جزییات آماری سفر اتباع خارجی و ایرانی/ از کاهش سفر خارجیِ ایرانی‌ها تا افزایش سفر آمریکایی‌ها به ایران

گروه اجتماعی الف،   3971106011 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سفر اتباع و گردشگران خارجی به ایران در ۹ ماه نخست حدود ۵۶ درصد رشد داشته و در مقابل، سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور ۳۰ درصد کمتر شده است.

لیلا اژدری ـ مدیرکل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری ـ با اعلام جزییات آمار سفر از ابتدای سال ۹۷ تا پایان دی‌ماه، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ورود اتباع و گردشگران خارجی به ایران در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، حدود ۵۶.۰۳ درصد رشد داشته است. در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۶، سه میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۷۷ تبعه خارجی به ایران سفر کرده بودند که امسال به ۶ میلیون و ۷۴ هزار و ۵۸۰ نفر رسیده است.

وی افرود: عراق همچون ماه‌های گذشته در صدر جدول کشورهایی که بیشترین مسافر را به ایران می‌فرستند، قرار دارد اما رکوردشکنی ارمنستان بیشتر از عراق توجه را جلب می‌کند.

اژدری گفت: ۲ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۲۱ عراقی در ۹ ماه نخست امسال به ایران سفر کردند که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۱۱۳ درصد رشد داشته است. بعد از عراق، اتباع جمهوری آذربایجان بیشترین سفر را به ایران انجام داده‌اند که ورود یک میلون و ۳۵۶ هزار و ۷۸ نفر از این کشور به ایران ثبت شده است که این عدد ۹۲ درصد رشد را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد. بعد از آن، افغانستان قرار دارد که ورود اتباع این کشور به ایران ۲۴ درصد رشد داشته است. ترکیه نیز رتبه چهارم کشورهایی که بیشترین ورودی را به ایران داشته است از آن خود کرده. سفر اتباع ترک به ایران در ۹ ماه گذشته ۵۰/۵ درصد بیشتر شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری افزود: پاکستان و ارمنستان به ترتیب در جایگاه پنجم و ششم جدول گردشگران ورودی قرار گرفته‌اند که در بین پنج کشور نخست، ورود اتباع پاکستانی به ایران کم‌ترین رشد را داشته است. ۲۵۲ هزار و ۶۱۸ تبعه پاکستانی از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه به ایران سفر کردند که در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد رشد را نشان می‌دهد. اما ارمنستان که سال گذشته تنها ۱۶ هزار نفر از اتباع آن به ایران سفر کرده بودند با ۶۷۰ درصد رشد، رکورد شکسته است. امسال ۱۲۹ هزار و ۶۳۵ تبعه ارمنستانی به ایران سفر کردند.

به گفته او، سفر اروپایی‌ها به ایران همچنان روند کاهشی دارد اما سفر گردشگران آمریکایی به ایران، برخلاف سیاست‌های دولت این کشور، رشد خود را همچنان حفظ کرده است. در ۹ ماه نخست امسال، ۱۹۸۰ گردشگر آمریکایی به ایران سفر داشتند که ۱۵/۸۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 ۱۰ کشور نخست که بیشترین مسافر را در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۷ به ایران داشته‌اند
رتبه نام کشور جمعیت مسافران وارد شده به ایران در ۹ ماه نخست سال ۹۷ (نفر)
۱ عراق ۲.۲۰۷.۶۲۱
۲  آذربایجان ۱.۳۵۶.۰۷۸
۳ افغانستان ۷۸۲.۱۱۳
۴ ترکیه ۶۴۵.۶۰۸
۵ پاکستان ۲۵۲.۶۱۸
۶ ارمنستان ۱۲۹.۶۳۵
۷ ترکمنستان ۱۱۴.۹۲۹
۸ بحرین ۶۳.۲۵۷
۹ هندوستان ۵۲.۲۵۸
۱۰ کویت ۵۱.۲۵۶

اژدری درباره انگیزه سفر اتباع خارجی به ایران گفت: این آمار براساس نوع روادیدِ ورود به ایران و از سوی پلیس مهاجرت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام می‌شود بنابراین جزییات آن خیلی دقیق مشخص نیست اما براساس نوع روادید صادره و آنالیزی که ما روی این آمار کلی انجام داده‌ایم، این نتیجه بدست آمده: در این ۹ ماه ۴۷ درصد سفرها از کشورهایی بوده که با ایران لغو روادید شده‌اند؛ از جمله ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان. سفر از این کشورها به ایران در مقایسه با سال گذشته ۱۴۸.۵ درصد رشد داشته است.

وی، زیارت را دومین انگیزه سفر به ایران اعلام کرد و افزود: ۲۳ درصد سفر خارجی‌ها به ایران با این انگیزه انجام می‌شود که نسبت به ۹ ماه سال گذشته ۴۷/۷۵ درصد رشد داشته است. درمان و دیدارهای فرهنگی و توریستی از دیگر عوامل سفر گردشگران خارجی به ایران است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری با تفکیک آمار ورود از مرزهای کشور، گفت: بیشترین ورود به ایران از طریق مرز زمینی انجام می‌شود که در این ۹ ماه، ۴ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۱۷۷ نفر از مرزهای خاکی به ایران سفر کرده‌اند که ۷۹/۳۸ درصد از کل ورودی‌ها را شامل شده و در مقایسه با سال گذشته ۸۲/۵ درصد رشد داشته است که با توجه به آمار سفر اتباع کشورهای همسایه این ارقام طبیعی است.

وی اضافه کرد: ۲۰/۳۴ درصد از مسافران نیز از مرزهای هوایی به ایران وارد شده‌اند که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۳۷۱ نفر می‌شود. ۱۷ هزار و ۳۲ نفر از مسافران خارجی نیز از راه آبی به ایران سفر کرده‌اند که درصد کمی از ورودی‌ها یعنی ۰/۲۸ را شامل شده است.

آمار مسافران ورودی به تفکیک مرزهای کشور در ۹ ماه نخست ۱۳۹۷
مرز جمعیت ورودی (نفر)
زمینی ۴.۸۲۲.۱۷۷
هوایی ۱.۲۳۵.۳۷۱
آبی ۱۷.۰۳۲

اژدری اما درباره آمار سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور به ایسنا گفت: در ۹ ماه نخست سال گذشته ۸ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۳۱۷ نفر ایرانی به خارج از کشور سفر کرده بودند که این جمعیت اکنون به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۳۸۱ نفر ایرانی رسیده است که یقینا گرانی هزینه سفرهای خارجی و نرخ ارز در ریزش این آمار بی‌تاثیر نبوده و سفر ایرانی‌ها به خارج را در ۹ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۳۰ درصد کمتر کرده است.

مقایسه سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور در ۹ ماه سال‌های ۹۷ و ۱۳۹۸
سال حجم سفرهای خارجی (نفر)
۱۳۹۷ ۸.۴۸۳.۳۱۷
۱۳۹۸ ۵.۹۰۰.۳۸۱

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۴۱۱۵۱۰۹:۴۳:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۶
"سه میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۷۷ تبعه خارجی به ایران سفر کرده بودند که امسال به ۶ میلیون و ۷۴ هزار و ۵۸۰ نفر رسیده است" : یک نفر به من یاد بده که چجوری درصد گیری میکنه این فرد مسئول!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین