مشکل صنعت خودروسازی و رضایت‌مندی مردم/ خودروسازان خصوصی می‌شوند؟

محمد پارسا نجفی،   3971106085 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی مشکل صنعت خودروسازی را نقش دولت و انحصار در بازار و نبود رقابت عنوان می‌کنند، البته هفته گذشته مجلس طرحی را با عنوان ساماندهی بازار خودرو تصویب کرد که دولت مکلف است طی مدت ۳ زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی گری دولت خاتمه یابد.

مشکل صنعت خودروسازی و رضایت‌مندی مردم/ خودروسازان خصوصی می‌شوند؟

به گزارش الف، قیمت خودرو بعد از مدت‌ها در دو هفته گذشته دوبار افزایش یافت و دوباره در پایان همان هفته نیز خودروسازان  اقدام به افزایش کردند. از طرف دیگر سلیمانی به جای محمد رضا سروش مدیر عامل سایپا تعیین شد، البته مدیرعامل برکنار شده سایپا در گفت‌وگویی سخنان جنجالی را بیان کرد، البته این در حالی است که سروش سه ماه قبل به سمت مدیرعاملی سایپا منصوب شده بود؛ اما امروز مردم هستند و پرایدی که به قیمت ۳۶میلیون تومان رسیده است.

  • بیشتر بخوانید

مدیرعامل سابق سایپا: پراید گران نیست/ وزیر صنعت طرفدار افزایش قیمت خودروهای داخلی است

نحوه اعتراض مشتریان سایپا و ایران خودرو

از طرفی هم برخی مشتریان این دو خودورساز نیز در پی بد عهدی سایپا و ایران خودرو در تحویل خودروهای پیش فروش شده اعتراض کردند که به تجمعاتی کشیده شد.  برخی مشکل صنعت مهم خودروسازی را نقش دولت و انحصار در بازار و نبود رقابت عنوان می‌کنند، البته هفته گذشته مجلس طرحی را با عنوان ساماندهی بازار خودرو تصویب کرد که دولت مکلف است طی مدت ۳ سال از لازم الاجرا شدن قانون ساماندهی خودرو با اجرای صحیح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی گری دولت خاتمه یافته و صرفا اقدامات نظارتی سیاست گذاری و تنظیم گری انجام دهد.

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در خصوص تجمعاتی که مردم در خصوص قیمت خودرو داشتند به خبرنگار الف، گفت: وزارت صمت باید تدبیری بیندیشد و خودروسازان نیز باید محصولات را بر اساس قیمتی که ثبت نام کرده‌اند تحویل دهند.

به عقیده عزیزی افزایش نهاده‌های تولید در نهایت می تواند ده درصد افزایش قیمت محصول را توجیه کند، نه این روند رشد قیمت.

وی می‌افزاید: اگر خودروساز می‌داند که هزینه‌هایش بسیار زیاد افزایش یافته راهکار این نیست که قیمت محصول را بالا ببرد، بلکه باید به فکر کاهش هزینه‌ها باشد وگرنه خودروسازی با مشکل مواجه خواهد شد. امروز پراید  ۳۶میلیون تومان قیمت دارد البته اگر بازهم گران نشود؛ اینکه چرا باید خودروهایی در کشور تولید شود که فناوری آن دستکم مربوط به ۳۰ سال قبل است و در هیچ کشور دیگری تولید نمی‌شود و اساس آن بر پایه صنعت کشورهای دیگر مانند فرانسه و کره جنوبی است؛ سوال مهمی است اما مهم‌تر از کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی قیمت فزاینده آن است، برای مردمی که مجبور هستند آن را خریداری کنند.

فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در خصوص هزینه تولید خودروسازان داخلی، با بیان اینکه خودروسازان داخلی دولتی هستی و سازو کار آنها ساز و کار بخش خصوص نیست، مدیران این خودروسازی‌ها نیز مقصر شرایط به وجود آمده نیستند، می‌گوید:  هزینه تولید خودروسازان داخلی با ساختار دولتی به دلایل مختلف از جمله انباشت نیرو و پایین بودن بهره‌وری بسیار بالا است.

وی با تاکید بر اینکه  اجازه تعدیل قیمت خودروها داده نمی‌شود، گفت: در حال حاضر خودروسازان داخلی زیان‌ده هستند، قیمت‌های موجود در حاشیه بازار و قیمت‌های تحملی بر خودروسازان همخوانی ندارند، باید از ابتدای سال همزمان با تغییر نرخ ارز اجازه تعدیل قیمت‌ها نیز داده می‌شد اما متاسفانه تا به امروز به هر دلیل داده نشده است.

احمدی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط و عدم افزایش قیمت‌ خودرو در سال جاری دو خودروساز بزرگ کشور حدود 5 هزار میلیارد زیان می‌بینند، ادامه داد: راه حل جلوگیری از خسارت و زیان‌دهی خودروسازان در سیاست‌گذاری است و دولت باید از تصدی‌گری آنها دست بردارد. تغییر هرساله مدیرعامل خودروسازان مشکلات را برطرف نمی‌کند، نگاه ما به ایران‌خودرو و سایپا باید تغییر کند و باید اجزه دهیم این خودروسازی به صورت خصوصی اداره شوند، اقتصاد دولتی در هیچ کجای دنیا موفق نبوده در ایران نیز موفق نمی‌شود.

خاکسار کارشناس خودرو در این زمینه می‌گوید: تا زمانی که انحصار در تولید و توزیع و قمیت گذاری در صنعت خودرو کنار نرود، نمی‌توان آینده خوبی برای آن در نظر گرفت.

وی انحصار را در اختیار شورای سیاست گذاری خودرو می‌داند که متشکل از وزرا، برخی نمایندگان سابق که اکنون قطعه ساز شده اند و البته خود قطعه سازها می باشد.

امیر حسن کاکایی دانشیار مهندسی خودرو از دانشگاه علم صنعت معتقد است: هیچ کس دوست ندارد خودروسازی با این وضعیت ادامه یابد. در حال حاضر تنها باید به کاهش مشکلات و ایجاد رضایت بیشتر مردم فکر کرد.

وی پیش بینی می‌کند: در خرداد سال آینده با یک رکود تورمی در صنعت خودرو مواجه شویم که می‌تواند به خودروسازی ضربه سختی بزند. از اینرو دولتمردان باید به راهکار صحیح فکر کنند، چرا که قیمت نباید مساله ساز شود.

همه این موارد در حالی‌ است که از حاشیه بازار صحبت می شود که خودروسازان انحصاری‌ترین بازار برای فروش محصولات خود را در اختیار دارند تا جایی که کمتر صنعتی دارای چنین وضعیتی در دنیاست.

از این رو اگر قرار بر تعیین قیمت بر اساس بازار است، ابتدا باید انحصار برطرف شود تا بازاری رقابتی ایجاد شود، نه آنکه همان انحصارطلبان به اسم بازار و به قول خودشان حاشیه بازار اقدام به تعیین قیمت و تحمیل آن به مصرف کننده باشند.

خودروسازان در حالی از افزایش هزینه‌های تولید و بالارفتن نرخ ارز و تورم صحبت می‌:نند که کسی سراغی از درآمد مدیران خودروسازی‌ها نمی‌گیرد. اگر این صنعت باید حقوق حداقل ۵۰ هزار کارگر جاده مخصوص را بدهد و تازه دو شرکت اصلی ۵۵۰۰ میلیارد تومان فقط ظرف شش ماه اول سال بدهکار شده‌اند، آیا نباید مدیران آنها و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه پاسخگو باشند.

به همه این موارد وضعیت ایمنی خودروهای داخلی را اضافه کنید که در چند دهه اخیر تلفات چند ده هزار نفری را سالانه در جاده‌ها بر مردم تحمیل کرده است و خودروسازها حاضر نبوده‌اند اندکی از حاشیه سود خود بکاهند و بر ایمنی خودرو‌ها بیافزایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۴۱۳۵۸۱۱:۲۸:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۶
خودروسازی نه ؛ لگن سازی
ناشناس۷۴۱۶۰۹۱۳:۲۶:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۶
کارخانجات مونتاژ ارابه های مرگ و لگن های سیار
ناشناس۷۴۱۳۶۲۱۱:۳۰:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۶
خودروسازی در ایران راه به جایی نخواهد برد خودروسازی ما هرگز روی خیروبرکت نخواهد دید.
ناشناس۷۴۱۶۰۱۱۳:۲۳:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۶
میدونی چرا خیر وبرکت نداره؟ تا حالا فکر کردی چند نفر بخاطر این ارابه های مرگ در جاده ها کشته شدند؟ چند نفر نقص عضو شدند؟ چند خانواده سیاه پوش شدند؟ چند فرزند بی پدر و مادر شدند؟ باید مدیران بی عرضه و بی کفایت محاکمه شوند.
حسین۷۴۱۳۶۴۱۱:۳۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۶
از ماست که بر ماست...
ناشناس۷۴۱۳۶۸۱۱:۳۴:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۶
داره یکسره به جهنم میره انشاءالله منشاء و بانی کثیف واردات خودرو و تولید بی کیفیت و گران یکیست
ن.د۷۴۱۳۷۲۱۱:۳۷:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۶
بخش خصوصی!! خصوصی سازی!!! بابا ! همه چیز را به سخره گرفتیم. خصوصی سازی کجا بوده و هست؟ پخش اموال ملت بین ویژه خواران شده خصوصی سازی.
ناشناس۷۴۱۵۴۰۱۲:۴۹:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۶
خصولتی بگیم بهتره
فرناز۷۴۱۶۴۴۱۳:۴۳:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۶
طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس فقط حدود چهارده درصد(14%) از خصوصی سازی ها واقعی بوده و 86% عملا" خصولتی سازی بوده یعنی از این جیب به اون جیب!
ناشناس۷۴۱۹۸۴۱۵:۵۴:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۶
آقای پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی قراره خودش اینجا رو بخره.خخخخخخ
ناشناس۷۴۱۳۸۵۱۱:۴۵:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۶
اگر همگی ی ذره ای انصاف و با خدا باشیم این همه مشکلات در کشور به وجود نمی آمد در این مشکلات همه مقصرند هر کس به اندازه خودش اما مسئولین بیشتر
ناشناس۷۴۱۳۹۳۱۱:۴۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۶
مگه یکی از مشکلات بزرگ کشور خصوصی سازی و نابودی کارخانه ها با خصوصی سازی نیست..حالا خودرو سازی ورشگسته را می خواهید بدهید به سیستمی ناکار آمد به نام خصوصی سازی.....چه شود...
مجتبی مقدسی۷۴۱۴۱۱۱۱:۵۳:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۶
مشتری ناراضی،قطعه ساز ورشکسته،خودرو ساز متضرر،مردم کلافه،هوا آلوده و..... این است صنعت خودرو سازی ما.این است خودروی ملی.
ناشناس۷۴۱۴۳۷۱۲:۰۱:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۶
لابد مثل بقیه شرکتها که خصوصی شدن شرکتها خودرو سازی با ثمن بخس به دو‌تا ادم بیسواد میدهند اون هم ظرف دوماه اموال دارایی کارخانه فروخته و اعلام ورشکستگی میکند این هم عاقبت صعنت خودرو سازی کشور!؟
ناشناس۷۴۲۳۳۹۱۹:۰۸:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۶
البته بخشی از سهام آنها به بخش خصولتی ها واگذار شده که خیلی هم قدرت و نفوذ دارند و همین خصولتی ها هم نمیگذارند با اینها برخورد شود .
ناشناس۷۴۱۴۶۱۱۲:۰۹:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۶
تولید پراید با هر قیمتی توهین به مردمه
ناشناس۷۴۱۴۷۸۱۲:۱۵:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۶
ضرر ده بودن سایپا و ایران خودرو دروغه و فرافکنی هستش دولت و مجلس و خودرو ساز می خوان سر ملت کلاه بزارن. قیمت تمام شده این خودرو ها 10 درصد قیمت فعلیشون هم نیست فقط می خوان بیشتر اختلاس کنن
ناشناس۷۴۱۴۹۶۱۲:۲۶:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۶
جمع کنید این بساط رو هر روز یه مبحث جدید باز میکنید که حواس مردم رو پرت کنید. ایا این صنعت خصوصی میشود؟آیا فلان میشود آیا بهمان میشود؟ خصوصی بشه همین پراید رو باید قیمت بگذاره 100 میلیون تازه اگه خصولتی نشه
ناشناس۷۴۱۵۲۴۱۲:۳۹:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۶
خصوصی سازی که چه عرض کنم واگذاری به دوستان و آشنایان
ناشناس۷۴۱۹۳۸۱۵:۳۳:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۶
و آقازاده ها
ناشناس۷۴۱۶۱۱۱۳:۲۸:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۶
همه درد ما این است که بازار خودور انحصاری و در اختیار دو خودرو ساز است، پس تا این انحصار نشکند وضع همین است و حتی ممکن است بدتر هم بشود، تنها راه شکستن انحصار در تولید و واردات خودرو است...
علی۷۴۱۶۷۳۱۳:۵۱:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۶
یعنی صنعت خودرو سازی ما ی روزی می تونه یک خودرو در حد پراید از خودش تولید کنه؟؟ و جشن بگیریم
ناشناس۷۴۱۷۴۳۱۴:۲۲:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۶
جالبه , ترجیح میدین دلال از افزایش قیمت خودرو سود کنه تا شرکت سازنده ,حدقل اونور میتونن نظارت کنن تا پول صرف کیفیت تولید شه -
ناشناس۷۴۱۷۷۷۱۴:۳۵:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۶
اگر برنامه امروز رشید پور با نماینده مجلس قم را میدیدید میفهمیدید که این خودرو سازان چه خیانتی به اسم کار و واشتغال میکنند فقط با صرفه جویی بنزین مصرفی خودروهای داخلی 13 هزار میلیارد تومان صفه جویی می شود و دستمزد برای 55000 کار گرد خودروسازها می شود 1300 میلیارد یعنی اگر خودروسازی را تعطیل کنتیم و بجاش خودروهای کم مصرف خارجی وارد کنیم 10 برابر حقوق کارگران خودرو سازی صرفه جویی می شود
ناشناس۷۴۲۰۳۳۱۶:۱۸:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۶
واقعا نمایندگان مجلس با این تعیین تکلیف کلی، خیلی به خودشون زحمت داده اند؛ حتی یک ضمانت اجرای خشک و خالی هم تعبیه نکرده اند
محمدی۷۴۲۰۸۰۱۶:۴۸:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۶
مطلب خوبی است اما کاش انتقاد تند تری مطرح کنید
ناشناس۷۴۲۱۳۵۱۷:۲۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۶
راهکار اینه که ایرانخودرو بدست خیامی ها برسه تا اه و نفرینشون از سر مسببان مصادره و به این وضع رساندن این کارخانه دست برداره.امان از اه مظلوم.
ناشناس۷۴۲۳۰۲۱۸:۴۱:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۶
سالهای سال بخودرو سازان سوپسید دادند اجازه ندادید رقابت کنند مردم را وادار کردید خودرو داخلی بخرند نتیجه همین است که می بینید خودرو ملی نداریم
ناشناس۷۴۲۳۹۶۱۹:۳۸:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۶
با توجه به اینکه فعلا خصوصی سازی ها منجر به نابودی صنایع و کارخانجات واگذاری شده گردیده ، امیدوارم هر چه زودتر این دو مونتاژکار هم واگذار بشه تا انشاءالله از شر اونها راحت بشیم .
الف ر۷۴۲۶۵۱۲۲:۱۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۶
متاسفانه مسولان اخیرا فقط به فکر اینند که چرا قیمت خودرو را به قیمت قبل نمیدهند یک نفر نیست که بپرسه اینها چه جوری تونستند این خودرو ها ثبت نام کنند کسی در فکر تعقیب مافیا ثبت نام های سفارشی نیست ما که هر وقت خواستیم نتونستیم ثبت نام کنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین