نقاط قوت ایران در برابر آمریکا از نگاه یک نشریه عربی/ تحریم‌ها علیه ایران به شکست می‌خورد و احتمال جنگ بسیار ضعیف است

گروه جهان الف،   3971103134 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه رای الیوم در مطلبی به دلایل پیروزی ایران در برابر آمریکا علی‌رغم هجمه‌‌ها، اقدامات و فشارهای واشنگتن بر ضد کشورمان پرداخت.

نقاط قوت ایران در برابر آمریکا از نگاه یک نشریه عربی/ تحریم‌ها علیه ایران به شکست می‌خورد و احتمال جنگ بسیار ضعیف است

روزنامه الکترونیکی رای الیوم در یادداشتی نوشت: آمریکا از سال ۱۹۷۹ تلاش می‌کند اراده ایران را درهم بشکند و نظامی را که پس از سرنگونی شاه در ایران به وجود آمده است نابود سازد. از آن زمان تاکنون آمریکا با صهیونیست‌ها و برخی کشور‌های عربی همکاری می‌کند تا علیه نظام ایران توطئه‌چینی کند و همواره این کشور را در معرض تهدید به جنگ یا حتی در زمان صدام در عراق در معرض جنگ قرار داده است.

در این یادداشت آمده است: جنگ صدام با ایران به شکست منتهی شد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و توطئه‌های کشور‌های عربی نیز به نتیجه مطلوب نرسید. انتظار می‌رفت آمریکایی‌ها و مزدوران عربشان درس گرفته باشند و بدانند که سیاست‌هایشان منجر به افزایش صلابت و استحکام نظام ایران شده است و باید به دنبال راه‌های دیگری باشند و از تهدید دست بردارند. اما آمریکایی‌ها درس نگرفته‌اند و نمی‌خواهند درس بگیرند و مجدداً به تحریم و تهدید و خشک کردن منابع مالی متوسل شده‌اند. آمریکایی‌ها معمولاً به جای اندیشه به عضلاتشان اتکا دارند. عرب‌ها نیز غالباً به جای اتکا بر اندیشه بر کینه‌هایشان متکی هستند.

نویسنده این مطلب با اعلام اینکه هدف از نوشتن این یادداشت بررسی نقاط ضعف و قوت طرفین معادله است، نوشت: می‌خواهیم شرح دهیم که چرا ایران از این دور تقابل با آمریکا نیز پیروز خارج خواهد شد. 

نقاط قوت ایران:

۱- تجربه نشان می‌دهد که ایران پس از روبرو شدن با هر بحران قویتر شده است؛ ایران پس از جنگ عراق وضع بهتری داشت و به علت روبرو شدن با توطئه‌های عربی دانش و تجربیات بسیاری کسب کرد. ایران با ائتلاف غربی متشکل از فرانسه و انگلیس و آمریکا مواجه بود، اما در برابر تحریم‌های آن‌ها به زانو درنیامد. از همه مهمتر آنکه واکنش ایران در برابر این مسائل، تلاش برای خودکفایی و افزایش توانمندی هایش بود. ایران بر دو موضوع تمرکز کرد که شامل توسعه سبد غذائی مردم این کشور و توسعه توان نظامی برای تامین امنیت شهروندان و کشور بود.

۲- نظام ایران از پایگاه مردمی قوی برخوردار است و برای دفاع از خود تا سرحد مرگ آمادگی دارد؛ نظام ایران نظامی دینی با دستمایه دموکراتیک برپایه اصول اخلاقی و حیاتی دین اسلام با اتکا به فقه شیعه است. خیل عظیمی از متدینان در ایران از نظام حمایت می‌کنند. 

۳- آمریکا قادر نیست تحریمی تمام عیار و جهانی علیه ایران به اجرا بگذارد؛ زیرا برخی کشور‌های جهان اراده‌ای مستقل از آمریکا دارند. روسیه و چین و هند تا حدی حاضر نیستند اقدامات و تحریم‌های آمریکا را بپذیرند و انتظار نمی‌رود در این خصوص تعهدی بدهند.  برخی کشور‌های دیگر نظیر ترکیه و عراق در پذیرش درخواست‌های آمریکا مردد هستند. از سوی دیگر برخی کشور‌های جهان در تلاش هستند خود را از دست دلار و بانک‌های تحت کنترل آمریکا خلاص سازند. اگرچه هنوز این اتفاق نیفتاده است، کشور‌های بسیاری در صدد خلاصی از نظارت‌های مالی و پولی آمریکا هستند.

۴- ایران از توان نظامی بازدارنده برخوردار است؛ اگر دشمنان ایران اطمینان داشتند که به پیروزی خواهند رسید از مدت‌ها پیش با ایران وارد جنگ می‌شدند. احتمال وقوع جنگ وجود دارد، اما آمریکا و متحدانش می‌دانند که با چه خطراتی مواجه هستند. به ویژه آنکه پایگاه‌های نظامی آمریکا در تیررس ایران قرار دارند. ده‌ها هزار نظامی آمریکایی نیز در کشور‌های اطراف ایران به ویژه کشور‌های عربی بسر می‌برند. ایران از توان نظامی دریایی عظیم و موشک‌های سطح به سطح و زمین به زمین و زمین به هوا برخوردار است و قادر است خسارت سنگینی به آمریکا وارد سازد. ایران با حمله به تاسیسات نفتی کشور‌های عربی در منطقه خلیج (فارس) می‌تواند در جهان بحران نفتی ایجاد کند. کافیست ایران یک ناو آمریکایی را غرق کند تا مخالفان جنگ در آمریکا به راه بیافتند.

۵- منطق ایران در عرصه بین‌المللی از منطق آمریکا قویتر است؛ از نظر دیپلماتیک و سیاسی مواضع ایران در جهان در مقایسه با آمریکا از مقبولیت بیشتری برخوردار است، زیرا ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند است. کشور‌های اروپایی که برجام را امضا کرده‌اند همچنان به آن پایبند هستند و از آمریکا می‌خواهند همچنان در برجام باقی بماند. این کشور‌ها اگرچه در برابر آمریکا سرکشی نمی‌کنند، از تائید سیاست‌های آمریکا علیه ایران نیز خودداری می‌کنند.

این روزنامه در بخش دیگری در اشاره به ضعف‌های آمریکا نوشت:

۱- مردم آمریکا علاقه‌ای به ورود کشورشان به جنگی تازه ندارند؛ قانونگذاران آمریکایی نیز نمی‌خواهند این کشور را وارد ماجراجویی نظامی تازه‌ای کنند. در صورتی که ترامپ بخواهد به توصیه بولتون وارد جنگ با ایران شود قانونگذاران آمریکایی حاضر نخواهند شد بودجه‌ای برای جنگ تصویب کنند. آمریکا در جنگ افغانستان و عراق متحمل شکست شد و در سوریه و یمن نیز با شکست مواجه است. این کشور هزینه سنگینی صرف جنگ کرده و بدون دلیل جان شهروندان آمریکایی را به خطر انداخته است. شاید دولت فدرال آمریکا هنوز درس نگرفته باشد، اما ملت آمریکا از جنگ خسته شده‌اند و دیگر حاضر نیستند وارد جنگی شوند که احتمالاً بسیار خشونت بارتر و خونین‌تر از جنگ‌های قبلی خواهد بود.

۲- موقعیت جغرافیایی و ترکیب جمعیتی ایران عامل بازدارنده‌ای در برابر آمریکا است و برای آغاز جنگ دلگرم کننده نیست؛ ایران با یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع و جمعیت بیش از ۷۰ میلیون نفری کشور بزرگی به شمار می‌آید. آمریکا برای جنگ با عراق به دو هزار فروند هواپیما نیاز داشت و برای جنگ با ایران باید بیش از دوبرابر این تعداد هواپیما در اختیار داشته باشد. افزون بر این آمریکا قادر نیست با پیاده کردن نیرو‌های چتر باز به سمت شهر‌های ایران پیشروی کند؛ زیرا ایران با کشور‌های عربی خلیج (فارس) مرز زمینی ندارد. تنها منفذ شبه‌زمینی از سمت کویت است.

۳- ایرانی‌ها افراد باهوشی هستند و خود را برای جنگ احتمالی با آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری سعودی آماده کرده‌اند؛ آن‌ها مواضع نظامی و هسته‌ای مستحکم زیرزمینی احداث کرده‌اند که از گزند بمب‌ها و موشک‌های آمریکایی در امان هستند. آمریکایی‌ها اطمینان ندارند که اطلاعاتشان درخصوص مواضع نظامی واقعی ایران صحت داشته باشد زیرا ایرانی‌ها در فریب نظامی متبحرند. آمریکایی‌ها از توان نظامی واقعی ایران بی خبرند.

۴- ایران قادر است دوستان آمریکا و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد؛ آمریکا حساب ویرانی تاسیسات نفتی در منطقه و مسئله امنیت نفتکش‌ها را در تنگه هرمز در نظر دارد. این مسئله موجب می‌شود آمریکا از سوی کشور‌های جهان تحت فشار باشد و از هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران خودداری کند. آمریکا حتی قادر نیست مانع از عبور نفتکش‌های ایرانی که نفت ایران را به کشور‌های مختلف جهان حمل می‌کنند شود؛ زیرا نگران است که حمل و نقل دریایی در تنگه هرمز متوقف شود.

۵- ضعف موضع بین‌المللی آمریکا عامل بازدارنده دیپلماتیک برای این کشور به شمار می‌آید؛ آمریکا در خصوص برجام از حمایت بین‌المللی برخوردار نیست. کشور‌های جهان حامی تحریم ایران نیستند. این موضوع حتی شامل کشور‌های اروپایی که همواره از آمریکا جانبداری کرده‌اند، می‌شود. اکنون اروپا به دنبال گریزگاهی برای حفظ روابط خود با تهران و خودداری از مشارکت در تحریم‌های آمریکا است. به نظر می‌رسد جهان از ترامپ و اقدامات بی‌حساب و آشفته‌ساز او متنفر است. اگر آمریکا طرفدارانی داشته باشد فقط صهیونیست‌های یهودی و صهیونیست‌های عرب هستند.

در انتهای این یادداشت آمده است: برخی جریان‌ها نیز در آمریکا بی‌تفاوت ننشسته‌اند. به همین علت معتقدم تحریم‌ها علیه ایران به شکست خواهد انجامید. احتمال وقوع جنگ نیز بسیار ضعیف است.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

دیدگاه کاربران

عبدالله۷۳۷۳۶۲۱۷:۱۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
فعلا که جنگ اقتصادی مردم رو بیچاره کرده است.اما اقایان را هیچ فکری به حال ملت نیست مگر دو کیلو گوشت یخ زده!!!
ناشناس۷۳۷۴۰۱۱۷:۴۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳
اره با دلار 12 تومنی فشار تورمی 100% - تحریم ها شکست خورده !
ناشناس۷۳۸۱۸۳۰۹:۱۴:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۴
هر طرح و بر نامهای اگه به اون هدفی که براش در نظر گرفته شده نرسه یعنی شکست خورده ،هدف این تحریمها هم تسلیم ایران هست و اگر ایران بتونه مقاومت کنه و تسلیم نشه یعنی تحریمها شکست خورده حالا گیریم که یک فشار اقتصادی مضاعفی هم بر ما تحمیل کنند ولی این پیروزی برا اونها محسوب نمی شه بخه هر حال مقاومت کردن هزینه داره
امید۷۳۷۴۱۴۱۷:۵۳:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
بسم الله الرحمن الرحیم ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان مرصوص. خداوند دوست دارد کسانی را که در راه او جهاد می کنند گویا که پاره های آهنند. سوره صف آیه ۴
پورامینی۷۳۷۴۶۳۱۸:۲۸:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
درموضوع تحریمها گام نخست شناخت راهبرد حریف ذیل مفهوم رشد اقتصادی وحفظ هویت واستقلال کشور می باشد راهبرد مقطعی که شامل سلب استفاده از فرصتهای مبتنی بر برنامه وتخلیه منابع ارزی از طریق رشد مصرف گرایی وراهبرد کلی بالابردن هزینه ها تا تحقق عدم امکان استفاده بهینه ازظرفیتهای داخلی وبطور همزمان رشد مصرف غرب گرایانه تاتقلیل بهره مندی ازمحصولات تولیدی نو فناورانه
پورامینی۷۳۷۴۷۳۱۸:۳۹:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
برداشتی ازنوشته های نامبرده تقدیم کاربران و..گردید و بنا به گفته ایشان این رویه از نیمه دوم قرن هیجدهم بمنظورتحت فشار قرار دادن کشور ایران متداول بوده و به کار برده شده است
ناشناس۷۳۷۴۹۴۱۹:۰۴:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳
امسال جنگ میشه .. چرا فکر می کنید نتانیاهو این فرصت استثنایی ترامپ رو از دست خواهد داد؟؟؟
ناشناس۷۳۷۶۶۵۲۱:۱۶:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
شروع جنگ با ایران آغاز نابودی اسرائیله. 1000تا نه 100تا نه کافیه 1 موشک به تلاویو برخورد کنه نیمی از جمعیت اسرائیل برمیگردن خونه هاشون.
ناشناس۷۳۷۷۰۸۲۱:۴۰:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
در صورت وقوع جنگ حزب الله لبنان مرکز اتمی دیمونا در قلب اسرائیل را هدف قرار خواهد داد پس دشمن هرگز چنین حماقتی (جنگ) نمی کند.
مهران از برلين۷۳۷۷۱۵۲۱:۴۷:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
امیدوارم که برای زیر دریایی های اسرائیلی که مجهز به موشک با کلاهک های اتمی هستند و در دریای عمان در حال گشت زنی هستند هم یک جواب دندان شکن داشته باشید.
ناشناس۷۳۸۱۹۰۰۹:۱۵:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۴
داریم
ناشناس۷۳۸۷۵۲۱۳:۴۰:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۴
بعد از جنگ جهانی دوم که امکانات خبری مانند امروز وجود نداشت دیگر هیچ کشوری از سلاح اتمی استفاده نکرده است و اینگونه سلاحها بیشتر نقش بازدارندگی دارند. استفاده از سلاح اتمی برابر است با نابودی کامل و قطعی اسراییل چون حتی مخالفین و منتقدین حکومت هم حاضر به کشتار جمعی هم وطنان بی گناه نخواهند بود و قطعا هزاران هزار موشک بر سر شهر های اسراییل فرود خواهد آمد و صدای مخالفت و حدف صهیونیست ها فراتر از ایران و جهانی خواهد شد
ناشناس۷۳۷۷۶۷۲۲:۴۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
طبق روایت تورات عهد عتیق مردمانی از پارت اسراییل را نابود میکنند
ناشناس۷۳۸۰۴۹۰۶:۵۳:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۴
خودت داری میگی عهد عتیق
ناشناس۷۳۷۹۲۱۰۱:۰۶:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۴
اسراییل و آمریکا هم فقط تماشا می کنند تا نابودی کامل !!
ناشناس۷۳۷۷۳۰۲۲:۰۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
این بابا کاتولیک تر از پاپ است ، یا صهیونیست تر از نتانیا
ناشناس۷۳۷۵۷۱۲۰:۱۵:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
دولت مردان ما ده ها سال در یک اشتباه استراتژیک قرار داشتن که فکر می کردن دشمن تنها فقط از راه نظامی می خواهد به نظام حمله کند و ان را از بین ببرد عافل از اینکه در بعد روانی که همان اقتصاد و فشار بر معیشت و کار و تورم است با کمترین هزینه بیشترین منفعت و ضربه را میزند . دشمن بسیار باهوش است اگر که ما را در مرداب خودساخته گرفتار کند.
ناشناس۷۳۷۶۶۶۲۱:۱۶:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳
هیچکدام از ۵ بند این مقاله را قبول ندارم بخصوص بند ۲ مربوط به نقاط قوت ایران
ناشناس۷۳۸۲۰۹۰۹:۲۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۴
بعععله!!!! و علت اینکه تا حالا به ایران حمله نکردند اینه که خیلی ادمهای خوبی هستند و دلشون برا ایران می سوزه و اصلا انگیزهای هم برا حمله به ایران نداشتند!!!!!!
پویا۷۳۸۳۶۹۱۰:۳۳:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۴
من ;یک نفرم که تا سرحد مرگ برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی امادگی دارم.
ناشناس۷۳۷۷۶۱۲۲:۲۸:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳
هندوانه های خوبی بود برای زیر بغل
دلارام۷۳۷۸۸۲۰۰:۳۶:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۴
جنگ نظامی ، صدرصد نمیشه ،تل اویو وحیفا درتیررس موشک های ایران وحزب الله لبنان است وامریکا میمیره خون از دماغ یک یهودی بیاد .ولی درجنگ اقتصادی خیلی اذیت میشیم چون روحانی هیچ برنامه اقتصادی نداره والبته تحریم ۳۰ درصد بیشتر روی اقتصاد تاثیر نداره بقیه اش بی عرضگی افرادپیروخسته و.... کابینه است .
ناشناس۷۳۸۰۰۶۰۴:۰۱:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۴
کشوری که بعد از چهل سال هنوز نمیتونه گوشت گوسفند خودش را تامین کنه چطوری میتونه الگوی بقیه کشورها باشه و ادعای استقلال کنه؟ کشوری به این بزرگی، این همه منابع، این همه زمین، خاک، مگه چند درصد از خاک این مملکت کویری و غیرقابل کاشت هست؟!!! مگر چقدر زمین لازمه؟ یک استان این مملکت بصورت صنعتی و علمی پرورش گوسفند بده کل این مملکت را میتونه تامین کنه که هیچ، صادرات هم میتونه بکنه، مگه بقیه کشورها مثل قرقیزستان چیکار میکنن که میتونن به ما صادر کنن؟ این مملکت چیش از قرقیزستان کمتره؟
ناشناس۷۳۸۰۴۱۰۶:۱۹:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۴
به این تحلیل های الکی دل خوش نکنید به دنبال شناخت نقاط ضف ورفع اون باشید
ناشناس۷۳۸۱۴۲۰۸:۴۲:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۴
وضعیت اقتصادی خوبی نداریم ولی خدا رو شکر با عزت زنده ایم و تا زنده هستیم نخواهیم گذاشت پای بیگانه به این کشور باز بشه حساب و کتاب افراد نالایق و تفرقه افکن داخلی رو هم به موقع کف دستشون میذاریم.دشمن باید بدونه ایرانی در مقابل دشمن خارجی شکی به خودش راه نمیده علی الخصوص اگه پای آمریکا-اسراییل یا عربستان سعودی یا هر کشوری که از اینا حمایت کنه در میان باشه-تا زمانی که غلطی نکردند کاری باهاشون نداریم ولی خدا نکنه روزی بیاد که بخوان فکرهای غلطی رو به سرشون راه بدن و عملی کنن اونوقت می بینن که ایرانی یعنی چی و یه فرد عادی و عامی از مردم چه فرقی با سرباز تا دندان مسلح اونا داره البته ما هم آسیب می بینیم ولی دیگه اوضاع بر منوال خواست اونا پیش نمیره
مازندرانی۷۳۸۱۸۴۰۹:۱۴:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۴
آمریکا نیازی به جنگ با ایران ندارد .اختلاس وفساد و....باعث میشود پایگاه مردمی ضعیف شود واین یعنی همون چیزی که آمریکا میخواد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین