راز پنالتی‌های بیرانوند چیست؟

گروه ورزشی الف،   3971103152 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بیرانوند با چه حقه‌ای توانسته در 6 ماه اخیر دو پنالتی سرنوشت‌ساز مهار کند؟ راز مهار او در پنالتی‌ها چیست؟

راز پنالتی‌های بیرانوند چیست؟
 

به گزارش نود، بیرانوند شش ماه و 26 روز بعد از مهار پنالتی کریستیانو رونالدو، این بار در جام ملت‌های آسیای با مهار پنالتی احمد مبارک ایران را به جام برگرداند. دروازه‌بانی که تا سال قبل در لیست توانایی‌هایش، مهار پنالتی جایی نداشت و حتی به طور طعنه‌آمیزی تعداد توپ‌هایی که در ضربات پنالتی به تیر دروازه او برخورد کرد بیشتر از مهارهایش بود.

البته بیرانوند هنوز هم جزو دروازه‌بان‌های پنالتی‌گیر لقب نمی‌گیرد و بیشتر از تعداد مهارهایش در پنالتی‌ها، بخاطر پنالتی‌های حساسی که مهار کرد این توانایی‌اش به چشم آمد و برجسته شد. از 13 پنالتی که در جریان بازی‌های سه فصل اخیر به سمت دروازه او زده شد، بیرانوند فقط مسیر 5 تا از آن‌ها را درست پیش‌بینی کرد. در دو دیدار حذفی هم که بازی به ضربات پنالتی کشیده شد، علیرضا از مجموع 16 ضربه، مسیر 7 توپ را صحیح حدس زد. ولی راز همین پنالتی‌هایی که بیرانوند مهار کرد، چیست؟

بیرانوند همیشه قبل از ضربه بازیکن حریف، دست راستش را بالا می‌آورد و سمت چپ بازیکن را نشان می‌دهد. او امیدوار است با این حرکت، تمرکز حریف را بر هم بزند. البته بیرانوند خودش این مسیر را برای شیرجه انتخاب نمی‌کند و بیشتر قصد فریب بازیکن ضربه‌زننده را دارد. به طرز عجیبی علیرضا بیرانوند در 10 تا از 13 ضربه‌ پنالتی که در جریان بازی‌های سه فصل اخیر به سمت دروازه‌اش زده شد، سمت چپ خودش را برای شیرجه انتخاب کرد. البته بیشترِ بازیکن‌ها توپ را به همان سمتی ضربه می‌زنند که بیرانوند نشان داده بود و فریب او را نمی‌خورند. بیشتر از نیمی از این 13 پنالتی، به سمت راستِ بیرانوند زده شد. 

بیرانوند برای اینکه دوز این فریب را بیشتر کند، گاهی قبل از ضربه بازیکن حریف، چند قدم به سمت گوشه دروازه هم برمی‌دارد تا مهاجم حس کند که او تصمیمش را برای شیرجه زدن به یکی از دو سمت گوشه دروازه گرفته است. نمونه بارز این حرکت بیرانوند در ضربه پنالتی همین فصل روح‌الله سیف‌اللهی مشاهده شد. هنگامی که سیف‌اللهی به توپ رسید، بیرانوند کاملا در گوشه دروازه حضور داشت و با قدم‌های ریز خودش را به نزدیکی تیرک رسانده بود! بیرانوند معمولا بعد از اینکه به یک سمت قدم برداشت، پایی که به آن سمت رفته را تکیه‌گاه می‌کند تا به سرعت به سمت مخالف آن شیرجه بزند.

علیرضا در مهار ضربه پنالتی رونالدو هم این دو حقه را با هم به کار برده بود. مطابق معمول ابتدا سمت راست دروازه‌اش را به ستاره پرتغالی نشان داد و سپس با جهشی بلند به سمت دیگرِ دروازه شیرجه زد. 

حقه‌ای که او در پنالتی این هفته بازیکن عمان هم به کار برد. بیرانوند سمت راست دروازه را به احمد مبارک نشان داد و این بار به همان سمت هم شیرجه زد. البته این طور هم نیست که بیرانوند در همه ضربات پنالتی، ریسکِ پنجاه درصدی کند و به یک سمت شیرجه بزند. گاهی هم او منتظر می‌ماند که حریف ضربه‌اش را بزند و بعد از آن با مشخص شدن مسیر شوت، با تکیه بر دستان بلندش و سرعت عکس‌المعملش به سمت توپ شیرجه بزند. دو فریم زیر کاملا واضح است که بازیکن ضربه زننده به توپ رسیده و حتی در هنگام شوت هم بیرانوند در حال تماشای اوست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۳۷۹۴۲۰۱:۳۳:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۴
عجب رازی
ناشناس۷۳۸۱۴۱۰۸:۴۲:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۴
حالا داری این مقاله رو می نویسی که به کی ...؟!! صادق باش!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین