«ارنست همینگوی، آخرین مصاحبه و دیگر گفتگوها»؛ ترجمه هوشنگ جیرانی؛ نشر چشمه همینگوی به روایت همینگوی

حمیدرضا امیدی‌سرور،   3971104096

همینگوی روی این گفتگو که به صورت سوال و جواب تنظیم شده وسواس زیادی داشت و پس از چند نوبت حک و اصلاح متن در نهایت اجازه انتشار آن را داد. حاصل کار هم گفتگویی است خواندنی و پروپیمان که تاحد بسیار زیادی نشان دهنده احوال همینگوی به عنوان یک داستان‌‎نویس و دیدگاه‌ها و عادات او و همچنین نظراتش درباره نویسندگان مختلف است

همینگوی به روایت همینگوی

«ارنست همینگوی، آخرین مصاحبه و دیگر گفتگوها»

ترجمه: هوشنگ جیرانی

ناشر: چشمه؛ چاپ اول، 1397

88 صفحه، 12500 تومان

 

****

 

همینگوی نوشتن را با خبرنگاری آغاز کرد، دوره‌ای تقریبا طولانی به این حرفه مشغول بود، چنانکه از جنبه های مختلف بر او اثر گذاشت، هم در نویسندگی و هم در سلوک او به عنوان یک نویسنده. به خوبی بر اهمیت رسانه‌‎ها واقف بود و در زمان حیاتش شهرتی ورای شهرت معمول نویسنده‌ها داشت؛ بی‌اغراق در دنیای ادبیات برای خود یک سوپراستار بود! بخصوص بعد از دریافت جایزه نوبل، جالب اینکه ماجراجویی‌های او کار دستش داد و به خطر سقوط هواپیمایش چنان مجروح شد که نه تنها فرصت حضور در مراسم را از دست داد، بلکه جراحت های آن به عنوان دردی کهنه تا پایان عمر همراهش بود.

از آن نویسنده‌های بدقلق نبود که از عالم و آدم، فراری هستند؛ با دوربین میانه خوبی داشت و به همین خاطر عکس‌های زیادی از او برجای مانده است. چند گفتگوی طولانی هم با او انجام شده که در شناخت روش و منش او در زندگی و نویسندگی بسیار مفیدند.

حال این گفتگوها در کتاب «ارنست همینگوی، آخرین مصاحبه و دیگر گفتگوها» گردآوری و منتشر شده‌اند  که با ترجمه خوب هوشنگ جیرانی به همت نشر چشمه به بازار آمده است. کتاب حاضر  شامل چهار گفتگوی مهم و مفصلی است که همینگوی در طول زندگی خود انجام داده است. مدخل گفتگوها، مقدمه‌ای است به قلم هوشنگ جیرانی که در آن اشاره ای گذرا به زندگی و جایگاه همینگوی به عنوان بزرگترین نویسنده امریکایی  شده است. جیرانی مقدمه خود را با نقل قولی هوشمندانه از زبان ویل و آریل دورانت درباره همینگوی، آغاز می‌کند: «من هیچ نویسنده‌ای را مانند ارنست همینگوی نمی‌شناسم که در وجود او زندگی و ادبیات بدین گونه تنگاتنگ عجین شده باشد.» این احساسی است که هنگام خواندن این گفتگوها نیز به مخاطب دست می‌دهد.

نخستین مصاحبه این کتاب با عنوان «ارنست همینگوی، هنر داستان‌نویسی(شماره 21)» معروف‌ترین گفتگویی‌ست که همینگوی انجام داده است، البته طولانی‌ترین آنها نیز هست. این گفتگو را جورج پلیمتون انجام داده و در نشریه پاریس ریوی یو  سال 1954 در منتشر شده است.

همینگوی روی این گفتگو که به صورت سوال و جواب تنظیم شده وسواس زیادی داشت و پس از چند نوبت حک و اصلاح متن در نهایت اجازه انتشار آن را داد. حاصل کار هم گفتگویی است خواندنی و پروپیمان که تاحد بسیار زیادی نشان دهنده احوال همینگوی به عنوان یک داستان نویس و دیدگاه‌ها و عادات او و همچنین نظراتش درباره نویسندگان مختلف است. در این گفتگو همینگوی از شیوه کار و زمانی که برای نوشتن صرف می‌کند، سخن گفته است؛ به کسانی اشاره کرده که آن ها را به لحاظ ادبی پیشکسوت خود می‌دانست؛ از خاطره‌هایش با دیگر نویسندگان حرف می زند؛ به شگردهای خود در داستان نویسی اشاره می‌کند و نهایتا به نقش امنیت مالی در کار نویسنده نیز می‌پردازد.

سه مصاحبه دیگر کتاب یه شیوه گزارش / گفتگو  تنظیم شده‌اند. اولی با عنوان «همینگوی در کوبا» که توسط رابرت مَنینگ به مناسبت موفقیت «پیرمرد و دریا» انجام شده و در سال 1954 در مجله آتلانتیک منتشر شده است. دومی تحت عنوان «سرزده رفتن به خانه همینگوی» توسط لیود لاکهارت انجام شده و در سال 1958 در هفته نامه استار  به چاپ رسیده است. سرانجام گفتگوی پایانی کتاب که همانا آخرین گفتگوی همینگوی پیش از مرگ او باشد، با عنوان «زندگی در بعدازظهر» توسط رابرت امِت جینا با انجام شده و در سال 1958 در اسکوائر به چاپ رسیده است.

حسن سه مصاحبه پایانی کتاب در این است که به گفتگو کننده مجال آن را داده آنچه در حین انجام مصاحبه شاهد بوده را نیز روایت کند. به همین خاطر جزئیات جالبی از زندگی ارنست همینگوی در کوبا، ملک خصوصی‌اش در هاوانا، خانه و زندگی‌اش، اتاقها، لوازم خانه، کتابها و خلاصه زندگی شخصی او و عاداتی که هنگام مطالعه و نوشتن داشته است؛ به خواننده ارائه می‌کند.

همینگوی در رهگذر این گفتگوها  به مراحل مختلف زندگی حرفه‌ای‌اش به عنوان خبرنگار و نویسنده می پردازد، از علائق خود در زندگی شخصی سخن گفته و به عشق، جنگ، شهرت، ماهیگیری و عاداتش هنگام نوشتن اشاره می کند. از جالب ترین بخشهای این گفتگو آنجاست که همینگوی از عدم تمایل برای صحبت کردن درباره نویسندگی سخن به میان آورد. او معتقد است از نویسنده‌ای که درباره نویسندگی اش حرف می زند چیزی از دست می‌رود! او یادآوری می کند که نویسندگان بزرگی چون شروود اندرسن و جیمز جویس که در جوانی با آنها نشست و برخاست داشت نیز معمولا درباره نویسندگی صحبت نمی‌کردند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین