۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

گروه سلامت الف،   3971106031

فصل سرما است و به نظر می‌رسد نیاز بیشتری به تقویت سیستم ایمنی بدن خود داریم. برخی خوراکی‌ها می‌توانند در بهبود عملکرد این سیستم موثر باشند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مصرف برخی خوراکی‌ها و غذا‌ها می‌توانند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شوند. اگر به دنبال راهی برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزای زمستانی هستید، یکی از اولین اقدامات این است که یک لیست خرید برای خود تهیه کنید و چند خوراکی که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

۱- مرکبات
اغلب مردم بعد از اینکه دچار سرماخوردگی می‌شوند به ویتامین C تمایل می‌یابند. البته این تمایل بی‌دلیل نیست و در واقع مصرف ویتامین C به بازسازی سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. به نظر می‌رسد ویتامین C در افزایش تولید گلبول‌های سفید خون موثر است. مرکبات منبع خوبی از ویتامین C هستند. میوه‌های مرکباتی که بیشتر موردپسند مردم هستند عبارت‌اند از:
-- پرتقال
-- گریپ‌فروت
-- نارنگی
-- لیمو زرد
-- لیمو سبز

نکته قابل‌توجه این است که بدن ما نمی‌تواند ویتامین C را ذخیره و یا تولید کند بنابراین جهت پشتیبانی تمام‌وقت از سیستم ایمنی بدن خود لازم است تا هر روز از خوراکی‌های دارای ویتامین C. استفاده کنیم.

۲- فلفل دلمه قرمز
اگر فکر می‌کنید مرکبات بیشترین مقدار ویتامین C در بین میوه‌ها و سبزی‌ها را دارند، لازم است در این مورد تجدیدنظر کنید چراکه فلفل دلمه قرمز دو برابر مرکبات دارای ویتامین C است. همچنین این خوراکی، غنی از بتاکاروتن است. گفتنی است ویتامین C علاوه بر بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن، در حفظ سلامت پوست نیز موثر است. بتاکاروتن نیز به حفظ سلامت چشم و پوست کمک می‌کند.

۳- سیر
سیر را می‌توان به بسیاری از غذا‌ها افزود. سیر می‌تواند مقداری "زینک" یا همان "روی" را برای بدن ما فراهم کند که یکی از لازمه‌های سلامتی است. تمدن‌های اولیه فهمیده بودند سیر غذایی ارزشمند در نبرد با عفونت‌هاست. همچنین طبق برخی گزارش‌ها سیر می‌تواند فشارخون را کاهش دهد و از سرعت سخت شدن رگ‌ها بکاهد.

۴- زنجبیل
زنجبیل یکی دیگر از خوراکی‌های مفید در زمینه‌ی تقویت سیستم ایمنی بدن است. زنجبیل می‌تواند التهاب را کاهش دهد که متعاقباً منجر به کاهش گلودرد و سایر ناخوشی‌های التهابی نیز می‌شود. همچنین این ماده خوراکی می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند.

زنجبیل که در برخی دسرها، شیرینی‌ها و سایر خوراکی‌ها استفاده می‌شود، باعث تجمع حرارت در فرم جینجرول که نوعی کپسایسین است در این غذا‌ها می‌شود. همچنین زنجبیل در تسکین درد‌های مزمن موثر است و می‌تواند دارای خواص کاهش دهنده کلسترول باشد.

۵- کلم بروکلی
کلم بروکلی مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و همچنین سایر آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر‌ها در آن تجمع کرده‌اند و بروکلی را به یکی از پرفایده‌ترین سبزی‌ها برای سلامتی انسان تبدیل کرده‌اند. برای حفظ مواد مغذی بروکلی سعی کنید آن را خیلی کم و ملایم بپزید.

۶- اسفناج
اسفناج علاوه بر ویتامین C، دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و بتاکاروتن‌های متعدد است که می‌توانند توانایی سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت‌ها را افزایش دهند. اسفناج هم مثل کلم بروکلی بهتر است که به میزان خیلی کمی پخته شود تا بتواند مواد مغذی خود را حفظ کند.

۷- ماست
سعی کنید از ماست‌هایی استفاده کنید که دارای باکتری‌های فعال هستند. البته این باکتری‌های فعال با باکتری‌های مضر بسیار متفاوت هستند؛ در واقع تمام باکتری‌های مضری که در شیر وجود دارند هنگام پاستوریزه شدن و انجام عمل تخمیر به جهت تبدیل شدن به ماست از بین می‌روند. این باکتری‌های مفید فعال (پروبیوتیک) باعث شبیه‌سازی نبرد با بیماری‌ها در سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

همچنین ماست می‌تواند منبع خوبی از ویتامین D باشد بنابراین سعی کنید از آن‌هایی که غنی‌شده با ویتامین D هستند استفاده کنید. ویتامین D می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تنظیم کند.

۸- کیوی
کیوی سرشار از مواد مغذی ضروری برای بدن شامل اسیدفولیک، پتاسیم، ویتامین K، و ویتامین C است. ویتامین C موجود در کیوی باعث تقویت گلبول‌های سفید خون می‌شوند و هم‌زمان سایر مواد مغذی موجود در کیوی هم به عملکرد صحیح کلی بدن کمک می‌کنند.

۹- تخمه آفتابگردان
تخمه‌های آفتابگردان نیز مملو از مواد مغذی شامل فسفر، منیزیم و ویتامین B-۶ است. همچنین این تخمه‌های خوش‌طعم و دوست‌داشتنی دارای مقادیر بسیار شگفت‌آوری از ویتامین E، یک آنتی‌اکسیدان قوی، هستند. ویتامین E در تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. سایر خوراکی‌های دارای ویتامین E عبارت‌اند از آووکادو و سبزیجات تیره برگ.

۱۰- زردچوبه
شاید شما به زردچوبه فقط به چشم یک ادویه طعم‌دهنده نگاه کنید، اما باید بدانید که این ادویه زردرنگ تلخ‌مزه برای مدت‌های طولانی به‌عنوان یک ماده ضدالتهابی در درمان بیماری‌های آرتروز و آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین تحقیقات نشان داده که تجمع زیاد کورکومین در زردچوبه که در واقع رنگ زیبا و متمایز این ماده نیز به دلیل وجود همین کورکومین است، می‌تواند در کاهش آسیب‌های وارده به عضلات که ناشی از تمرینات ورزشی است موثر باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین