معاون برون مرزی صداوسیما: آمریکا می‌خواهد فشار روانی روی مرضیه هاشمی وارد کند

گروه جهان الف،   3971103151 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: این شیوه بازداشت خانم هاشمی تعمدی است که پلیس آمریکا از آن استفاده می کند و سعی بر فشار روانی بر ایشان دارند.

معاون برون مرزی صداوسیما: آمریکا می‌خواهد فشار روانی روی مرضیه هاشمی وارد کند

به گزارش فارس، همزمان با برگزاری دومین جلسه دادگاه مرضیه هاشمی، خبرنگار بازداشت شده ایرانی‌-آمریکایی در آمریکا، نشست خبری با حضور خانواده مرضیه هاشمی و دکتر پیمان جبلی، معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف بررسی آخرین وضعیت وی و بازخوانی کارنامه حقوق بشری آمریکا برگزار شد.

** جبلی: آمریکا می‌خواهد فشار روانی روی مرضیه هاشمی وارد کند

«پیمان جبلی» معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ابتدای مراسم در سخنانی بیان داشت: دل تمام ما همکاران رسانه ای برای آزادی انسان های مظلوم می تپد و امیدواریم این اقدامات باعث آزادی خبرنگار ما از اسارت شود.

جبلی با اشاره به آخرین وضعیت مرضیه هاشمی نیز گفت: در حال حاضر  ۱۱ روز است که خانم هاشمی بدون تفهیم اتهام در بازداشت به سر می برند و تا آنجایی که ما از زبان خودشان شنیده ایم در چندروز اول بازداشت، شرایط سختی را سپری کرده اند.به نظرم این شیوه تعمدی است که پلیس آمریکا از آن استفاده می کند و سعی بر فشار روانی بر ایشان دارند.

جبلی در ادامه افزود: شرایط غیر طبیعی که پلیس آمریکا برای او به وجود آورده باعث نگرانی فعالان رسانه ای در ایران و خارج از ایران شده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده، خانم هاشمی در جلسه امروز برای سومین بار مقابل هیئت بازجویی قرار می گیرد و یقین داریم هیچ اتهامی مورد توجه خانم هاشمی نیست جز اعتقادات و باورهای او که برخواسته از آزادی و عدالت خواهی است. خانم هاشمی در آستانه شهادت حضرت زهرا(س) به اسارت درآمدند و مانند حضرت زینب (س) بهای آزادگی و آزادی را می پردازند.

«پیمان جبلی» در ادامه در پاسخ به سوال برخی خبرنگاران حاضر در مراسم گفت: از روز اول تمام ظرفیتهای رسانه ای شبکه پرس تی وی را برای آزادی خانم هاشمی درنظر گرفتیم و اتاق فکری را با دوستانی که خارج از این شبکه هستند، تشکیل دادیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: من دیروز به مجلس رفته بودم و با نمایندگان مجلس رایزنی کردیم و با تمام افراد متصل به این جریان، در تماس هستیم. امروز از تجمع  مقابل سازمان ملل  استفاده کردیم و نامه‌ای را  برای آنها فرستادیم.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما در ادامه بیان داشت: روش و رفتار دولت آمریکا نشان دهنده آن است که تمام ادعاهای آنها تا به امروز، به روشنی و با شفافیت بدون هیچ پوششی از بین رفته است و حتی در شکل و ظاهر هم آن را رعایت نمی کنند‌. ما مدتها شاهد نقض حقوق بشر آمریکایی در زندان های آمریکا بودیم. چنین مواردی در دولت آمریکا کم نیست و باید از تمام ظرفیت ها و روشها استفاده کرد اما چون این رفتار بار اول در کشور آمریکا نیست، باید شاهد بیداری جوامع باشیم.

وی ادامه داد: تمام کشورهایی که مطلع زندانی شدن خانم هاشمی بودند پیام های خودشان را ضد دولت آمریکا منتشر کردند و امیدوارم که این پیام ها در رسانه ها جهانی شود.

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد فعال کردن ظرفیت دیپلماسی با همکاری وزارت خارجه چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهار کرد: وزارت خارجه آمادگی خود را برای پیگیری این موضوع اعلام کرده است و برای گرفتن وکیل  آمادگی دارند.

وی گفت: ایشان به دلیل آنکه همسر یک شهروند ایرانی هستند تابعیت ایرانی دارند و اتفاقا وزیر امور خارجه  کشورمان آشنایی کاملی با خانم هاشمی دارند و در زمان تحصیلشان در آمریکا از نزدیک با ایشان در ارتباط بوده اند.توقع ما از ظرفیت دیپلماسی وزارت خارجه، اقدام عملی در این موضوع است.

جبلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دادگاه امروز ایشان را چگونه پیش بینی می کنید، بیان کرد: احتمال می دهیم که این هیئت بازپرسی اتهامی به ایشان وارد نکند و او را تبرئه کند و ایشان آزاد شوند. اما احتمال دوم این است که هیئت بازپرسی ایشان را متهم کند و راهی دادگاه شوند. احتمال سوم این است که ایشان در همین دادگاه بازپرسی محاکمه شوند و به دادگاه نروند. حالت چهارم این است که ایشان توسط هیئت ۲۳ نفره مورد اتهام و مجازات قرار گیرد و سپس پرونده ایشان به عنوان مجرم به دادگاه معرفی شود.

جبلی در پایان نیز گفت: در ابتدا از باشگاه خبرنگاران جوان و شبکه برون مرزی تشکر می کنم و می‌گویم که تمرکز بیشتری بر شبکه های مجازی برای نشر این خبر داشته باشند تا انشالله تجمع بعدی را با آزادی خانم هاشمی داشته باشیم و وظیفه اخلاقی همه ما این است که از خانم هاشمی حمایت کنیم.

** دستوراتی: دستگیری هاشمی جلوی فرزندش برایم عجیب بود

«معصومه سادات دستوراتی» همسر برادر خانم هاشمی نیز یکی از اعضای خانواده هاشمی بود که طی سخنانی گفت: الان ۱۱ روز است که مرضیه هاشمی در زندان به سر می برد و طبق گفته رضا فرزند مرضیه هاشمی هربار که به آمریکا می رویم سوالات متعدد در فرودگاه از ما می پرسند و برایم خیلی عجیب بود که جلوی چشم من مادر من را دستگیر کردند.

وی ادامه داد: جای تاسف دارد که کشوری که دم از حقوق بشر می زند خانمی ۵۱ ساله را به این شکل دستگیر می کند و با غل و زنجیر به زندان می برند. من برای چنین کشوری که دم از آزادی می زند، متاسف هستم و از آقای جبلی برای زحماتشان تشکر می کنیم. ما به عنوان خانواده خانم هاشمی از سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که پیگیر آزادی ایشان باشند‌.

دستوراتی در ادامه این نشست خبری گفت: خانم هاشمی سالی یکبار به آمریکا می روند و از خانواده‌شان دیدن می کنند، حتی در زمانی که برادرش هم مریض بود درخواست  ملاقات با او را  داشت.البته خانم هاشمی همیشه می دانستند که اتفاقی برای او خواهد افتاد، همواره مانع رفتن او می شدیم، اما می گفت که ژورنالیست هستم و باید بروم. حتی  زمانی که من هم با او در سفر آمریکا همراه بودم، بارها در ساعت های طولانی  در اتاق دربسته سوال و جواب می شدیم و ما را بازرسی بدنی می‌کردند مطمئنم خانم هاشمی فرد بسیاری قوی، متدین و معتقد است و این ویژگی برای همه محرز است. او  همیشه پرکار بود و شخص ترسویی نیست و مطمئنم که او مشکلی ندارد. از همه ملت ایران تقاضا دارم که برای خانم هاشمی که امشب دادگاه دارد دعا کنند. 

دستوراتی در ادامه نشست گفت: در تماس با فرزندان خانم هاشمی متوجه شدیم که هیچ کدام اجازه دیدن مادر را در این چند روز نداشتند و‌ فقط تلفنی با او  صحبت کرده اند، به گفته امام آمریکا احمقانه ترین رفتار را دارند و خودشان گور خودشان را می کنند. انشاالله نابودی دشمنان نزدیک است.

** هاشمی: روا نبود که دولت آمریکا چنین رفتار وحشیانه ای داشته باشد

«زهرا هاشمی» همسر برادر مرضیه هاشمی از دیگر افرادی بود که در این نشست خبری حضور داشت. وی در ابتدا گفت: خانم هاشمی فردی پرکار و فعال است و تمام توان خود را برای این کار گذاشته بود. همیشه کار را به امور دیگر ترجیح می‌داد و به تمام مظلومین دنیا توجه داشت. خصوصیات اخلاقی ایشان بی نظیر است و انشالله به زودی شاهد آزادی او باشیم.

وی در ادامه با اشاره به رفتار وحشیانه دولت آمریکا نیز گفت: روا نبود که دولت آمریکا چنین رفتار وحشیانه ای با او داشته باشد درحالیکه هیچ اتهامی ندارد و نمی‌دانیم چرا دولت آمریکا چنین رفتاری  با او داشته است.

هاشمی در پایان نیز گفت: در چند روزی ابتدایی اصلا از او اطلاع نداشتیم و بعد که وکیل آمریکایی با ما تماس گرفت، گفت که او اوضاع خوبی دارد اما وقتی خودشان تماس گرفتند از اوضاع بد زندان خبر دادند. حتی غذای حرام گوشت برای او آورده بود که چند روزی به همین دلیل گرسنه بود و وقتی پول  برای او واریز کردیم به او اطلاع نداده بودند و بدترین رفتار را با او داشتند.

وی با اشاره به اینکه اگر سوالی دارند باید سوال و جواب کنند، بیان داشت: مشکل ما این است که او بدون هیچ اتهامی زندانی است، اگر سوالی دارند، تحت الحفظ سوال و جواب کنند نه اینکه تک تک اعضای خانواده او را هم دادگاهی کنند. حتی پسر ۲۳ ساله او را هم سوال و جواب می‌کنند‌ بدون اینکه هیچ اتهامی داشته باشند‌.

وی با بیان اینکه مرضیه هاشمی  سال ۶۰ ازدواج کرد و سه نوه دارد،گفت: او برای دیدن فرزندانش به آمریکا رفته بود که هنگام بازگشت به ایران این اتفاق رخ داد. قبل از بازگشت در تماس با او متوجه شدیم که کسالت دارند و سرما خورده بودند.

هاشمی ادامه داد: خانواده خانم هاشمی مسیحی بودند، پدر و مادر و  همسرشان را در طی یک سال از دست دادند و پس از آن خواهرشان هم فوت کردند و فکر می کنم امروز برادرشان باید در دادگاه حاضر شود.

«حسین مرتضی» مدیر دفتر خبرگزاری العالم در سوریه، به صورت مهمان ویژه در ادامه مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور‌ خود در این نشست گفت: هنگامی که به سیاست آمریکا نگاه می کنیم، نشان می دهد که این سیاست جدیدی نیست که دولت آمریکا آن را دنبال می کند. خانم هاشمی با زبان خود دشمن با آنها صحبت می کردند و جنایات را با زبان خودشان به دشمن بیان می کردند.

بیش از یک هفته از بازداشت توهین‌آمیز و غیرقانونی مجری و خبرنگار شبکه پرس تی وی می‌گذرد. با این حال تلاش‌های مردمی در سراسر جهان برای آزادی این بانوی مسلمان ایرانی-آمریکایی همچنان ادامه دارد.

دیدگاه کاربران

راه۷۳۷۴۳۸۱۸:۰۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳
این بانوی بزرگوار و پرهیزکار یکی دیگر از منتخبان خدا برای الگو گیری در این اوضاع اسفبار فرهنگی و ناامیدکننده سیاسی و اجتماعیست. ____________ او پیروِ زهرای مرضیه و زینب کبری سلام الله علیهما است.
ناشناس۷۳۷۵۵۲۱۹:۵۴:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳
امروز قیمت مرغ ۱۴ هزار و هشتصد تومن بود. کاش من یک مرغ بودم.
ناشناس۷۳۷۷۴۶۲۲:۱۷:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
یعنی واقعا مشکل دیگری تو مملکت نیست که چند روزه صدا سیما تو هر برنامه از ایشون صحبت میشه !!!!!
ناشناس۷۳۷۸۳۴۲۳:۵۲:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳
متوجه نشدم دادگاه برای چی تشکیل شد و ۲۳:نفر حاضر دادگاه کی متهم کیه تهمت چیست خانم هاشمی وسط جکاره است لطفا دقیق و مستند روشن کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

    2. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

    3. یمنی ها فراتر از تصور !

    4. همان دیوانه همیشگی!

    5. حمله بزرگ روسیه در راه است؟/ بورل: تکلیف جنگ اوکراین مشخص خواهد شد

    6. توطئه جدید غربی-عبری در نوار غزه

    7. ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها از بایدن پیشی گرفت

    8. ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

    9. استقرار نیروهای ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

    10. بیانیه «جی۷» درباره ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

    11. تشکیل یک نیروی مسلح در جنوب غزه تحت فرماندهی ماجد فرج

    12. پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد

    13. پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارد و آماده جنگ هسته‌ای است

    14. روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

    15. لفاظی های یک شکست خورده تمام عیار!

    16. سید نصرالله: چه کس باور می کند که بایدن نتواند جنگ غزه را متوقف کند

    17. پیشنهاد همسر رئیس جمهور درباره کمک‌رسانی به غزه

    18. خزعلی در دیدار با مقام فنلاندی: حجاب در ایران، مقوله ای فرهنگی و پذیرفته شده است

    19. موضع‌گیری جدید دوحه درباره آتش بس در غزه

    آخرین عناوین