ویتامین‌های ضروری برای پوست

گروه سلامت الف،   3971104061

کلاژن یکی از پروتئین‌های بافت پیوندی پوست است که مثل یک چسب پوست را به بدن می‌چسباند و از چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند. عمل غدد چربی پوست را تنظیم می‌کند، درنتیجه از خشکی پوست، چین‌وچروک صورت و موخوره شدن جلوگیری می‌کند.

 
ویتامین A

کمبود ویتامین A باعث خشکی و زبری پوست، چین‌وچروک، خشکی مو، شوره سر، کنده شدن پوست ناخن، جوش صورت و بدن و ظاهری خسته می‌شود.منابع غذایی ویتامین A عبارت‌اند از جگر، روغن کبد ماهی، شیر و لبنیات، زرده تخم‌مرغ، کره پاستوریزه، هویج، هندوانه، گوجه‌فرنگی و سبزیجات سبز برگی شکل.

ویتامین‌های گروه B

این گروه از ویتامین‌ها برای شفافیت و درخشانی پوست و حفظ شادابی آن لازم است. همچنین اثر استرس را در بدن از بین می‌برند. استرس تاثیرات نامطلوبی بر ظاهر فرد دارد. کمبود ویتامین‌های گروه B باعث چرب شدن موها، شوره سر، خشکی پوست، پوسته‌پوسته شدن لب‌ها، قرمزی و سوزش پوست، چین‌وچروک زودرس پوست، کاهش رشد موها، سفید شدن موها و ترک‌های ملتهب در گوشه بینی و دهان می‌شود.منابع غذایی ویتامین گروه B عبارتنداز: غلات سبوس‌دار مثل نان سنگک، بیسکویت سبوس‌دار، آرد سبوس‌دار، آجیل، سبزیجات سبز برگی شکل، گوشت قرمز، جگر.

ویتامین C

در ترکیب با پروتئین، برای تولید کلاژن لازم است. کلاژن یکی از پروتئین‌های بافت پیوندی پوست است که مثل یک چسب پوست را به بدن می‌چسباند و از چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند. عمل غدد چربی پوست را تنظیم می‌کند، درنتیجه از خشکی پوست، چین‌وچروک صورت و موخوره شدن جلوگیری می‌کند. ویتامین c برای حفظ سلامتی مو، چشم، دندان‌ها، مقاومت در برابر عفونت، درمان زخم‌ها و استحکام بافت‌های پوستی لازم است.ویتامین C در ترکیب با بیوفلاوونوئیدها از تجمع رنگ‌دانه‌ای پوستی که در اثر تابش آفتاب به لکه‌های قهوه‌ای تبدیل می‌شوند، جلوگیری می‌کند. دیواره مویرگ‌های خونی را محکم می‌سازد، درنتیجه از کبودشدن یا خونریزی جلوگیری می‌کند. ترشح چربی از غدد چربی پوست را تنظیم می‌کند، درنتیجه از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. از خونریزی لثه‌ها جلوگیری می‌کند.

ویتامین D

ویتامین D به‌طور طبیعی توسط بدن تحت تاثیر نور آفتاب تولید می‌شود؛ اما ویتامین D در برخی مواد غذایی به‌ویژه ماهی‌های چرب وجود دارد.کمبود ویتامین A باعث خشکی و زبری پوست، چین‌وچروک، خشکی مو، شوره سر، کنده شدن پوست ناخن، جوش صورت و بدن و ظاهری خسته می‌شود.برای حفظ سلامتی دندان‌ها، استخوان، ناخن و نیز جذب کلسیم و فسفر در بدن لازم است. این ویتامین سلامتی چشم‌ها، پوست و دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

ویتامین E

حالت عضلات و بافت‌های بدن را حفظ می‌کند و از چین‌وچروک و پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند، از خشکی پوست، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای، ریزش مو و شوره سر جلوگیری می‌کند، به گردش بهتر خون کمک می‌کند و جای زخم را بهبود می‌بخشد.دریافت مقادیر بالای ویتامین E تکثیر سلول‌های بدن را دو برابر می‌کند و درنتیجه فرایند پیری را کند می‌سازد و از چین‌وچروک زودرس جلوگیری می‌کند.منابع غذایی ویتامین E عبارتنداز: نان سبوس‌دار، غلات سبوس‌دار، جوانه گندم، شیر، دانه جوانه‌زده، کلم بروکلی، کره‌حیوانی، زرده تخم‌مرغ، جگر، زیتون، دانه آفتابگردان، آجیل، روغن‌های مایع گیاهی مثل روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق و ذرت.

منبع: آرمان امروز

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    آخرین عناوین