بازی دوسر باخت در آمریکا

گروه جهان الف،   3971104086

روابط جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در داخل امریکا شبیه یک بازی شده است. انگار هردو تلاش می‌کنند تا به نحوی بهتر از دیگری نقش ایفا کنند. نقشی که نشان دهند چه کسی بهتر است اما در عمل هیچ خروجی در پی نخواهد داشت. از همین رو بناست جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها دو لایحه بودجه برای بازگشایی دولت ارایه دهند.

هرچند هردو می‌دانند که احتمال کمی وجود دارد که این لوایح به تصویب برسد اما در تلاش هستند که نشان دهند به دنبال پایان تعطیلی طولانی مدت دولت و پرداخت حقوق کارمندان هستند. اکنون 800 هزار کارمند فدرال چشم انتظار کنگره و کاخ سفید برای به پایان رساندن تعطیلی دولت هستند اما این روند در یک لج و لج بازی سیاسی قفل شده است.

در این لوایحی که بناست ارایه شود، میچ مک کانل رهبرجمهوری‌خواهان در سنای امریکا قصد دارد پیشنهادی که رییس‌جمهور به تازگی رسما اعلام کرد را ارایه دهد؛ پیشنهادی که شامل حمایت از قانون رویاپردازان و مهاجران غیرقانونی به صورت موقت است و ما به ازای آن مبلغ 5.7 میلیارد دلار برای تامین بودجه ساخت دیوار گنجانده شده است. مک کانل روز سه‌شنبه در خصوص این لایحه گفت: این فرصتی برای پایان دادن به این تعطیلی است و همه به ما خیره شده‌اند. نیاز است تا دموکرات‌ها در این شرایط به این لایحه رای دهند تا سیاست در کشور را به سمت جلو پیش ببریم. او خطاب به دموکرات‌ها گفت: با رای آری در کنار ما بایستید.

اما در طرف مقابل دموکرات‌ها پاسخ این لایحه را با لایحه‌ای دیگر دادند تا نشان دهند آنها نیز می‌خواهند دولت بازگشایی شود، اما قصد ندارند که بودجه ساخت دیوار را در این طرح تامین کنند. چاک شومر عنوان کرد که این توافقنامه‌ای مشترک برای خاتمه دادن به تعطیلی دولت است.

اما در عمل همه می‌دانند که هر دو طرح بیش از اینکه عملیاتی باشد اقدامی پرهیاهو است تا طرفین نشان دهند مشغول کار هستند. زیرا عملا هردو می‌دانند طرح‌ها به لحاظ حزبی شکست خواهد خورد و بیشتر فرصتی برای یک جنجال دیگر سیاسی است تا از بین بردن مشکلاتی که مردم با آن همراه هستند. در حال حاضر با توجه به اینکه دموکرات‌ها قدرت را در مجلس نمایندگان در اختیار دارند بعید به نظر می‌رسد که حتی اگر طرح جمهوری‌خواهان در سنا تصویب شود از سد مجلس نمایندگان عبور کند و پافشاری روی دیوار باعث شده است که کماکان این بن‌بست لاینحل باقی بماند.

اما به نوشته سی‌ان‌ان در مجلس سنا اغلب سازو کارهای اسرار آمیزی وجود دارد که می‌تواند همه‌چیز را تغییر دهد. زیرا هنگامی که رقابت به این شکل میان اکثریت و اقلیت سنا شکل می‌گیرد راه‌حل‌هایی برای خنثی کردن تاکتیک طرف‌های مقابل وجود دارد تا بتوانند اقدامات یکدیگر را خنثی کنند اما در این شرایط معمولا اکثریت دست بالاتر و قدرت مانور بیشتری دارد.

در حال حاضر بن بست و تعطیلی دولت امریکا به یک چالش و بن بستی تبدیل شده که هیچ چشم‌اندازی برای خروج از آن وجود ندارد. دونالد ترامپ همه را در یک آچمز جدی قرارداده و هیچ راه برون رفتی نیست. پیشنهادی نسیه ارایه می‌دهد تا قانونی نقد را بگیرد. دیواری بسازد که شاید نتیجه مثبت یا منفی آن روی چند نسل اثربگذارد.

اما واقعیت آن است که در میان این دعواهای سیاسی این کارمندان هستند که با عذاب و مشکل مواجه هستند. ناامیدانه هرروز پای تلویزیون می‌نشینند تا خبری از بازگشایی دولت بشنوند. بخش دارو به مشکل خورده و کارمندان با مشکل پرداخت اجاره‌بها دست و پنجه نرم می‌کنند.

مردم و کارمندانی که بیکار شده‌اند معتقدند که این غیرقابل انکار است که دولت ایالات متحده به کارکنان خود که هرروز کار می‌کنند و هرروز به مردم امریکا خدمت می‌کنند، پولی پرداخت نمی‌کند. اما در حال حاضر یک حقیقت نگران‌کننده وجود دارد و آن اینکه هنوز رنج قربانیان این دعوای سیاسی برای بازیکنان کلیدی این ماجرا کافی نیست.

ممکن است این محاسبات زمانی تغییر کند که به‌طور مثال کارمندان حوزه امنیت و حمل و نقل فرودگاه‌ها دست از کار بکشند. یا اینکه بیماران در اعتراض به این وضعیت هزینه بیمارستان خود را پرداخت نکنند یا اینکه میلیون‌ها امریکایی پرداخت مالیات را متوقف کنند.

در حال حاضر با وجود توجه و فشار رسانه‌ها در به نمایش درآوردن این درد و رنج کارمندان فدرال هنوز فشار سیاسی کافی را به ترامپ یا دموکرات‌ها تحمیل نمی‌کند که سریعا به این مشکل و چالش خاتمه دهند و همه اینها در شرایطی است که دونالد ترامپ کماکان در صفحه توییتر خود می‌نویسد عقب‌نشینی نخواهم کرد و کماکان اصرار دارد که دیوار باید ساخته شود.

اما اگر به وجهی دیگر از ماجرا بپردازیم ایجاد یک دیوار و تعطیلی دولت معنای وسیع‌تر از آنچه دیده می‌شود دارد. چیزی فراتر از آسیب رسیدن به کارمندان فدرال، بلکه این مبارزه برای ایجاد کردن یک نماد برای ملت و ارزش‌های امریکایی است.

دیوار اکنون تبدیل به یک مساله وجودی برای رییس‌جمهور امریکا شده است و برای دموکرات‌ها تبدیل به نمادی برای انحراف در ارزش‌های ملی امریکا است.

ترامپ اکنون می‌خواهد یک پیروزی بزرگ به دست آورد و آن هم ایجاد یک دیوار است که از آن می‌تواند مانند وعده‌ای که سال 2016 برای ساخت آن را داد تبدیل به ابزاری برای محبوبیت بیشتر نزد هواداران خود کند. اما دموکرات‌ها نمی‌خواهند این امتیاز را به ترامپ بدهند و از طرفی اورا در یک معامله نیز غیر قابل اعتماد می‌دانند. سرمقاله واشنگتن پست در ابتدای هفته عنوان کرده بود که ترامپ غیرقابل اعتماد است و نباید به او پاداش داد، اما توصیه کرده بود که دموکرات‌ها به سمت دولت بروند تا به پیشرفت‌هایی برای مصالحه دست پیدا کنند.

سی‌ان‌ان در گزارشی یک سوال کلیدی را از دموکرات‌ها مطرح می‌کند که اگر ترامپ چیزی که می‌خواهد بگیرد، پس انتخاباتی که در ماه نوامبر باعث پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان شد چه فایده‌ای داشته است؟

** ترامپ استعفا بده
جان کری وزیر خارجه پیشین امریکا که برای شرکت در نشست اقتصادی داووس به سوییس رفته، از ترامپ رییس‌جمهوری کشور خود خواست استعفا دهد.به گزارش ایرنا به نقل از هیل، کری در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه پیام وی به ترامپ چیست، ابتدا از پاسخ دادن طفره رفت و گفت که ترامپ توانایی چنین گفت‌وگوهایی را ندارد. وزیر خارجه باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین امریکا اما پس از اصرار خبرنگاران به صورت مستقیم خطاب به ترامپ گفت: استعفا بده. ترامپ قرار بود در اجلاس اخیر داووس شرکت کند اما به دلیل تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال امریکا در پی شکست لوایح بودجه در کنگره این کشور، سفر خود به سوییس را لغو کرد.

منبع: روزنامه اعتماد    

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین