درستی آمایش شوند تا اینکه به تمام افراد جامعه مقداری یارانه پنهان و غیرپنهان تخصیص داده شود.

* راهکار بهینه کنترل مصرف بنزین چیست؟

یکی از مهم ترین روش های مهار رشد مصرف بنزین، افزایش جایگزین های آن است که مهم ترین آن حمل و نقل عمومی است. توسعه حمل و نقل عمومی نیازمند بودجه و برنامه ریزی صحیح می باشد و بدین صورت امکان پذیر است که هزینه های بنزین خانوارها به حمل و نقل عمومی تزریق شود. لذا با اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت دوم بنزین، بسیاری از افراد تصمیم می گیرند تا بخشی از نیاز خود را از طریق حمل و نقل عمومی برآورده کنند. حال اگر قیمت حمل و نقل عمومی به اندازه ای افزایش یابد که سهم بنزین را در سبد خانوار جبران کند، هم بودجه برای توسعه حمل و نقل عمومی به دست می آید و هم سهم هزینه های حمل و نقل در سبد خانوار ثابت می ماند. آنگاه با توسعه حمل و نقل عمومی ناشی از تزریق بودجه توسط مصرف کنندگان آن، به مراتب راحت تر و سریع تر از حمل و نقل شخصی خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۴۳۱۵۷۱۰:۱۵:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۷
تنها و تنها حذف خودروهای پرمصرف و غیراستاندارد مربوط به تکنولوژی سی سال پیش از خطوط تولید خودروسازان و چراغ سبز نشان دادن به خودروهای برقی و هایبریدی
SMAH1۷۴۳۲۰۸۱۰:۴۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۷
همیشه از «توسعه حمل و نقل عمومی» صحبت می شود! ولی این دوستان یک روزی که شهر تعطیل است (مثل جمعه ها یا عید نوروز) سعی کنید با اتوبوس یک مسیر (حتی طولانی) را بپیمایید و آن را با یک روز عادی مطابقت دهید. به نظر من همین تعداد اتوبوس و تاکسی برای شهر کافیست! اگر بیشتر شود چه بهتر! راه کار جمع کردن ماشین ها از توی خیابان است تا حمل و نقل عمومی بتواند کار خود را درست انجام دهد و در ترافیک ایجادی توسط «ماشین های شخصی» گیر نکند!
ناشناس۷۴۳۲۲۴۱۰:۴۸:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۷
راه حل یک چیز بیشتر نیست اونم داشتن ماشین هایی مثل ماشین های کم مصرف خارجی است. وقتی مصرف سوخت ماشین های ایران حداقل دو برابر ماشین های معمول دنیاست، با این تغییر میشه راحت مصرف را نصف کرد
ناشناس۷۴۳۳۲۰۱۱:۳۴:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۷
مساحت کشور جمعیت کشور تعداد خودرو ها متوسط مصرف سوخت خودروهای داخلی و... باید نسبت به کشورهای دیگه سنجیده بشه بعد بگیم مصرف سوخت بالاست یا پاینه نه صرفا یه نفر بدون هیچ تحقیقی بیاد مصرف امسال رو نسبت به پارسال اندازه بگیره بعد بگه مصرف کم شده یا زیاد که زیاد شدنش هم مربوط به قاچاق هست نه مصرف بنزین توسط مردم معمولی چهارتا قاچاقچی اعدام بشه مصرف متعادل میشه شک نکنید
حسین۷۴۳۵۱۱۱۲:۵۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۷
نویسنده محترم من یه راه کار درست درمون دارم!! یه ماشین جک خریدم بعد از مراجعه برای سرویس دوره ای بدون اطلاع تغییر درنرم افزار گیربکس دادن که کلاج دیرتر خراب بشه عوضش مصرف بنزین به حدود صدی 20 لیتر رسید چندین بار مراجعه واعتراض نهایتا نتیجه نداد که نداد وقتی خودرو ساز یا هرچی برای استفاده خودش یه همچین کاری میکنه بهتره اول خودروها درست بشن الآن روزگاری نیست که ماشین صدی 20 بنزین مصرف کنه تو دنیا دارن روی مصرف صدی یک ودو لیتر کار میکنن حالا راهکار معلومه البته همه میدونن ولی بهترین راه رو اصلاح تولید نمیدونن ومثل همیشه زور به مردم گفتن راحت ترین راهه که دارن روش کارمیکنن
ناشناس۷۴۳۵۹۸۱۳:۲۴:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۷
آزاد سازی تمامی حامل های انرژی واگذاری شرکت های دولتی از ایران خودرو و سایپا گرفته تا .... به بخش خصوصی واقعی (که البته بعیده) کاهش پلکانی تعرفه واردات با جدیت مرگ یکبار شیون یکبار تنها راهکار همینه حالا ما هی دور خودمون بچرخیم
مهرداد رجبي۷۴۳۷۴۶۱۴:۴۰:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۷
اوّل اینکه: بنزین یک فرآورده ملی است، و استفاده از آن حق همه ایرانیان است و نباید اجازه قاچاق حتی یک قطره به کشورهای همسایه داده شود. دوم اینکه : سوخت های فسیلی و فرآورده های نفتی ثروت های ملی متعلق به همه ایرانیان و آیندگان است، پس باید بهینه و به جا مصرف شود تا مورد نفرین آیندگان نشویم. سوم: بنزین ایران بسیار ارزان عرضه می شود و سود ارزانی آن در حال حاضر نصیب جمعیت اندکی( دهک های هفتم، هشتم، نهم و دهم) از جامعه و قاچاق چیان می شود؛ راه کار این است که قیمت آن واقعی و حداقل در حدود متوسط قیمت کشورهای همسایه شود، در حال حاضر منطق ترین روش : 1- برخوداری همه ایرانیان زنده و ساکن کشور از حداقل 20 لیتر سهمیه یارانه ای است یا واریز معادل نقدی آن برای هر لیتر بنزین به قیمت 5000 تومان به حساب شخص است(هر کسی اجازه فروش یا واگذاری حق استفاده از بنزین سهمیه ای خود را به دیگری دارد). 2- توزیع بنزین برای خودروهای شخصی باید فقط براساس کارت سوخت انجام شود و قیمت بنزین به صورت پلکانی در دامنه های 60 لیتری محاسبه شود؛ یعنی: الف- از 0 تا 60 لیتر قیمت واحد آن 1000 تومان؛ ب - از 60 تا 120 لیتر قیمت واحد آن 1500 تومان؛ ج- از 120 تا 180 لیتر هر لیتر به ارزش 2500 تومان؛ از 180 تا 240 لیتر هر لیتر 4000 تومان؛ د- از 240 تا 300 لیتر هر لیتر آن 6500 تومان و ر- 300 لیتر و بالاتر هر لیتر آن به ارزش 10500 تومان( کارت سوخت کلیه جایگاه داران باید حذف شود). 3- در ضمن توزیع بنزین برای خودروهای عمومی ( تاکسی ها - وانت ها - سرویس ها و تاکسی های اینترنتی و ...) براساس پیمایش مسیر هفتگی با قیمت یارانه ای هر لیتر بنزین 1000 تومان صورت می گیرد. 4- دولت( وزارت نفت) می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه را با قیمت آزاد(جهانی) به صورت ارزی به کشورهای همسایه صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ، اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس گاز سوز یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، ممیزی و فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی؛ و صرف مدرن کردن روش های آبیاری کشاورزی و باغداری کند. مهرداد رجبی - دکترای انرژی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین